Kulkuväylät, reitit ja laivojen kohtaamiset

Aloittaja Joni Huopana, 31.07.2001, 21:20:31

« edellinen - seuraava »

Joni Huopana

Taannoin Mariellalla katselin karttaa laivan reitistä. Siinä oli hyvin muutamia etappeja ja noin-aikoja niiden ohittamisesta. Onko muista reiteistä tietoja? Erityisesti kiinnostaisi Cinderellan ajantappo Tallinnassa.

Kenny Leong

Cinderellan kuvio lienee aina tämänkaltainen:

Lähtö Helsingistä, noin tunnin-puolentoistatunnin jälkeen laiva lilluu merellä keula Viroon päin.....matka jatkuu joskus iltasella kohti Tallinnaan....satamassa laiva on muutamasta tunnista kolmeen tai jotain sinne päin. Sitten laiva lähtee takasin Suomenlahdelle lillumaan ja ihmiset kuluttavat rahansa loppuun.
Syntyy avioeroja, tappeluja, huonoa oloa, järjestysmiehillä on burn out, vanhukset nukkuvat.
Lilluu aikansa ja jatkaa kohti pari tuntia ennen Hesaan saapumista.

Jos ei ollut kovin hyvä selitys niin Miran tai joku muu täydentäkööt   ;D :D


Mikko-Oskari Koski

#2
Pari vuotta sitten Cindystä tehtiin havainto eräänä syksyisenä lauantaiaamuna Porkkalan väylässä yhdeksän aikaan matkalla noin kymmenen solmun vauhtia Helsinkiin päin. Syynä oli ilmeisesti luotsikirjojen uusiminen...

Helsinki-Maarianhamina-reitti on avannut paljon uusia mielenkiintosia tarkkailupointteja. Erityisesti osuus Lågskär-Utön eteläpuolinen merialue on hahmottunut uudella tavalla aiempaan verrattuna. Erikoislaatuinen pointti on myös Mariellan perämiesten "Nils-Eriksgrundiksi" nimeämä noin 7-8 metrin matalikko lähellä kääntöpistettä itäänpäin.

Myös Ahvenanmeren ylitys on erikoislaatuista seurattavaa. Koska Turku-Tukholma-laivoilla on Tukholman saaristossa hieman eri nopeusrajoitukset kuin muilla laivoilla, eivät kaikki ajat suinkaan aina osu yksiin toisten vastaavien kanssa. Puhumattakaan Birka Princessistä, Baltic Starista tai Rosellasta, jotka halutessaan voivat ajaa vaikka Sandhamnin kautta.
Myös Rosellan "kesäyön hidas" Turusta Maarianhaminaan ansaitsee erikoismaininnan: Alushan pyrkii säännöllisesti myöhästymään lähdössä, että se saisi aikansa kahdella koneella madellessaankin edes jotenkin kulumaan...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

#3
Mielenkiintoinen yksityiskohta on myös Sea Wind Linen alusten reitti hieman ennen Tukholmaan saapumista. Alukset näyttävät tällöin lähes aina valitsevan muiden Ruotsinlaivojen käyttämästä väylästä kauempana kulkevan väylän, joka tekee näistä aluksista todella viheliäisen kuvattavan Helsinkiin meneviltä lautoilta käsin jopa zoomillista kameraakin käytettäessä. Tätä väylää kulkiessa nämä laivat ohittavat Helsingin laivat Tukholman saaristossa kaukaa oikealta puolelta muiden Turusta tulevien laivojen kulkiessa ohitse vasemmalta puolelta lähietäisyydeltä.

Noista 20-24 tunnin surffailuista mulla on todella vähän kokemusta, mutta joskus 90-luvun(jolloin viikkarin kruisailijat kävivät vain Tallinnan edustalla) alussa Isabella ohitti ensin Tallinnan illalla valoisaan aikaan, mutta yöllä havaitsin laivan purjehtivan jonkun valaistun kaupungin ohi. Palasiko laiva Tallinnan edustalle uudelleen vai oliko näkemäni kaupunki Helsinki? Se asia ei mulle koskaan selvinnyt.

Joskus kultaisina aikoina 90-luvun alussa, kun Tukholman ja Maarianhaminan välistä eläkeläislinjaa hoitivat sekä Birka Princess että ATHENA, huomasin Birka Princessillä matkatessani Birkan ja Vikingin valinneen eri taktiikan Tukholmasta Oolantiin matkattaessa. Birkan taktiikkana oli ajaa reitti Maarianhaminaan saakka pysähtymättä, mutta matelevalla nopeudella. Athena sensijaan ajoi jonnekin Kapellskärin edustalle ja jäi lillumaan merelle keula Kapellskäriä kohti suunnattuna josta se sitten myöhemmin ajoi Maarianhaminaan saapuen sinne pari tuntia Birkaa myöhemmin. Onko kellään tietoa onko Athenan perinteitä jatkava Rosella missään vaiheessa reittiä kulkiessaan menetellyt näin(esim. toiminnan alkuvaiheessa jolloin Dancing Queen risteilyt olivat 24 tunnin mittaisia)?
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Marko Mälkiä

#4
Tässä sitä pitäsi lauantaina lähteä katsomaan, missä sen Cindyn kanssa oikein lillutaan. Yritetään kertoa ensi viikolla sitten jotakin.

Cindyn aikataulun mukaan se on satamassa 23.30-01.00

Uuden vuoden risteilyllä aikataulu piti ainakin paikkansa.
Miksi Cinderella ei voi samalla kuljettaa reittimatkustajia, kun se lastiakin kuljettaa. Vai kuljettaako? No, miksi sitten Tallinnan satamassa on Viking Line toimisto? ???

Jaakko Ahti

#5
Cinderellan virallinen lähtöaika Tallinnasta on klo 00.30. Viikkarin Tallinnan toimisto sijaitsee kuulemma sataman lähellä jossain World Trade Center Tallinn-Talossa keskustan ja sataman kieppeillä (-> missä???). Cinderellan reittimatkaajina ovat rekkakuskit, jotka kuulemma ovat tykänneet matkata Cintulla, koska "saavat nukkua kunnolla ja pitkään".

Muistelen muuten, että sillon aikanaan kun Silja Festival ajoi Tallinnaan 23h risteilyjä, niin se ainakin lillui ihan Tallinnan edustalla. Tosin en tiedä oliko se normaali käytäntö, koska ko. yönä oli helkkarinmoinen lumimyrsky, eli menikö se vaan suojaan. Ehkä?
Jaakko Ahti

Jaakko Ahti

#6
Tai siis; ainakin kun Cintun matkaa varataan, niin kirjoitetaan bookkausjärjestelmään esim. HT 0108 1500, TH 0208 0030, eli reitti, päivä ja lähtöaika
Jaakko Ahti

Eerik Laine

#7
Tossa heinäkuun alussa kattelin Meloodialta Cinderellan lähtöä ja Cinderella lähti ainakin varttii merkittyy aikasempaan eli joskus 0:00 jälkeen... En nyt ihan tarkkaa aikaa muista mutta ainakin aikasempaa se oli kun 0:30...  :o Veikkaan et Cinderella käyttää Tallinnas rahtilaiva periaatetta että lähetään heti kun lasti on saatu laivaan... ???

Mir: kysyit tosta ettö millai Rosella anykyään ajelee yöllä Tukholmasta Maarianhaminaa... viime Helmikuussa ja viime lokakuussa kun menin reitillä se ajo Tukholman saariston läpi ihan normaalisti (siinä ei ilmeisesti saa hidastella....) ja sen jälkee se tais jäädä lillumaan tai sitten se ajo ihan hitaasti... Mutta lilluminen tulee jatkumaan kesän jälkeen taas oikein urakalla kun Rosella tulee aamulla Maarianhaminan satamaan vasta 7:15... Enne se tuli jo 05:00.... Onko tolla muuten joko tarkotus että Rosella tulee satamaan vasta heti Ålandsfärjanin lähdön jälkeen? Törkeetä kun Åfa lähtee just 07:00 eikä enää kerkee Rosellan reittimatkan jälkeen Kapellskäriin...  (no en kerinny silti viimekskään 07:00 Ålandsfräjaniin vaik Rosella saapu jo 05.00 satamaan... Nukuin pikkasen pommiin  ;D )

Jaakko Ahti

#8
Joo, kuulemma Cinttu lähtee vähän millon lähtee. On kuulemma joskus talvimyrskyjen aikaan lähtenyt laiturista vasta kuudelta aamulla, jotta ihmiset "eivät tulisi merisairaiksi". Mä kyllä luulen, että CInderellan matkustajat on aina perseet olalla, niin että niitä keikuttaa jo valmiiksi...  :D
Jaakko Ahti

Mikko-Oskari Koski

#9
Helsingin ainoa todellinen cruiseri, joka noita TLL-lillintöjä on tehnyt, eli Sally Albatross (II), omasi jossain Naissaaren kärjen tuntumassa vakipaikan, johon Tallinnan valot näkyivät mukavasti. Tosin talvisin oli vähän ikävää, kun laiva irtosi "suojavalleistaan" juuri, kun hilpeimmän humalan (ja mahdollisen muun toiminnan) päälle oli pääsemässä unen lämpimään tunneliin. Jäänmurto kun ei koskaan ole äänetöntä.
Silloin, kun Isabellalla kuvattiin Megavisaa, se lojui usein Helsingin edustalla, vain pari mailia Kaivopuiston eteläpuolella. Tietääkseni ainakin joskus luotsivene kävi hakemassa Jukkis Palon nauhoitusten jälkeen illan esitykseen Kansallisteatteriin...

Bogesundin eteläpuolinen väylä, jonka Miran mainitsi, on tosiaan SeaWindien, kuin myös Baltic Starin, pääasiallinen kulkureitti Tukholman sisäsaaristossa mikäli on kohtaavaa liikennettä. Mutta mahtuu siitä isompikin laiva: Olin viime joulukuussa tulossa Isabellalla Tukholmasta Turkuun ja katselin peräterassilta vastaantulijoita. Baltic Kristina, Silja Symphony ja Palanga tulivat vastaan normaalissa järjestyksessä, mutta Gabriella olikin valinnut eteläisemmän väylän. Ei sieltä oikaisemaan pääse, mutta ainakin yhteentörmäyksen sitä kautta kulkien pystyy ehkäisemään. Isompien Turun laivojen aikataulu on niin tiukka, ettei niistä mikään koskaan ehdi käyttää tuota reittiä, eikä kai sieltä kukaan huvikseen aja, jos vastaantulijoita ei ole.

Tukholmanlinjan laivojen Helsingin satama- ja saaristoluotsin pätevyyskirja edellyttää myös Porkkalanväylän hallitsemista, niin järjetöntä kuin tuonkokoisilla purkeilla onkin siitä ajaa. Pätevyyskirjat pysyvät voimassa vain, jos reittiä käytetään tietyin väliajoin. Ainakin Vikingillä Porkkalan kautta ajaminen on yleensä ajoitettu kesään, jolloin saaristomaisemia voi joku olla katselemassakin...
Heinäkuussa HEL-STO-laivat ovat muuten käyttäneet useammin Porkkalan- kuin Kasuuninväylää iltaisin. Onko kukaan seurannut tilannetta aamuisin?

Suomenlahden molemmat tässä mainitut väylät näkyvät MKL:n karttasarjassa Z (Pellinki-Inkoo), Porkkalan väylä kokonaan ja Kasuunin väylä siltä osin, kuin on tarpeen. Osviittaa saat esim.osoitteesta www.fma.fi ja sieltä edelleen alavalikko "merikartat".
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

laivat

#10
"Mutta mahtuu siitä isompikin laiva: Olin viime joulukuussa tulossa Isabellalla Tukholmasta Turkuun ja katselin peräterassilta vastaantulijoita. Baltic Kristina, Silja Symphony ja Palanga tulivat vastaan normaalissa järjestyksessä, mutta Gabriella olikin valinnut eteläisemmän väylän."

Gabriella käytti tuota Bogesundin väylää myös kolmisen viikkoa sitten. Vastassa oli tulossa Silja Europa, jota se ilmeisesti väisti.

"Heinäkuussa HEL-STO-laivat ovat muuten käyttäneet useammin Porkkalan- kuin Kasuuninväylää iltaisin. Onko kukaan seurannut tilannetta aamuisin?"

Minä olen puolestaan havainnut, että illalla Siljat käyttää useimmiten Kasuunin väylää, kun taas Vikingit Porkkalan väylää. Tosin aamuisin ollessani kuvaamassa Hernesaaren kärjessä Siljat tulee useimmiten Porkkalan väylää pitkin, ja Viking myöhemmin Kasuunin suunnalta.

Joni Huopana

#11
Hmm, kiintoisaa. :) Onko noista väylistä jonkinmoista karttaa jossakin?

laivat

#12
No, jos tarkoitat, onko laivoilla jonkinlaisia karttoja, mistä matkaa voi seurata, niin useimmilta laivoilta kyllä löytyy reittikartta, josta matkan edistymisen seuraaminen onnistuu (tosin nuo kartat ovat kyllä olleet useimmiten sekaisin).

Myös Värtanin Silja-terminaalissa on reittikartta, josta pystyy seuraamaan sekä Turun että Helsingin-laivojen matkaa.

Jaakko Ahti

#13
Heeei... muistelisin muuten että Birkalinen kotisivuilla on joku kartta mistä näkee Birka Princessin sijainnin???
Jaakko Ahti

Petri Lindqvist

#14
Birkan nettisivulla loytyy muistaakseni muuten kartta, josta näkee missä se laiva milläkin hetkellä on, mutta se ei varmaan huomio erilaisia reittejä.
Cinderellasta vielä sellasta, matkustan sillä melkeen kerran kuussa ja olen kiinnittänyt huomiota, että se on tallinnan satamssa noin 23.00-01.00. Toi ei kyllä aina pidä paikansa sillä kun olin maaliskuusa risteilyllä, se lähti vasta 2.30. Tolla samalla risteilyllä mua ärsytti se, että viiden aikan kun tulin hyttiin paahdettiin viimeistä päivää eteenpäin jäissä niin että nukkumisesta ei tullut mitään.