FinFerries (ex.Destian ja TLL:n Lauttavarustamo)

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 11.07.2004, 16:39:48

« edellinen - seuraava »

tporko

#75
Lisätietona tuohon edelliseen, että Kaleva tietää kertoa Meriluodon törmänneen toisesta laidastaan laiturirakenteisiin torstai-iltana ja lautan toisen pään rikkoontuneen vastaavalla tavalla varhain perjantaiaamuna... ::) Vaurioiden vuoksi lautalle ei pystytä ottamaan autoja. Tapahtumien kerrotaan johtuneen ohjausvirheistä. Merisilta puolestaan sattuu juuri olemaan Naantalissa telakoitavana...

Olli Tuominen

#76
Onko kenelläkään tietoa, mistä löytyisi kuvia lautoista, joissa on jo Destian nimi kyljessä?
Destian sivuilta ei ainakaan löydy

Wirrankosken Rami

Kiinteästi tähän aiheeseen liittyen: onko joku nähnyt jo Destian uutta lippua? Kuvaa?

Timo Lehtinen

#78
Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 01.06.2007, 19:40:51
Kiinteästi tähän aiheeseen liittyen: onko joku nähnyt jo Destian uutta lippua? Kuvaa?

Mennessäni toissa viikolla Korppooseen ja Nauvoon näin tuon lipun ja uudet nimet kyljissä, mutta eipä ollut kameraa. Keltainen on kuitenkin pääväri, tarkemmin lippu on kokonaan keltainen ja vihreällä teksti DESTIA. Näkyy muunmuassa huonosti Destian kotisivuilla olevassa sidosryhmälehden VIA:n ensimmäisen numeron etusivulla.
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Juha-Matti Harjumäki

Merisilta palasi Hailuodon liikenteeseen

Hailuotoon pääsee jälleen suuremmalla lautalla. Naantalissa huollossa ollut Merisilta on palannut aamulla liikenteeseen ja ajaa normaalin aikataulun mukaisesti.

Hailuotoon pääsee jälleen suuremmalla lautalla. Naantalissa huollossa ollut Merisilta on palannut aamulla liikenteeseen ja ajaa normaalin aikataulun mukaisesti.

YLE Oulu Radio 7.6

Hailuodon lauttaliikenteelle on luvassa helpotusta, kun Merisilta palaa reitille torstaina. Samalla lauttaliikenne alkaa kulkea kesän aikataulujen mukaan. Tämä tarkoittaa sitä, että Hailuodon ja mantereen välillä liikennöi alkukesän viikonloppuina kaksi lauttaa.

Torstaihin asti lauttaliikenne hoidetaan viime viikon lopulla rikkoutuneella Merisilta-lautalla. Sen peräportti on tosin edelleen rikki, ja autot täytyy peruuttaa pois. Kapteeni Reijo Pätjäs kertoo, että peräportti pyritään korjaamaan maanantai-iltana.


Kaleva 4.6.
2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Juha-Matti Harjumäki

Lisälautat purkavat saaristotien ruuhkia
Saaristotiellä varaudutaan kesän kasvavaan liikennemäärään lauttakalustoa lisäämällä. Lisäalukset ovat olleet liikenteessä ruuhka-aikoina jo keväästä asti ja juhannusviikosta alkaen koko kalusto on liikkeellä päivittäin.


Filmi
2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Tommi Kankaala

Replot 2 ?

Onko tämä lautta ollut joskus Raippaluodossa ?
Let me i Enterteiment you

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Tommi Kankaala - 14.06.2007, 13:58:37
Replot 2 ?

Onko tämä lautta ollut joskus Raippaluodossa ?

On. ::) Ennen Suomen pisimmän sillan valmistumista.
Seuraavassa lainauksessa kerrotaan hiukan enemmän Raippaluodon lautoista:

Den första Replotfärjan var 27 m lång och hade en lastkapacitet på 50 ton. Hösten 1962 ersattes Replot I med Replot II. P.g.a. ökande trafikproblem och problem med vintertrafiken, togs en ny färja "Havsfågeln-Merilintu" i bruk år 1969. I mitten av 1970-talet skedde en stor förbättring när en vägbank byggdes till Fjärdskär och färjpasset forkortades då från 2,8 km till 750 m och år 1975 användes de vajerstyrda färjorna för första gången. Replotbron blev klar år 1997 och därmed hade skärgårdsborna fast vägförbindelse med fastlandet och färjtrafiken upphörde.

http://www.korsholmsskargard.fi/index.php?tocID=139&sprak=swe

Kimmo Rantanen

Hailuodon lauttaliikenteessä on edelleen ongelmia:

Hailuodon Merisilta liikennekelpoinen

Hailuodon päälautta Merisillan eilinen konevika ei estä lautan liikennöintiä.

Aluksen koneiston sähkövian takia lautta ajautui eilen aamulla Oulunsalon lauttarannassa päin laituria ja lautan keulaosa kärsi vahinkoja. Hailuodon lauttaliikenne kulkee tänään kuitenkin normaalin aikataulun mukaan.

Lautat vaihtavat paikkoja siten, että Meriluoto ajaa päälautan vuorot ja Merisilta lisälautan vuorot. Lautan korjausta jatketaan tulevina päivinä. Merisilta on myös läpi ajettavassa kunnossa, eikä sitä näin ollen jouduta kääntämään ajoneuvojen kyydistä pois saamiseksi.


YLE Oulun Radion uutiset 27.6.2007

tporko

Kaleva tietää kertoa, että myös tuohon eiliseen sähkövikaan liittyi lievä törmääminen laituriin Oulunsalon lauttarannassa, eli taas on laskusillan kulmaa kurtussa... ::)

Wirrankosken Rami

#85
Mennäänpä hieman vanhempiin asioihin, vaikka otsikossa Destiasta puhutaankin. Tarvitsisin pikaista tietoa siitä, millä kalustolla Saaristomerellä ajettiin Paraisten Nauvon, Nauvon Korppoon ja mahdollisesti Korppoon Houtskärin välillä ennen varsinaisten isojen lauttojen tuloa?

1955 NAGU Parainen-Nauvo, sitä ennen?
1957 KORPO  Nauvo-Korppoo, sitä ennen?
1960 RESERV I/HOUTSKÄR Korppoo-Houtskär, sitä ennen?

Kulkiko linjoilla yksityisiä lauttoja/laivoja?

EDIT: Erinomaiselta Lasse Sjöströmin turkusteamers.com- sivustolta löytyi lisätietoa, että ms FIX ajoi vuosina 1950-55 Paraisten ja Nauvon väliä. Muut välit tunnuttiin hoitavan 1950-luvulle saakka vain matkustajia kuljettavilla höyrylaivoilla. Oliko näin?

Mikko-Oskari Koski

Saaristotie rakennettiin nykyiselle paikalleen melko myöhäisessä vaiheessa, joten kauhean paljon suoranaisia edeltäjiä ei vuonna -55 valmistuneella Nagulla ole edes voinut olla. Korpo- ja Houtskär-lautat otettiinkin käyttöön sitä mukaa, kuin tie kaukaisempiin saariin valmistui ja ainakin -50-luvun lopussa vallitsi hetken sekin tilanne, että Korpo ajoi pari vuoroa päivässä Pärnäsistä Kittuisiin oto.
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 21.11.2005, 14:57:25
Tänään 21.11.on merkkipäivä suomalaisen maantielauttaliikenteen historiassa. Tasan 50 vuotta sitten nimittäin Haminan Hillossa vietettiin juhlallisia lautanluovuttajaisia -Warkaudessa rakennettu ms.Nagu oli juuri tuotu junakyydillä Lappeenrannasta ja vielä samana syksynä se avasi Saaristotien ensimmäisen lauttaosuuden Paraisten Lillmälön ja Nauvon Prostvikin välillä. Reitti oli jonkin verran nykyistä pidempi, tie aika paljon nykyistä heikkotasoisempi ja lauttakin melko vaatimaton: kyytiin mahtui kaksi bussia ja muutama henkilöauto sekä sata matkustajaa.
Ennen pitkää Nagu havaittiinkin linjalle liian pieneksi ja sille rakennettiin pari -edelleenkin käytössä oleva Nagu 2. Pian myös Nagu itse suurennettiin parinsa kaltaiseksi. Se jatkoi Saaristotiellä vuoteen -83 asti...

Pitää kyllä sanoa, että Destian Lauttavarustamon vapaasti ohjailtavan kaluston tilanne ei ole kovin häävi. Parhaiten pullat Saaristotien osalta ovat uunissa Paraisten ja Nauvon välillä, jossa Odil ilmiselvästi isoine autokansineen on aika paljonkin Replot 2:a tehokkaampi ruuhkan purkaja. Muuhunhan sitä ei liene tarkoitettukaan -itse päädyin tuoreimmalla ylitykselläni Falcon kyytiin, mikä oli sekin suoranaista vaihtelua "normaalikäytäntöön"... Odil makasi Lillmälön oikeanpuoleisessa kaijassa.
Nauvon ja Korppoon välisessä salmessa ruuhkia puretaan ajamalla Prostvik 1:n ja Nagu 2:n voimin päiväsaikaan suunnilleen jatkuvaa ylitystä -näin P1 pysyy suunnilleen siinä aikataulussa, joka esim.Liikkujat-sivustolla on ilmoitettu. N2 ei tarjoa mitään asiakaspalveluita (kokolattiamattoja siinä tuskin koskaan on ollutkaan, mutta nyt on matkustajille tarkoitettu vessakin poistettu käytöstä) eikä sen vauhtikaan päätä huimaa. Vanha lautta lienee viimeisessä palvelutehtävässään.

Muutaman vuoden takainen tilanne vallitsee kaukaisimmassa lauttapaikassa (sillä erotuksella, että Merituuli ja Replot 2 jakavat nyt punaisten pallojen sekä ylimääräiset vuorot taannoista tasaisemmin):
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 15.07.2005, 16:24:37
Tieliikelaitoksen Lauttavarustamo operoi nyt kesäruuhkissa Galtbyn, Olofsnäsin ja Kittuisin (eli Korppoon, Norrskatan ja Houtskärin) linjaansa kolmella aluksella. Mergus ajaa aikatauluihin mustilla palloilla merkityt vuorot, Replot 2 punaisilla ja Merituuli pääosan Norrskatan suunnan vuoroista sekä lisäksi tuuraa välillä muita Houtskärin linjalla. Troikka ei tosiaankaan ole edustavin mahdollinen suomalaisessa saaristoliikennearmaadassa ja voidaan ihan aiheellisesti toivoa, että onpa linjan tarjouskilpailun jälkeinen operaattori kuka tahansa, se ei ainakaan näitä kolmea liikenteessään pidä.
Ongelma on sikäli konkreettinen, että tuulen ei tarvitse olla kovinkaan paljon yli 10 m/s, kun troikasta vain Mergus pysyy aikataulussaan. Vallitsipa maanantaina Galtbyssä Gudingenin lähtiessä reippaasti myöhässä 17.15-vuorollaan kohti Ahvenanmaata jopa sellainen tilanne, että kaikki kolme "destiaalia" olivat samaan aikaan Galtbyn tuntumassa, Merituuli aikataulustaan kymmenisen minuuttia ja Replot 2 noin vartin myöhässä. Näinhän nyt ei tosiaankaan pitäisi olla... ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 26.07.2007, 14:52:17
Kysymys M-O:lle. Olit Iniössä. Näitkö/kävitko Mossala färjalla? Jos, niin mikä sen nykyinen numero on? Sieltä väittivät (kun soitin) että se olisi sama kuin mitä sitten paikalla ollut kuljettaja totesi hitsatun Palvan lossin ohjaamoon! Mossalassa lienevät vain lautat vaihtuneet Palvan lossilta.
Heittäisin tämän kysymyksen laajempana haasteena: aina, kun menet yli jostain Destian lossipaikasta, tarkista operoivan aluksen numero. Destia kun tuntuu kierrättävän tonnistoaan reilunpuoleisesti -RAW:n esittämään kysymykseen en voi vastata, koska en mainitusta lossipaikasta nyt mennyt (Palvan lossin vieressä kylläkin kävin, mutten ehtinyt numeroa tarkistaa, kun oli kiire Kivimolle), mutta viimeksi siellä näkemäni alus on kuulemma sittemmin nähty ainakin Hämmärönsalmessa...
Haverön linjalle näytti tulleen aiempaa isompi lautta. Tämä ei ollut yllätys, sillä linjan edellisen kulkijan havaitsin lojuvan Tukholmassa Söderin puolella Hammarbystrandia vastapäätä alkukesästä. Haverö kylttikin oli yhä paikoillaan.. 8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Folke Österman

Käy kirjastossa etsimään sellaista kirjaa kun Skärgårdsvägen i Åboland/Turunmaan saaristotie (oli hyllyssä aika monessa pääkaupunkiseudun kirjastoissa)kirjoittanut Matts Vikström.Sieltä voit saada vastausta kysymyksiin.

Wirrankosken Rami

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 27.07.2007, 13:51:38
Heittäisin tämän kysymyksen laajempana haasteena: aina, kun menet yli jostain Destian lossipaikasta, tarkista operoivan aluksen numero. Destia kun tuntuu kierrättävän tonnistoaan reilunpuoleisesti...

M-O puhuu asiaa. Valitettavasti vain useimmille kulkijoille lossi/lautta on vain se "Haverön", Skåldön" tms. lossi, samaan tapaan kuin "maalaiset" matkustavat Ruotsiin Silja Linellä tai Viking Linellä ::)