Viking Linen alusten telakoinnit

Aloittaja Petri Lindqvist, 24.02.2002, 14:55:57

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

Ahvenanmaan lipun käytöstä maakunnan ulkopuolisessa liikenteessä annettiin uudet ohjeistukset Suomen EU-jäsenyyden alkuaikoina. Silloin erivapautta, joka purjelaiva Albanuksella oli ollut, laajennettiin koskemaan myös Ahvenanmeren liikenteessä olevia matkustaja-aluksia, joiden kotipaikka on Ahvenanmaalla. Korppooseen ja Kustaviin ajaneilla maakuntalautoilla tuo oikeus oli jo aiemmin, Ahvenanmaan saariston sisäisessä liikenteessä ei Suomen lippua tarvitakaan. Koululaiva Michael Sarsin lippu on käsittääkseni myös aina ollut pelkästään Ahvenanmaan.
Parhaimmillaan dispanssista nauttineita aluksia oli neljä, eli Roslagen, Alandia, Birka Princess ja Birka Paradise. Suomen viranomaisten nuuskahölmöilyjen takia Eckerö on vaihtanut kotivesiensä aluksiin (nykyään Birka ja Eckerö) Ruotsin lipun, joten vain miehistökysymykset uudelleen miettinyt Viking sai liputtaa Rosellan kotimaakuntaansa. Ilmeisesti dispanssi on voimassa muuallakin ajettaessa, olihan näin silloinkin, kun Alandia taannoin tuurasi Nordlandiaa Suomenlahdella ja pizzaexpressiä Merenkurkussa.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Jarkko Korhonen

Mikäs suunnitteluvirhe XPRS:n potkureissa on/oli kun noinkin tuoreesta laivasta piti jo vaihtaa että saa polttoainetta säästettyä?
Perämies on erämies.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Jarkko Korhonen - 02.02.2017, 23:23:50
Mikäs suunnitteluvirhe XPRS:n potkureissa on/oli kun noinkin tuoreesta laivasta piti jo vaihtaa että saa polttoainetta säästettyä?
Ei välttämättä mikään suunnitteluvirhe, viimeisen vuosikymmenen aikana polttoaineensäästöön liittyvät ratkaisut ovat kuitenkin kehittyneet hurjaa vauhtia.

Kai Heino

Ajetaanko Exptresiiä nyt eri nopeudella kuin sen potkuri oli valmistuessa optimoitu? Toimiiko moottori kuitenkin taloudellisemmin jollain tietyllä kierrosnopeudella. Laivassa nämä päätökset on tehtävä jo suunnittelupöydällä, kun luonnollisen koon protoa harvemmin päästään tekemään. Säätölapapotkureissakin on varmaan paljon eroja. Pieni ero runkomuldossa voi vaikuttaa yllättävästi kulkutekijöihin, kuten Gracen aallonmuodostuksesta tietyissä nopeuksissa on saatu
lukea.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Kalle Id

XPRS:n (ja Starin) runkohan on kustannussyistä suora kopio SeaFrance Rodinista. Eli luonnollisen koon proto oli jo olemassa, toki optimoituna vähän eri liikenteeseen.

Kimmo Rantanen

"Yksi telakoinnin suurimmista ja merkittävimmistä uudistuksista ei näy päällepäin. Viking XPRS saa nimittäin uudenmalliset potkurit, joiden ansiosta laivaa voidaan normaalissa säässä ajaa kolmen pääkoneen sijaan vain kahdella pääkoneella (yhteensä pääkoneita on neljä). Uudistus pienentää polttoaineenkulutusta merkittävästi."

https://www.vikingline.fi/valitse-matka/laivat/uudistukset/viking-xprs/

Toni Ohvo

Lainaus käyttäjältä: Kai Heino - 07.02.2017, 02:51:34
Ajetaanko Exptresiiä nyt eri nopeudella kuin sen potkuri oli valmistuessa optimoitu? Toimiiko moottori kuitenkin taloudellisemmin jollain tietyllä kierrosnopeudella. Laivassa nämä päätökset on tehtävä jo suunnittelupöydällä, kun luonnollisen koon protoa harvemmin päästään tekemään. Säätölapapotkureissakin on varmaan paljon eroja. Pieni ero runkomuldossa voi vaikuttaa yllättävästi kulkutekijöihin, kuten Gracen aallonmuodostuksesta tietyissä nopeuksissa on saatu
lukea.

Uusien potkurinlapojen myötä vauhti on sama kahdella moottorilla kuin ennen kolmella. Ainoastaan maksiminopeus putoaa 25 solmusta noin solmun verran.

http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/metalli/viking-xprs-kavi-paivityksissa-uusilla-potkurinlavoilla-sama-vauhti-kahdella-moottorilla-kuin-ennen-kolmella-6621400

Kalle Id

Kuulostaa vähän oudolta jos maksiminopeus on pudonnut, kun lauantaina laivan kapteeni kertoi heidän rikkoneen laivan nopeusennätyksiä potkureiden vaihdon jälkeen...

Arto Papunen

Oisko maksiminopeus 24 solmua kahdella koneella, jos ennätykset vedetty kolmella tai jopa neljällä?

Sami Penttilä

Xprs konerikko, seisoo Tallinnan satamassa. Koittaa lähteä 18:00 kohti Helsinkiä

Kai Heino

#550
Tänään on odotettavissa hätkähdyttäviä uutisia :P
http://www.landgangen.se/forum/index.php?topic=35746.0
Mahdetaanko saada samanlaisia myös Suomen puolelta.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Joonas Pio

Lainaus käyttäjältä: Kai Heino - 01.04.2017, 08:01:10
Tänään on odotettavissa hätkähdyttäviä uutisia :P
http://www.landgangen.se/forum/index.php?topic=35746.0
Mahdetaanko saada samanlaisia myös Suomen puolelta.

Suomen puolella Viikkari itse kertoo maalaavansa laivat vihreiksi. ;D https://www.facebook.com/vikinglinesuomi/posts/10155138812093209:0

Marko Mäkelä

Lainaus käyttäjältä: Joonas Pio - 01.04.2017, 08:55:39
Suomen puolella Viikkari itse kertoo maalaavansa laivat vihreiksi. ;D https://www.facebook.com/vikinglinesuomi/posts/10155138812093209:0
Kappas vaan on pas hienosti ajateltu. Eli aprillia aprillia.

Kalle Id

Toi Lankun musta-kulta -yhdistelmä on muuten todella hieno!

Marko Mäkelä

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 01.04.2017, 11:29:57
Toi Lankun musta-kulta -yhdistelmä on muuten todella hieno!
Joo olis kyl aika pähee.