Merivoimille miinantorjunta-aluksia Italiasta

Aloittaja Miran Hamidulla, 03.01.2005, 19:02:06

« edellinen - seuraava »

Miran Hamidulla

Merivoimille seitsemän tarjousta miinantorjunta-aluksista

03.01.2005

Merivoimat kehittää miinantorjuntakykyään hankkimalla uuden miinantorjunta-alusluokan vuosikymmenen loppuun mennessä. Tarjousten perusteella tehdään vertailu- ja arviointityö, jonka on määrä valmistua vuoden 2005 loppuun mennessä.

Merivoimien miinantorjuntakykyä kehitetään hankkimalla uusi miinantorjunta-alusluokka vuosikymmenen loppuun mennessä. Merivoimat jätti tarjouspyynnöt miinanetsintäjärjestelmillä varustetuista aluksista 5.6.2004. Tarjousten määräaika oli 3.1.2005 klo 12.00, johon mennessä vastaanotettiin seitsemän tarjousta. Tarjouskilpailussa on mukana sekä koti- että ulkomaisia yrityksiä. Tarjousmateriaalia on yhteensä kymmeniä tuhansia sivuja. Merivoimat aloittaa mittavan vertailu- ja arviointityön, jonka on määrä valmistua vuoden 2005 loppuun mennessä.

Miinantorjunta-alusluokan vaatimusmäärittelyä ja tarjouspyyntöjen lähettämistä edelsi laaja esiselvitys- ja evaluointityö. Hankkeeseen tähtäävä kotimainen tutkimus aloitettiin 1990-luvun puolessa välissä. Vuonna 2001 aloitettuun evaluointiprosessiin on kuulunut mm. eri alustyyppien ja järjestelmäkokonaisuuksien testaus todellisessa toimintaympäristössä.

Hankintaan kuuluu 100% vastakauppavelvoite. (mil.fi)



Toivottavasti tämäkin tilaus menisi Merivoimien hovihankkijalle eli Rauman Aker Finnyardsille. :thumb:
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

Mielenkiintoa tässä uutisessa herättää ennenkaikkea se, ettei siinä ole ollenkaan kerrottu, minkätyyppisiä raivaajia nyt olaan aikeissa rakentaa. Isoja vai pieniä, nopeita vai hitaita, mikä runkomateriaali, mitä muita valmiuksia aluksiin tulisi, ITO, MTO, tykistö, suto..?
Ainoa, mikä lienee selvää, on se, että uudisrakennukset tulevat valmistuessaan korvaamaan nykyisen Kuha-luokan, jonka kuusi 70-luvun puolessavälissä rakennettua lasikuiturunkoista heräteraivaajaa voidaankin varmaan myydä vapaille markkinoille...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Pekka Lappalainen

Varmaa tietoa aiheesta ei ole mutta luulisin että tavoitteena on saada matala syväyksisiä ehkä katamaraani tyylisiä sekä Kuha- että Kiiski-lkn korvaajia, alkuun ainakin Kuhan. Runkomateriaali tulee tässä tapauksessa olemaan mahdollisimman vähän magnetisoivaa ja herätteitä tuottavaa (komposiitti??). Propulsio on varmaan mallia Jetti ja yksi huhu mitä aiheesta olen kuullut on, että ainakin osaa näistä raivaajista voitaisiin ajaa eurooppalaisten sisarustensa tapaan miehittämättömänä tukialukselta.
Isoilla miehillä on isot radio-ohjattavat ;D
Mikä tukialus sitten loppujen lopuksi tulisi olemaan ei osaa muuta kuin veikkailla jotain Hämeenmaa-lkn tyylistä joka on menossa lähiaikoina modernisointiin...
Support your local Search And Rescue-operator! Get lost!

Mikko Tuominen

Nyt alkaa nuo radio-ohjattavat mennä james bond-linjalle, jos ei nyt kuitenkaan. Its en ole tällaisia huhuja kuullut vaikka minulla on erittäin luotettava lähde  :beer: mitä kuhiin tulee, jo olis aikakin korvata ne uusilla. Eräät niistä kun ovat jo joutuneet homeen hyökkäyksen kohteeksi  :-\

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Mikko Tuominen - 04.01.2005, 21:17:00
mitä kuhiin tulee, jo olis aikakin korvata ne uusilla. Eräät niistä kun ovat jo joutuneet homeen hyökkäyksen kohteeksi  :-\
Tämä nyt ei liity aivan täysin tähän aiheeseen, mutta ovatko Kuhat sitten jo niin iäkkäitä, ettei edes se niihin tehty peruskorjaus ja mitä kaikkea parannuksia niihin tehtiinkään, enää vaikuta? ???
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juha Westerlund

En tiedä noista korjauksista, mutta mieleen tulee eräs kuukausi kun pari kolme niistä lähti satamasta ja jokainen palasi jonkin vian takia takaisin piakkoin... (Siis tapahtui eri päivinä.) Pikkasen meinasi hymyilyttää siinä vieressä touhutessa. 8)

Mikko Tuominen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 04.01.2005, 22:10:15
Lainaus käyttäjältä: Mikko Tuominen - 04.01.2005, 21:17:00
mitä kuhiin tulee, jo olis aikakin korvata ne uusilla. Eräät niistä kun ovat jo joutuneet homeen hyökkäyksen kohteeksi  :-\
Tämä nyt ei liity aivan täysin tähän aiheeseen, mutta ovatko Kuhat sitten jo niin iäkkäitä, ettei edes se niihin tehty peruskorjaus ja mitä kaikkea parannuksia niihin tehtiinkään, enää vaikuta? ???
jos "lähteeni" käyttää tällaista sanontaa, "kuha-luokan raivaaja-rahaluokan kuivaaja" niin tosta voidaan päätellä aika paljon  :-\ ja nyt menee topicin ohi niin että heikompia hirvittää  ;D

Pekka Lappalainen

#7
Merivoimien miinantorjunta-alushankinnan tarjoukset avattu

11.01.2005

Merivoimien miinantorjuna-alushankinnan tarjouskilpailussa mukana seisemän eurooppalaista yritystä: Abeking&Rasmussen, Aker Finnyards, Armaris, Intermarine, IZAR, Kockums ja Lürssen.

Merivoimat on vastaanottanut miinantorjunta-alushankinnan tarjouskilpailussa seitsemän Prime Contractor -tarjousta (kokonaistoimittajatarjousta). Tarjouskilpailu on suunnattu EU:n alueelle ja siinä on mukana useita kotimaisia ja ulkomaisia yrityksiä. Tarjoukset on vastaanotettu seitsemältä eurooppalaiselta yritykseltä: Abeking&Rasmussen (Saksa), Aker Finnyards (Suomi), Armaris (Ranska), Intermarine (Italia), IZAR (Espanja), Kockums (Ruotsi) ja Lürssen (Saksa).

Merivoimat on aloittanut kymmeniä tuhansia sivuja sisältävän tarjousmateriaalin vertailu- ja arviointityön, jonka on määrä valmistua vuoden 2005 loppuun mennessä. Alusten hankintaa varten esitetään tilausvaltuutta valtion vuoden 2006 talousarvioon. Tarjouskilpailun on suunniteltu päättyvän sopimuksen allekirjoittamiseen vuonna 2006. Merivoimien miinantorjunta-alusluokan kaupalla tulee olemaan kotimaiseen teollisuuteen työllistävä vaikutus, jonka määrä selviää lopullisesti vasta tarjouskilpailun sopimusvaiheessa vuonna 2006.

Merivoimien miinantorjunnan kehittämisohjelman tavoitteena on hankkia merivoimille operatiivista miinantorjuntakykyä valtakunnallisesti tärkeiden meriyhteyksin suojaamiseksi kriisiaikana ja kykyä osallistua kansainväliseen kriisinhallintatoimintaan. Suunnitelmissa on hankkia vuoteen 2012 mennessä kolme miinantorjunta-alusta, raivaajasukeltajakalustoa sekä miinantorjunnan johtamiseen tarvittava tietojärjestelmä. Miinantorjunta-alukset kykenevät sekä miinanetsintään että -raivaukseen. Ensimmäinen alus valmistuu suunnitelmien mukaan vuosikymmenen lopulla. Uudet alukset korvaavat vuonna 1975 valmistuneet ja 1990 luvulla peruskorjatut Kuha-luokan miinanraivaajat.
(mil.fi)


Toivottavasti menee Suomalaisille tämä tilaus vaikkakaan nykyisin se ei ole enää itsestään selvyys.
Support your local Search And Rescue-operator! Get lost!

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Pekka Lappalainen - 11.01.2005, 22:18:20
Suunnitelmissa on hankkia vuoteen 2012 mennessä kolme miinantorjunta-alusta
->
Lainaus käyttäjältä: Pekka Lappalainen - 11.01.2005, 22:18:20
Uudet alukset korvaavat vuonna 1975 valmistuneet ja 1990 luvulla peruskorjatut Kuha-luokan miinanraivaajat.
Selittäisiköhän joku tämän ainakin itselleni uuden termin "miinantorjunta-alus"? Mikä tekee näistä uusista aluksista miinantorjunta-aluksia, jos Kuhia yhä kutsutaan miinanraivaajaksi?
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Miran Hamidulla

Aamun Kauppalehti väittää Aker Finnyardsin olevan putoamassa näiden alusten tarjouskilpailun loppusuoralla, sillä vain kaksi tarjoajaa pääsee tarjousten jatkokierrokselle eikä Aker Finnyards olisi tässä joukossa mukana. Merivoimissa on pidetty ongelmallisena kotimaisen puolustusmateriaaliteollisuuden kokemuksen puutetta miinantorjuntaan tarkoitettujen alus- ja etsintäjärjestelmien kokonaisvaltaisessa valmistamisessa.

Aker Finnyardsin mahdollinen putoaminen tarjouskilpailusta ei kuitenkaan tarkoita välttämättä sitä, etteikö se siltikin pääsisi näitä aluksia rakentamaan, sillä puolustusministeri Seppo Kääriäinen voi halutessaan päättää asian vastoin merivoimien esikunnan tahtoa. Aker Finnyardsin kerrotaankin jo käyvän kulisseissa päättäjille suunnattua lobbaustyötä, jottei sitä sivuutettaisi lopullista tilauspäätöstä tehdessä.

Uusien miinantorjunta-alusten kerrotaan olevan 50 metriä pitkiä ja uppoamaltaan 500 tonnisia.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Ilari Hatakka

http://www.mtv3.fi/uutiset/talous.shtml/arkistot/talous/2005/11/403214

MTV3 Uutiset, talous 1.11.2005

Aker Finnyards putosi miinantorjunta-alusten hankintakilpailusta
Suomalainen laivanrakentaja Aker Finnyards Oy on pudotettu miinantorjunta-alusten hankintakilpailusta. Puolustusministeri Seppo Kääriäinen on päättänyt, että merivoimien esikunta saa jatkaa kolmen miinantorjunta-aluksen hankintaneuvotteluja italialaisen Intermarine S.p.a:n, ruotsalaisen Kockums AB:n ja espanjalaisen Navantia SA:n kanssa.

Tehdyn päätöksen mukaisesti jatkoneuvotteluja ei käydä Aker Finnyardsin lisäksi myöskään saksalaisten Lürssen Werft GmbH:n, Abeking & Rasmunssen GmbH:n ja ranskalaisen Armaris SA:n kanssa.

Puolustusministeriön mukaan jatkoneuvotteluihin on valittu ne yritykset, jotka ovat kokonaisvastuullisina päätoimittajina tarjonneet merivoimille edullisimmat vaihtoehdot.

Kotimaisella teollisuudella on kuitenkin keskeinen rooli hankittavien alusten ja niiden järjestelmien ylläpidossa. Tämän vuoksi puolustusministeriö edellyttää, että merivoimat kiinnittää jatkoneuvotteluissa erityistä huomiota kotimaisen teollisuuden miinantorjunta-alusten huolto- ja kunnossapitokykyyn.

Puolustusministeriö mukaan kotimainen teollisuus voisi toimia mahdollisimman laajasti päätoimittajan alihankkijana. Hankinnasta noin 30-50 prosenttia on arvioitu kohdistuvan kotimaahan erilaisena alihankintatyönä. Tämän lisäksi kotimaassa on määrä toteuttaa merkittävä osa alusten ylläpidosta.

Valtioneuvoston viime vuoden puolustus- ja turvallisuuspoliittisen selonteon mukaisesti merivoimien kehittämisen painopiste on meriyhteyksien suojaamisen ja miinantorjuntakyvyn parantamisessa sekä liikkuvien rannikkojoukkojen kehittämisessä.

(MTV3-STT)
Saimaa navigare necesse est!

Juha Paulavuo

Puolustusministeri Seppo Kääriäisen 17.11.2006 tekemällä päätöksellä on Merivoimien miinantorjunta-alusten kokonaisvastuulliseksi päätoimittajaksi valittu italialainen Intermarine S.p.A. Miinantorjunnan taistelujärjestelmän aluksiin toimittaa Intermarine S.p.A:n alihankkijana toimiva saksalainen Atlas Elektronik GmbH.


Lue lisää: http://www.defmin.fi/?9_m=2835&s=8&l=fi

Kimmo Rantanen

Pari kuvaa aluksista:

http://tietokannat.mil.fi/data/1628/3
http://tietokannat.mil.fi/data/1626/3

Raivaajien koko ja sitä myötä alusten uppouma ja syväys ainakin kasvaa merkittävästi vanhoista Kuha-luokan raivaajista, mutta tulivoimaakin on enemmän.

Ps. Onkohan Suomen Merivoimilla suunnitelmissa hankkia uusia panssarilaivoja? Jälkimmäisessä havainnekuvassa ainakin näyttää olevan taustalla Ilmarisen/Väinämöisen näköinen alus. ::) ;)

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 17.11.2006, 14:39:23 Ps. Onkohan Suomen Merivoimilla suunnitelmissa hankkia uusia panssarilaivoja? Jälkimmäisessä havainnekuvassa ainakin näyttää olevan taustalla Ilmarisen/Väinämöisen näköinen alus. ::) ;)
Offia: Mistähän sitä tietää, vai voitaisiinko esimerkiksi pari Hamina-luokan ohjusvenettä muuttaa 13 vuoden päästä panssarilaivoiksi... ::) ;D
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Kristian Lampio

Täälläkin on juttua aiheesta. Hienoja vempeleitä tulee. Pitää tänä taas katella tarkemmi uutisia 8)