Suomen Akuankka-hinaajista

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 15.03.2001, 18:45:54

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

Suomenlinnassa vaikuttava tuttu laivatyyppi on tehnyt merkittävää laivahistoriallista työtä modernisoidessaan entisestä hinaaja Poitsilasta asunto-ja huvialusta. Poitsila on nykyisellään aika mukavassa kunnossa.
Heräsi kysymys muista Suomeen sodan jälkeen päätyneistä jenkkien ylijäämävarastosta ostetuista hinureista eli ns.akuankka-hinaajista. Puolustusvoimat hankki niitä raivauslaivastoon toistakymmentä, muttei tarvinnut omassa liikenteessään yhteysaluksina kuin kolme, Purhan, Pyhtään (myöh.Pyhäranta) ja Pirttisaaren. Näistä ensinmainittu on nykyään Hernesaaressa kotiaan pitävä sukellustukialus, toinen turkulainen charteralus Famnen ja kolmas aikanaan Greenpeacenkin käytössä ollut Aura-hinaaja, josta ei ole muutamaan vuoteen kuulunut mitään. Näiden komentosillat ja keulapakat oli rakennettu joskus -50-luvun lopulla uudelleen, mikä muutti alusten ulkonäköä silmiinähden.
Poitsilaa muistuttavista sisaruksista Håkans on raiskannut vanhan Ferron melko totaalisesti ja Haminan kaupunki on siirtänyt Merikarhun eläkkeelle Patun Hyöky-laivan kaveriksi Tervasaareen. Tolvan on kuulemma jossain Saimaan vesistössä ja Alpo Oulussa. Mutta onko muita? Ja jos on, niin missä?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

#1
Tuoreimmassa Suomen Kuvitetussa Laivaluettelossa on kaikki Suomen hinaajat, joten hanki se kirja tai lainaa se kirjastosta, niin eiköhän asia sieltä selviä.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Miran Hamidulla

#2
Toi Famnen on aika persoonallisen näköinen pieni matkustaja-alus, joten mun puolesta noista käytöstä poistetuista akuankka-hinaajista voisi tehdä samanlaisia matkustaja-aluksia. Sillä ne on paljon persoonallisemman(akuankkamaisen) näkösiä kuin nää Amiraalit, Omegat, Kingit sun muut tyypilliset vesibussit.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

#3
Poitsila on muuten muuttanut asemapaikkaansa Suomenlinnassa. Se ei enää makaa Varvinlahdessa telakan varustelulaiturissa vaan Ehrensvärdin kaijan vieressä.

Aura- ja Marina II-nimillä tunnettu Pirttisaari on kuulemma myyty Kotkaan jollekin ikuisuusprojektintekijälle, jonka edellinen korjattava liikenneväline oli ollut mopo... Onneksi aluksen runko on aika hyväkuntoinen, ainakin siinä Vihreiden vaalitoimistoaikana merenkulkupuolen perään katsoneen henkilön mukaan.

Rauma II ja Perämeri ovat lähinnä ne hinaajat, joiden nykyinen olinpaikka (tai onko sellaista edes?) olisi kiinnostava jäljittää.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

wirrankoski

#4
Mikko-Oskari: PERÄMERI, ex A-4, ex ST-742, meni v. 1990 Ruotsiin. KS-Trucktrading Vaasasta kauppasi sen Ligustia Leasing Ab:lle Göteborgiin. ALus on Tukholmassa.
RAUMA II:sta (ex. STAR, N:o 4, ST-89) ei tarvitse enää haikailla; siitä tuli v. 1971 Hacklinin MARS II ja v. 1980 Håkansin FAKIR. Se romutettiin v. 1984 Naantalissa. Joten sen pituinen se...

t. WIrrankosken Rami

Mikko-Oskari Koski

#5
Aura-hinaaja, jonka uusi nimi on Normandia, on nähty Suokissa. Se oli parkkeerattu vaatimattomasti Merisotakoulun harjoitusalusten laituriin ja pyykit pantu kuivumaan pitkin ahteritäkkiä. Vähän ränsistyneen oloinen, mutta tunnistettavissa.
Omistaja ei ollut juttutuulella, mutta kertoi kuitenkin pitävänsä laivaa normaalisti Kotkassa. Kotipaikaksi on maalattu Lahti, ilmeisesti hänen vakituisen asuntonsa mukaan.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Seppo Tapola

Onko kellään mitään kansikarttoja Suomeen päätyneistä US Army hinaajista (Merikarhu, Poitsila tms.)?

Onko niin, että Suomeen on päätynyt vain näitä ST-luokan (Small Tug) hinaajia, eikä lainkaan LT-tyyppisiä (Large Tug)? Puhumattakaan US Navyn hinaajista, kuten YT-luokan hinaajat (Yard Tug).

Millainen koneisto näissä ST-hinaajissa muuten on?


Seppo Tapola

OK; kiitos osviitasta tietolähteelle. Vieläköhän tuota 2001 numeroa on saatavissa?

Miran Hamidulla

#9
Lainaus käyttäjältä: Seppo Tapola - 26.01.2004, 19:31:59
OK; kiitos osviitasta tietolähteelle. Vieläköhän tuota 2001 numeroa on saatavissa?
Sitä on jäljellä laatikoittain... ;)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Pekka Laakso

#10
Tämän aamun Kymen Sanomat kertoo mielenkiintoisen suunnitelman. Sekä lahtelaisen Sami Alitalon (ilmeisesti nyt kuntoon saama) Normandia eli ex Pirttisaari ym., joka on lojunut Kotkan Länsisatamassa Valmetin alueella ja oululaisten Alpo aikovat tehdä yhteisen juhlapurjehduksen Ranskan Le Havreen sekä muualle Normandien maihinnousualueelle kesäkuussa tapahtuvan maihinnousun 60-vuotisjuhlan johdosta. Vaaralliselta, mutta kiehtovalta kuulostavan matkan pitäisi ensin suuntautua Visbyhyn, jossa oululaiset kohtaisivat Alitalon Normandian. Sieltä vanhat akuankat jatkaisivat Kielin kanavan kautta kohti Ranskanmaata.
Alitalo odottelee kuitenkin vielä sponsoreita tapahtumalle ja asiasta kiinnostuneet voivat lehden mukaan kysellä sitä häneltä myös suoraan alitalo@yahoo.com > muistaakseni (Anteeksi, jos meili on väärä. )

Toivottavasti hanke saa tuulta alleen ja historialliselta kalskahtava tapahtuma syntyy, ja ilman haavereita tietysti.  :)

Eikös tuo Alitalo ole myös SLHY:n jäseniä, niin ainakin muistelen Laiva-lehtien perusteella...  ::)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Lappalainen

Juttua Alpon suunnitelmista voi lukea täältä: http://www.fma.fi/media/merivayla/2004-1.pdf
Sivut 16-19. Kuulostaa hienolta hankkeelta. Ei muuta kuin suotuisia tuulia, vaikka koneella menevätkin  ;) ;D
Support your local Search And Rescue-operator! Get lost!

Jukka Kaijanmäki

Purha ( ST-476 ) irroittaa tänään 24.10. klo 1100 n. 20 seisontavuoden jälkeen Hernesaaresta ja siirtyy omin konein uuteen kotisatamaansa Porvooseen.
Vastoin eräiden tahojen tietojen vauhdin antaa alkuperäinen ja todella "jenkkityylisen" käyntiäänen omaava  pääkone Atlas Imperial.

Ilari Hatakka

#13
Tiedän, että nyt et tarkoita ehkä juuri näitä, mutta Saimaalla on käsitykseni mukaan vielä ainakin kaksi hinaajaa, jotka on ostettu Normandia maihinnousun jälkimainingeissa. Tarina tosin taisi kertoa, ettei kaikki näistä ehtineet jostain syystä itse maihinnousuun mukaan.

Korjailkaa jotkut jos asiasta enemmän tiedätte, mutta mielestäni nuo Normandiasta myöhästyneet ovat Perkauksen töissä oleva Tarmo ja Savonlinnan seudulla tukkilauttoja vetävä Roteva.

Muistelen että myös Pohjois-Saimaalla lauttoja vetävä Arska olisi Normandiaa varten tehty.
Saimaa navigare necesse est!

Wirrankosken Rami

#14
Arska (1943), Matti (1944), Roteva (1946), Tarmo (1943) sekä alkuperäisimmässä kunnossa, edelleen höyryllä liikkuva sisarensa Tommi (1943) ja nykyään pelkässä huvikäytössä oleva Liisa (1943) (Saimaalla siis yhteensä KUUSI luokan alusta) kuuluivat ns. TID-luokkaan. Osa aluksista työskenteli Normandiassa, osa Englannin satamissa.

Suomeen TID-hinaajia ostettiin vuonna 1947 yhteensä 14 kappaletta.

Edellä mainittujen lisäksi olemassa ovat vielä Kake (1943) nyt Eestissä, Rellu 2 (1943), tosin Perämeren pohjassa, Honka (1943) Oulussa, Bruno (1946), ravintelina Turku-Åbossa ja Minos (1943) Raumalla.

Ja sitten tärkein: nämä alukset EIVÄT ole AKU-ANKKAHINAAJIA! Ne taasen olivat jenkkilän ST-tyyppiä, siellä rakennettuja perinteiseen malliin. TID-hinurit tehtiin kaikki Englannissa.