Finnjet romuksi

Aloittaja Timo Selkälä, 02.05.2008, 09:37:47

« edellinen - seuraava »

David Wallin

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 16.09.2008, 21:10:55
Siitäkös olisi todella haloo syntynyt jos jokin kaupunki, esimerkiksi Turku, olisi ilman asukkaiden kuulemista järjestänyt laituripaikan yli 200 metriselle alukselle! Ensinnäkin olisi luultavasti laitonta, toiseksi aiheuttaisi voimakkaat protestit, koska kukaan ei sitä olisi halunnut ikkunoidensa eteen. Myönnän että siinä suhteessa olisin itse ollut poikkeus, mutta eipä auta, koska lähimmälle vedelle on meiltäkin kilometrin verran - eikä tuo Porvoonjokeen olisi helpolla sopinut. Ei, tuon luokan projekti vaatii monta vuotta. Kuten sanoin, jos nyt aloitatte saatatte pystyä pelastamaan Kristina Reginan.
Totta puhut varmasti olisi tullut valituksia mutta olihan se Finjet matalakin ja ankea jota minun isällekkin huhuteltiin.
tulen uskomaan että finnjet on viimeisellä rannalla. Tai ellei niin onhan sitten taas toivoia :beer:

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: David Wallin - 16.09.2008, 20:56:11
Kuitenkin jää iso kysymys: tehdäänkö nykyään huonoja laivoja että laivat kestää 31 vuotta?

Näin kun äkkiseltään vilkaisin muutamia matkustaja-aluksia historian hämäristä, niin kautta aikain romurannalle seilanneiden alusten keskimääräiset vuosikymmenet on voinut laskea metsurikin yhden käden sormilla. Toki jokainen alus voidaan pitää pinnalla ja liikenteessä loputtomiin vaihtamalla ajallaan jokainen ruostuva teräslevy, halkeava putki, kiinni leikkaava pääkone, räjähtävä höyrykattila jne. Kuitenkin ennemmin tai myöhemmin koittaa aika, jolloin aluksen kunnossapito alkaa vaatia enemmän rahaa kuin alus tuottaa. Tällöin alus ikäänkuin saapuu (taloudellisen) elinkaarensa päätepisteeseen ja luonnollinen ratkaisu on myydä alus romuksi. 31-vuotiaan maailmaa nähneen matkustaja-autolautan kohdalla romutus alkaa olla jo varteenotettava vaihtoehto.

Mitä kestävyyteen taas tulee, niin Finnjetin polttoaineenkulutuksen kohdalla ei ainakaan voida puhua kestävästä kehityksestä...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Teemu Ahonen

Ja kuten jossakin vaiheessa sanoin, uskon Finnjetin romutukseen vasta sitten, kun se on Sauli Nurmen loistavaa kuvamuokkausta vastaavassa kunnossa..
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Tero Söderholm

Näyttää Jetti makaavavan  tuttujen laivojen välissä, kuten oheisista FinnjetWebin kuvista näkyy:
Paarpuurissa ex France(Norway)  ja Styyrpuurissa  ex Finnhansa
http://www.finnjetweb.com/alang/Outside/slides/P1060973.JPG
http://www.finnjetweb.com/alang/Outside/slides/P1060832.JPG
Laivakuviani Marinetrafficin galleriassa:
http://marinetraffic.com/ais/showallthumbs.aspx?copyright=Tero%20Soderholm

Kaikki paitsi torvisoitto on turhaa....eikä sekään  niin tärkeää ole.

Miika Söderström

Kyllähän sen nyt kaikki tietää ettei Turun päättäjistä ei ole mihinkään. Taannoin kun Wärtsilä ilmoitti dieseltehtaan siirrosta Triesteen Italiaan kaupunkin herrat eivät tehneet mitään asialle. Ainoa asia joka olisi vaadittu oli kaasuputken veto Turkuun mutta kaupunki ei ollut kiinnostunut. Toisaalta nyt Turun kapitalistipäättäjät saavat hienot asuntotontit Aurajoen suulle  :) Jos oikeaa tahtoa olisi ollut, Jetille olisi kyllä laituripaikka irronnut vaikka Pansiosta! Mutta se on nyt myöhäistä, valitettavasti.

David Wallin

#770
En kyllä vielä sanoisi että Finnjet olisi semmoisessa kunnossa että se olisi loppuun ajettu se vain näytää siltä että se olisi parempi romuttaa.
Älkää tulko unohtamaan Silja line entistä rahtilaivaa jota rakennettiin 71 luvulla Holmiaa eikä ole vieläkään romutettu ??? Ja entä Fennia onko se jo romutettu ??? Tämä on jo vähän outoa että Finnjet joutuisi romuttamoon ja Holmia liikennöi vieläkin.

Teemu Hangasluoma

Lainaus käyttäjältä: David Wallin - 17.09.2008, 15:07:07
Ja entä Fennia onko se jo romutettu ??? Tämä on jo vähän outoa että Finnjet joutuisi romuttamoon ja Holmia liikennöi vieläkin.

Fenniahan seisoo vielä tossa vaasan satamassa toimeettomana, kävin tänään sielä satamassa ja sielähän se

Teijo Niemelä

Lainaus käyttäjältä: David Wallin - 17.09.2008, 15:07:07
En kyllä vielä sanoisi että Finnjet olisi semmoisessa kunnossa että se olisi loppuun ajettu se vain näytää siltä että se olisi parempi romuttaa.
Älkää tulko unohtamaan Silja line entistä rahtilaivaa jota rakennettiin 71 luvulla Holmiaa eikä ole vieläkään romutettu ??? Ja entä Fennia onko se jo romutettu ??? Tämä on jo vähän outoa että Finnjet joutuisi romuttamoon ja Holmia liikennöi vieläkin.

Tekninen ja kaupallinen ika ovat kaksi eri asiaa. Finnjetin ongelmana oli se, etta se ei ole taloudellinen (suunnittelunsa osalta) matkustaja-autolauttana eika siita saa oikein risteilyalustakaan. Yleisjarjestely, jossa hytit ovat edessa ja yleiset tilat takana, ei vastaa risteilyvarustamoiden nykyvaatimuksia.
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Rontti

LainaaToisaalta nyt Turun kapitalistipäättäjät saavat hienot asuntotontit Aurajoen suulle   Jos oikeaa tahtoa olisi ollut, Jetille olisi kyllä laituripaikka irronnut vaikka Pansiosta! Mutta se on nyt myöhäistä, valitettavasti.

Vähän OT taas.
Mielenkiintoinen toteamus kun vain ja ainoastaan kivenkova kapitalisti olisi saattanut kyetä Finnjetin kanssa tekemään jotain tuottoisaa. Se vasemmalla kädellä ajatteleva porukka kun ei sellaisia osaa ellei oikella kädellä ohjata.
Se siitä politiikasta.


Miika Söderström

"Mielenkiintoinen toteamus kun vain ja ainoastaan kivenkova kapitalisti olisi saattanut kyetä Finnjetin kanssa tekemään jotain tuottoisaa. Se vasemmalla kädellä ajatteleva porukka kun ei sellaisia osaa ellei oikella kädellä ohjata.
Se siitä politiikasta."

Tuskinpa Sigyn ja Suomen Joutsen sekä Keihässalmikaan suurta voitooa Turulle tuottaa. Taitaapi jäädä pahasti miinukselle kun laskee pois ylläpitokustannukset. No tämä katkera vuodatus loppuu nyt. Toivottavasti jollakin olisi mahdollisuus tehdä jonkinlainen valokuva-albumi Jetin tuhoamisesta Alangin rannalla.

Ari Savolainen

#775
Nyt olisi vielä aikaa tehda se viimeinen veto. Ostaa joku Jetin ravintolan sisutus ja pistaa kuppila pystyyn Katajanokalle.
Kuvamateriaalia paatista varmaan löytyy hillittömästi. Näillä on onnistuttu tahkoamaan rahaa maailmalla, noin esimerkiksi
S/S Martha Helsingörissä, America Arrecifessä. Siinä aktiiviselle osaajalle rahasampo.
AHTS BB Troll, DNV +1A1, DP2, tug, supply vessel, SF, E0, DK(+), HL(2,5), BP 168 t.

Hannu Ukkonen

Ja hometta kaupanpäälle????

Toni Redsven

Niin, kukaanhan ei kai käske ostaa homeisia mattoja sieltä mukaansa?

Mutta ajatuksena tietysti mielenkiintoinen. Ostaa kalusto pois ja metsästää vastaava tila jossa ko baari ollut ja pitää listoilla laivalta tutut juomat/ruuat. Isot mainokset, Tule ja koe Finnjet vielä kerran. Tai useammin. Uusi ravintola avattu osoitteessa koe laivamatkan fiilis ilman matkaa.

Samaanhan voisi sitten tehdä hotellin ja kalustaa se samaan tyyliin jolloin voitaisiin mainostaa laivamatkaa ilman matkaa....

Tai vielä parempaa, ostetaan se finjetti pois sieltä rannalta ja tehdään siitä tänne ravintola hotelli!!!!

Tai laitetaan pystyyn risteily firma, ajellaan rahtia tallinnaan tai ruotsiin tai saksaan ja siinä sivussa kuskataan matkustajia!!!!

.......

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Toni Redsven - 18.09.2008, 12:27:13
Tai laitetaan pystyyn risteily firma, ajellaan rahtia tallinnaan tai ruotsiin tai saksaan ja siinä sivussa kuskataan matkustajia!!!!.......

Taisit olla ironisella mielellä. Jetin rahtikapasiteetti - tai oikeammin sen puute kun oli yksi syistä sen kannattamattomuuteen.

Niinpä niin, piiri pieni pyörii... Suomessa ei näköjään tarpeeksi JETsetiä että FinnJET olisi kannattanut.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Rontti

Ruumiinpalvontaa kai tämäkin vaikka kyseessä peltiloota...? R.I.P