Tallinkin tulos puolittui

Aloittaja Kari Liimatainen, 27.07.2007, 16:04:43

« edellinen - seuraava »

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Jarkko Korhonen - 31.07.2007, 18:35:56
Miksi Tallink on sitten myynyt Star ja Galaxy-matkojaan ale-hintaan koko heinäkuun? Huvin vuoksi?
Hesarin matkailusivulta löytyy alennuksia kaikkien muidenkin Tallinnan linjan varustamoiden laivoille. Voisivatko nämä alennukset johtua kenties niinkin hämmästyttävästä asiasta kuin linjan runsaasta kilpailusta? ::)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Jarkko Korhonen

#31
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 31.07.2007, 18:46:48
Hesarin matkailusivulta löytyy alennuksia kaikkien muidenkin Tallinnan linjan varustamoiden laivoille. Voisivatko nämä alennukset johtua kenties niinkin hämmästyttävästä asiasta kuin linjan runsaasta kilpailusta? ::)

Oletko huomannut että Tallinkin purtilot ovat rakennettu viime ja tänä vuonna kun taas kilpailijoiden ruostepurkit ovat 80-luvun vaihteesta ja silti Tallink joutuu myymään matkojaan alennuksella. Ei hyvältä näytä kun uusista laivoista ei voi ottaa mitään preemiota ja vielä on monta kuukausierää laivasta maksamatta.  8)

Sijoittajat eivät tykänneet tästä Tallinkin uusimmasta tuloksesta ja palkitsivat osakekurssin reilulla dipillä:

Linkki


Tarpeettomia hymiöitä poistettu. Lisäksi jälleen kerran kaksi peräkkäin kirjoitettua viestiä samalta käyttäjältä yhdistetty. Vaikka asiasta on toistuvasti huomautettu, kirjoittaja ei tunnu ymmärtävän niinkin yksinkertaista asiaa kuin sitä, että tuoreeseen viestiin voidaan lisätä tekstiä muokkaa toiminnolla sensijaan, että viestin perään kirjoitetaan parin minuutin kuluttua toinen viesti parin lisälauseen vuoksi. Ehkäpä pieni huilitauko edesauttaisi tämän asian ymmärtämistä?
Perämies on erämies.

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Jarkko Korhonen - 31.07.2007, 19:07:37
Oletko huomannut että Tallinkin purtilot ovat rakennettu viime ja tänä vuonna kun taas kilpailijoiden ruostepurkit ovat 80-luvun vaihteesta ja silti Tallink joutuu myymään matkojaan alennuksella. Ei hyvältä näytä kun uusista laivoista ei voi ottaa mitään preemiota ja vielä on monta kuukausierää laivasta maksamatta.  8)

Starin kanssa kilpailevista pikalaivoista ei kyllä yksikään ole 80-luvulla rakennettu. ;) Eivätkä nuo Tallinkin tarjoushinnat mielestäni vieläkään mitään ylettömän halpoja ole verrattuna noihin mainittuihin 80-luvun purkkien tarjouksiin. Mitä Starin menestykseen tulee, niin ei sitä mielestäni voi huonoksi sanoa, jos eräskin kilpailijoista ilmoittaa menettäneensä 50% rahtiasiakkaistaan Starin aloituksen jälkeen. Mutta onhan sellainen asia kuin rahtiliikenne ja sen tuomat tulot suurelle osaa tämän foorumin jäsenistä täysin merkityksetön asia, kun alaa katsotaan vain siitä kapeasta risteilymatkustajan sammakkoperspektiivistä jota hallitsevat vain tuoreimmat matkustajamäärät ja Hesarin matkailusivujen tarjoukset.

Muutoinkin tässä keskustelussa annetaan liian suuri painoarvo Tallinkin matkustajamäärille, vaikka tuloksen huonontumista käsittelevissä artikkeleissa toistuvasti todetaan huononnuksen johtuneen Siljan oston tuomista rasitteista. Vähänkin järkeä käyttävän kirjoittajan nyt luulisi tajuavan, ettei huonosti kannattanutta suurta laivayhtiötä noin vain liitetä osaksi omaa yhtiötä ilman, että se tuo ostajalle myös taloudellisia rasitteita.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kalevi Lehto

#33
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 31.07.2007, 19:29:27
Eivätkä nuo Tallinkin tarjoushinnat mielestäni vieläkään mitään ylettömän halpoja ole verrattuna noihin mainittuihin 80-luvun purkkien tarjouksiin. Mitä Starin menestykseen tulee, niin ei sitä mielestäni voi huonoksi sanoa, jos eräskin kilpailijoista ilmoittaa menettäneensä 50% rahtiasiakkaistaan Starin aloituksen jälkeen. Mutta onhan sellainen asia kuin rahtiliikenne ja sen tuomat tulot suurelle osaa tämän foorumin jäsenistä täysin merkityksetön asia, kun alaa katsotaan vain siitä kapeasta risteilymatkustajan sammakkoperspektiivistä jota hallitsevat vain tuoreimmat matkustajamäärät ja Hesarin matkailusivujen tarjoukset.
Olet ihan oikeassa tuossa, etteivät Tallinkin tarjoukset tosiaankaan ole hääppöisiä kilpailijoihin verrattuna. Ja näin kapeasta sammakkoperspektiivistäni asioita tarkastelevana risteilymatkustajana en todella haluakaan tulla kohdelluksi rahtitavarana, kuten Tallinkin laivoilla hieman tuntuu toisinaan olevan tapana. Voisihan kaikenkaikkiaan tuolle yhtiölle olla tulevaisuudessa ihan hyväkin asia, jos keskittyisivät vain rahtiliikenteeseen. Risteilymatkustajat kun todellakin taitavat varsinkin hinta/laatu-suhteen osalta kaivata hieman toisenlaista palvelukonseptia, kuin Tallinkilla on tarjottavana. Ja jos tässä lähdetään "visioimaan" tulevaisuudennäkymiä tuossa Tallinnan liikenteessä, niin todellakaan siinä ei mielestäni paljoa kasvunäkymiä ole. Miksi suomalaiset Viroon yleensä matkustaisivat? Tähän asti Viron hintataso on ollut suomalaisille melko edullinen, varsinkin alkoholijuomien osalta, mutta nyttemmin tämä alkaa olemaan jo eilispäivää. Muut hinnat ovat pitkälti jo Suomen tasolla, jotkut ylikin ja alkoholiinkin on tiettävästi tulossa huomattava korotus vuodenvaihteessa. Nähtävyyksiä? Viron nähtävyydet on äkkiä katsottu ja suurimmalle osalle Viroon matkustavista varsin yhdentekeviä asioita. Rypemään voi mennä lähiöpubiinkin ja halvemmalla kuin Tallinnanlaivalle. Ja varsinkin, jos kansallisuusmellakat Virossa saavat jatkoa... Mielestäni pudotuspeli Tallinnanliikenteesä on jo alkanut, mikä epäilemättä tulee jatkossa kouraisemaan Tallinkia ja muitakin sen suunnan liikenteenharjoittajia syvältä, jo nähty liiketuloksen puolittuminen lienee vasta alkusoittoa tulevasta, saapa siis nähdä, kenen rahkeet kestävät...
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 31.07.2007, 20:52:26
Voisihan kaikenkaikkiaan tuolle yhtiölle olla tulevaisuudessa ihan hyväkin asia, jos keskittyisivät vain rahtiliikenteeseen. Ja jos tässä lähdetään "visioimaan" tulevaisuudennäkymiä tuossa Tallinnan liikenteessä, niin todellakaan siinä ei mielestäni paljoa kasvunäkymiä ole. Miksi suomalaiset Viroon yleensä matkustaisivat? Tähän asti Viron hintataso on ollut suomalaisille melko edullinen, varsinkin alkoholijuomien osalta, mutta nyttemmin tämä alkaa olemaan jo eilispäivää. Muut hinnat ovat pitkälti jo Suomen tasolla, jotkut ylikin ja alkoholiinkin on tiettävästi tulossa huomattava korotus vuodenvaihteessa. Nähtävyyksiä? Viron nähtävyydet on äkkiä katsottu ja suurimmalle osalle Viroon matkustavista varsin yhdentekeviä asioita. Rypemään voi mennä lähiöpubiinkin ja halvemmalla kuin Tallinnanlaivalle. Mielestäni pudotuspeli Tallinnanliikenteesä on jo alkanut, mikä epäilemättä tulee jatkossa kouraisemaan Tallinkia ja muitakin sen suunnan liikenteenharjoittajia syvältä, jo nähty liiketuloksen puolittuminen lienee vasta alkusoittoa tulevasta, saapa siis nähdä, kenen rahkeet kestävät...

Kuten sinulle on varmasti jo niin monesti täällä selitetty juuri noista mainitsemistasi seikoista johtuen Tallink (ja Viking) ovat panostaneet viime aikoina tarveliikennettä palveleviin aluksiin, jotka varmasti lisäävät kummankin yhtiön rahkeiden kestävyyttä muihin verrattuna. Näin raju konseptin vaihdos ei kuitenkaan käy käden käänteessä. Tämäkin asia on täällä toistettu useampaan otteeseen, mutta ehkä olet lukutaidoton, kun asiaa joudutaan yhä uudelleen ja uudelleen toistamaan...

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 31.07.2007, 20:52:26
Ja varsinkin, jos kansallisuusmellakat Virossa saavat jatkoa...
Tällaisella nyt on ihan tarpeetonta spekuloida, kun mitkään merkit eivät siihen näytä enää viittaavan.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Santeri

#35
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 31.07.2007, 20:52:26
Olet ihan oikeassa tuossa, etteivät Tallinkin tarjoukset tosiaankaan ole hääppöisiä kilpailijoihin verrattuna.

Hyvin pitkälle samaa mieltä.
Oli kyseessä tuote kuin tuote, aina on vähemmän ja enemmän hyviä tarjouksia. Ihmisiä pitää kuitenkin aktivoida mainostamalla. Eri aikaan varatut liput ovat eri hintaisia. Tämähän on käytäntö koko matkailualalla. Special offereita tulee päivittän.

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 31.07.2007, 20:52:26
Muut hinnat ovat pitkälti jo Suomen tasolla, jotkut ylikin ja alkoholiinkin on tiettävästi tulossa huomattava korotus vuodenvaihteessa. Nähtävyyksiä? Viron nähtävyydet on äkkiä katsottu ja suurimmalle osalle Viroon matkustavista varsin yhdentekeviä asioita. Rypemään voi mennä lähiöpubiinkin ja halvemmalla kuin Tallinnanlaivalle. Ja varsinkin, jos kansallisuusmellakat Virossa saavat jatkoa...

Eri mieltä.
Alkoholiveron korotus ei päätä huimaa, koska alkoholin verotus Virossa pysyy silti EUn minimitasolla - ei hätää suomalaiset.
Ei ole ihan sama asia mennä lähiöpubiin kaljalle kuin lähteä Tallinnan laivalle. Se on hieman eri fiilis kuin istuskella samoilla kulmilla missä liikkuu päivittäin.

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 31.07.2007, 20:52:26
Mielestäni pudotuspeli Tallinnanliikenteesä on jo alkanut, mikä epäilemättä tulee jatkossa kouraisemaan Tallinkia ja muitakin sen suunnan liikenteenharjoittajia syvältä, jo nähty liiketuloksen puolittuminen lienee vasta alkusoittoa tulevasta, saapa siis nähdä, kenen rahkeet kestävät...

Osittain samaa ja osittain eri mieltä.
Ei ole lainkaan hulluennustus, että kuumin buumi Tallinnan matkailusta tulee menemään ohi. Toisaalta miljoonan asukkaan pk-seudulta (ja kauempaakin) on helppoa lähteä virkistäytymään Tallinnan risteilylle tulevaisuudessakin. Tahdinhan määrä ihmisten tulevaisuudessa käytettävissä olevien varojen määrä.

Tallinkin tulosta eivät pudottaneet huonontunut tulos Helsinki-Tallinna reitillä vaan yhtiön kasvavimisesta ja Siljan integroimisesta aiheuttaneet kulut, joten se ei mielestäni liity Helsinki-Tallinna reittiin mitenkään. 

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Santeri Lahdensalo - 31.07.2007, 21:42:20
Hyvin pitkälle samaa mieltä.
Oli kyseessä tuote kuin tuote, aina on vähemmän ja enemmän hyviä tarjouksia. Ihmisiä pitää kuitenkin....
Kiitos Santeri kirjoitukseni asiallisesta kommentoimisesta. Täällä kun eräät kirjoittajat vaahtoavat ja pyrkivät lähinnä leimaamaan idiootiksi kaikki, ketkä eivät satu olemaan asioista samaa mieltä heidän kanssaan.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 31.07.2007, 22:18:27
Täällä kun eräät kirjoittajat vaahtoavat ja pyrkivät lähinnä leimaamaan idiootiksi kaikki, ketkä eivät satu olemaan asioista samaa mieltä heidän kanssaan.
Ei tässä ole kyse siitä että vaatisin ketään olemaan samaa mieltä kanssani. Mutta kun pohdit yhä uudelleen ja uudelleen samoja asioita ja saat niihin aina samanlaisia vastauksia, niin ei se kauhean viisaalta toiminnaltakaan vaikuta.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

als

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 31.07.2007, 20:52:26
Miksi suomalaiset Viroon yleensä matkustaisivat? Tähän asti Viron hintataso on ollut suomalaisille melko edullinen, varsinkin alkoholijuomien osalta, mutta nyttemmin tämä alkaa olemaan jo eilispäivää. Muut hinnat ovat pitkälti jo Suomen tasolla, jotkut ylikin ja alkoholiinkin on tiettävästi tulossa huomattava korotus vuodenvaihteessa. Nähtävyyksiä? Viron nähtävyydet on äkkiä katsottu ja suurimmalle osalle Viroon matkustavista varsin yhdentekeviä asioita. Rypemään voi mennä lähiöpubiinkin ja halvemmalla kuin Tallinnanlaivalle. Ja varsinkin, jos kansallisuusmellakat Virossa saavat jatkoa...
OT: Mielipideasiat, mielipideasiat..! Huomaan, että Kalevilla on vähän negatiivinen asenne Viro kohtaa ja olet oikeassa hintojen nousussa. Mutta olkoon, kaikilla on omat mielipiteensä! Vielä voisit lisätä listaasi kiinnostumisen toisen valtion kulttuuriin, nimittäin kaikki eivät ole yhtä kapeakatseisia toisia maita kohtaan.. (esim. pelkkä halvan viinan ja pillun haku ym..) Jokaisella on omat intressit..
Itse olen hyvin kiinnostunut Virosta, jokin siinä on vaan jännää. Suomeen verrattuna.

OT:n pimeälle puolelle astuminen! Ei todellakaan liity aiheeseen, mutta pakko oli sanoa oma mielipiteeni!

Jussi Littunen

#39
Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 09.08.2007, 11:19:57
Mitähän nyt oikein mahdat tarkoittaa liialla kehittämisellä?! Onko neljän epätaloudellisen pikalautan, yhden ikälopun ja pienen rahtilautan sekä vanhojen, parhaat päivät nähneiden ja pidemmän päälle kalliiksi käyvien autolauttojen vaihtaminen yhteen risteilylauttaan ja kahteen isolla rahtikapasiteetillä varustettuun, nopeaan, suureen, tilavaan, siistiin, tehokkaaseen ropaxiin liikaa kehittämistä?
Ajattelin, että Tallinkin hankinnat ovat tulleet kalliiksi, joten jos pääreitti kaatuu, yristyskin kaatuu. PElottaa vain tuo Tallinnan matkailun väheneminen...
Muuten olet kyllä aivan oikeassa :)

Vaan tarkemmin ajatellen entäs jos Tallink tarkastelee Virolaisten Suomeen matkustamista?

jonas

#40
Lainaus käyttäjältä: Tero Nurminen - 13.08.2007, 03:08:59
Sikäli mielenkiintoista että vastaavalla ajalla FinnLink on kasvattanut osuuttaan niin että matkustaja määrä on noussut reilut 17%  ja rahti peräti reilut 42% (luvuissa ei ole FinnSailor mukana).Vieläkin kun saisi jostain Viking Linen vastaavat luvut niin pystyisi vertailemaan hieman paremmin missä TallinkSilja kelluu.

Prosenttiosuus markkinoista on tietysti yhdenlainen mittari, eli toisin sanoen se, kuinka paljon matkustajia tai rahtia oli suhteessa muihin, omien matkustajamäärien kasvu suhteessa edelliseen vuoteen ei kerro muuten mitään mielenkiintoista kuin sen, kuinka paljon lippujen hintoihin, liikennöintikuluihin, henkilöstöön, ym. kohdistuu muutospaineita. Todellisuudessa se, kuinka paljon matkustajat kuluttavat rahaa laivalla, on varmasti myös hyvin merkittävää lopullisen tuloksen kannalta velkojen lyhennyksiin menevien osuuksien ohella. Edelleen Viron lainsäädäntö mahdollistaa verottomuuden voitoista silloin, kuin niitä sijoitetaan investointien rahoittamiseen. Tämä on edelleen se tärkein kilpailuetu, joka mahdollistaa laivaston uudistamisen.
Siksipä matkustajamäärien vertaaminen edelliseen vuoteen Siljan osalta, koska kyseessä on ERI YHTIÖ, tai vaikkapa Finnlinesin ja TallinkSiljan välillä ei vielä aiheuta suoraa yhteyttä siihen, minkälaista tulosta kyseiset varustamot tekivät.

Edelleen kuljetetun RAHDIN määrä on hyvin merkityksellistä. Voisi olettaa että pienenevällä kapasiteetillä reittiä kohti saa nyhdettyä enemmän rahtiyksiköltä, kuten Finnsailorin tulo ja SkyWindistä luopuminen mahdollisesti osoittavat (Tietääkö Teemu tai joku muu lastiyksiköiden hinnannoususta?). Galaxyllä ja Cruise 5:lla tulee molemmilla olemaan joitakin satoja lastimetrejä enemmän kuin Europalla ja Festivalilla, lisäksi parempi varustelutaso matkustajille, jos ja kun siirtyvät Turun reitille.

Ville Alho

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 12.08.2007, 20:59:37
Tästä nyt on hieman ilmennyt Silja-liikenteen matkustajamäärien kehityssuunta Tallinkin aikana. Mielenkiintoisempaa olisi kyllä ollut verrata  tähän ja viime vuoteen vuoden 2005 heinäkuun lukuja, eli aikaa ennen Tallinkia.

Ja kaikkein mielenkiintoisinta olisi verrata Silja-liikenteen matkustajamäärän kehitystä koko markkinan kehitykseen. Läheskään koko totuus ei löydy vain yhden yhtiön lukuja tutkailemalla.

Tero Nurminen

#42
Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 13.08.2007, 10:30:29
Edelleen Viron lainsäädäntö mahdollistaa verottomuuden voitoista silloin, kuin niitä sijoitetaan investointien rahoittamiseen. Tämä on edelleen se tärkein kilpailuetu, joka mahdollistaa laivaston uudistamisen.
Siksipä matkustajamäärien vertaaminen edelliseen vuoteen Siljan osalta, koska kyseessä on ERI YHTIÖ, tai vaikkapa Finnlinesin ja TallinkSiljan välillä ei vielä aiheuta suoraa yhteyttä siihen, minkälaista tulosta kyseiset varustamot tekivät.
.

Siirtyykö ne verot kokonaan unholaan vai paukahtaako maksuun siinä vaiheessa kun ei enää ole investoitavaa?Suomessahan tälläinen on ollut ainakin kaupan alalla joskus mahdollista mistä on seurannut kohtuu ison kauppaketjun konkurssi.


jonas

#43
Lainaus käyttäjältä: Tero Nurminen - 13.08.2007, 15:32:28
Siirtyykö ne verot kokonaan unholaan vai paukahtaako maksuun siinä vaiheessa kun ei enää ole investoitavaa?Suomessahan tälläinen on ollut ainakin kaupan alalla joskus mahdollista mistä on seurannut kohtuu ison kauppaketjun konkurssi.



Niin, mutta juuri siksi niin kauan kuin on voittoa sillä kannattaa lyhentää investoinnin velkoja, katselepa vaikka tahtia, millä yhtiö rakentaa hotelleja kohdesatamiin. Jossain Pantin haastattelussa lähiaikoina muistan hänen maininneen myös Helsingin linjan tulevista laivoista, jotka olisivat vähän enemmän Las Vegas-tyyppisiä kuin nykyiset. Tulee lähinnä mieleen Color Fantasyn/Magicin modattu versio. Myös RCCL:n myymät paikat lyhyille, neljäpäiväisille Itämeren risteilyille menestyessään varsinkin ruotsalaisten keskuudessa eivät varmaankaan laita TallinkSiljaa epäröimään tahdin jatkuessa nykyisenkaltaisena, tilatako Serelle ja Sympalle tasokkaampia korvaajia. Edelleen myös uudet laivat on ongelmien kohdatessa PALJON helpompia myydä kuin ne parikymppiset, nykyisellään moneen liikenteeseen auttamattoman väärinmitoitetut.

jussirt

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 13.08.2007, 20:04:29
Niin, mutta juuri siksi niin kauan kuin on voittoa sillä kannattaa lyhentää investoinnin velkoja, katselepa vaikka tahtia, millä yhtiö rakentaa hotelleja kohdesatamiin. Jossain Pantin haastattelussa lähiaikoina muistan hänen maininneen myös Helsingin linjan tulevista laivoista, jotka olisivat vähän enemmän Las Vegas-tyyppisiä kuin nykyiset. Tulee lähinnä mieleen Color Fantasyn/Magicin modattu versio. Myös RCCL:n myymät paikat lyhyille, neljäpäiväisille Itämeren risteilyille menestyessään varsinkin ruotsalaisten keskuudessa eivät varmaankaan laita TallinkSiljaa epäröimään tahdin jatkuessa nykyisenkaltaisena, tilatako Serelle ja Sympalle tasokkaampia korvaajia. Edelleen myös uudet laivat on ongelmien kohdatessa PALJON helpompia myydä kuin ne parikymppiset, nykyisellään moneen liikenteeseen auttamattoman väärinmitoitetut.

En usko, että Helsingin laivoja oltaisiin vähään aikaan vaihtamassa..