Tuoreimmat viestit

#51
Muut alukset / Vs: Vesibussi Tampereen viimei...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 25.03.2024, 06:12:39
Yhdistelin tähän viestiketjuun Mikko-Oskarin ehdotuksesta muutamia vesibussi Tamperetta käsitteleviä ketjuja sekä siirsin pari viestiä Kokemäenjoen vesistön laivat -ketjusta. Löytyvät jatkossa sitten samasta paikasta.
#52
Muut alukset / Vs: Tampere muuttuu ravintolal...
Viimeisin viesti käyttäjältä Mikko-Oskari Koski - 24.03.2024, 21:55:49
Laiva oy Matkailu hommasi Tampere-nimisen ison vesibussin jo vuonna 1957 Wärtsilän Vaasan telakalta. Vuosituhannen vaihteeseen asti aluksen pääasiallinen toimenkuva oli liikennöidä Hopealinjalla Tampereen Laukontorilta Nokian, Lempäälän, Toijalan, Visavuoren, Lepaan ja Aulangon kautta Hämeenlinnaan. Jonain vuonna alus saattoi poiketa myös Visavuoresta Valkeakosken kautta Kangasalan Kaivannolle kulkeneilla vuoroilla.
Hopealinjojen päivittäisliikennetarpeen (ja kysynnän) hiivuttua ms.Tampereen kohtalo on ollut suhteellisen tyly. 2007 siitä yritettiin värkätä ravintolaristeilijä, sittemmin muutamatkin onnettomuudet ovat kohdanneet koko ajan kuitenkin alkuperäisen nimensä pitänyttä paattia. Näistä epäilemättä tunnetuin oli Ilveksen fanien reissu HPK:n vieraaksi vuonna 2018, joka taisi jäädä laivan viimeiseksi matkustajakeikaksi.

Viimeisin
Lainaus käyttäjältä: Lasse Reunanen - 24.03.2024, 00:37:22 Taitaapa tuonkin aluksen ylläpitoa olla laiminlyöty jo vuosia (kymmeniä?), niin että korjausvelkaa on kertynyt enemmän kuin laivan käypä arvo antaa sijoittaa. Nykyisen omistajan ei ole taloudellisesti järkevää kunnostaa alusta ja joku mahdollinen uusi yrittäjä saa korjauskustannuksia halvemmalla jonkun toisen työkuntoisen aluksen. Harmillisesti romuraudan hintakin on laskenut, olisi kannattanut myydä naulatehtaalle pari-kolme vuotta sitten, kun romun hinta oli huipussaan. Silloin olisi tuostakin saanut ihan sievoisen summan.

Historiallinen arvo tuollaisella vesibussilla ei kovin merkittävä ole, on ehkä etupäässä Tampereen seudun paikallishistoriallista arvoa. Ei sekään niin suuri ole, että museolaivana paikallisyleisö niin ahkerasti vierailisi, että kunnostuksen ja kulut kattaisi.

Kyllä vahvasti alkaa suunta näyttämään kohti naulatehdasta. Toivottavasti poistuu kuitenkin nopeasti tavalla tai toisella luvattomalta laituripaikaltaan häiritsemästä paikallisten yrittäjien toimintaa. Lai säädäntöä tältä osin olisikin syytä muuttaa, että hyvin nopeasti voitaisiin alus ulosmitata ja toimittaa kierrätykseen.

Niinpä. On aina ikävää, kun loppu pitkittyy tarpeettomasti. Paitsi arvokas, Tampere ei varmaan ole myöskään mikään erityisen helppo purettava, koska sen rakenteissa lienee asbestia vaikka muille jakaa.
#53
Muut alukset / Vs: Telepaatti Virossa
Viimeisin viesti käyttäjältä Tauno Hermola - 24.03.2024, 17:24:22
Estlink 1 ei kulje ihan tuolla, sähköasema on Harkussa n. 10 km lounaaseen Tallinnasta ja viitisen kilometria mereltä; Haapsalu on huomattavasti kauempana Tallinnasta.

Mutta vioittunut kaapelihan oli Estlink 2, joka tulee maihin Viron itäosassa, n. 130 km Tallinnasta itään. Vikapaikkakin on kuivalla maalla.

https://news.err.ee/1609271769/estlink-2-cable-fault-caused-by-internal-short-circuit
#54
Muut alukset / Vs: Alfons Håkans -uutisia
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 24.03.2024, 16:51:17
Mielenkiintoista, sillä Håkans oli saanut Vaasasta avustuskeikan avustaa COSCO Shippingin kiinalainen rahtilaiva Tian You sisään Vaasaan tänään aamupäivällä Porin Karhun ja Artemiksen toimesta. Käsittääksenihän Vaasassahan ei normaalisti ole Håkansilla satamahinaajatoimintaa.
#55
Muut alukset / Telepaatti Virossa
Viimeisin viesti käyttäjältä Petteri Lyysaari - 24.03.2024, 13:05:31
Telepaatti piipahti näköjään Virossa tuolla Haapsalun lähellä. Oli muutaman päivän ja nyt on kohta taas Turussa. Mahtoikohan käydä korjaamassa sitä katkennutta voimalinjaa vai onko se tuolla päinkään ?
#56
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2023-2024
Viimeisin viesti käyttäjältä Timo Heikkinen - 24.03.2024, 09:13:21
Ale matkalla merenkurkkua kohden, jääneenköhän Zeus of finlandin kanssa merenkurkkuun avustamaan.
#57
Muut alukset / Re: Vs: Kokemäenjoen vesistön ...
Viimeisin viesti käyttäjältä Lasse Reunanen - 24.03.2024, 00:37:22
Taitaapa tuonkin aluksen ylläpitoa olla laiminlyöty jo vuosia (kymmeniä?), niin että korjausvelkaa on kertynyt enemmän kuin laivan käypä arvo antaa sijoittaa. Nykyisen omistajan ei ole taloudellisesti järkevää kunnostaa alusta ja joku mahdollinen uusi yrittäjä saa korjauskustannuksia halvemmalla jonkun toisen työkuntoisen aluksen. Harmillisesti romuraudan hintakin on laskenut, olisi kannattanut myydä naulatehtaalle pari-kolme vuotta sitten, kun romun hinta oli huipussaan. Silloin olisi tuostakin saanut ihan sievoisen summan.

Historiallinen arvo tuollaisella vesibussilla ei kovin merkittävä ole, on ehkä etupäässä Tampereen seudun paikallishistoriallista arvoa. Ei sekään niin suuri ole, että museolaivana paikallisyleisö niin ahkerasti vierailisi, että kunnostuksen ja kulut kattaisi.

Kyllä vahvasti alkaa suunta näyttämään kohti naulatehdasta. Toivottavasti poistuu kuitenkin nopeasti tavalla tai toisella luvattomalta laituripaikaltaan häiritsemästä paikallisten yrittäjien toimintaa. Lai säädäntöä tältä osin olisikin syytä muuttaa, että hyvin nopeasti voitaisiin alus ulosmitata ja toimittaa kierrätykseen.

Näitä hylättyjä aluksia alkaa olemaan jotakuinkin joka pitäjässä, jossa rantaa on. Joensuussakin Pielisjoen rannat alkaa muistuttamaan pikkuhiljaa laivojen hautuumaata.
#58
Muut alukset / Vs: Finnkraft
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 23.03.2024, 19:31:29
Finnkraft on lähtenyt tänään kohti Las Palmasia Ison-Beltin kautta.

EDIT: Ohitti Skagenin sunnuntaina aamulla.
#59
Muut alukset / Re: Vs: Kokemäenjoen vesistön ...
Viimeisin viesti käyttäjältä Mika Honkonen - 23.03.2024, 15:41:42
Lainaus käyttäjältä: Kari Virtanen - 23.03.2024, 15:06:22 M/S Tampere on nykyään satamasta toiseen kiertävä riesa.

https://yle.fi/a/74-20080056

Harmillista kun näitä tapahtuu. Tässäkin on ilmeisesti omistajalla rahat vähissä. Muuten luultavasti olisi telakoitu ja kunnostettu alusta niin että risteilyt jatkuisivat. Pelkäämpä että tässä käy kuten niin monesti että jonkun kunnan/kaupungin toimesta romutetaan tai sitten siirtyy telakalle mihin se hylätään ja lopuksi romutetaan
#60
Muut alukset / Vs: Kokemäenjoen vesistön laiv...
Viimeisin viesti käyttäjältä Kari Virtanen - 23.03.2024, 15:06:22
M/S Tampere on nykyään satamasta toiseen kiertävä riesa.

https://yle.fi/a/74-20080056