Merivoimille miinantorjunta-aluksia Italiasta

Aloittaja Miran Hamidulla, 03.01.2005, 19:02:06

« edellinen - seuraava »

Wirrankosken Rami

Todella "mielenkiintoinen" uutinen. Kun kaikki tiedämme Parman savukinkkumaan telakkateollisuuden kyvyn suoriutua "vaativista" tehtävistä, jäämmekin suurella kiinnostuksella odottamaan:
a) lopputulosta
b) alusten valmistumisajankohtaa (vuosikymmentä) ::)

Wirrankosken Rami

Mutta mikä tärkeintä (päätin tehdä tästä oman kohdan), k.o.telakka onkin Cantieri Navali L.Rodriquezin omistama, valmistaja, joka jo lukuisia vuosikymmeniä on rakentanut mm. kantosiipialuksia ja muita nopeita laivoja. Tämä hieman huojensi mieltäni... ::)

Jani Nousiainen

Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Timo Lehtinen

Miksi piti tilata Italiasta? Ilmeisesti halutaan yhtä hyviä kuin Finnlinesin uudet vehkeet. Ihan miten vaan. Eihän näitä vehkeitä Suomessa pahemmin tulla näkemään. Todennäköisemmin siellä Italiassa!
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Pekka Lappalainen

Selkeästi halutaan samanlainen alus, kuin mitä on toimitettu tuolta telakalta muuallekin. Kun vertailee tietoja ja kuvia tuolta sivuilta tulevaan suomalaisalukseen niin aika samankaltaista tuntuu olevan. NATO-yhteensopivuus tulee suoraan, ammattitaitoa ko. aluksen rakentamiseen heiltä löytyy varmasti enemmän kuin suomalaisilta. Miinantorjuntaluksen suunnittelu ei ole kuitenkaan mikään hirveän helppo juttu. Aluksen herätteiden tulee olla mahdollisimman pienet ja myös shokkikestävyyttä pitää löytyä.
Support your local Search And Rescue-operator! Get lost!

2709

IA, 4.7.2007 Verkkouutiset

Merivoimien uusien miinantorjunta-alusten rakentaminen aloitettiin keskiviikkona Italian Sarzanassa kölinlaskuseremonialla.

Merivoimat solmi viime marraskuussa noin 245 miljoonan euron sopimuksen italialaisen Intermarine -telakan kanssa miinantorjunta-alusten toimittamisesta Suomeen vuosina 2007-2012. Aluksia on tilattu kolme ja ne valmistuvat vuosina 2010, 2011 ja 2012.

Alukset hankitaan ensisijaisesti turvaamaan maamme elintärkeitä meriyhteyksiä. Alusten järjestelmiä voidaan hyödyntää myös viranomaisyhteistyössä muun muassa merenpohjan kartoittamisessa, vedenalaisissa etsintä- ja tunnistustehtävissä sekä vedenalaisten räjähteiden tekemisessä vaarattomaksi.

Lisäksi alukset laajentavat Suomen mahdollisuuksia osallistua kansainvälisiin kriisinhallintatehtäviin.

Kölinlaskuseremoniaan osallistuivat Suomen Italian suurlähettiläs Pauli Mäkelä ja Suomen merivoimien edustajat lippueamiraali Veli-Jukka Pennalan johdolla

Timo Lehtinen

Ensimmäinen miinantorjunta-alus kastettiin ´Katanpääksi´
16.06.2009 17:00

Ensimmäinen merivoimille hankittava miinantorjunta-alus (MITO) sai nimekseen "Katanpää". Alus kastettiin Italian Sarzanassa Intermarinen telakalla tiistaina 16. kesäkuuta ja sen kummi on rouva Tiina Laisi-Puheloinen.

Uusien MITO-alusten tehtävänä tulee olemaan valtakunnallisesti tärkeiden meriyhteyksien turvaaminen miinauhkaa vastaan. Alukset hankitaan ensisijaisesti kotimaan tehtäviä varten. Alusten järjestelmiä voidaan myös hyödyntää siviilitehtävissä ja viranomaisyhteistyössä, muun muassa merenpohjan kartoittamisessa, vedenalaisissa etsintä- ja tunnistustehtävissä sekä vedenalaisten räjähteiden vaarattomaksiteossa. Alukset parantavat Suomen mahdollisuuksia osallistua kansainväliseen kriisinhallintatehtäviin EU- ja Nato -yhteensopivana.


Italian Sarzanassa Intermarinen telakalla rakennettavat MITO-alukset tullaan sijoittamaan Saaristomeren Meripuolustusalueelle Turun Pansioon. Tänään kastettu MITO-alus Katanpää valmistuu ja luovutetaan Merivoimille ensi vuonna, jonka jälkeen sen saapuu Suomeen. Loput kaksi alusta luovutetaan Merivoimille vuosina 2011 ja 2012. Operatiivisen valmiuden alukset saavuttavat vuoteen 2015 mennessä.



Jännä juttu että saavat suomalaisen nimen ääkkösillä vaikka kansainvälisissä tehtäviissä Katanpaeae ei ole hyvä.
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Kimmo Heinonen

Katanpää-luokan miinanraivaajat myöhästyvät tulvan takia.
LainaaSuomi tilasi italialaiselta toimittajalta kolme Katanpää-luokan miinanraivaajaa vuonna 2006. Kaupan hinnaksi sovittiin 250 miljoonaa euroa. Suurhanke kärsi kuitenkin vuosi sitten suuren takaiskun.
Ensimmäinen kolmikon aluksista upposi kirjaimellisesti mutaan Italian aseteollisuuden kehtoa Sarzanaa kohdanneissa tulvissa. Telakan projektipäällikkö Giovanni Stefanini oli yksi ensimmäisistä silminnäkijöistä.
- Se oli turhauttavaa, koska kaikki se työ, mitä olimme tehneet Suomen laivaston ja yhteistyökumppaneiden kanssa, oli valunut hukkaan muutaman päivän aikana, sanoo Stefanini.
Ongelmat eivät jääneet tähän. Uusi tulva yllätti yhtiön 11 kuukautta myöhemmin joulupäivänä 2009. Tuolloin vauriota jäivät edelliskertaa pienemmiksi.

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/04/suomalaisten_miinantorjujalaiva_juuttui_tulvaan_1619357.html

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juha Hänninen

Tosin tuossa hs:n uutisessa myös muutama huolestuttava puolikin, esim. pohjanmaalla muutama vuoden käyttöikä ja siihen faktaan että rahaa uusiin aluksiin ei ole tällä hetkellä käytössä.

Tuomas Romu

Onhan tuo ollut jo pitkään tiedossa, että Pohjanmaalla ei ole kovinkaan montaa vuotta elinaikaa - uskoakseni eräs syy Atalanta-operaatioon osallistumiseen oli kokemuksen kerääminen korvaavaa alusta varten. Samaten Rauma-luokan ohjusveneiden ja Hämeenmaa-luokan miinalaivojen "parasta ennen"-päiväkin saattaa tulla vastaan yllättävän nopeasti. Tästä syystä seuraava Merivoimien alusprojekti keskittyykin näiden alusten korvaavan alusluokan (MTA 2020) kehittämiseen.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Timo Lehtinen

Mainitaan tässä yhteydessä kun ei tuota missään muualla lue; toinen Katanpää-luokan alus kastettiin PURUNPÄÄksi.

Ja kummikaupunki on Helsinki!
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Mikko-Oskari Koski

Mielenkiintoista nähdä, mikä sodanaikaisen "puupää-nelikön" (Purunpää, Katanpää, Tammenpää, Vahterpää) nimistä jää tässä troikassa hyödyntämättä. Sodan jälkeenhän puupäät taisivat olla puolisotilaallisen pursiseuramme iskuvoimaisin osa; tosin raivauskaudella epäilemättä myös tarpeellisin.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Timo Lehtinen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 03.03.2011, 12:50:06
Mielenkiintoista nähdä, mikä sodanaikaisen "puupää-nelikön" (Purunpää, Katanpää, Tammenpää, Vahterpää) nimistä jää tässä troikassa hyödyntämättä. Sodan jälkeenhän puupäät taisivat olla puolisotilaallisen pursiseuramme iskuvoimaisin osa; tosin raivauskaudella epäilemättä myös tarpeellisin.

Mikäs noista neljästä upposi? Olen ymmärtänyt että uponneen aluksen nimeä ei anneta uudelleen, huonon onnen välttämiseksi!
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Timo Lehtinen - 03.03.2011, 15:52:30
Mikäs noista neljästä upposi? Olen ymmärtänyt että uponneen aluksen nimeä ei anneta uudelleen, huonon onnen välttämiseksi!

Hylyt.netin mukaan sekä Vahterpää että Tammenpää lepäävät Haverön koillispuolella. Tosin nuo ovat tainneet upota romutuksen yhteydessä.
All information and details given in good faith but not guaranteed!