FinFerries (ex.Destian ja TLL:n Lauttavarustamo)

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 11.07.2004, 16:39:48

« edellinen - seuraava »

Juha Pitkänen

Myrsky hankaloittaa lossiliikennettä Arvinsalmen lossilla Rääkkylässä Pohjois-Karjalassa.

Lisää;KARJALAINEN

http://www.karjalainen.fi/Karjalainen/Uutiset/myrsky_haittaa_arvinsalmen_lossiliikennett%C3%A4_3535853.html

Mikko-Oskari Koski

HS:ssa la 21.7.julkaistu artikkeli Etelä-Savon alueen losseista herätti kysymyksen, kuinka paljon Destialla on tuota kalustoa Vuoksen vesistön alueella. Aina aika ajoinhan radiossakin kerrotaan -lähinnä Hätinvirran, joskus Kietävälänvirran, Puutossalmen tai Arvinsalmenkin- lossipaikoilla tapahtuneesta tilapäisestä kapasiteettivajeesta lautanvaihdoksen takia. Saimaan alueella pyörii siis kaiketi jokin alle 44-tonninenkin varalautta?

Saimaan vesistössä (OK, kieltämättä myös meren puolella ja varmaan muissa sisävesissäkin) lienee useitakin yksityisteiden lossipaikkoja. Onko kellään tietoa, missä määrin näissä käytetään Destian, missä määrin muiden operaattoreiden omistamia lautoja tai voiko jokin tiehoitokunta jopa olla tieosuutensa lautan omistaja..?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Wirrankosken Rami

Ihan tarkkaa varalauttalukua en tutkimuksissani saanut selville. Destian mukaan jokaisessa vesistössä+merellä on vähintään yksi varalautta.
Paria poikkeusta lukuun ottamatta, Destia omistaa yksityisillä osuuksilla kulkevat lautat.

Kimmo Rantanen

Pellingin lautan turvallisuutta parannetaan
30.07.2007

Porvoosta Pellingin saareen liikennöivän lautan turvallisuutta parannetaan.

Lautan ohjaamoa korotetaan, jolloin kuljettaja pystyy näkemään kyydissä olevien rekka-autojen yli.

Muutostyöt on tarkoitus aloittaa marraskuussa ja niiden arvioidaan kestävän nelisen viikkoa.

Tuona aikana saareen liikennöi nykyistä pienempi lossi.

Pellingin saaressa asuu vajaat kolmesataa vakituista asukasta.


YLE Radio Itä-Uudenmaan uutiset

Raine Taponen

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 02.08.2007, 07:41:31
Pellingin lautan turvallisuutta parannetaan
30.07.2007

Porvoosta Pellingin saareen liikennöivän lautan turvallisuutta parannetaan.

Lautan ohjaamoa korotetaan, jolloin kuljettaja pystyy näkemään kyydissä olevien rekka-autojen yli.

Muutostyöt on tarkoitus aloittaa marraskuussa ja niiden arvioidaan kestävän nelisen viikkoa.

Tuona aikana saareen liikennöi nykyistä pienempi lossi.

Pellingin saaressa asuu vajaat kolmesataa vakituista asukasta.


YLE Radio Itä-Uudenmaan uutiset

Tässä Destian/Pellinki aikataulut: http://www.destia.fi/lauttaliikennepop.asp?page=pellinki.htm R.T
INFO HELSINKI: VR-transpoint / TURKU: MKK-Pori:SPC Finland / RIIHIMÄKI: R.T

Kimmo Rantanen

Kova tuuli katkaisi Hailuodon lauttaliikenteen
17.8.2007 20:45
Ajoittain myrskylukemissa puhaltanut tuuli katkaisi lauttaliikenteen Perämerellä Hailuodon ja Oulunsalon välillä perjantaina.

Matkustajat joutuivat odottelemaan tuulen tyyntymistä päälautta Merisillalla tuntikausia. Lopulta lautta ajoi poikkeuksellisesti Ouluun Toppilan satamaan, jonne se saapui noin puoli kahdeksan aikaan illalla.

- Puolilta päivin lähdimme, ja silloin tuli myräkkä. Tuuli puhalsi huomattavasti yli 20 metriä sekunnissa, kun 16:ta metriä sekunnissa luvattiin. Jos olisimme tämän tienneet, olisimme tehneet erilaisia ratkaisuja, Merisillan päällikkö Juha Hietala harmitteli.

Lautta odotteli rantautumismahdollisuutta Hailuodossa kyydissään muun muassa lapsiperheitä.

- Heillä meni pipariksi koko päivä. Yleensä tällaiset puhurit eivät kestä kuin tunnin tai pari maksimissaan.

Lopulta lautta sai luvan lähteä, mutta matkustajat jouduttiin kuljettamaan Toppilan satamaan.

- Vielä silloinkin, kun lähdimme, merellä myrskysi 20-25 metriä sekunnissa. Täällä Toppilassa tukka ei heilu. Täällä ollaan metsän keskellä ja talot ovat välissä, joten täällä ei tiedä mitään tuulesta. Hailuodon päässä on yhä paha ilma, Hietala kertoi iltakahdeksan aikoihin.

Lautan oli vielä illan kuluessa määrä jatkaa matkaansa joko Oulunsaloon tai Hailuotoon.


http://www.iltalehti.fi/uutiset/200708176477120_uu.shtml

2709

    
Destian monopoli lossiliikenteessä ei ole murtunut
Päivitetty 16.9.2007 04:04
Julkaistu 16.9.2007 04:01  Nelonen

Destian monopoli lossiliikenteessä pysyy vankkumattomana lähivuosina. Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan lauttaliikennettä pyöritetään toistaiseksi samoilla eväillä kuin tähän saakka.

Tiehallinto aloitti lossiliikenteen kilpailutuksen toissa vuonna, mutta Destia eli entinen Tieliikelaitos liikennöi yhä lähes kaikkia maantielauttoja. Ongelman ydin on siinä, että lautat ovat Destian omistuksessa. Kilpailijoita ei tule alalle, koska investoinnit toiminnan aloittamiseksi ovat suuret.

Ongelmat on pantu merkille liikenne- ja viestintäministeriössä, jonka tilaama selvitys lossien kilpailutuksesta valmistui toukokuun puolivälissä.

Lossit ovat ikääntyneitä, sillä valtaosa niistä on peräisin 1970-luvulta. Niinpä kustannukset kaluston kunnossapidosta kasvavat vuosi vuodelta.

Mikko-Oskari Koski

Yllätys tässä ehkä on pikemminkin se, että Destialla ylipäätään on joku kuvitellut jonkun rupeavan kilpailemaan heidän kanssaan jostain lossilinjoista. Kalustokysymykset ja muut liikenteen käytännön hoitoon liittyvät ongelmakentät kun ovat varmasti olleet kaikkien sellaistenkin tahojen tiedossa, jotka olisivat muuten voineet asiaa kohtaan jotain kiinnostusta esittääkin.
Mutta se ei muuta sitä tosiseikkaa, että muutamille linjoille D:n pitäisi rakennuttaa uutta tonnistoa nopeutetussa aikataulussa ennen nykykulkijoiden lopullista hajoamista. Lauttaliikenteessä on kuitenkin aika paljon kovempi kulutus, kuin esim.Stasin yhteysaluksilla.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

välitäkin poosu

täytyy sanoa että destia on onnistunut edes välttävästi liikenteenharjoittajana saaristolautoilla kun ottaa huomioon että varustamon johtoportaassa ei kenelläkään ole merenkulkualan ylintä koulutusta ts. merikapteeni taikka ylikonemestari. sisäpiiritietona olen saanut kuulla että varustamon palveluksessa on lukuisia merenkulun  ylimmän pätevyyden omaavia henkilöitä joten miksi ei heidän joukostaan valita esimerkiksi liikennepäällikköä vaan tehtävää hoitaa nykyisin kuulemani mukaan armeijataustan omaava henkilö jonka liikenne- ja henkilöstöasioiden hoito on kuulemani mukaan epäpätevää. saaristoliikenteen sujuvuuden ja kehittämisen kannalta tulisi olla ensiarvoisen tärkeää että myös varustamon johdossa olisi henkilöitä joilla on merikapteeni/ylikonemestari tausta sekä pitkä kokemus saaristoliikenteestä.  :(

Janne Koskinen

Lienee yleisesti tiedossa, että Destia haluaa koko lauttaliikenteestä eroon.
Lauttavarustamon perustamistahan on erityisesti ajanut Stasin saaristoliikenteestä vastaava johtaja.
Destialla ei tietääkseni ole mitään ko. suunnitelmaa vastaan, kunhan pääsevät koko hommasta eroon.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

overseas

Janne Koskisen ja välitäkin poosun kommentteihin viitaten täytyy todeta että Finstaship  lienee todellakin halukas ottamaan destian lautat hoitoonsa ja hyvä niin.
Ei liene alan ammattilaisten piirissä  mikään salaisuus että destian lauttojen liikenteenjohdossa on täysin epäpätevää henkilöstöä joka ei pysty kehittämään yhtiötä tulevaisuuden vaatimuksia vastaavaksi, jossa nykyisin olemassaolevan laivaston kustannustehokas sekä maksimaalinen hyväksikäyttö ja alusten miehistöjen asiallinen, tasapuolinen ja oikeudenmukainen kohtelu tulee olla avainasemassa pyrittäessä pitämään yllä edes nykyistä palvelutasoa. Liikenne- ja viestintäministeriön tulisikin viipymättä käynnistää toimenpiteet saariston lauttaliikenteen hoidon siirtämiseksi merenkulun alaa paremmin tuntevan finstashipin taikka alan muun ammattilaisen hoitoon jotta edes nykyinen palvelutaso saataisiin pidettyä.
Destian lauttojen siirtämisellä Finstashipin hoitoon tulisi myös veronmaksajien kannalta suuria taloudellisia säästöjä hallintoa yhdistämällä sekä antamalla asioden hoito   alan ammattilaisten käsiin koska nykyinen tietotaito destiassa ei yksinkertaisesti riitä merenkulullisten asioden hoitoon. Saariston lauttoja vakituisesti käyttävänä en ole voinut olla huomaamatta lauttojen miehistöjen turhautumista nykyiseen tilanteeseen sekä destian henkilöstöpolitiikkaan.

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 16.11.2007, 10:01:48
Lienee yleisesti tiedossa, että Destia haluaa koko lauttaliikenteestä eroon.
Lauttavarustamon perustamistahan on erityisesti ajanut Stasin saaristoliikenteestä vastaava johtaja.
Destialla ei tietääkseni ole mitään ko. suunnitelmaa vastaan, kunhan pääsevät koko hommasta eroon.
Tällaista puhetta olen kuullut minäkin, mutta isoissa laitoksissa puhutaan aina paljon kaikenlaista. Ja onko missään sanottu, onko Stasikaan lopulta mitenkään järin halukas ottamaan tuottamattomia lauttalinjoja ja niillä operoivia suhteellisen vanhoja ja reissussa rähjääntyneitä aluksia tonnistonsa riipoiksi..?
Männäviikonloppuna Paraisten ja Nauvon välillä operoiva kaksikko oli muuten Sterna ja Odil. Tällä kertaa kuljettajani oli kuitenkin sitä tyyppiä, jolle ei laivabongausmielessä ehdoteta jonossa muiden ohi päästämisiä, ja kun tuuri ei riittänyt, "mällilautalla" tuli reissattua molempiin suuntiin.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Janne Koskinen

http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=141198

Nyt on uutuuria roppakaupalla ja mr. Murphy liikkeellä.

"Färjproblematiken har igen aktualiserats. Orsaken är de propellerproblem som färjorna Mergus och Merituuli som kör från Korpo till Houtskär och Norrskata har fått. De kommer nu att vara ur bruk samtidigt åtminstone de följande två veckorna."
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 09.10.2008, 18:52:14
http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=141198

Nyt on uutuuria roppakaupalla ja mr. Murphy liikkeellä.

"Färjproblematiken har igen aktualiserats. Orsaken är de propellerproblem som färjorna Mergus och Merituuli som kör från Korpo till Houtskär och Norrskata har fått. De kommer nu att vara ur bruk samtidigt åtminstone de följande två veckorna."


Aiheesta myös Turun Sanomissa.


Lisäksi Turun Sanomat uutisoi Tiehallinnon suunnittelevan kahden vaijerilossin tilaamista. KLIK
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Mikko-Oskari Koski

Artikkelissa mainitut varalautat lienevät Replot 2 ja Nagu 2 -ellei jompaakumpaa niistä ole jostain syystä vaihdettu Odiliin. Mikä ei vaikuttaisi kovin todennäköiseltä ratkaisulta, koska mainitut reservilautat löytyvät maantieteellisesti lähempää; R2 on varmaan muutenkin tullut paikalle Mergusta tuuraamaan ja N2:kin on pitänyt uittaa paikalle vain Retaisista.
Tonniston uusimisen kanssa alkaa tosiaan pikkuhiljaa olla kiire. Kun se vaan vielä konttorissakin tajuttaisiin.. ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950