FINNJET KAUPAN!!!

Aloittaja Miran Hamidulla, 15.05.2002, 12:06:35

« edellinen - seuraava »

Mikko Pätäri

Lainaa   Vuoden 1977 asussaan ja sisustuksessaan se olisi nytkin moderni ja muodikas.
No tätähän nyt ei voi ainakaan sanoa erityisen mairittelevaksi, vai voiko? Mikäli aluksen sisustus on 25 vuotta vanhaa tyyliä, ei sitä ainakaan minusta voi sanoa järin moderniksi. Ja kiinnostaako se sitten enää suurta yleisöä?

Huomhuomhuom, tätä EI pidä sitten tulkita niin, että omasta mielestäni kaikki vanha olisi revittävä säälittä, ja tilalle rakennettava uutta. Päinvastoin, olen nostalgiafanaatikko, pyydänkin huomaammaan tuon edellisen kappaleen viimeisen lauseen.

Paljon on Jetillä vuosien varrella muuttunut. Sekä huonoon, että hyvään suuntaan.

LainaaOtsikko: Finnjetillä oli loistava tulevaisuus
Ainakin minä käsitin tämän sillätavalla, että alukselle oli odotettu loistavaa tulevaisuutta-mutta sitten siitä tulikin mukamas täysi floppi.

LainaaTältä foorumilta: "Eritysesti pisti itsellä silmään "Kimmo Kaivannon maalaukset laivan portaikossa ovat todennköisesti arvokkampia kuin koko muu laiva"  Olisi todellakin mukava kuulla hieman perusteita...."
Itseasiassa lehdessä lukee:
Jotain vanhasta arvokkuudesta vieläkin on jäljellä: pääportaikon reliefimäisesti koottu kymmenen taideteoksen kokoelma, Kimmo Kaivannon maalaama "Suomalaisia kuvia". Monien MIELESTÄ seinä on nyt arvokkaampi kuin koko muu laiva.
Mielestä on eri asia kuin todennäköisesti! Täysin eriasia.
Niin onkin täysin eri asia. Lainaukseni oli jutun kuvatekstistä.


Petri Lindqvist

#16
Tuskin Silja haluaa käyttää rahaa siihen, että vanhaa finjettiä ruvettaisiin lyhentämään, leventämään ja nostamaan. Ei Siljalla ole ilmeisesti aikomustakaan tehdä mitään remonttiakaan, hytit vaatisivat jo peruskorjauksen.
Itse matkasinm Finnjetillä jo ensimmäisen kerran vuonna 1986, joten kyllä säälittää, että laivavanhus on myyntihuhun alla. Perusremontti ja Helsinki-Riika likkenteeseen, on minun ehdotukseni.

Jaakko Ahti

#17
Se, että Finnjet olisi sisustukseltaan moderni on vähän kaksikäsitteinen juttu, sillä nythän on muodissa 70-luku sisustuksessa ja vaatteissa. Kun kadulla katselee, niin eikös noilla daameilla ole päällään putkihameet ja liehulahjehousut ja silmillä jumalattoman isot aurinkolasit joiden taakse häviää koko naama ;D Eikö silloin 25-vuotta vanha daamikin olisi tyylikäs? Toisaalta, aika karmivaa jos räikeät värit ovat muodikkaita, mutta tunnetusti esim. sisustussuunnitteliaht ja arkkitehdit ovat muotiasioissa kummallisia, esimerkkinä Kiasma. (meni nyt vähän aiheen ohi mutta menköön...  8) )
Jaakko Ahti

Mikko-Oskari Koski

#18
Tässä on esiintynyt paljon ihan järkeviäkin näkemyksiä Finnjetistä, laivasta, joka ei koskaan oikeastaan päässyt oikeuksiinsa. Kun turbiinilautta suunniteltiin, oli polttoaine halpaa. Aiemmat kokemukset tämäntyyppisestä ajosta olivat sota-aluksilta (niin juuri, Turunmaa ja Karjala rakennettiin -60-luvun lopulla osittain myös siviililiikenteen tarpeisiin suunniteltavan aluksen testausta ajatellen), joiden polttoainekustannukset eivät koskaan ole merkinneet kenellekään mitään. -70-luvun puolenvälin öljykriisi teki Finnjetistä käytännössä bisneksen kannalta täysin kelvottoman, sen autokansi oli kulutukseen nähden liian pieni ja matkustajien tuomat isotkaan rahat eivät riittäneet peittämään kasvaneita kuluja.
Muuhun liikenteeseen Finnjetiä ei ole voitu edes ajatella, koska se ei sopisi saaristoajoon korkean peräaaltonsa ja suuresta syväyksestä johtuvan huonon ohjailtavuutensa takia. Turbiinit eivät ole nykyaikaiseen dieseliin nähden kilpailukykyiset, niiden kulutus on aivan liian suuri. Finnjetissä on toki muitakin vikoja, siitä puuttuu esim kokonaan B4-hyttiluokka, jota kuitenkin kysytään eniten, mutta se on sivuseikka. Finnjetin ohi ehti jo -70-luvulla purjehtia aika, jota ei koskaan tullutkaan. Hyvä, ettei se ole (ainakaan vielä) joutunut jakamaan "Big U":n kohtaloa ja mätänemään johonkin  rantakaislikkoon...

EG yritti myydä Finnjetin ensimmäisen kerran jo joskus -70-luvun lopulla, sittemminhän sitä on kaupattu milloin mihinkin. EFFOA taisi huolia laivan aika lailla alle markkinahintojen ja markkinointiyhtiö Finnjet Linen fuusioiminen silloiseen Silja Lineen olikin kosmetiikkaa, vaikka suuren yleisön silmissä se saattaakin näyttää isoimmalta muutokselta, mitä laivalle on tapahtunut koskaan...
Jos SeaContainers löytää laivalle jostain maailmankolkasta ostajan, on se todellinen ihme. Finnjet on kansainvälisesti ottaen sen verran tunnettu laiva, ettei sitä myydä kirpparihintaan, eikä kukaan itseään kunnioittava bisneksentekijä sitä osta käypään hintaan. SC saattaa kyllä hyvinkin poistaa aluksen liikenteestä mm.syistä, joita edellä kuin myös keskustelun laukaiseessa artikkelissa on esitetty.

MUTTA LUKEKAA SE JUTTU, ennen kuin kirjoitatte siitä ohimeneviä näkemyksiä!!!!! Löytyy muuten osoitteesta: http://www.helsinginsanomat.fi/arkisto/juttu.asp?id=20020515KO6
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Heikki Helen

#19
Mikko-Oskari: en nyt tiedä tarkoititko, ettei siellä ollut aiemmin vai eikö ole nykyisin noita B4-hyttejä, mutta kyllä siellä nykyisin on niitä. Itse matkustin tammikuun alussa 4-hengen hytissä, joka oli yhdistetty kahdesta B2-hytistä.
Nykyään yli 1100 alusta ja 1300 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Salomon Kaukiainen

#20
Kun nyt siitä Finnjetin ylisuuresta syväydestä on puhuttu, niin todellisuudessahan laivan pohja on täydessä lastissa 6,89 metrin syvyydessä, mikä on lähes samaa tasoa useimpien muiden lauttojen kanssa. Ongelmana on sitten potkurit, jotka sijaitsevat vielä 0,7 metriä pohjalinjan alapuolella. Tämä vaikuttaa tietenkin laituripaikkojen yms. valintaan, mutta ohjailuun ei niinkään.
Kääntyyhän Jetti tarvittaessa ympäri vaikka Eteläsatamassa, sitä ei vain kovin usein harrasteta.

On tosiaan todennäköistä, että Finnjet tulee näillä vesillä vielä jonkin aikaa seilaamaan. Voihan olla että Silja on halunnut laittaa myyntiaikeista sanan kiertämään jotta laivan saisi nopeammin kaupaksi sitten kun siitä todella täytyy päästä eroon, nythän Tallinnan risteilyt ja Saksan sesonkiliikenne tekevät selvää rahaa, vaikka ehkei ihan tarpeeksi.
"Kuin ulos kuoresta, pois Roihuvuoresta. Jollakseen." (Leevi and the Leavings)

Heikki Kautiainen

#21
jaahas. vai on jetti myytävänä.

nooh aika sen sitte näyttää myydäänkö se ja jos myydään ni kenelle. Siljalta/sea Containers yhtiöltä kun voi odottaa ihan mitä tahansa.

Vesa Vepsäläinen

#22
Uusimmassa (10/02) Tekniikan Maailmassa on myös pienehkö juttu Finnjetistä, käykääpä lukemassa.  :)

Salomon Kaukiainen

#23
Ja kuten voitte "Muut asiat" osastosta lukea, niin Hesarin tieto Finnjetin myynistä olikin ankka!

Eli Jetti tulee vielä polttamaan Siljan kustantamaa kerosiinia pitkälle tulevaisuuteen.   8)
"Kuin ulos kuoresta, pois Roihuvuoresta. Jollakseen." (Leevi and the Leavings)