FinFerries (ex.Destian ja TLL:n Lauttavarustamo)

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 11.07.2004, 16:39:48

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

Mukavaa kruisailuahan tuolla...kelikin vaikuttaa juuri sopivalta.  8) Merisiltahan taitaa olla ainoa TLLL:n alus, jossa on kahvilakin...
Oulunsaloon saavuttaessa ja sieltä lähdettäessä saa ainakin tällä hetkellä aika hyvän lähikuvan Meriluodostakin. Ja kun sitä vertaili mielikuviin Saaristomeren alueella liikennöivistä saman kaliiberin aluksista, huomasin, ettei Meriluodossa -eikä kaiketi Merisillassakaan- ole noita paljon puhuttuja henkilöautohyllyjä. Aiemmin tässä topicissa on käsitelty teemaa, miksi niitä ei enää Saaristomerellä saa käyttää, joten ei siitä sen enempää, mutta tulipa mieleen kysymys: Onko Hailuodon lautoilla koskaan henkilöautohyllyjä ollutkaan?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 20.09.2006, 16:06:34
tulipa mieleen kysymys: Onko Hailuodon lautoilla koskaan henkilöautohyllyjä ollutkaan?
Ei ollut ainakaan 13 vuotta sitten, kun olen noilla lautoilla viimeksi liikkunut (eikä ole ollut kyllä aiemminkaan tai tuon ajankohdan jälkeenkään). Eikä Merisillassa ainakaan silloin ollut kahvilaakaan.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

Tieto/oletus Merisillan kahvilasta perustuu lautalla pari vuotta sitten Hailuotoon matkanneen majakkabongariseurueen kertomukseen ja saattaa olla myös virheelliseen muistikuvaan perustuva -mikä ei tällä foorumilla Oulun seudun lauttaliikenteestä puhuttaessa olisi mitenkään uutta... 8)
Oulunseudun kauppahakemisto tarjoaa pariakin kahvilayrittäjää, joiden asemapaikka saattaisi viitata toimintoihin myös aluksella. Tarkoitan lähinnä Grilli Farestiinaa ja Riutunkarin Grilli-Kahvilaa. http://www.oulunkaupat.fi/listaus.php?valittu_kategoria=kahvilat/konditoriat&paikkakunta=kaikki

Valtion meriliikenneoperaattoreiden -siis sekä TLLL:n että Stasin- kohdalla voidaan aiheellisesti huolestua kaluston vanhenemisesta kovassa käytössä. Toisin, kuin ehkä alunperin oli ajateltu, ei kilpailun avaaminen tai operaattoreiden "itsenäistyminen" ole saanut aikaan ensimmäistäkään uudisrakennusta kummallakaan sektorilla. Jo pian parinkymmenen vuoden ajan reittiensä jatkuvina ykkösvatakaimina toimineet Merisilta ja Sterna saattaisivat varsin piankin olla korvaajan tarpeessa, pahasti kulahtaneesta Merguksesta puhumattakaan.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kari Rantamäki

#48
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 23.09.2006, 14:16:50
Valtion meriliikenneoperaattoreiden -siis sekä TLLL:n että Stasin- kohdalla voidaan aiheellisesti huolestua kaluston vanhenemisesta kovassa käytössä. Toisin, kuin ehkä alunperin oli ajateltu, ei kilpailun avaaminen tai operaattoreiden "itsenäistyminen" ole saanut aikaan ensimmäistäkään uudisrakennusta kummallakaan sektorilla. Jo pian parinkymmenen vuoden ajan reittiensä jatkuvina ykkösvatakaimina toimineet Merisilta ja Sterna saattaisivat varsin piankin olla korvaajan tarpeessa, pahasti kulahtaneesta Merguksesta puhumattakaan.

Ei kai kukaan oleta kaluston uudistuvan kilpailutuksessa, jollei kalustolle aseteta jotain ehtoja, kuten vaikka esimerkiksi linja-autojen puolella maksimi-ikä? Kilpailutuksella on tämän tyyppisessä valtionhallinnossa parikin hyötyä. Kilpailutuksella saadaan mahdollisuus siihen, että tulee kilpailua joka laskee kustannuksia, ja saadaan eriytettyä valtion tehtäväkenttään kuuluvat asiat, ja selkeästi yritystoiminnan omaiset toiminnat erikseen.

Eiköhän korvaajat hankita, jos ko laitteet eivät täytä kilpailuksen ehtoja, kun kuitenkaan nuo valtion omistamat putiikit eivät ole välttämättä 100% markkinalähtöisiä toiminnassaan. Se että ne ovat kulahtaneet, mutta kuitenkin täyttänevät paikkansa, ilman että niiden palveluissa on merkittäviä palvelutason alenemia lienee pääasia.

Mikko-Oskari Koski

Palvelutason alenemiahan nimenomaan kalustosta johtuvista syistä on ainakin Paraisten ja Nauvon välillä kuluvana vuonna ilmennyt, kuten tiedämme. Kulahtaneisuus ei sinällään ole rasite, mutta oikeaan paikkaan -lähinnä konetekniselle sektorille- sattuessaan se sitä on mitä suurimmassa määrin... ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalevi Hietanen

Täytyy ihmetellä lauttavarustamon ajattelumallia jossa web-kamerat on sijoitettu hailuodon lautalle vaikka Parainen-Nauvo lauttaväli on ylivoimaisesti Suomen vilkkain. Lauttaväliä vuodesta 1974 asti käyttäneenä olen huomannut että muutkin kulkijat ovat kiinnostuneita kyseisen lauttavälin jonoista joten parempi paikka kameralle olisi ollut paraisten lautat.
Täytyy lisäksi todeta että kyllä lauttavarustamon palvelutaso on viime vuosina huonontunut huomattavasti lauttojen lastauskapasiteetin pudottua

Miran Hamidulla

Mikäli satuit lukemaan aihetta käsitelleen viestin tarkemmin, huomasit varmasti, että kyllä ne kamerat tulevat myös Turun saariston lautta-aluksille. Hailuodon lautta ei ole ruuhkaton sekään. Mahdollisesti myös teknologiapainotteisella Oulun seudulla on osattu olla myös oma-aloitteisia tämän asian suhteen?
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Wirrankosken Rami

Yksi pikakysymys: koska (ex :-[) Inimo maalattiin Tieliikelaitoksen keltaiseksi?

Mikko-Oskari Koski

Todennäköisesti samaan aikaan, kun parakkikahvila on poistettu. Viime kesänähän alus ajoi muutaman viikon ajan Korppoon ja Houtskärin välillä ylimääräisiä vuoroja, kuten aiemmin tässä topicissa on mainittu.
Tietääkö joku, kuka vanhan Korpon osti ja mihin hintaan..? ::)

Mitä noihin webbikameroihin tulee, lauttaa järkevämpi sijaintipaikka niille voisi olla laiturin päässä. Ainakin Paraisilla kameran voisi asentaa uloimpaan tihtaaliin, jolloin autokaista olisi näkyvissä koko ajan. Tämä ongelmahan Merisillan kameroissakin on; eipä Hailuodon satamasta juurikaan näe, millaiseksi jono Oulunsalon puolella on muodostumassa...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 02.10.2006, 12:17:58
Mitä noihin webbikameroihin tulee, lauttaa järkevämpi sijaintipaikka niille voisi olla laiturin päässä. Ainakin Paraisilla kameran voisi asentaa uloimpaan tihtaaliin, jolloin autokaista olisi näkyvissä koko ajan. Tämä ongelmahan Merisillan kameroissakin on; eipä Hailuodon satamasta juurikaan näe, millaiseksi jono Oulunsalon puolella on muodostumassa...

Mikäli luit HS:n orginaalin jutun tai edes siitä tänne tekemäni referaatin, huomasit varmasti, että kamerat on tarkoitus asentaa myös lauttojen satamiin...
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

Huomasin toki, mutta tarkoitin vain, että jos kameroita on vain joku tietty määrä (esim.2, kuten tällä hetkellä tässä Hailuodon tapauksessa), ne ehkä olisi jaettavan informaation kannalta viisaampi asentaa satamiin, kuin lautoille...Niin mukavia, kuin virtuaaliristeilyt ovatkin... ::)  8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mika Järvinen

Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 02.10.2006, 11:50:09
Yksi pikakysymys: koska (ex :-[) Inimo maalattiin Tieliikelaitoksen keltaiseksi?

Inimo vaihtoi lippua ja on matkalla Ruotsiin uuden omistajan toimesta. Kesällä Inimo maalattiin ja siihen vaihdettiin iso määrä pohjalevyjä.


Juha Pitkänen

 MÖNNIN ja HIRVISALMEN lossit.
Ei mitenkään erinomaiset kuvat.

http://kuvablogi.com/nayta/iso/img121399.jpg   Hirvisalmen lossi

http://kuvablogi.com/nayta/iso/img121400.jpg   Mönnin lossi

http://kuvablogi.com/nayta/iso/img121401.jpg   Mönnin lossi

2709

Korppoon ja Houtskarin lautat poikkeusaikataulussa

Korppoon ja Houtskarin välistä lauttaliikennettä ajetaan poikkeusaikatauluilla vielä tämän viikonlopun.

Huollossa oleva maantielautta Mergus palaa takaisin liikenteeseen ensi viikolla. Siihen asti lauttaa paikkaavat Merituuli ja Replot 2. Replotin hitauden takia aikatauluissa on odotettavissa myöhästymisiä.

Lisäksi tänään perjantaina ajetaan ylimääräinen vuoro Korppoosta Norrskataan kello 11.35 ja Norrskatasta takaisin Korppooseen kello 11.50. Ajamatta jäävät tänään kello 12.30 ja 17.10 Korppoosta Norrskataan lähtevät vuorot sekä niitä vastaavat paluumatkat. Sunnuntaina ajamatta jää Korppoosta Norrsakataan kello 13.55 lähtevä vuoro ja sen paluuvuoro.


Julkaistu 13.10.2006 2:33:11 TS

Kalevi Hietanen

Turunmaan saaristossa liikkuu vahva huhu että Tieliikelaitoksen lauttavarustamo olisi ostamassa Ruotsin tielaitokselta 1960-luvulla rakennetun lautan ensi kesän liikenteeseen. Huhuissa on liikkunut lautat Odil ja Karolina. Alusluettelosta saatujen tietojen perusteella kyseiset lautat näyttäisivät kuitenkin olevan elinkaarensa loppupäässä joten taitaa olla ainoastaan pelkkä huhu. Saariston ympärivuotisena mökkiläisenä kannatan kapasiteetin lisäämistä mutta onko perusteltua ostaa lähes museolauttaa jolloin odotettavissa on varmaankin entistä enemmän liikennehäiriöitä.