Millä lentokoneilla olette matkustaneet?

Aloittaja matkustaja, 24.06.2008, 16:27:03

« edellinen - seuraava »

Raimo Roininen

Ensilento oli Finnairin Convair Metropolitan Hesasta Ouluun , saman firman eri koneita samalta välilltä sitten siihen asti kunnes tuli nämä Boeingit . Kar Airin DC 8 Hesasta Aviviin ja takas useita kertoja . Sama väli Finnairin pitkä ysi . Spantaxin Lomalento Kanarialle oli kai joku Boeing , Mallorcalle oli kai joku Air Europan Boeing . Nämä nyt ainakin . :)

Santeri

Mitä niitä nyt olis...

Finnair MD-joku
Finnair Boeing 757
Finnar joku Airbus, noin 80 paikkainen
Air Botnia Saab - joku potkurikone, 45 paikkainen
SAS pari jotain konetta
Ryanair Boeing 737-800
Czech airlines Airbus A320 
Lufthansa Airbus A330-300
Lufthansa CRJ900
LOT Polish Airlines Embraer 170
LOT Polish Airlines Embraer 175

Kyllähän noi konetyypit sais tarkastettua matkalippuarkistosta, mutta eipä jaksa tehä sitä.

Kimmo Heinonen

#17
Lainaus käyttäjältä: Joonas Vähämäki - 27.06.2008, 09:16:55
...
Ryanair Airbus ??? (jolla lentävät enimmäkseen Suomesta)
...


Boeing 737-800 (siis toi a raianair)
ATR 72-201

"Air Botnian jokin potkuriturbiini, mahdollisesti Saab" -> Saab 2000 tai Saab 340 tai sit ei Saab  ;D

Juu nää ^^^ siis oli vain kommentteja - omaa listaa en viitti laittaa...

Teijo Niemelä

#18
Ohessa oma paivitetty listani, josta puuttuvat potkuriturbiinikoneet:

A300B4: AY, EA, IB, SA, TG.
A300-600: AA, EK, JD, LH, TG.
A310-200/300: PA, TG, EK.
A319: AY, AF, BA, LH, MI, US.
A320: AY, AF, BA, B6, LH, IB, LX, NW, TY, UA US.
A321: AY, LH, LX.
A330-200/300: CX, EK, KA, MH, QF, SK, SR, US.
A340-200/300: AY, CX, IB, LA, LH, SK, SQ.
A340-500: AC, TG
A340-600: CX

B707: PA
B717-200: FL
B727-200: AA, CO, DL, IB, NW, UA, TW.
B737-200: AF, BA, LH, MH, OA, TP.
B737-300/400/500: LH, BA, DB, OK, LO, KL, CO, UA, US, QF, FI.
B737-600: SK.
B737-700/700BBJ: SK, CO, PTI.
B737-800: AA, CO, DL
B737-900: CO
B747SP: UA.
B747-100: BA, JL, NH, UA.
B747-200: CI, CX, LH, TG, UA, QF, NW.
B747-300: JL, KL, SA, TG.
B747-400: AF, BA, CX, JL, KL, LH, NW, QF, SQ, TG, UA.
B757-200: AA, AY, BA, CO, DL, FI, IB, LY, UA, US.
B757-300: CO
B767-200: AA, CO, DL, LO, LY.
B767-300: AA, BA, DL, KL, LO, QF, SK, UA.
B767-400: CO
B777-200: AA, AF, AZ, BA, CX, JL, OS, NZ, MH, SQ, UA.
B777-300: CX, KE.

Concorde: BA

DC-9-21: SK
DC-9-31: IB, YV
DC-9-51: AY
DC-10: AA, AY, LH, MH, UA.
MD-81/82/83/88: AA, AR, AY, JK, SK, SR, DL.
MD-87: AY, IB, SK
MD-90: SK, KF
MD-11: AA, AY, JL, LX

L1011: DL

F28:
F70: OS.
F100: AA, AF.

CRJ 100/200: AC, LH, (DL)
CRJ 700: DB

Embraer 145: TX
Embraer E170: AY
Embraer E190: AY

BAe 146/Avro RJ-85: LH, KF, SN.
BAe One-Eleven: British Air Ferries

YAK 42: CU
Tu-134: Balkan, MA
Tu-154: MA

Tässä joukossa on mm. sellaisia historian kirjoihin pääseitä koneyksilöitä, kuten AA:n 762, joka törmäsi ensimmäisenä WTC-rakennukseen 9/11, sitten SAS:n MD-87, joka tuhoutui kuukautta myöhemmin Milanossa ja China Airlinesin 742, joka hajosi ilmassa kappaleiksi lennolla Taipeista Hong Kongiin... Itse en luonnollisesti ollut silloin yhdessäkään näistä koneyksilöistä.
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Rontti

LainaaLankisen Matille; harmillista, että otit asiallisen kysymyksen vittuiluksi. Ajattelin vain näitä nuoria lentokoneharrastajia, ettei heille tule väärää käsitystä minkälaisella kalustolla mikäkin lentoyhtiö lentää ja/tai on lentänyt.

Yritin vaan vastata kysyttyyn aiheeseen, että "Millä lentokoneilla olette käyneet"?

Mikko-Oskari Koski

#20
Lopetin lentämisen virallisesti oltuani matkatavarankäsittelijänä HV:n lentokentällä ja saatuani aiheesta yliannostuksen. Tietysti päätöstä voi perustella ympäristösyilläkin, tai sitten ihan sillä, ettei tee mieli lähteä kauemmas, kuin mitä fillarilla pääsee...

Mutta ennen tuota lupaustani ehdin kyllä jonkin verran lennellä. Seuraavilla konetyypeillä:
Convair Metropolitan
Super Caravelle
DC-9-10/15/40/50/82 (viimemainitulla myös myöhempänä modifiaationa MD-82)
Fokker F27 Friendship
ATR-42
ATR-72
Embraer Bandeirante
SAAB SF340
DC-8-62
DC-10-40
Airbus 310
Boeing 737

SAABin, "pitkän ysin" ja Fokkerin ohjaamossakin pääsin jonkun matkan tekemään, kun minut 12, vaan ei 21-vuotiaana tulkittiin ns.surevaksi omaiseksi.
Yhtiöinä Finnair, Karair, Finnaviation, SAS, Northwest, Swissair ja Sabena. Jotenkin karmivaa, että enemmistö näistä on jo poissa lentävien kirjoista...
Listassa esiintyvä DC-8-62 oli muuten ainoa flygari, jolla menin kahden eri yhtiön väreissä. Se oli vielä vuonna -83 Finnairin Jean Sibelius, mutta kaksi vuotta myöhemmin Kreikan matkalla Karairin "Iso vaalee". Kippari oli kuitenkin sama.. 8)

Ja muuten olen sitä mieltä, että Karairin brändin ja huomattavasti AY:n omaa nätimmän värityksen tuhoaminen oli Finskiltä suomalaisen ilmailukulttuurin kannalta törkein mahdollinen temppu!!  :finger:
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Teijo Niemelä

Hyvin ovat konetyypit ja firmat jääneet Mikko-Oskarilla mieleen, vaikka lentokoneet eivät kiinnostaisikaan... ;)
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

abc117

Laitetaan nyt oma lyhyt listani  :(

A320
A319
B737-800
B737-600
Embraer E170
Embraer E190
ATR-72

Rontti

LainaaLopetin lentämisen virallisesti oltuani matkatavarankäsittelijänä HV:n lentokentällä ja saatuani aiheesta yliannostuksen. Tietysti päätöstä voi perustella ympäristösyilläkin, tai sitten ihan sillä, ettei tee mieli lähteä kauemmas, kuin mitä fillarilla pääsee...

Tuossa olen samoilla linjoilla, että välttelen lentokoneita viimeiseen asti tosin vain siksi, että mitta on täysi sikaluokan ahtaita istuimia ja moskaruokaa sekä kipeytyneitä selkälihaksia ja yleensä vielä lentämiseen liittyi tylsääkin tylsempi duuni. Eikä pieni lentopelkokaan tee lentämiselle positiivista vaikutusta.

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Matti Lankinen - 27.06.2008, 20:56:48
Tuossa olen samoilla linjoilla, että välttelen lentokoneita viimeiseen asti tosin vain siksi, että mitta on täysi sikaluokan ahtaita istuimia ja moskaruokaa sekä kipeytyneitä selkälihaksia ja yleensä vielä lentämiseen liittyi tylsääkin tylsempi duuni. Eikä pieni lentopelkokaan tee lentämiselle positiivista vaikutusta.

Olisinpa vastaavassa tilanteessa, mutta nyt näyttää siltä, että ensi syksystä lähtien istun 20h/viikko tuubissa; tosin en enää sikaosastossa.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Rontti

LainaaOlisinpa vastaavassa tilanteessa, mutta nyt näyttää siltä, että ensi syksystä lähtien istun 20h/viikko tuubissa; tosin en enää sikaosastossa.

Joo mutta jos pääset istumaan pisnissi luokassa niin kerrytät mojovat lentopisteet ja saat platinakortin jolla sitten pärtsäät ilmaiseksi pitkin taivaita ja mässäilet lounssien herkkuja ja virvokkeita mielin määrin....... ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Harri Hietala

#26
Minun lennot ovat jääneet vähiin. Muutama kuitenkin:

Finnair, Convair Metropolitan, ikimuistoinen tulo Ateenasta Wienin kautta Helsinkiin 1968.
Finnair, Super Caravelle, laivanhakuun Lontoon suuntaan.
Finnair, DC-9, kotimaan reittejä.
Finnair, Embraer Bandeirante, kotimaan reittejä.
Kar-Air ja Finnair, DC-8, Helsinki-Faro-Helsinki
Finnair, Boeing 757, Helsinki-Natal-Helsinki sekä muutamia lentoja Kreeetalle.
TUI Nordic Fly, Boeing 757, Helsinki-Natal-Helsinki
Blue1, Avro RJ-85, kotimaan reittejä
Air Finland, Boeing 757, Helsinki-Burgas-Helsinki
Finnair, Boeing 757, Helsinki-Goa-Helsinki 2x ja ensi jouluksi mennään taas
Finnair, A 320 Oulu-Helsinki-Oulu
Finnair, MD 11 Helsinki-New Delhi-Helsinki
GoAir, A 320, New Delhi-Goa-New Delhi
Finnair, A 330, Helsinki-New Delhi
SpiceJet, Boeing 737 "Mint", New Delhi-Goa
SpiceJet, Boeing 737 "Oregano", Goa-New Delhi 
Finnair, A 340, New Delhi-Helsinki


Tuo ensimmäinen, eli Convair Metropolitan-lento Ateenasta liittyi suomalaisen m/t Ingan myyntiin Kreikkaan. Siinä oli 16-vuotiaalle messipojalle kokemista ja näkemistä. Koko yö jyryytettiin Metropolitanilla kohti kotimaata. Välilasku Wienissä, jossa tankattiin. Olen kirjoittanut tästä lentomatkasta romaanissani "Gibraltarin kiertäjät".

Lainaan tähän hieman Wikipedian Convair Metropolitanista kertovaa tekstiä:

"Suomalaiskoneiden punaviolettien istuinten, vaaleiden seinien ja vaaleiden verhojen sopusuhtaisuutta häiritsi vain melu. Ennen äänenvaimentimien asennusta sisällä olo muistutti sepelimyllyssä istumista. Uusiin suihkukoneisiin verrattuna koneella lentämisessä oli käsityön tuntua. Koneen matkustamon paineensäätökin tapahtui hyvin yksinkertaisesti: perämies piti nousussa ja laskussa ohjaamon sivuikkunaa auki säätäen sitä rukkaskädellään ikkunan alla olevan mittarin näytön mukaan. Pakkasella paineensäätö kyllä viilensi melkoisesti ohjaamoa ja sateella perämies sai sylinsä täyteen lunta tai vettä vuodenajasta riippuen. Convaireille ei sattunut yhtään onnettomuutta niiden 27 vuoden palvelusjakson aikana Finnairilla".

Suomen Ilmailumuseossa on Finnairin Convair Metropolitan OH-LRB, eli "Bertta". Tietojeni mukaan se oli ainoa mustanokkainen, tutkalla varustettu Metropolitan Finnairilla. Saattoi hyvinkin olla, että tulimme Ateenasta juuri tuolla samaisella koneella. Oikaiskoon, joka tietää tarkemmin.

 

Laivoista pääsee pois - mutta meriltä ei koskaan.

Otto Siren

Mun lista on tällanen

MD11/Finnair
Boeing 757/Finnair
Boeing 737/British Airways
Airbus 320/Finnair
ATR42/Finncomm Airlines
Saab 340/CZA, Fly Lappeenranta

Ja nyt vielä Lontooseen SAS:n MD 90 tän kuun loppupuolella.

Heli Myllymäki

Itse olen lentänyt Finnairin koneella Helsinki - Lanzarote - Helsinki  ;)

jonas

#29
No huhhuh, muistaisko sitä...

Finnair DC-10 Helsinki Vantaa-Kos-Helsinki Vantaa
Finnair DC-9-41/51 Helsinki Vantaa-Varna-Helsinki Vantaa
Air Bulgaria Tu/Il-joku (vuonna-86 ei mitään tietoa) Varna-Sofia-Varna
Finnair MD-82/83 Helsinki Vantaa-Salzburg
Finnair MD-82/83 Linz-Helsinki Vantaa
Finnair MD-82/83 Kuopio Rissala-Samos-Kuopio Rissala
Finnair MD-82/83 Helsinki Vantaa-Rimini-Helsinki Vantaa
Conair (myöhemmin MyTravel) Airbus A320 Helsinki Vantaa-Dalaman-Helsinki Vantaa
Iberia Airbus A320-200 Helsinki Vantaa-Hamburg Fuhlsbüttel
Iberia MD-87 Hamburg Fuhlsbüttel-Barcelona Prat
Iberia MD-87 Barcelona Prat-Hamburg Fuhlsbüttel
Finnair MD-82/83 Hamburg Fuhlsbüttel-Helsinki Vantaa
Finnair MD 82/83 Helsinki Vantaa-Pariisi CDG-Helsinki Vantaa
Scandinavian MD 82/83 Helsinki Vantaa-Kööpenhamina Kastrup-Barcelona Prat
Lufthansa Airbus A321 Barcelona Prat-Frankfurt/Main
Lufthansa Boeing 737-300/500 Frankfurt/Main-Helsinki
Scandinavian MD 82/83 Tukholma Arlanda-Kööpenhamina Kastrup
Scandinavian MD 82/83 Kööpenhamina Kastrup-Barcelona Prat
BA Boeing-737 Barcelona Prat-London Gatwick
BA Boeing-777 London Heathrow-Helsinki Vantaa
Finnair MD-11 Helsinki Vantaa-Beijing Capital-Helsinki Vantaa
Czech Airlines Boeing-737-400/500 Helsinki Vantaa-Praha Ruzyne-Helsinki Vantaa
Ryanair Boeing-737 Nyköping-Rooma Ciampino
Finnair Airbus A 321 Rooma Fiumincino-Helsinki Vantaa
Finnair Embraer E190 Helsinki Vantaa-Zürich Kloten
Finnair Airbus A 319 Zürich Kloten-Helsinki Vantaa