Viking Grace

Aloittaja Timo Selkälä, 12.06.2009, 09:40:03

« edellinen - seuraava »

Timo Selkälä

Ruotsin TV 4 mukaan Viking Line olisi tilaamassa kaksi uudisrakennusta Turun linjalle. Alukset maksaisivat 2,5 miljardia SEK kappale. Tosin, itse jutussa selviää että yhä suunnitellaan, eikä tilausta siis vielä taida olla solmittu. Olemmeko siis kuulleet tämän aikaisemmin?
Juttu löytyy tuolta.

http://anytime.tv4.se/webtv/?progId=772537&treeId=90114&renderingdepartment=2.757
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 12.06.2009, 09:40:03
Ruotsin TV 4 mukaan Viking Line olisi tilaamassa kaksi uudisrakennusta Turun linjalle. Alukset maksaisivat 2,5 miljardia SEK kappale. Tosin, itse jutussa selviää että yhä suunnitellaan, eikä tilausta siis vielä taida olla solmittu. Olemmeko siis kuulleet tämän aikaisemmin?
Juttu löytyy tuolta.

http://anytime.tv4.se/webtv/?progId=772537&treeId=90114&renderingdepartment=2.757
Kyllä Nils-Erik Eklundkin kertoi tuollaisista suunnitelmista Viking Linen 50-vuotishaastattelussa viime viikolla.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Joonas Vähämäki

Mielenkiinnolla jään odottamaan. Vaikka olen näin joskus aiemminkin maininnut, nyt olisi Vikingillä mahdollisuus pistää kuviot kertaheitolla uusiksi ja suunnitella sellaiset lautat jotka ovat moderneja mutta eivät yhtä tylsiä kuin Tallinkin viisikko. Tällä ainakin varmistaisi meikäläisen kiinnostuksen vaihtaa suosikkifirmaa viimeistään siinä vaiheessa kun Europa lähtee. Monta kertaa olen miettinyt että oma suhtautuminen Vikingiin olisi varmasti tänä päivänä toinen jos Kalypso olisi säilynyt reitillä.

Toisaalta vaikka XPRS onkin erilaisia palkintoja voittanut, niin siitä ei kannattaisi mallia ottaa uudisrakennuksia ajatellen.

Timo Selkälä

Niin, ja Turun-linjan uudisrakennuksista on ollut juttua lehdissä jo ainakin vuoden ajan. No, ainakin voisimme uskoa että koska niitä ei todellakaan ole suunniteltu kovassa kiireessä, niin luulisi tulevan helkutin hyvät alukset. Silti, älkää herätelkö liikaa toivoja. Promenadeja tuskin näemme...
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Timo Selkälä

Eli näin sanoi siis Nils-Erik Eklund: Vuosikymmenen sisällä asetamme liikenteeseen neljä uudisrakennusta.
Eli ei meillä mitään kiirettä sittenkään ole, vielä ehdimme matkustaa kaikilla nykyisillä punaisilla laivoilla moneen kertaan.

På en tioårsperiod räknar vi med att sätta in ytterligare fyra nybyggda fartyg, säger Viking Lines vd och koncernchef Nils-Erik Eklund.
http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=3-AV_ID=919282,00.html?
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Petri Moilanen

Tilanne ei ole viikkarin kannalta mitenkään helppo, eikä se siljallakaan paljoa sen helpompi ole.

Parissa vuosikymmenessä tilanne on muuttunut niin että on vaikea löytää yhtälö jolla saataisiin Helsinki/Turku - Tukholma liikenne kannattavaksi myös uusilla laivoilla. Molemmilla yhtiöillä tulee väkisin eteen tilanne että laivakalustoa on uusittava, uuden laivan hinta (joka on n. 180meur) ei kuitenkaan tuota niin paljoa enempää tai tuo niin suuria kustannussäästöjä että investoinnit saadaan katettua. Liikenne tuottaa nykymallilla jossa laivainvestoinnit on jo maksettu, mutta mistä saataisiin tuottoja jotka kattaisivat uudet investoinnit ?  Maltillisella 7% vuosituotolla pitää uuden laivan tuottaa (tai tuoda säästöjä) n. 1meur/kk verrattuna vanhoihin laivoihin.. tekee n. 35 000eur/ lähtö (Helsingin liikenne), Turun laivoilla lisätuotto on maltillisempi, lisätuoton pitäisi olla vain n. 17 500/lähtö.

Käytettyäkään kalustoa ei markkinoilla tuohon tarkoitukseen ole, autolauttoja voi löytyä mutta ei tarvittavalla jääluokituksella.

Vai muuttuuko liikenne tulevaisuudessa siihen suuntaan että matkustajia varten väliä liikennöi risteilyalukset ja rahtia  varten rahtilaivat.. ?

Timo Toivonen

TIEDOTE KOSKIEN RUOTSIN TV4:N UUTISAIHETTA

Viitaten Ruotsin TV4:n uutisaiheeseen tänään 12.kesäkuuta, minkä mukaan kahden aluksen tilaus linjalle Tukholma-Ahvenanmaa-Turku olisi odotettavissa lähiaikoina, haluaa Viking Line ilmoittaa, että tällainen tilaus ei ole ajankohtainen tällä hetkellä.

Yhtiössä tehdään kuitenkin jatkuvasti työtä uusien alusten kehittämiseksi

Maarianhamina 12. kesäkuuta 2009

Viking Line Abp

Nils-Erik Eklund
Toimitusjohtaja


http://www.vikingline.fi/yritysinfo/lehdistotiedotteet/uutiset_090612_TV4.asp

Toisaalta onhan niitä valkoisia valheita ennenkin annettu, mutta ei varmaan ole ihan tämän vuoden juttu.
"Tere tulemast Titanicule!"

Janne Koskinen

#7
http://www.tidningen.aland.net/article.con?id=17220&iPage=1

ÅT aiheesta (vanha juttu). Taitaa kuitenkin VL:n voittomarginaali olla tällä hetkellä niin ohut (kaikki tulos tehdään kesällä, muu vuosi tappiolla) ja XRPS ja tuleva ADCC painavat tulosta sen verran, että tilaus on ajankohtainen EDIT: 2015-2020; olisiko nyt niin että silloin nähdään 1980-luvun lopun tilanne eli sekä Hki-Sto että Tku-Sto laivat uusitaan kaikki muutaman vuoden sisällä (SF-line+Slite, Sally oli jo silloin tippunut kelkasta Siljan syliin). Toisaalta nyt jos koskaan on tilaajan markkinat ja kaikki autolauttoja rakentavat telakat varmasti antavat kilpailukykyisen tarjouksen, jos mielivät olla pelissä laman yli.

"Ett annan världshändelse som kan få extrema återverkningar i färjbranschen är den dag Kuba öppnar sina gränser. Det behöver inte ligga långt borta mot bakgrund av den nya öppnare utrikespolitiken som USA numera infört."

Mielenkiintoinen visio; voisi ajaa talousnousussa uudisrakennus-ja secondhand-markkinat ylihintaisiksi; siksi tilauksen tekeminen nyt saattaisi olla järkevää.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Kimmo Heinonen

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 16.06.2009, 12:02:52
http://www.tidningen.aland.net/article.con?id=17220&iPage=1

ÅT aiheesta (vanha juttu). Taitaa kuitenkin VL:n voittomarginaali olla tällä hetkellä niin ohut (kaikki tulos tehdään kesällä, muu vuosi tappiolla) ja XRPS ja tuleva ADCC painavat tulosta sen verran, että tilaus on ajankohtainen 2005-2010; olisiko nyt niin että silloin nähdään 1980-luvun lopun tilanne ...


Tarkoitiko 2010-2020 ?  ::)

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Heinonen - 16.06.2009, 12:17:17
Tarkoitiko 2010-2020 ?  ::)

Akkurat; tarkoitin 2015-2020.

Vanhalle miehelle sattuu näitä, kun on elänyt monta vuosikymmentä.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Marko Stampehl

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 16.06.2009, 12:02:52
Taitaa kuitenkin VL:n voittomarginaali olla tällä hetkellä niin ohut (kaikki tulos tehdään kesällä, muu vuosi tappiolla)

Tämä ei ole uutta. Kesällä tehdään koko vuoden tulosta, ja muu vuosi on tappiolla.

Tämä on ollut aina näin kaikilla lautta-varustamoilla, jos minä nyt oikein muistan.
Eihän syys-kevät kaudella riittävästi matkustajia tulee että noina kuukaisina voisi tehdä voittoa.
Kesän voitto sen sijaan pitää olla niin iso että se kattaa muun vuoden tappiot.



Ich fotografiere, also bin ich!

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Marko Stampehl - 16.06.2009, 13:31:39

Tämä on ollut aina näin kaikilla lautta-varustamoilla, jos minä nyt oikein muistan.





Vielä 01.11.2006-30.04.2007 VL teki voittoa syys-talvi-kevätkaudella:

http://www.vikingline.fi/download/Puolivuotiskatsaus%202007.pdf

"Toimintavuoden ensimmäisen puolivuotiskauden marraskuu 2006 – huhtikuu 2007 aikana on
myönteinen tuloskehitys Viking Linella jatkunut. Liikevaihto lisääntyi 11,5 miljoonalla eurolla
193,7 miljoonaan euroon. Tulos ennen veroja oli 2,9 miljoonaa euroa."
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Lassi Liikanen

Asia on taas pinnalla, tälläistä "mitä jos ehkä mahdollisesti joskus"-juttua: http://yle.fi/alueet/turku/2009/12/viking_line_harkitsee_tilausta_1268251.html
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Risto Kempas

#13
Merenkulusta en tiedä, mutta kyseisen firman yrityshistoriassa ei suomalainen telakkamies ole saanut paljoa käteensä. Kun kerrankin oli tilattu Wärtsilältä, niin oli kova itku siitä, että valtio pakotti ostamaan edullisempien japanilaisten sijaan.

Tarpeeton offtopic poistettu.
Finnjet Historical Society ry - www.finnjet.fi - Jetin virallinen yhdistys

Mikko-Oskari Koski

Nils-Erik Eklundin haastattelu, jonka myötä aihe taas pulpahti pinnalle, on kuultavissa kokonaisuudessaan http://areena.yle.fi/audio/613423

Huomattavastikin tähänastisia havaintojani laajemman huomion ansaitsisi se haastattelussa ilmitullut fakta, että vuoden 2015 jälkeen tiukkenevat ympäristömääräykset PAKOTTAVAT kalustoinvestointeihin. Vikingille tällainen yhtälö, siis koko armaadan vaihtaminen seuraavan kuuden vuoden aikana, taitaa olla käytännössä mahdoton, sen verran kalliita uudisrakennukset kuitenkin aina ovat.
Ainakin jonkun nykyaluksen kohdalla kaiketi lienee edessä peruskorjaus, jossa nimenomaan energiankulutukseen kiinnitetään erityistä huomiota -VXPRS:n ja Cinderellan nykyisetkin ympäristösertifikaatit ovat tunnetusti maailman huippua, joten niiden kohdalla säädöt saattaisivat jäädä niukemmiksi, kuin muiden. Niin omituiselta, kuin tämä idea saattaakin kulostaa, kenties rajuimpiin ympäristönormisovellutuksiin soveltuvaksi koelaivaksi kannattaisikin säätää Rosella, siinä kun on yllinkyllin löysää tilaa vaikka satamassa ladattavien akkupatterien jatkuvaa mukana roudaamista ajatellen. Lisäksi Rosellaa olisi myös aikaa säätää satamassa aina yöllä...
Ympäristönormeista puhuttaessa on syytä huomioida myös saaristoluonnon herkkyys -eli se, onko TKU-STO-pikaliikenteelle tälläkään pohjalla jatkuvuutta, on ihan aiheellinen kysymys.

Eklundin mieltymys savolaisiin soutuveneisiin oli minulle uutta... 8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950