Autolautta Pielinen myynnissä

Aloittaja Juha Pitkänen, 20.02.2018, 14:49:59

« edellinen - seuraava »

Juha Pitkänen

Autolautta MF Pielinen on myyty. Keväästä asti myytävänä olleesta autolautta Pielisestä tehtiin kaupat viime viikolla.
- Minulla ei ole lupa sanoa, kuka sen osti. Mutta oletan, että se ei jää Pieliselle. Siinä on nyt hyvä tilanne jollekin alkaa yrittäjäksi, sanoo aluksen aiemmin omistanut ja sen kapteenina toiminut Kari Ryttyläinen


Lieksan Lehti

http://www.lieksanlehti.fi/uutiset/item/1429-autolautta-pielinen-myyty

Mikko-Oskari Koski

Harmi, jos Pielisen lauttaliikenne näin tylysti loppuu. Sehän sattuu olemaan Suomen ainoa sisävesilinja, jossa oikeasti on ollut paitsi menestysmahdollisuus, myös jonkinasteinen perinne liikennöimiseen. Itse lauttahan on jo vanha romu, Holger Stjern-nimisenähän se saapui Norjasta Pohjois-Karjalaan jo 1980-luvun alussa, joten järven ylittäminen on monien kulkijoiden tavaksi ehtinyt muodostua.
Pielisen isoimmat nähtävyydet ovat Kolin luonto, jonka näkee parhaiten vaaran rinteeltä ja maiseman kokonaisuus, jonka näkee parhaiten järveltä.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juha Pitkänen

- Pinnallahan tuo on, tyytyy autolautan tilannetta kommentoimaan Pielis-Laivat Oy:n toimitusjohtaja Kari Hillberg (ent. Ryttyläinen)

Lieksan Lehti

http://www.lieksanlehti.fi/uutiset/item/1465-autolautan-kohtalo-edelleen-avoin

Juha Pitkänen

Lieksan kaupunginhallituksen lupajaosto käsittelee Lieksan sataman laiturissa olevan Autolautta Pielisen tilannetta tulevana tiistaina. Rakennustarkastuspäällikkö Jorma Sarkkinen esittää jaostolle, että se antaisi määräyksen lautan siirtämisestä pois satamasta. Tämän tulisi tapahtua lokakuun loppuun mennessä.

Lieksan Lehti

http://www.lieksanlehti.fi/uutiset/item/1474-lieksan-kaupunki-autolautta-pois-rumentamasta-ymparistoa

Lieksan kaupunginhallituksen lupajaosto

http://webdynasty.pohjoiskarjala.net/Dynasty/Lieksa/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames

Juha Pitkänen

Autolautta Pielisen säilyttämiselle Lieksan satamassa vuoden jatkoaika

Kaupunginhallituksen lupajaosto
Esityslista 06.11.2018 Asianro 10


http://webdynasty.pohjoiskarjala.net/Dynasty/Lieksa/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames

Juha Pitkänen

Autolautta Pieliselle on löytynyt ostaja Lieksan Lehden mukaan.

Ahti Sarasoja ostaa autolautta Pielisen Pielis-Laivat oy:ltä. Kauppoja ei ole lyöty vielä lopullisesti lukkoon, mutta Sarasojalla on tarkoitus aloittaa aikataulunmukainen reittiliikenne Kolin ja Lieksan satamien välillä juhannusviikolla.

Lieksan Lehti

https://www.lieksanlehti.fi/uutiset/item/1589-uusi-omistaja-aloittaa-liikennoinnin-autolautta-pielisella

Mikko-Oskari Koski

Ostaja siis olettaa vuosikausia laiturissa maanneen, joidenkin jossain yhteydessä jo romuksikin mainitseman lautan olevan ajokuntoinen jo noin kuukauden päästä..?
Mikäs siinä, eiköhän Suomen viranomainen vielä sen verran tarkkana ole, ettei Pielisen aalloille päästä kelvotonta lauttaa. Eli onnea matkaan, sitä tässä tarvittaneen..!  ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juha Pitkänen

Autolautta Pielisen tulevaisuus taas avoin.

Kolin Laivamatkat on lopettanut toimintansa. Ahti Sarasoja on menehtynyt kotonaan Lieksassa to 14.5. Tällä hetkellä ei tarkempaa tietoa Autolautta Pielisen tulevaisuudesta.

https://www.facebook.com/autolauttapielinen/

Juha Pitkänen

Autolautta Pielinen taas myynnissä

Alus myydään tarjousten perusteella, siinä kunnossa ja niillä varusteilla, kuin se näyttöhetkellä on. Katsastus kuuluu ostajalle. Myyjä pidättää oikeuden hyväksyä tai hylätä tarjous.
MF Pielinen sijaitsee tällä hetkellä Lieksan satamassa.


https://www.facebook.com/lieksankehitysoylieke/?tn-str=k*F

Juha Pitkänen

Autolautta Pielinen takaisin Norjaan?
Yksi lautan ostajaehdokkaista on norjalainen porukka, joka näkee lautassa potentiaalin entisöintikohteen.

– Lauttahan tuli Lieksaan Norjasta. Se on entisöijille uniikkikohde, jolla on runsaasti historiallista arvoa, Helena Sarasoja kuvailee ostajaehdokkaiden tuntemuksia.
Hän kertoo, että Norjasta on jo käyty tutustumassa lauttaan ja ottamassa siitä kuvia paikan päällä Lieksan satamassa. Kommunikointi ostajaehdokkaan kanssa on käyty tulkin välityksellä.


Lieksan Lehti

https://www.lieksanlehti.fi/uutiset/item/1795-autolautta-pielinen-takaisin-norjaan

Juhani Mehto

Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Seppo Honkanen

#12
Miten sotkivatkin "vanhat" silmäni toisiinsa tämän autolautta Pielisen (IMO n:o 8133114) ja Kotkan saaristoliikenteeseenkin hetken tyrkyllä aikoinaan olleen pienemmän autolautta Lintan (IMO n:o 8634493).
Kyseessähän ovat eri kokoluokan lautat. Pielisen vetoisuus on 341 GT ja Lintan 142 GT sekä pituudet 39 ja 25,8 metriä.
Kummankin samantapainen ja norjalainen arkkitehtuuri hämäsi minua.
Linta ei muistaakseni koskaan päässyt edes kokeilemaan talviliikennettä Kotkassa viime vuosituhannen lopussa, koska sen silloista konetehoa (220 kW) pidettiin liian pienenä.
IMO-numeroilla löytyy netistä kuvia kummastakin vaikka millä mitalla.

Tässä pari tietopakettia: (Skipsarkiv Rogaland on melkoisen kattava lajissaan.)
(Ex-HUGLO) LINTA:
http://skipsarkiv-rogaland.net/fartoey%20-%20bilferger%20-%20Bjoerneland%201988.htm
https://www.faergelejet.dk/faerge.php?id=3595&n=4

(Ex-HOLGER STJERN) PIELINEN:
http://matkustajalaivat.com/?page_id=6325
https://www.faktaomfartyg.se/holger_stjern_1958.htm

Pete Lehto

Lyhennetysti alta, tai pidemmästi kuvien kera tästä: Iltalehti

LainaaIltalehti
Legendaarinen Kolin autolautta Pielinen myytiin ja nyt se matkaa takaisin Norjaan: "Päällimmäinen tunne on helpotus"

Norjassa vuonna 1958 rakennettu autolautta ehti liikennöidä Pielisellä lähes 40 vuotta.
Sisävesien suurin matkustaja-autolautta MF Pielinen myytiin Norjaan.
– Olen todella tyytyväinen, että kaupat saatiin tehtyä. Päällimmäinen tunne on helpotus, Helena Sarasoja kertoo.
– Norjalaiset olivat alusta pitäen todella kiinnostuneita ja kävivät tutkimassa aluksen. Vaikka aluksessa oli paljon korjattavaa, he olivat silti kiinnostuneita. Laivalla on heille runsaasti kulttuurillista arvoa, Sarasoja kertoo.

Kalle Id

Tässä tulee nyt väkisin mieleen (Kristina) Brahe-keissi: laiva teki pidemmän uran Suomessa kuin Norjassa, mutta norjalaisille laivalla on "runsaasti kulttuurillista arvoa," kun taas suomalaisille ne ovat vain romua josta pitää päästä eroon...