M/S Kameli

Aloittaja Juha Leppänen, 26.05.2013, 09:34:48

« edellinen - seuraava »

Juha Leppänen

Löytyyköhän täältä tarkempaa tietoa tällä hetkellä Kuopiossa kelluvasta M/S Kameli aluksesta?

Valmistettu kyltin mukaan 1896 Paul Wahl & Co:n telakalla Warkaudessa numerolla 297. Tietojeni mukaan oli upoksissa pitkään ja nostettiin 80-luvulla ja kunnostettiin matkustajakäyttöön. Liikennöinyt ainakin Kuopiosta.

Olen hankkinut ko. aluksen aivan hiljattain, ja kaikki historiatieto vaiheista kiinnostaa!! Missä käytössä ollut, edelliset nimet, yms...
Tarkoituksenani seuraavaksi telakoida alus Puumalassa ja aloittaa kunnostustyöt.

Rami Kristian Wirrankoski

#1
Kappas! Mielenkiintoinen uutinen. Mutta mikä tärkeintä, jos maalautat sen uudelleen, niin ÄLÄ HERRANISÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSA samanlaisiin äklöväreihin, mitä se on viime vuodet ollu.

Aluksellahan on pitkä ja mielenkiintoinen historia matkustajahöyrystä lastilaivaksi.
Lähettelin sinulle Juha privaviestiä asiasta...

Juha Paulavuo

Eikö sitä tietoa voisi jakaa täälläkin  ???

Juha Leppänen

Juu!
Kyllä pistetään tännekin, kunhan ensin saadaan historiikki nippuun...  ;)

Juha Pitkänen


Juha Leppänen

Noihin linkissä oleviin kuviin verrattuna nykykunto varsinkin ulkopuolelta maalipintojen osalta on aika alakuloinen...

Siksi siis tarve telakoinnille ja ulkopintojen maalaukselle! Värityskin tulee vaihtumaan hiukan "perinteisemmäksi". Laitan muutaman kuvan nykytilasta, kunhan saan otetuksi.

Eiköhän tekemällä tästäkin tule ihan hieno!!

Tero Söderholm

Hei Juha
Toivon menestystä remontille.
Kysymys tietävemmille:oisko tämä Kameli jotain sukua sille Romeolle, joka ainakin vielä viime kesänä
oli Sillilaiturissa Helsingissä pidenpäänkin myytävänä ? Ja missä hurmaa nykyään ?

Alla:  Romeos and Julia
http://photos2.marinetraffic.com/ais/showphoto.aspx?photoid=403155&size=full.

TeroS
Laivakuviani Marinetrafficin galleriassa:
http://marinetraffic.com/ais/showallthumbs.aspx?copyright=Tero%20Soderholm

Kaikki paitsi torvisoitto on turhaa....eikä sekään  niin tärkeää ole.

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Tero Söderholm - 26.05.2013, 19:24:59
Kysymys tietävämmille: olisiko tämä Kameli jotain sukua sille Romeolle, joka ainakin vielä viime kesänä
oli Sillilaiturissa Helsingissä pidempäänkin myytävänä? Ja missä hurmaa nykyään?

Romeosta oli juttua täällä foorumilla viimeksi muutama päivä sitten: http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=8002.0
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tero Söderholm

Kiitos Juhani
Eipä tarvinnut kaukaa tietoa hakea ! ( .....ja odottaa ).
Vaan sitten vastaus sukulaisuuteen. Onko myös
Romeo tehty Warkaudessa, tilaaja kun oli Iisalmesta ?
Tilausten välissä kyllä vuosia paljon, mutta niin on paljon eroa myös
tilausnumerossa. Liekö tuota lukujen välistä erotusta tuossa ajassa
rakennettu.
Kameli 1896/297
Romeo 1914/626

Vaan kaipa nuo laivat siihen aikaan olivat kovastikin keskenään samaa näköä
Laivakuviani Marinetrafficin galleriassa:
http://marinetraffic.com/ais/showallthumbs.aspx?copyright=Tero%20Soderholm

Kaikki paitsi torvisoitto on turhaa....eikä sekään  niin tärkeää ole.

Juha Leppänen

#9
Kiitoksia Tero,

Toivottavasti remontti menee ilman suurempia ongelmia...  ::)

Tämä löytyi tuolta aiemmasta ketjusta mikä koski Romeota:
Ja aluksen alkuperäispiirustus löytyy täältä:

http://www.elka.fi/Nayttelyt/laivat/laivasivut/louhi1914.html

Piirustus näyttäisi olevan Lehtoniemen Konepajan (Joroinen) tekemä, joten olettaa kenties uskaltaa että myös valmistettu siellä?!

Ja tämä Kameli on alunperin rakennettu matkustajahöyryksi ja muutettu vasta 30-luvulla rahtihöyryksi. Joten sukulaisuutta tuskin on..!?!

Rami Kristian Wirrankoski

Lainaus käyttäjältä: Tero Söderholm - 26.05.2013, 20:47:28
Kameli 1896/297
Romeo 1914/626

Tero, tuo Romeon numero on R-PIIRUSTUSNUMERO, ei rakennusnumero.

Juha Leppänen

Heti viikonlopun jälkeen laitan historiikkia ja kuvia aluksen nykytilasta.
Haastattelen viikonloppuna aluksen nostossa osallisina olleita henkilöitä.

Tarkoitus on nimetä alus uudelleen alkuperäisellä nimellä NURMES.
Väritys muutetaan myös perinteisemmäksi, mallia Kuopion Osmo. Sillä erotuksella, että kansirakenteet värillä "erittäin vaalea beige".

Lauri Pakkanen

Hieno juttu, että kunnostetaan ja ajetaankin!

Värityksiin en ota kantaa, ovat omistajan omia valintoja. Ehkä en kuitenkaan m/s Osmon nykyväritystä (vihreä rovi, valkoiset kansirakenteet) pitäisi kovin perinteisenä. Rahtilaivojen runko lienee poikeuksetta ollut Saimaalla musta?

Ovatko Kamelin höyrykone ja -kattila vielä tallella? Joskus olivat itse aluksessakin, vaikka dieselillä ajettiin.
Puulämmitys on kansalaistaito, joka kannattaa siirtää tuleville sukupolville. Pinon ei tarvitse olla komea tai erikoisen näköinen. Pääasia, että puuta poltetaan uuneissa.

Juha Leppänen

Toki näin värityksen suhteen...
Viheriä kuitenkin lienee hiukan mustaa "armeliaampi" Jos sattuu vaikka aurinko paistamaan!

Aluksessa on vielä kattila paikoillaan, itse kone on sieltä kyllä jo riisuttu aikaa sitten.

Heikki Imeläinen

En ota kantaa minäkään väritykseen mutta runkohan pitää olla musta.  :P