Kaljaasi Hval upposi

Aloittaja Wirrankosken Rami, 21.07.2004, 10:43:24

« edellinen - seuraava »

Wirrankosken Rami

Vuonna 1902 Vormsin saarella rakennettu kaljaasi Hval upposi myöhään eilen illalla Harmajan eteläpuolella. Alusta oltiin hinaamassa Tallinnaan kun se sai vuodon ja upposi. Hinattavalla aluksella olleet miehet pelastettiin hinaamassa olevalle ex. troolarille.
Itse olin kuvaamassa aluksien lähtöä Kustaanmiekassa, jonka laivat ohittivat siinä iltakymmenen tienoilla. Tuolloin kaikki näytti olevan vielä hyvin.
Hval hankittiin Suomeen 1920-luvun puolenvälin jälkeen ja kulki kauppaliikenteessä 1960-luvun puoleen väliin saakka. Aluksen viimeinen kaupallinen omistaja oli turkulainen Jarl Degerholm.
Hval upposi jo kertaalleen elokuussa 1994 Pohjoisrannan T-laiturissa. Viime vuodet Hval on maannut Herttoniemessä, josta se siis oli matkalla Tallinnan Piritaan. Eestiläisen ostajan tarkoituksena oli entisöidä alus.

Petteri Kallanmaa

Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 21.07.2004, 10:43:24
Itse olin kuvaamassa aluksien lähtöä Kustaanmiekassa, jonka laivat ohittivat siinä iltakymmenen tienoilla. Tuolloin kaikki näytti olevan vielä hyvin.

Aluksessa oli Hesarin mukaan kytkin hajonnut heti satamasta lähdettyä. Ongelmat sinetöi sitten SSC upottamalla Hval-aluksen :finger:

http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/artikkeli/1076153293430

Mikko-Oskari Koski

Et kai sinä Rami tosissasi ollut kirjoittaessasi viimeistä lausetta?? Ei kai kukaan vähänkään jotain puulaivoista ymmärtävä ole enää pitkiin aikoihin kuvitellutkaan, että Hvalin hylylle voisi tehdä jotain muuta, kuin hinata se niin keskelle Suomenlahtea, kuin ehditään ja odottaa armoniskua...
Hval oli varsin värikkään historian omannut alus. Se oli oikeastaan ainoa Suomessa viime vuosina oleskellut kaljaasi, jota olisi pitänyt sanoa jaalaksi (virolaisittain). Alushan seilasi tosiaan ensimmäiset vuosikymmenensä Suomenlahden eteläpuolella ja tuolloin sen nimikin kirjoitettiin Vaal.
Alus on useiden vuosien ajan ollut yksi pahimmista suomalaisen puisen rannikkolaivaston häpeätahroista (Margona oli julkisuusarvonsa takia tietysti pahin, mutta Hvalin sankkaus kymmenen vuotta sitten Pohjoisrannassa oli melkein yhtä näyttävä). Aluksen runko oli pahasti notkahtanut ja köli kissanselällä, eli jos joku tosissaan olisi yrittänyt sen pelastaa, olisi ainakin suuri osa kaarista ja ehkä kölitukkikin pitänyt vaihtaa. Herää kysymys, mitä alkuperäistä laivaan sen jälkeen olisi jäänyt..?
Ehkä näin on kuitenkin parempi.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Timo Lehtinen

Kissapeto iski jälleen. Hankitaan vaan lisää pikaveneitä tänne. Bravooo!  >:(
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Miran Hamidulla

Jos alus ei kestä yhden pikalaivan peräaaltoja ei se voi kestää oikeitakaan merenaaltoja, joten sellainen kippo joutaakin upota. Saipahan ainakin kunniakkaamman lopun.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Wirrankosken Rami

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari_Koski - 21.07.2004, 14:10:08
Et kai sinä Rami tosissasi ollut kirjoittaessasi viimeistä lausetta?? Ei kai kukaan vähänkään jotain puulaivoista ymmärtävä ole enää pitkiin aikoihin kuvitellutkaan, että Hvalin hylylle voisi tehdä jotain muuta, kuin hinata se niin keskelle Suomenlahtea, kuin ehditään ja odottaa armoniskua...

...niin, samaahan olisi voinut muutama vuosi sitten sanoa vaikkapa Turun Sigynistäkin  ::) ;)

Jouni Rusanen

Oli muuten Raimo Wirrankoskesta juttua Etelä Suomen Sanomissa kyseisestä tapahtumasta...  Eikä mikään ihan pieni juttu... !  :thumb: Iso otsikko: SATAVUOTIAS KALJAASI UPPOSI HELSINGIN EDUSTALLE

Haastattelut ja kaikki... Hienoa ! ;)

Pekka Lappalainen

Lainaus käyttäjältä: Jouni Rusanen - 23.07.2004, 00:10:57
Oli muuten Raimo Wirrankoskesta juttua Etelä Suomen Sanomissa kyseisestä tapahtumasta...  Eikä mikään ihan pieni juttu... !  :thumb: Iso otsikko: SATAVUOTIAS KALJAASI UPPOSI HELSINGIN EDUSTALLE

Haastattelut ja kaikki... Hienoa ! ;)
Saisko tuon skannattuna?
Support your local Search And Rescue-operator! Get lost!

Jouni Rusanen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Lappalainen - 23.07.2004, 02:27:40
Saisko tuon skannattuna?

Jaa a... Tuskinpa ihan heti, ainekaan mun toimesta.

Wirrankosken Rami

noh, noh...ei ny sentään mitään juttua ollut - minusta, onneksi ;)
Ihan vaan lyhyt lainaus, joka sekin oli irroitettu asiakokonaisuudesta ja näin kuulosti vähän "hölmöltä"  :-\

Mikko-Oskari Koski

#10
IS riensi heti kohta onnettomuuden jälkeen haastattelemaan hinausprosessissa kunnostautuneen troolari (huvialus) Jetten päällikköä Markku Erikssonia, jota tituleerattiin peräti kapteeniksi. Eiköhän Markku kuitenkin tämän ansiottoman arvonnousun kestä...
Markun tuntien hän ei missään tapauksessa ole ottanut tällaista monessakin yhteydessä itsekin kukkamullaksi luokittelemaansa aluksenjäännettä hinaukseensa, ellei ole saanut maksua etukäteen. Ja taatusti sopimukseen on kirjoitettu myös pykälä "vahingon sattuessa ei takaisinmaksua".

Toinen Markku, sukeltaja Parhiala, puolestaan oli viikonloppuna jo ehtinyt vieraillakin Hvalin hylyssä. Ei niin, että siinä mitään näkemistä olisi, saati uppoamissyyn selvittämistä, mutta onhan se hyvä katsoa, miten loppuunpalvelleelle alukselle lopulta kävi. Nostaminen olisi hullun hommaa, mutta mitä ilmeisimmin Hvalista ei haluta myöskään turistisukelluskohdetta, ainakaan vielä.


Virolaisten intressit Hvalin hylyn nostamiseksi liittyvät juuri tähän tosiseikkaan. Iäkkäitä puualuksia maassa ei tosiaan liiemmälti ole ja Hval oli viimeinen nimenomaan Virossa rakennettu jaala. Sen takia siitä haluttaisiinkin saada talteen edes jotain.
Nostamisessa ilmenisi kuitenkin sama ongelma, joka oli vaivannut alusta (ainakin Markun mukaan) koko puolitiehen jääneen hinauksenkin ajan: Kantavat rakenteet ovat niin heikossa kunnossa, että köysiä on vaikea saada pysymään missään kiinni. Nyt, kun muutenkin jo lahoamisprosessin pariin joutunut runko on läpivettynyt, se on yhä hauraampi. Nostaminen edellyttäisi siis pohjan tukemista ja samantyyppistä "pystyssä" tapahtuvaa prosessia, kuin Vasa-laivan kohdalla aikanaan. Ja mitä se maksaisi...ja kenelle??

Todellista virolaisen puulaivakulttuurin edistämistä tässä tapauksessa olisikin rakentaa uusi alus, joka tehtäisiin Hvalin sinänsä ihan nätin runkomallin mukaan -ja mallina käytettäisiin nimenomaan Hvalia silloin, kun se ei vielä ollut notkahtanut peruuttamattomasti kissanselälle tai alkanut sisäisesti lahota.

"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Pekka Lehikoinen

Kuka tahansa puulaivoista ja laivahistoriasta välittävä ja ymmärtävä tajuaa että jokainen pelastettavissa oleva puualus ainakin 100 vuotias kannattaa tutkia ja yrittää pelastaa, toki aikaa ja rahaa palaa mutta ainahan se raha johonkin tuhlataan. Ei taida Virossakaan liikaa olla puisia purjelaivoja, niiden kiinnostus on aika kova varsinkin siellä missä niitä ei ole aikoihin näkynyt.

Mikko-Oskari Koski

Parhis oli käynyt Hvalin hylyssä uudestaan. Vaikka näkyvyys on nolla, ovat kuvat laadukkaita. Kokonaisen pohjalankun irtoaminen lienee uppoamisen välitön syy, vaikka tuskinpa aluksen yleiskunnosta -tai siis sen puutteesta- mitään varsinaista estettäkään sankkaukselle tuli...
Eriksson kertoi, että hylky on vaihtanut omistajaa. Hintaa tonni. Uusi omistaja on suomalainen. Virolaiset puuhaavat edelleen nostohankkeita, mutta ainakaan tänä vuonna sellaisesta ei enää mitään voi tulla -ja ensi vuonna on luultavasti liian myöhäistä, kun purkki on ehtinyt pohjassa läpivettyä kokonaisen talven.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950