Aérospatiale-BAC Concorde ja Tupolev Tu-144

Aloittaja Tommi Kankaala, 05.06.2007, 19:00:53

« edellinen - seuraava »

Tommi Kankaala

Let me i Enterteiment you

Jukka Huumarkangas

no eikös toinen tippunut heti lentonäytöksessä ja toinen vasta 2000-luvulla ;D (oliko hiukan karrikoiden sanottu  :))
"Heavy on Heavya"

Mikko-Oskari Koski

Niinhän siinä kävi. Tosin eipä kumpainenkaan koskaan ollut omistajilleen juuri muu, kuin rahareikä -kannattavaksi saattaminen olisi edellyttänyt isompaa hyötykuormaa, jota rahastaa...
Se, missä määrin koneet olivat toistensa kopioita ja missä määrin patenttilääke oli vain satuttu keksimään samaan aikaan kahdessa eri paikassa, saattaa jäädä lopullisestikin selvittämättä. Mutta ilmailumuseoissahan niitä voi käydä vertailemassa... ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Teijo Niemelä

Concorde oli ainakin pitempään liikenteessä kuin Tupolev ja ainakin ennen vuoden 2000 Pariisin onnettomuutta koneet tuottivat voittoa operaattoreilleen, eli Air Francelle ja British Airwaysille.

Pariisin onnettomuus muutti kannattavuutta siten, että suosio romahti, ja lentoja jouduttiin dumppaamaan alehintaan. Minäkin kokeilin vuonna 2002 lentoa BA 001 (8.3.2002, LHR-JFK) täydellä BA:n C-luokan hinnalla, joka oli vain noin neljäsosa Concorden normaalihintaisesta lipusta. Tuolloin koneiden polttoainetankit oli modifioitu turvallisemmiksi, mikä nosti koneiden painoa ja vähensi hyötykuormaa.

Muistaako kukaan, miten vuoden 2000 Pariisin onnettomuus liittyy myös merenkulkuun?
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Aleksi Lindström

Lainaus käyttäjältä: Teijo Niemelä - 07.06.2007, 19:09:45
Muistaako kukaan, miten vuoden 2000 Pariisin onnettomuus liittyy myös merenkulkuun?

No sen Concordenhan oli chartrannut saksalainen Peter Deilmann -risteilyvarustamo ja mukana oli 96 matkustajaa matkalla New Yorkiin mistä heidän oli tarkoitus aloittaa kahden viikon risteily Ecuadoriin Deutschlandilla... :'(

Teijo Niemelä

Lainaus käyttäjältä: Aleksi Lindström - 07.06.2007, 19:26:28
No sen Concordenhan oli chartrannut saksalainen Peter Deilmann -risteilyvarustamo ja mukana oli 96 matkustajaa matkalla New Yorkiin mistä heidän oli tarkoitus aloittaa kahden viikon risteily Ecuadoriin Deutschlandilla... :'(

Pitää paikkaansa. Risteilyalusten turvallisuutta epäileville/kritisoiville sanon aina, että risteilymatkustajia on kuollut moninkertainen määrä onnettomuuksissa alusten ulkopuolella (esim. liityntälennoilla tai maaretkillä) kuin aluksissa tapahtuneissa onnettomuuksissa.
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.