maritimeforum.fi

Merenkulku => Risteilijät => Aiheen aloitti: Eerik Laine - 14.11.2015, 16:42:13

Otsikko: Island Escapen tulevaisuus?
Kirjoitti: Eerik Laine - 14.11.2015, 16:42:13
Island Escape päätti uransa 27.10.2015 kun se saapui viimeisen risteilynsä päätteeksi Palma de Mallorcalle. Alus lähti sieltä 11.11. kohti Maltaa, jonne saapui eilen. Alus on risteilylaiturissa ja on ilmeisesti tankattu. Nyt Marinetraffic tietää kertoa, että aluksen seuraava kohde olisi Limassol, jonne sen olisi määrä saapua 19.11.

Kysymys kuuluukin mitä alukselle nyt tapahtuu? Viedäänkö alus kaikessa hiljaisuudessa romurannalle? Aluksen virallinen omistajahan on Sunshine Cruises Limited ja vuodesta 2008 sen on kokonaisuudessaan omistanut TUI-konserni. Onko TUIn ja RCCL:n yhteisten intressien mukaista, että alus romutetaan, sen sijaan että se myytäisiin muille operaattoreille halvalla? Alushan on ollut jo vuosikausia myyntilistoilla, mutta ostajaa ei ole löytynyt (ainakaan haluttuun hintaan). Mahdolliset hinta-arviot ovat viimeisten vuosien aikana vaihdelleen 51-65 miljoonan dollarin välillä. Uusimmissa "myynti-ilmoituksissa" tarjoustasoksi on ehdotettu 20 miljoonaa.

Itse alus ei ole kaksisessa kunnossa, mutta voisiko esim. Mano olla kiinnostunut ostamaan aluksen itselleen, tai joku muu israelilainen risteilytaho? Golden Iris on tänä vuonna ollut ainoa risteilyalus Israelin markkinoilla. Myös turkkilaisille risteilymarkkinoille alus voisi sopia. Nykyisessä pakolaistilanteessa alus olisi suuren kapasiteettinsa vuoksi myös erinomainen pakolaisten majoituslaiva.
Otsikko: Vs: Island Escapen tulevaisuus?
Kirjoitti: Kalle Id - 15.11.2015, 16:47:47
Limassolin ollessa kohteena mietin itse mahdollisuutta myyntiin Louis Cruisesille (tai siis nykyinen Celestyal Cruisesille)? Louisilla on yhteistyötä TUI:n kanssa laivojen rahtauksen muodossa ja Island Escapen luulisi olevan sekä kooltaan että tasoltaan firmalle sopiva alus.
Otsikko: Vs: Island Escapen tulevaisuus?
Kirjoitti: Eerik Laine - 15.11.2015, 20:03:06
Louis Group (Celestyal Cruisesin emoyhtiö) varautuu selvästikin siihen, että marraskuussa 2017 Thomson Sprit ja Thomson Majesty tulevat päättämään uransa Thomsonin väreissä. Tuolloin alusten nykyiset vuokrasopimukset päättyvät. Mein Schiffin ensimmäiset numerolaivat tullaan siirtämään TUI Cruisesin brändin alta Thomsonin väreihin. Geminin, eli tulevan Celestyal Nefelin vuokraus Celestyalin Cruisesin käyttöön ainostaan kausiksi 2016 ja 2017 on selvä merkki siitä, että pidempiaikaista ratkaisua uuden laivan suhteen ei haluta nyt tehdä. Island Escapen ostaminen tuskin tulee kysymykseen, mutta vuokraaminen parin vuoden tilapäisratkaisuksi voisi olla melkeimpä ainoa mahdollinen järkevä ratkaisu, jos Louis siis olisi aluksesta kiinnostunut. Tähän voisi olla syynä jonkun Louisin omistaman laivan pitkäaikainen vuokraus toiselle yhtiöille, tai yhden laivan myyminen kokoaan.

Vuonna 2018 Louis Groupilla tulee näillä näkymin olemaan viisi laivaa jotka pitää työllistää tavalla tai toisella; Thomson Sprit, Thomson Majesty, Celestyal Olympia, Celestyal Crystal ja Louis Aura. Louis Aura varmasti on myyntilistalla päällimmäisenä ja siitä halutaan varmaankin eroon ensimmäisenä. Jos uusia ympärivuotisia vuokrasopmuksia ei saada tehtyä, voi olla kova työ saada kaikki viisi laivaa tuottaamaan rahaa. Nykyisin ainostaan Celestyal Crystal saadaan työllistettyä itse ympärivuotisesti. Talvikaudet alus seilaa Cuba Cruisesin brändin alla ja kesät Celestyalin laskuun. Muut laivat asetetaan omaan Celestyalin liikenteeseen vain kesäkausiksi. Paine lienee kova joko hankkia aluksille entistä enemmän itse kehitettyä liiketoimintaa, tai saada alukset yksinkertaisesti vuokrattua muille operaattoreille. Alusten vuokraukset brittimarkkinoille ovat olleet erittäin tärkeä tulonlähde Lousille vuosikausia. Nyt tämä liiketoiminta näyttää kuihtuvan kasaan, Turussa rakennettavien uusien Mein Schiff -alusten aiheuttaman dominoefektin johdosta.
Otsikko: Vs: Island Escapen tulevaisuus?
Kirjoitti: Kalle Id - 16.11.2015, 01:13:29
Totta kyllä. Panee miettimään olisiko mitään muuta operaattoria, joka olisi kiinnostunut jonkun Celestyal/Louisin laivoista rahtaamaan... Se tosin ei liity tähän aiheeseen - muuten kuin siten, että samat mahdolliset tahot lienevät markkinoilla myös Island Escapelle.
Otsikko: Vs: Island Escapen tulevaisuus?
Kirjoitti: Eerik Laine - 16.11.2015, 18:41:19
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 16.11.2015, 01:13:29
Totta kyllä. Panee miettimään olisiko mitään muuta operaattoria, joka olisi kiinnostunut jonkun Celestyal/Louisin laivoista rahtaamaan... Se tosin ei liity tähän aiheeseen - muuten kuin siten, että samat mahdolliset tahot lienevät markkinoilla myös Island Escapelle.

Touko-syyskulle löytyy varmasti useita pikkufirmoja jotka voisivat olla kiinnostuneita vuokraamaan aluksia, mutta ympärivuotisia vuokrakeikkoja voi olla vaikeampi saada. Täytyy myös muistaa että Louis tarvitsee laivoja myös itse kesäkautena. Louis on yrittänyt luoda liiketoimintaa laivoilleen talvikausiksi, yhtenä epäonnistuneimpana yrityksenä vuonna 2009 joulukuussa Aquamarinen tuominen Intian markkinoille. Louis Groupin nykyään kokonaan omistaman Cuba Cruisesin toiminta saattaa jopa paisua entisestään, joten ehkä parissa vuodessa Kuubassa voisi käyttää jopa kahta laivaa talvikausina.
Otsikko: Vs: Island Escapen tulevaisuus?
Kirjoitti: Eerik Laine - 24.11.2015, 19:32:48
Island Escape on nyt ollut runsaan viikon Maltan edustalla ankkurissa ja nyt on jälleen matkalla takaisin Vallettan satamaan. Onko vuorossa pelkkä proviantin nouto, vai valmistaudutaanko jo pidempään matkaan? Selvästikään laivaa ei ihan helpolla vielä haluta päästää romuttamolle.

Aftonbladet tietää tänään kertoa paikallisen maahanmuuttoviraston vilauttamaa mahdollisuutta tuoda 1000-1500 turvapaikanhakijaa majoittava risteilyalus Ruotsiin. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21816254.ab (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21816254.ab) Kokoluokaltaan Island Escape sopisi hyvin tällaiseen käyttöön.

Kuriositeettina mainittakoon että Louis Groupilla on huomenna ylimääräinen yhtiökokous, aiheena mm. lainojen uudelleenjärjestely. Samalla hyväksytään 9 kuukauden osavuositulos. Celestyal Cruises on tiettävästi tänä vuonna nostanut matkustajamääriään 20 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Turkkilaisten matkustajien määrä nousi esimerkiksi 135:lla prosentilla. Huima kasvu Turkin risteilymarkkinoilla selittyy osittain Celestyal Odysseyn käytöstä lähes yksinomaan Turkin markkinoilla. Ensi vuotta ajatellen ainoa puhtaasti turkkilainen kilpailija Etstur saattaa olla vaikeuksissa. Delphinin suunniteltu vuokraus on saksalaislähteiden mukaan kariutunut. IE voisi olla hyvä korvaava vaihtoehto Etsille. Huomattavat kasvuluvut Turkissa huomioonottaen ei olisi välttämättä huono idea Lousiltakaan vuokrata Island Escapea ensi kesäksi sikäläisille markkinoille.
Otsikko: Vs: Island Escapen tulevaisuus?
Kirjoitti: Kalle Id - 25.11.2015, 01:40:35
Pohdin tässä kanssa, että olisiko St. Peter Line mahdollinen ostaja/rahtaaja Island Escapelle? Varustamohan kertoi suunnittelevansa laajentamista Mustallemerelle. Aiemmin saman alueen liikennettä varten firma neuvotteli yhteistyöstä Carnival ja Royal Caribbeanin kanssa, joten mitä ilmeisimmin SPL suunnittelee nimenomaan risteilliikennettä Mustallamerellä - ja siihen hommaan Island Escape voisi olla varsin oiva peli. Tosin Etstur on yhtä lailla mahdollinen - oikeastaan jopa todennäköisempi.

Ja vaikka mennäänkin OT:n puolelle, niin kysyn silti: onko Delphinin tilanteesta mitään tarkempaa tietoa?
Otsikko: Vs: Island Escapen tulevaisuus?
Kirjoitti: Timo Selkälä - 25.11.2015, 06:31:12
Tosin... Kuinka paljon mahtaa St Peter Linea juuri nyt kiinnostaa Musta meri? Tai turkkilaisiakaan? Viimeisten kuukausien aikana kun niillä nurkilla poliittinen tilanne on hiukan kärsinyt.

Pakolaiskäyttö ei ole täysin mahdotonta sillekään.
Otsikko: Vs: Island Escapen tulevaisuus?
Kirjoitti: Kalle Id - 25.11.2015, 21:37:26
Sekin on totta, kiristynyt tilanne Turkin ja Venäjän välillä taitaa toistaiseksi pistää lopun noille suunnitelmille. Itseasissa tutkin SPL:n suunnitelmia seuraavaan Laiva-lehteen tulevaa juttua varten ja sitä kautta tuli vastaan tieto, että firma olisi seuraavaksi laajentamassa Kaukoitään ja nimenomaan lauttaliikenteeseen siellä. Joten siihen Island Escape tuskin on kurrantti (en nyt kerro enempää, niin on joku syy lukea lopullinen juttukin). Mutta aiheeseen liittyen: tiedätkö Timo onko Island Escapessa minkäänlaista jäävahvistusta?
Otsikko: Vs: Island Escapen tulevaisuus?
Kirjoitti: Teijo Niemelä - 25.11.2015, 23:28:59
Onko Island Escape koskaan tarvinnut jaavahvistusta, kun oli suunniteltu alunperin USA:n itarannikon ja Bahaman valiseen lauttaliikenteeseen. Sielta sitten kavaisi Oslo-Koopenhamina reitilla, jonka jalkeen muistaakseni paatyi Sundance Cruisesin liikenteeseen korvaamaan entisen Svea Coronan Alaskan risteilyilla.

Vuonna 1991 alus rempattiin nykyiseen "ulkomuotoonsa" San Diegossa RCCL:n lansirannikon lyhytristeilyja varten. Heinakuu 1991 onkin ainoa kerta kun olen kyseisella aluksella matkustanut.
Otsikko: Vs: Island Escapen tulevaisuus?
Kirjoitti: Kalle Id - 26.11.2015, 01:36:01
Ei laiva varmaankaan ole jäävahvistusta tarvinnut, mutta yllättäviltä laivoilta välillä löytyy jääluokitus (ja Timo havaintojeni mukaan tuntee nämä hyvin).
Otsikko: Vs: Island Escapen tulevaisuus?
Kirjoitti: Timo Selkälä - 26.11.2015, 17:39:48
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 26.11.2015, 01:36:01
Ei laiva varmaankaan ole jäävahvistusta tarvinnut, mutta yllättäviltä laivoilta välillä löytyy jääluokitus (ja Timo havaintojeni mukaan tuntee nämä hyvin).

Sen mahdollinen jäävahvistus löytynee jostain rekisteristä. Materiaalissani oli pelkkä GA, ei mitään kuvausta, joten en tiedä.

FB-huhun mukaan jo myyty ja mennee pakolaislaivaksi.
Otsikko: Vs: Island Escapen tulevaisuus?
Kirjoitti: Tuomas Romu - 26.11.2015, 21:42:36
Ainakaan GL:n mukaan Island Escapella ei ole jääluokkaa.
Otsikko: Vs: Island Escapen tulevaisuus?
Kirjoitti: Eerik Laine - 29.11.2015, 19:08:48
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 25.11.2015, 01:40:35
Ja vaikka mennäänkin OT:n puolelle, niin kysyn silti: onko Delphinin tilanteesta mitään tarkempaa tietoa?

Delphin on edelleen Viktor Lenac -telaklla Rijekassa ja sen intilainen omistaja oli ilmeisesti aikeissa vuokrata aluksen Etsturille kesäkaudeksi 2016. Jotain mutkia tuli kuitenkin ilmeisesti matkaan. Ehkä USA:n merivoimien vuokraus USS Mount Whitneyn miehistön majoituslaivana oli sen verran tuottoisaa liiketoimintaa, että turkkilaisten tarjoamat roposet pelkästä kesävuokrauksesta ei tuntunutkaan enää kovin houkuttelevalta vaihtoehdolta?  Ehkä asuntolaivakäytössä aluksesta saadaan suurempi hyöty. Ehkä laivalle on löytynyt pidempiaikaisempi vuokraaja?

Etsturiin liittyen vielä seuraavana offtopiccina mainittakoon, että Aegean Paradise on nyt Singaporessa ja alusta varmaankin muutetaan kovaa vauhtia nykyisen omistajan New Century Groupin käyttöön. Eilen 28.11. veteraanialus Leisure World vietti 22-vuotispäiväänsä New Centuryn palvelukssa, ja pelkona on että Leisure Wold korvataan juuri Aegean Paradisella Singaporen kasinolaivamarkkinoilla.  Miten käy Leisure Worldille jos Aegean Paradise korvaa sen? Korvataanko Leisure Worldilla puolestaan Amusement World, joka risteilee Penenagista käsin? Laivahistorialliselta kannalta molemmat alukset ovat erittäin mielenkiintoisia tapauksia, enkä toivoisi kummankaan vielä päätyvän naulatehtaalle. Ehkäpä Amusement Worldin pelastaminen voisi olla Sidin seuraava projekti?  8)
Otsikko: Vs: Island Escapen tulevaisuus?
Kirjoitti: Eerik Laine - 30.11.2015, 08:33:29
IE on hetki sitten lähtenyt Maltalta kohti Brestiä.
Otsikko: Vs: Island Escapen tulevaisuus?
Kirjoitti: Kalle Id - 04.12.2015, 12:43:29
Uutinen eiliseltä: http://www.cruiseandferry.net/articles/thomson-cruises-sells-island-escape-to-cruise-holdings#.VmFgMvnhCM_ kertoo laivan myydyn Cruise Holdings -nimiselle yhtiölle. Laiva on menossa Brestiin telakalle, jossa se saa nimen Ocean Gala. Mitään muuta uutinen ei sitten oikein kerrokaan, joten spekulointi voi jatkua.
Otsikko: Vs: Island Escapen tulevaisuus?
Kirjoitti: Eerik Laine - 05.12.2015, 15:04:35
Hieman erilaisia tietoja aluksen myynnistää näyttää liikkuvan.

http://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/13357-diamond-cruise-to-start-up-in-china-with-island-escape.html (http://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/13357-diamond-cruise-to-start-up-in-china-with-island-escape.html)

Cruise Industry Newsin mukaan Island Escape olisi menossa kiinalaiselle Diamond Cruisesille.

Diamond Cruisesin maaliskuussa aloittava "Brilliant Of  The Seas" näyttää kuitenkin olevan ennemminkin Celestyal Odyssey, jonka uusi omistaja on juurikin Diamond Cruise International. Alus on ollut jo muutaman päivän Shanghaissa.

http://taihuguolv.com/taihuyoulun/ (http://taihuguolv.com/taihuyoulun/)

Näyttää hieman epätodennäköiseltä että Diamond Cruise olisi aloittamassa liikennettä entisellä Celestyal Odysseylla, sekä ex. Island Escapellä. Oletettavasti Cruise Indstry News on mennyt metsään uutisioinnissa?
Otsikko: Vs: Island Escapen tulevaisuus?
Kirjoitti: Eerik Laine - 05.12.2015, 23:35:14
Lainaus käyttäjältä: Eerik Laine - 05.12.2015, 15:04:35
Hieman erilaisia tietoja aluksen myynnistää näyttää liikkuvan.

http://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/13357-diamond-cruise-to-start-up-in-china-with-island-escape.html (http://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/13357-diamond-cruise-to-start-up-in-china-with-island-escape.html)

Cruise Industry Newsin mukaan Island Escape olisi menossa kiinalaiselle Diamond Cruisesille.

Diamond Cruisesin maaliskuussa aloittava "Brilliant Of  The Seas" näyttää kuitenkin olevan ennemminkin Celestyal Odyssey, jonka uusi omistaja on juurikin Diamond Cruise International. Alus on ollut jo muutaman päivän Shanghaissa.

http://taihuguolv.com/taihuyoulun/ (http://taihuguolv.com/taihuyoulun/)

Näyttää hieman epätodennäköiseltä että Diamond Cruise olisi aloittamassa liikennettä entisellä Celestyal Odysseylla, sekä ex. Island Escapellä. Oletettavasti Cruise Indstry News on mennyt metsään uutisioinnissa?

No nyt Cruise Industry News on muokannut uutistaan... Nyt he kertovat että Aegean Paradise olisikin alus joka aloittaisi Diamond Cruisesin väreissä. Aegean Paradisen oli kyllä tarkoitus mennä New Centuryn liikenteeseen. Tuleekohan vielä kolmas versio uutisesta jossa kerrotaan että kyseessä olikin sittenkin Celestyal Odyssey?

Lainaus käyttäjältä: Eerik Laine - 29.11.2015, 19:08:48
Etsturiin liittyen vielä seuraavana offtopiccina mainittakoon, että Aegean Paradise on nyt Singaporessa ja alusta varmaankin muutetaan kovaa vauhtia nykyisen omistajan New Century Groupin käyttöön. Eilen 28.11. veteraanialus Leisure World vietti 22-vuotispäiväänsä New Centuryn palvelukssa, ja pelkona on että Leisure Wold korvataan juuri Aegean Paradisella Singaporen kasinolaivamarkkinoilla.
Otsikko: Vs: Island Escapen tulevaisuus?
Kirjoitti: Eerik Laine - 07.12.2015, 17:26:22
http://floatingaccommodations.com/Our-Services/Passenger-Vessel/Ocean-Gala (http://floatingaccommodations.com/Our-Services/Passenger-Vessel/Ocean-Gala)

Ocean Galaa yritetään näköjään välittää tämän sivuston kautta majoituslaivatoimintaan.
Otsikko: Vs: Island Escapen tulevaisuus?
Kirjoitti: Eerik Laine - 14.12.2015, 18:48:59
Cruise Holdingsin takaa paljastuu Schoeller Holdings Ltd (Equasiksen Beneficial Owner –tieto osaa kertoa näin).  Schoeller Holdings Ltd puolestaan on Columbia Shipmanagementin emoyhtiö. Yhtiöllä ei ennestään ole ennestään tainnutkaan olla matkustajalaivoja suorassa omistuksessa? Ilmeisesti aluksessa nähtiin potentiaalia, ainakin businessmielessä.

http://www.nyttiuka.no/default.aspx?id=61883&menu=617 (http://www.nyttiuka.no/default.aspx?id=61883&menu=617)

Alusta yritetään saada tarjottua Norjaan pakoilaisten majoituslaivaksi, mutta ilmeisesti norjalaisia ei ainakaan vielä ole saatu vakuuttuneeksi laivamajoituksen erinomaisuudesta. Jos tyydyttävää majoitusdiiliä ei saada aikaan, Mano saattaa edelleenkin hyvinkin olla yksi kiinnostunut taho. Sen tiedetään olleen kiinnostuneen juuri tämän kokoluokan aluksesta.
Otsikko: Vs: Island Escapen tulevaisuus?
Kirjoitti: Eerik Laine - 16.02.2016, 19:43:23
Paatti on tänään aamulla lähtenyt Brestistä kohti Rotterdamia. Liekö siellä makuutus halvempaa, vai onko alukselle kenties saatu majoituslaivadiili?
Otsikko: Vs: Island Escapen tulevaisuus?
Kirjoitti: Eerik Laine - 17.02.2016, 16:55:37
Ruotsin maahanmuuttovirasto vuokraa Ocean Galan.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22279193.ab (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22279193.ab)
Otsikko: Vs: Island Escapen tulevaisuus?
Kirjoitti: Eerik Laine - 10.06.2016, 20:42:04
Ocean Gala on maannut toimettomana Kristiansandissa helmikuun puolivälistä asti, mutta tänään alus irroitti käydet ja suuntasi kohti Kieliä. Kuka tietää miksi...
Otsikko: Vs: Island Escapen tulevaisuus?
Kirjoitti: Kalle Id - 12.06.2016, 01:15:14
Forumisti Marko Stampehlilta saamani tiedon mukaan laivaa viimeistellään Kielissä asuinlaivakäyttöön, mistä se suuntaa aiemman suunnitelman mukaan Ruotsiin pakolaisten majoitusalukseksi.
Otsikko: Vs: Island Escapen tulevaisuus?
Kirjoitti: Ari-Jukka Perkiomaki - 15.06.2016, 22:01:23
Alus perillä Härnösandissa ja ko. satama/laituripaikkahan ei ole laillinen ISPS:n mukaan tälle alukselle.  Paikalliset asukkaat eivät myökään pidä siitä, että alus on tullut paikalle!  Aluksesta on tehty ilmoitus poliisille. Onpa mielenkiintoista nähdä minkälaiset rangaistukset "ISPS:n koodin" rikkojille tulee.  ;D Ruotsin poliisin ja viranomaisten tavan toimia tuntien alus on ja pysyy nyt laiturissa... Päivän Vk:ssa muutama kuva ja juttua: http://www.vk.se/1747324/beskedet-inget-som-kan-stoppa-det
Rahtaus laiturissa: 800000kr vuorokausi, 290miljoonaa kruunua vuodessa. Kyllä tolla rahtauksella kelpaa olla laiturissa.  ;D Eihän se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa. Ruotsin maahanmuuttovirasto.  :o Muutamalla miljoonalla paikat kuntoon pikaisesti telakalla, ja hieman isompi tuotto veronmaksajien rahoilla.  ::) "Båten ägare har satsat flera miljoner kronor" lukee Allehanda web tekstissä, joten mistä toi Ylen jutun 70 miljoonan satsaus projektiin on tullut, eikai "flera miljoner" ole sama asia kuin 70 miljoonaa?
Otsikko: Vs: Island Escapen tulevaisuus?
Kirjoitti: Joonas Vähämäki - 15.06.2016, 22:08:05
Myös YLE uutisoi...

Lainaa"Risteilyalus Ocean Gala on saapunut Utansjön satamaan Härnösandin lähellä, mutta kukaan ei halua sitä sinne. Ei maahanmuuttovirasto, ei kunta, eivätkä kunnan asukkaat.

Ruotsin maahanmuuttovirasto on sitoutunut maksamaan aluksesta noin 600 000 euron vuokran viikossa. Sillä ei kuitenkaan ole sille enää käyttöä. Maahanmuuttovirasto ei tiennyt aluksen olevan matkalla Ruotsiin.

Aluksen norjalainen omistaja Floating Accommodations kuitenkin vakuuttaa, että ensimmäiset turvapaikanhakijat voivat muuttaa alukseen kahden viikon kuluttua."

Lisää linkistä. Jutussa tosin virhekin, Scandinavia tuskin on koskaan ollut maailman suurin autolautta, eikä ole valmistunut vuonna 1981.

http://yle.fi/uutiset/erikoinen_riita_ruotsissa_pakolaisten_majoittamiseen_tarkoitettu_laiva_saapui_satamaan__kaikki_haluavat_siita_eroon/8960940
Otsikko: Vs: Island Escapen tulevaisuus?
Kirjoitti: Kalle Id - 15.06.2016, 23:41:53
Oli maailman suurin autolautta valmistuessaan (vei tittelin Finlandia/Silvia Reginalta ja menetti sen Svealle), mutta valmistumisvuosi oli tosiaan 1982, ei 1981.
Otsikko: Vs: Island Escapen tulevaisuus?
Kirjoitti: Ari-Jukka Perkiomaki - 16.06.2016, 12:05:12
Lisää ihmeteltävää tästä "pakolaismajoitukseen saapuneesta aluksesta".  Netissä on ollut tieto, jonka mukaan satama on ISPS koodin mukainen. Se on sitten nyt juuri ennenkuin alus on saapunut poistettu netistä kuten oheisesta jutusta voi lukea. ISPS on siis ollut voimassa vuoteen 2014 asti, mutta kun satama vaihtoi omistajaa ei uusi omistaja ole satamaa jostain syystä ISPS:n mukaiseksi järjestänyt/hyväksyttänyt?

http://www.allehanda.se/vasternorrland/harnosand/felaktig-information-pa-hemsidan-att-hamnen-var-godkand
Jutusta voidaan lukea, että sataman omistajan vastuulla on ilmoittaa aluksen varustamolle/miehistölle/kapteenille, että satama ei ole ISPS:n mukainen ja näin ollen sinne ei olisi saanut ko. aluksella tulla. Rikostutkinta kohdistetaan siis sataman omistajaa kohtaan.

Ja siellähän se alus nyt on, tuskin se sieltä mihinkään enää lähtee rahtauksen aikana tai jos joutuu lähtemään, niin jollekin siitä tulee iso lasku.  ;D
Otsikko: Vs: Island Escapen tulevaisuus?
Kirjoitti: Joonas Vähämäki - 16.06.2016, 12:48:37
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 15.06.2016, 23:41:53
Oli maailman suurin autolautta valmistuessaan (vei tittelin Finlandia/Silvia Reginalta ja menetti sen Svealle), mutta valmistumisvuosi oli tosiaan 1982, ei 1981.

Luotin ilmeisesti melkoisen suppeaan (Wikipedian) listaan.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_maailman_suurimmista_autolautoista
Otsikko: Vs: Island Escapen tulevaisuus?
Kirjoitti: Tauno Hermola - 16.06.2016, 14:04:46
Lainaus käyttäjältä: Joonas Vähämäki - 16.06.2016, 12:48:37
Luotin ilmeisesti melkoisen suppeaan (Wikipedian) listaan.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_maailman_suurimmista_autolautoista

Off topic, mutta tekisi mieli haastaa tuon listan tieto, että M/S Aurella on ollut suurin autolautta vuosina 1973–1977. Niin vaatimaton se on mitoiltaan :D. Ainakaan sitä ei ole tehty Meyer Werft'illä, kuten listassa väitetään.
Otsikko: Vs: Island Escapen tulevaisuus?
Kirjoitti: Timo Selkälä - 16.06.2016, 16:56:17
Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 16.06.2016, 14:04:46
Off topic, mutta tekisi mieli haastaa tuon listan tieto, että M/S Aurella on ollut suurin autolautta vuosina 1973–1977. Niin vaatimaton se on mitoiltaan :D. Ainakaan sitä ei ole tehty Meyer Werft'illä, kuten listassa väitetään.

Aurella ei tosiaankaan ole maailman suurin ollut koskaan. Eikä väite joka siihen usein yhdistetään eli eka jolla ylempi autokansi sekään totta. Kanadalainen Motor Princess oli eka sellainen, ja ekat jolla tuplat rahtikannet oli Atlantic Steam Navigationin Empire-alukset.

En muista mikä tuohon aikaan on ollut suurin, mutta muistaakseni 6 v vanhempi Wahinekin oli isompi.

Kirjoitusvirhe muokattu. Luulisi jo tähän ikään tullessa tietävän vanhemman ja nuoremman eron...
Otsikko: Vs: Island Escapen tulevaisuus?
Kirjoitti: Kalle Id - 16.06.2016, 17:48:54
Tuo suomenkielisen Wikipedian lista on klassinen suomalaislista, huomioidaan vaan meikäläisessä liikenteessä olleet laivat - eikä niistäkään kaikkia. Ei sillä, englanninkielisen Wikin lista (löytyy sivulta Cruiseferry) ei ole paljoa parempi.
Otsikko: Vs: Island Escapen tulevaisuus?
Kirjoitti: Kalle Id - 08.07.2016, 23:32:24
Facebookissa vastaan tulleen tiedon mukaan Ruotsin viranomaiset ovat peruneet Ocean Galan rahtauksen vedoten siihen, että laiva ei täytä kaikkia sille asetettuja ehtoja. Asiaa päästään ilmeisesti puimaan seuraavaksi oikeudessa.

Minulle toista kautta tulleen tiedon mukaan laiva on erittäin huonossa kunnossa ja ilmeisesti on todennäköistä, että seuraava matka on kohti Alangia.
Otsikko: Vs: Island Escapen tulevaisuus?
Kirjoitti: Tauno Hermola - 09.07.2016, 00:12:14
Siihen tässä keskustelussa jo aikaisemmin mainittuun seikkaan, että laivalla ei ole lupaa olla tuossa Utansjön satamassa, nyt ilmeisesti ainakin vedotaan -- kuka sataman sitten on valinnut, en tiedä.

LainaaEnligt myndigheten är inte alla kraven i det avtal som fattats i mars mellan Migrationsverket och Ocean Galas ägare uppfyllda. Mest besvärande är att Länsstyrelsen i Västernorrland inte gett passagerarfärjan tillstånd att ligga i den hamn den ligger.

http://www.friatider.se/migrationsverket-inget-asylboende-p-asylkryssaren (http://www.friatider.se/migrationsverket-inget-asylboende-p-asylkryssaren)

Toisaalta majoituslaiva on tällä hetkellä Migrationsverket'ille kai täysin tarpeeton, joten hyvät (teko)syyt purkaa sopimus ovat pelkästään tervetulleita ;)



Otsikko: Vs: Island Escapen tulevaisuus?
Kirjoitti: Mikko Valli - 17.01.2017, 17:55:59
Ocean Gala on tällä hetkellä Suezin kanavan edustalla. Olisiko mahdollisesti matkalla Alangiin?
Otsikko: Vs: Island Escapen tulevaisuus?
Kirjoitti: Eerik Laine - 18.01.2017, 17:42:44
Lainaus käyttäjältä: Mikko Valli - 17.01.2017, 17:55:59
Ocean Gala on tällä hetkellä Suezin kanavan edustalla. Olisiko mahdollisesti matkalla Alangiin?

On kököttänyt siellä jo melkein pari viikkoa, joten Alang ei nyt ainakaan vielä ole ajankohtainen. Paljon riippuu varmaankin siitä kuinka kauan laivan omistajilla riittää kärsivällisyyttä ja toivoa siitä, että alukselle löytyisi joku oikea vuokrakeikka. Voi olla että joitain verkkoja on vesillä Välimeren itäisillä osilla. Esim turkkilainen EtsTur tullee operoimaan kesäristeilyjä vielä julkaisemattomalla aluksella.

Tai sitten enää on kyse siitä, tuleeko parempi romutustarajous Aliagasta vai Alangista?
Otsikko: Vs: Island Escapen tulevaisuus?
Kirjoitti: Joonas Vähämäki - 18.01.2017, 19:17:54
Lainaus käyttäjältä: Eerik Laine - 18.01.2017, 17:42:44
On kököttänyt siellä jo melkein pari viikkoa, joten Alang ei nyt ainakaan vielä ole ajankohtainen. Paljon riippuu varmaankin siitä kuinka kauan laivan omistajilla riittää kärsivällisyyttä ja toivoa siitä, että alukselle löytyisi joku oikea vuokrakeikka. Voi olla että joitain verkkoja on vesillä Välimeren itäisillä osilla. Esim turkkilainen EtsTur tullee operoimaan kesäristeilyjä vielä julkaisemattomalla aluksella.

Tai sitten enää on kyse siitä, tuleeko parempi romutustarajous Aliagasta vai Alangista?

Onko kellään mitään faktoja laittaa pöytään tältä puolen vuoden väliajalta, mikä laivan kohtalo oli, missä se oli kun diili Ruotsin maahanmuuttoviraston kanssa ei mennytkään putkeen?
Otsikko: Vs: Island Escapen tulevaisuus?
Kirjoitti: Eerik Laine - 20.01.2017, 09:36:45
Ocean Gala on eilen illalla ottanut suunnan Port Saidista kohti Kyprosta. Virallista kohdetta AIS ei kuitenkaan kerro.
Otsikko: Vs: Island Escapen tulevaisuus?
Kirjoitti: Eerik Laine - 21.01.2017, 16:28:41
Lainaus käyttäjältä: Joonas Vähämäki - 18.01.2017, 19:17:54
Onko kellään mitään faktoja laittaa pöytään tältä puolen vuoden väliajalta, mikä laivan kohtalo oli, missä se oli kun diili Ruotsin maahanmuuttoviraston kanssa ei mennytkään putkeen?

Ocean Galan reissu on viimeistän kuukausien aikana näyttänyt suurinpiirtein tältä

3.11.2016 Lähti Utansjöstä
4.11.2016 Saapui illalla Tallinan edustalle jossa alus tankattiin
5.11.2016 Lähti Tallinnan edustalta aamuyöstä
6.11.2016 Ohitti Helsingborgin
7.11.2016 Saapui Esbjergiin
10.12.2016 Lähti Esbjergistä
15.12.2016 Tankkauspysähdyssä illalla Ceutassa
18.12.2016 Saapui Vallettan edustalle ankkuriin
4.1.2017 Lähti Vallettan edustalta
9.1.2017 Saapui Port Saidin edustalle ankkuriin
19.1.2017 Lähti Port Saidista
20.1.2017 Vietti päivän Limassolin edustalla (ilmeisesti tankkauskeikka)
21.1.2017 Saapuu jälleen Port Saidin edustalle


Otsikko: Vs: Island Escapen tulevaisuus?
Kirjoitti: Joonas Vähämäki - 21.01.2017, 22:20:10
Lainaus käyttäjältä: Eerik Laine - 21.01.2017, 16:28:41
Ocean Galan reissu on viimeistän kuukausien aikana näyttänyt suurinpiirtein tältä

3.11.2016 Lähti Utansjöstä
4.11.2016 Saapui illalla Tallinan edustalle jossa alus tankattiin
5.11.2016 Lähti Tallinnan edustalta aamuyöstä
6.11.2016 Ohitti Helsingborgin
7.11.2016 Saapui Esbjergiin
10.12.2016 Lähti Esbjergistä
15.12.2016 Tankkauspysähdyssä illalla Ceutassa
18.12.2016 Saapui Vallettan edustalle ankkuriin
4.1.2017 Lähti Vallettan edustalta
9.1.2017 Saapui Port Saidin edustalle ankkuriin
19.1.2017 Lähti Port Saidista
20.1.2017 Vietti päivän Limassolin edustalla (ilmeisesti tankkauskeikka)
21.1.2017 Saapuu jälleen Port Saidin edustalle

Eli se oli Ruotsissa laiturissa kaikista uutisista huolimatta sen puoli vuotta. Oliko se käytössä vai käyttämättömänä?
Otsikko: Vs: Island Escapen tulevaisuus?
Kirjoitti: Kalle Id - 22.01.2017, 12:37:33
Käyttämättömänä.
Otsikko: Vs: Island Escapen tulevaisuus?
Kirjoitti: Mikko Valli - 02.05.2017, 19:32:45
Mahtaako nykyinen määränpää olla nyt Alang?
Otsikko: Vs: Island Escapen tulevaisuus?
Kirjoitti: Robert Rainio - 05.05.2017, 12:19:53
fter months off Suez as Channel workers floating accommodation and calls at Limassol she had finally passed through the canal on 02 May 2017, heading down the Red Sea to Alang for Scrapping.
Eli siis wikipedian mukaan Alangiin.
Otsikko: Vs: Island Escapen tulevaisuus?
Kirjoitti: Tuomas Romu - 05.05.2017, 18:17:15
Lainaus käyttäjältä: Robert Rainio - 05.05.2017, 12:19:53 Eli siis wikipedian mukaan Alangiin.

Lähde tosin puuttuu.

edit: Parlevuu patonkikieltä:

http://www.robindesbois.org/wp-content/uploads/a_la_casse_47.pdf (http://www.robindesbois.org/wp-content/uploads/a_la_casse_47.pdf)
Otsikko: Vs: Island Escapen tulevaisuus?
Kirjoitti: Mikko Valli - 12.05.2017, 21:50:56
Ei mennytkään Alangiin. Nyt määränpää on Abu Dhabi.
Otsikko: Vs: Island Escapen tulevaisuus?
Kirjoitti: Ari-Jukka Perkiomaki - 24.03.2018, 21:29:51
Nyt on alus menossa nauloiksi, (Ocean Gala) jutun mukaan Alangiin. Varustamo/omistaja Floating Ackommodations on tämän päättänyt. Kipolle kun ei enää löytynyt risteilybusinesta tai mitään muutakaan. ;D Ei mennyt ihan hyvin rahtaus Ruotsin maahanmuuttoviraston kanssa. Asiaa käsitellään vieläkin Norrköpingin käräjä-oikeudessa. ;D
Linkki maksumuurin takana.
https://www.vk.se/plus/2287835/omtalat-fartyg-pa-sista-farden