Jäätalvi 2015-2016

Aloittaja Janne Koskinen, 06.11.2015, 13:03:47

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

Voi olla, että muistin talven väärin. Joka tapauksessa minulla on käsitys, että Botnica avasi vain ränniä, sillä haarukkaa ei oltu otettu auki jäänmurtokäyttöön.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Ari-Jukka Perkiomaki

Pakko spämmätä tänne, että oisko Otsolla kauden ekoja avustuksia Kokkolasta?  :thumb: Näkyy avaavan ränniä näin Marinetrafikin mukaan Prima Donnalle Kokkolan väylällä?

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 11.01.2016, 21:18:16
Pakko spämmätä tänne, että oisko Otsolla kauden ekoja avustuksia Kokkolasta?  :thumb: Näkyy avaavan ränniä näin Marinetrafikin mukaan Prima Donnalle Kokkolan väylällä?
Tsekkaa baltice.org:sta. IBNet tietoja avustuksista näkyy siellä.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

Myös Kaskisiin rajoitukset 17.01.2016 alkaen:

"Tammikuun 17. päivästä alkaen vähimmäisjääluokka ja kantavuus, joka alukselta vaaditaan:
Kaskinen, I ja II yli 2000 tonnia."
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

http://www.vta.ee/?lang=et

"Alates 9. jaanuarist, kui jäämurdetööd Pärnu lahel algasid, on jäämurdja EVA 316 seal teenindanud 10 laeva."

Eli Pärnunlahdella EVA-316:lla on ollut jo 10 avustettavaa laivaa.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ari-Jukka Perkiomaki

Frej on lähtenyt Luulajasta. Onko kyseessä koeajo vai alkoiko sen jäänmurtokausi tänään, ja onko menossa rahtauksen mukaan Suomen puolelle jäänmurtoon? Asiasta ei vielä kerro Baltice tai Sjöfartsverket ja tuskin Liikennevirastokaan. Varmaankin päivän aikana asia selviää...  :thumb:

Janne Koskinen

#36
Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 13.01.2016, 10:52:51
Frej on lähtenyt Luulajasta. Onko kyseessä koeajo vai alkoiko sen jäänmurtokausi tänään, ja onko menossa rahtauksen mukaan Suomen puolelle jäänmurtoon? Asiasta ei vielä kerro Baltice tai Sjöfartsverket ja tuskin Liikennevirastokaan. Varmaankin päivän aikana asia selviää...  :thumb:

Myös Voima liikkeellä CH 06 Icebreaking.

Pyörii Vasikkasaaren edustalla eli olisiko kompassin eksymäkäyrän tarkastus meneillään ennen Kaakonkulmalle siirtymistä?

EDIT: ilmeisesti ainoastaan koeajolla?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#37
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 13.01.2016, 11:13:58
Myös Voima liikkeellä CH 06 Icebreaking.

Pyörii Vasikkasaaren edustalla eli olisiko kompassin eksymäkäyrän tarkastus meneillään ennen Kaakonkulmalle siirtymistä?

Kaakonkulmalle rajoitusnosto EDIT 6: 18.01.2016:

LOVIISA
IA, IB 2000 / IC, II 3000
18.1.2016
KOTKA
IA, IB 2000 / IC, II 3000
18.1.2016
HAMINA
IA, IB 2000 / IC, II 3000
18.1.2016

EDIT: Jäätiedotus 13.01.2016: "Jäänmurtajat: Kontio ja Otso avustavat Perämerellä. Meteor ja Protector avustavat Saimaan pohjois- ja keskiosassa. Iso-Pukki avustaa Saimaan eteläosassa ja Saimaan kanavassa."

Eli ei vahvistusta Voiman tai Frej:n aktivoitumiselle, mutta kumpikin liikkeellä ja aktiviteettina: icebreaking.

Noin äkkiseltään näyttäisi Frej:n suunnistavan Oulun tienoille eli hoitaisiko Oulun liikenteen? Kontio Tornio/Kemin liikenteen? ja Otso Raahen + tarvittaessa Rahjan/Kokkolan?

EDIT 2: Voimalla koeajo, icebreaking CH 06 taisi hämätä allekirjoittanutta.

Hieman kyllä kummastelen politiikkaa, jossa rajoituksia nostetaan ennenkuin alueella edes on jäänmurtajaa. Joskus 10 vuotta sitten rajoituksia ei silloisten "pelisääntöjen" mukaan voinut asettaa laisinkaan, jos alueella ei ollut murtajaa, mutta viime vuosinahan on rajoitusten alkaessa jäänmurto hoidettu satamahinaajin. Muistaakseni kuitenkin eka kerta kun rajoitusten nostosta ilmoitetaan ennenkuin alueella on murtajaa laisinkaan? En usko että Loviisa/Kotka/Hamina alueella on ollut satamahinaajillakaan jäänmurtokeikkaa? Eilisten jääkarttojen perusteella tuuli on kuljettanut saariston ulkopuolella olleet jäätkin pois?

EDIT 3: Ilmeisesti Frejkin ainoastaan koeajolla?

EDIT 4: Kun nyt on tänään arveltu aika paljon, niin heitetään sen verran faktaakin että Rönnskärin väylällä (=Skellefteå) avustaa Sjöfartsverketin vuokraama hinaaja BAUS, joka on joskus ollut hulmautellut Suomenkin lippua.
Lähde:  https://www.facebook.com/sjofartsverket

EDIT 5: Vahvistus Frejn koeajolle: SfV Vintersjöfart 13.01.2016: "Förtöjd i Luleå" eli ei sitten aktivoitunut Frejkään kuten ei Voimakaan tänään vaan koeajoista kysymys.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

Janne: Kirjoitit yllä seuraavasti "Kaakonkulmalle rajoitusnosto 18.10.2016"

Aika pitkälle tulevaisuuteen tuo seuraava rajoituksennosto olisi asetettu, tuskin kyllä lokakuussa jäitäkään paljoa on, joten tee vielä se Edit 666 edelliseen viestiisi. [Offtopic]: Minulle kävi viime tammikuussa sama moka ihan käytännössä, kun erään henkilön minulle tilille maksamaa summaa ei millään rekisteröity tilille, vaikka tämä vakuutti maksaneensa aikoja sitten. No, selvisi sittemmin, että eräpäivä oli vahingossa kirjattu tammikuun sijasta lokakuuksi.  :D[/offtopic]

En ehdi millään koko ajan seuraamaan AIS:ia, mutta en ole ainakaan huomannut, että Jupiter tai Viikari olisivat täällä päin tehneet muita kuin normaaleja avustuksia ja satamajäänmurtoa.

Voimalla luki koko viime vuoden tuo Icebreaking AIS määränpäänään, ja tuskinpa sitä koeajolkekaan muutettiin. Ainoastaan ETA oli päivätty tälle päivälle.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

Oden matkalla Perämerelle:

"Oden: Lämnar Helsingborg under dagen för resa mot Bottenviken"

Aloittaako jäänmurron on sitten toinen kysymys?

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Malmberg

Kaikella kunnioituksella topicin kirjoittajia kohtaan mutta ihmettelen että kenelle nämä jäänmurron ja jäänmurtajien päivitykset on tarkoitettu?
Ammattimerenkulkijat saavat täsmälliset ja ajankohtaiset tiedot tarvitessaan virrallista tietä ja maallikkoja nämä tiedot tuskin kiinnostavat, ellei sitten jotakin satunnaista pilkkimiestä taikka jäätiellä autoilevaa jotta osaa väistää oikealta tulevaa murtajaa.
Liikennerajoitukset satamiin vaadittavine jääluokkineen ja kantavuuksineen kiinnostaa varmasti yhtä paljon kuin satelliitin kantoraketin alkukiihtyvyyden funktio.

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Janne Malmberg - 14.01.2016, 19:43:43
Kaikella kunnioituksella topicin kirjoittajia kohtaan mutta ihmettelen että kenelle nämä jäänmurron ja jäänmurtajien päivitykset on tarkoitettu?

Kaikille talvimerenkulusta kiinnostuneille. Jos halutaan vertailla vaikkapa eri talvien tilannetta keskenään niin on oikein mukavaa, että tiedot ovat tänne talletettuina ja käytettävissä vielä vuosienkin kuluttua.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Janne Malmberg - 14.01.2016, 19:43:43
Kaikella kunnioituksella topicin kirjoittajia kohtaan mutta ihmettelen että kenelle nämä jäänmurron ja jäänmurtajien päivitykset on tarkoitettu?
Kysymyksesi voisi samalla logiikalla yleistää koskemaan koko foorumin tarpeellisuutta. Etenkin näinä aikoina, kun some tappaa foorumeita...

Eipä silti, tilastojen mukaan viime aikoina foorumin aktiviisuus on ollut nousussa, eikä pelkästään jäänmurtokeskustelun vuoksi.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juha Hietikko

Itse pidän tätä sivustoa hyvänä tiedonsaantilähteenä, josta löytyy sellaista tietoa merenkulkuun liittyen, jota ei muualta tahdo löytyä. Täältä löytyvä tieto on asiallista ja asiantuntevaa, jota voi pitää luotettavana. Kaikkia tällä foorumilla kävijöitä varmasti kiinnostavat eri asiat, ja onkin hienoa että täältä löytyy laajalti keskustelua ja faktatietoa merenkulun eri alueista.  :)
Ennen oli miehet rautaa ja laivat oli puuta, vaan kuinka on nyt...

Janne Koskinen

#44
http://www.ita-savo.fi/uutiset/lahella/jaanmurtaja-protector-ei-paassyt-torstaina-puhokseen-325661

"Jäänmurtaja Protector ei päässyt avaamaan  väylää torstaina Kiteen Puhokseen. Jää oli niin tiukkaa teräsjäätä, että murtaja oli aivan suorituskykynsä äärirajoilla.
Ylitarkastaja Jukka Väisänen Liikenneviraston talvimerenkulun osastolta sanoo, että murtaja haluttiin säilyttiin ehjänä tämä avustuskausi loppuun.
– Siksi oli helppo tehdä päätös, ettei Puhokseen enää tänä talvena avusteta rahtialuksia.
Saimaan kanavassa oli torstaina iltapäivällä yksi alus, joka joutui vaihtamaan määräsataman Puhoksen sijaan Varkauteen. Laivan tarkoitus oli hakea lasti Puhoksesta."

Eli Puhos finito tältä talvelta.

"Tammikuun 20. päivästä alkaen vähimmäisjääluokka ja kantavuus, joka alukselta vaaditaan:
Kristiinankaupunki, Pori, Rauma, Uusikaupunki, Naantali, Turku, Hanko, Koverhar, Inkoo, Kantvik, Helsinki ja Sköldvik, I ja II yli 2000."

Ahvenmaata lukkunottamatta siis rajoitukset tulossa koko maahan.

Ilmeisesti sen paremmin Frej kuin Voimakaan eivät ole lähdössä ennen maanantaita, jos silloinkaan. Oden matkalla Perämerelle: "Oden:         På väg mot Bottenviken"
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama