Silja Europa palaa Helsingin ja Tallinnan väliseen liikenteeseen

Aloittaja Timo Kauppinen, 20.01.2016, 11:07:30

« edellinen - seuraava »

Arto Papunen

Itse ajattelisin että toimimalla kesällä päiväristeilijänä voidaan hyttejä muuttaa yhden hengen hyteistä useammalle kaikessa rauhassa päiväristeilyjen ohessa. Sitten syksyllä voisi olla valmiina tarvittaessa ottamaan edellisen paikkansa ja palautella laivat ennen Europan lähtöä yhtenä mahdollisuutena.

Kimmo Rantanen

Tässähän on ihan sama kuvio kuin miten Viking kiristi Tallinkin ostamaan Isabellan kuljeksimasta kun oli vaarana että Isabella tulee Tallinnan reitille. Nyt virolaiset uhkaa tuovansa lisäkapasiteettia Tallinnan reitille ja kongolaisten on pakko ostaa Euruuppa ja laittaa se kunnostettuna Helsinki-Tukholma välille. Gabriella kaupataan. No joo vitsi vitsi.

Janne Koskinen

#47
Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 25.01.2016, 00:00:48
Tässähän on ihan sama kuvio kuin miten Viking kiristi Tallinkin ostamaan Isabellan kuljeksimasta kun oli vaarana että Isabella tulee Tallinnan reitille. Nyt virolaiset uhkaa tuovansa lisäkapasiteettia Tallinnan reitille ja kongolaisten on pakko ostaa Euruuppa ja laittaa se kunnostettuna Helsinki-Tukholma välille. Gabriella kaupataan. No joo vitsi vitsi.

Taitaa kuitenkin olla niin ettei Hki-Tll ole VL:n ydinaluetta? Ja tarvittaessa XRPS taitaa olla ainut VL:n laiva joka voidaan myydä siedettävään hintaan ja jolle on ostajia jopa Itämeren ulkopuolella. Imagollisestikaan tappio ei olisi suuri kun laiva on jo Viron lipun alla ja työmarkkinapoliittisestikin helppo ratkaisu. Eli uumoilen että jos kilpailu kiristyy liikaa VL luopuu koko reitistä?
(Ja ymmärsin että VL:llejäi kivi kenkään Viron liitoja kohtaan 32% Tallinkia kalliimmista palkoista? Eikös Ruotsin lippukin valittu N-E Eklundin kaunoista SMU:ta kohtaan eikä Ruotsin lippu juuri alentanut kustannuksia?)

Ymmärsin kyllä K.R:n viestin sarkasmin, mutta heitän oman arvaukseni.

Kuvio (XRPS:n myynti) tosin nostaisi VL:n laivaston keski-iän aika korkeaksi.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Sami Myllymäki

Pakko edelleenkin todeta:
Itse olen  Baltic Queenilla käynyt kerran, riitti. Eikä nuo Star aluksetkaan miellytä. Paremmat muistot Tallinnan legiltä on Rosellalta meni tuota väliä. Europa oli paras suomalaisella henkilökunnalla Turun linjalla, ja paras laiva minusta ikinä millä olen ollut.

Nykyään olen siirtynyt kyllä lähes kokonaan Viking linen käyttäjäksi johtuen:
- Laivakalustosta: Siljalla äärettömän tylsää muovibotskia lukuunottamatta Serenade ja Symphony
- Hinnoittelu: Viking vetää kaikessa nykyisellään voiton. Ja ClubOne myös meni todella alas muutaman vuoden aikana

Ei Vikingilläkään hyvin ole mennyt. Mariellan uudistukset ei välttämättä ole minun mieleeni eikä suunnitellut Gabriellan myöskään. Grace on onnistunut laiva ja Amorella on myös kivan kahvilan vuoksi oikein mukava.

Europa on vaan niin erilainen laiva kuin mikään muu lähialueilla liikennöivä. Olkoon vanhat moottorit tai haisevat vessat (en itse kyllä muista). Mutta laivan arkkitehtuuri on omaan mieleeni.

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 25.01.2016, 00:00:48
Tässähän on ihan sama kuvio kuin miten Viking kiristi Tallinkin ostamaan Isabellan kuljeksimasta kun oli vaarana että Isabella tulee Tallinnan reitille. Nyt virolaiset uhkaa tuovansa lisäkapasiteettia Tallinnan reitille ja kongolaisten on pakko ostaa Euruuppa ja laittaa se kunnostettuna Helsinki-Tukholma välille. Gabriella kaupataan. No joo vitsi vitsi.

Tuo toimisi paljon paremmin, jos Tallink uhkaisi laittaa Silja Europan esim. Turku-Maarianhamina-Kapellskär reitille :D

No joo vitsi vitsi.

Tuskin VL Helsinki-Tallinna reitistä kokonaan luopuu, mutta odotan suurella mielenkiinnolla seuraavaa hehkutusta siitä, kuinka VL:n uudisrakennus pitää sijoittaa Tallinnan reitille ;D

Arto Papunen

Minäkin pidän Europan arkkitehtuurista. Mielestäni ainut mikä mielestäni on aluksen suunnittelussa jäänyt puolitiehen on yökerho, joka reilun 3000 hengen laivalla olisi voinut olla kuten vaikka Cinderellalla.

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 25.01.2016, 00:00:48
Tässähän on ihan sama kuvio kuin miten Viking kiristi Tallinkin ostamaan Isabellan kuljeksimasta kun oli vaarana että Isabella tulee Tallinnan reitille. Nyt virolaiset uhkaa tuovansa lisäkapasiteettia Tallinnan reitille ja kongolaisten on pakko ostaa Euruuppa ja laittaa se kunnostettuna Helsinki-Tukholma välille. Gabriella kaupataan. No joo vitsi vitsi.

Aika vahvasti sanottu, että Viking kiristi Tallinkia. Itse olisin sitä mieltä, että Tallinkilla otettiin Exceli esiin ja tehtiin hieman laskelmia, jotka todennäköisesti osoittivat, että on kannattavampaa ostaa Isabelle pois kuin lähteä hintakilpailuun. Halpahan Isabella lopulta oli.

Todennäköisesti Europa ajelee tuota Tallinnan linjaa ensi kevään ja kesän. Saavat syksyyn asti aikaa miettiä, mitä sitten tekevät jokseenkin turhalla laivalla. Oma veikkaukseni on, että ajelee tuollaisena Riika-Tukholmaa. Muille reiteille laitettuna pitää laittaa miljoonia remppaan.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Ilpo Kuivanen - 25.01.2016, 10:17:46
Oma veikkaukseni on, että ajelee tuollaisena Riika-Tukholmaa. Muille reiteille laitettuna pitää laittaa miljoonia remppaan.
Enpä usko. Aivan liian iso alus tuolle reitille, plus vanha epätaloudellinen koneisto. Olisi pitkälle reitille mahdollisimman epäkäytännöllinen. Helsinki-Tallinna-liikenne lienee ainoa, jossa voisi edes noin teoriassa tuottaa jotakin.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Junno Pekola

Tallinnan reitti toimi aiemmin oikein hyvin. Kunnollinen kapasiteetin kasvattaminen tuskin haittaa ketään muuta kuin kilpailijoita.

Kaksi shuttlea kaksi cruisea, eipä siinä huono yhdistelmä ole.
Yllä oleva teksti edustaa vain henkilökohtaista mielipidettäni eikä se ole sidoksissa mihinkään organisaatioon.

Mikko-Oskari Koski

En usko tuon sesonkiaikana hirvittävästi kilpailijoitakaan häiritsevän. Tallinnaan on kesäaikana menijöitä, ja ahvenanmaalaisilla on kapasiteetin täyttöaste erinomainen. Tallinkilla on välillä löysääkin, ja sukkulat ovat vajaalla pokalla kalliita operoitavia. Pahimmassa tapauksessa Tallink ampuukin itseään nilkkaan, jos aamupäiväkyytiä alas ja iltakyytiä ylös kaipaavat asiakkaat valitsevatkin Europan nopeamman vaihtoehdon sijaan. Kuinka lähellä kokonaiskulkijamäärät ovat tappia, on toki mielenkiintoinen kysymys sekin.
Näistä epäilyksistä huolimatta kuviossa saattaa olla menestyksen siemenet kylvettynä, jos kohta katastrofin mahdollisuuskin kytee. Nyt Tallink on kuitenkin omalla osaamisalueellaan, toisin kuin taannoisessa Saksan-sekoilussaan. ::)

Puheet RIX-STO-linjasta Europan mahdollisena tulevaisuuskuvana kannattaa haudata saman tien, tuolle linjalle Tallink ei tasan tarkkaan sijoita yhtään mitään, jos saa varmuuden, ettei kukaan uusi kilpailija ole siihen tunkemassa. Riika olisi toki Tukholman markkinoille hyvä päivä perillä-kohde, mutta mitään muita vahvuuksia siinä ei sitten olekaan. Rahti sekä balttilaisten asiakkaiden enemmistö, joille vain hinnalla on merkitystä, valitsevat mieluummin Stenan, joka on edullisempi ja joustavampi.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 24.01.2016, 21:21:42
Seuraava Tallinkin laivastosta poistuja on kyllä hyvin todennäköisesti Isabelle, mutta sen poistuminen johtuu kyllä isommalla todennäköisyydellä linjan lakkauttamisesta kuin Europan tulosta korvaajaksi. Tällä hetkellä Tallink taitaa pitää Riian linjaansa hengissä lähinnä siksi, ettei kukaan muu pääse valtaamaan sitä -jos kohta sellainen olisi keneltä tahansa omituinen veto vaikeina talousaikoina, ilman verotonta myyntiä ja rahtipuolella Stenan kovaa panosta vastaan kisaten.
Isabelle olisi luonteva lähtijä, mutta löytyykö sille ostajaa on asia erikseen. Oma vaikutelmani Riian-linjasta on sama, eli se tulee todennäköisesti katoamaan. Tallinkin ongelma on, että ylimääräisiä laivoja on käytännössä kaksi. Europa ja Isabelle olisivat laivaston vanhimpina luontevimmat myytävät, mutta ne lienevät myös vaikeimmat myytävät. Tallinkilta voisi taloudellisesti olla järkevä veto myydä joku/jotkut Romantika- tai Galaxy-sarjan laivoista - niille kuin löytyisi varmemmin ostaja ja niistä saisi mitä todennäköisimmin paremman hinnan. Näiden myyminen vaan taitaisi olla liian suuri arvovaltatappio Tallinkille.

Ville Taavitsainen

En vaan ymmärrä että onko Tallinkilla joku pakko myydä yhtäkään laivaa? Varsinkaan niitä jotka sentään ovat tältä vuosituhannelta. Europa nyt voi olla ylimääräinen mutta kai sille nyt jotain käyttöä siksi aikaa keksitään kun joku sen ostaa. Isabelle kuitenkin tekee jotain suht järkevää ja kun se ei mielettömästi tappiota tuota niin antaa olla siellä missä on.
Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

Marko Mäkelä

Lainaus käyttäjältä: Ville Taavitsainen - 25.01.2016, 22:08:41
En vaan ymmärrä että onko Tallinkilla joku pakko myydä yhtäkään laivaa? Varsinkaan niitä jotka sentään ovat tältä vuosituhannelta. Europa nyt voi olla ylimääräinen mutta kai sille nyt jotain käyttöä siksi aikaa keksitään kun joku sen ostaa. Isabelle kuitenkin tekee jotain suht järkevää ja kun se ei mielettömästi tappiota tuota niin antaa olla siellä missä on.
Niin kyllähän Europa tosiaan vois olla ns keikkalaiva eli tuurais telakalla olevia laivoja ja kai tuo Helsinki-Tallinna päiväristeily tuote ainakin kesällä ja sesonkiaikoina saattaa kannattaa.
Isabellekin tosiaan tekee suht järkevää ja Riian ja Tukholman välillä kannattaa pitää laivayhteys Tallinkin toimesta,ehkä linjaa pitäisi markkinoida ja kehittää sitä ja pohtia hinnoittelu uudelleen.
Olen puhunut jag hartalag.

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 25.01.2016, 19:25:07
Enpä usko. Aivan liian iso alus tuolle reitille, plus vanha epätaloudellinen koneisto. Olisi pitkälle reitille mahdollisimman epäkäytännöllinen. Helsinki-Tallinna-liikenne lienee ainoa, jossa voisi edes noin teoriassa tuottaa jotakin.

Tämän hetkisessä konseptissa Europa on ihan vääränkokoinen alus käytännössä mille tahansa Tallikin reitille. Jo tuo kuvio eräänlaisena ylimääräisenä päivälaivana HKI-TLL-välillä on minusta aika lailla tuhoon tuomittu ja kohtuullisen varmasti kannattamaton.

Saapas nähdä, ajeleeko Europa kesällä BQ:n tuuraajana, kun BQ ajelee erikoislähtöjä Visbyhyn. Nuohan ovat olleet aika suosittuja.

Sami Penttilä


Silja Europan aikataulu keväälle 2016:

13-27.03.2016, 23.04-31.05.2016
Hel-Tal 8.45-12.50
Tal-Hel 17.30-21.00
Hel, Olympiaterminal, Tal D-terminal
Ensimmäinen lähtö Helsingistä 14.3.

28.03-22.04.2016
Hel-Tal 18.30-22.00
Tal-Hel 12.30-16.00
Hel West Harbour, Tal D-terminal

Tarkemmat tiedot muun muassa liikennepoikkeuksineen löydettävissä TS:n kansainvälisen sivun aikataulutiedotteesta vuodelle 2016, ks. erityisesti s.2:

www.tallinksilja.com
tallinksilja.com