maritimeforum.fi

Merenkulku => Matkustaja-autolautat => Aiheen aloitti: Mikko Salmela - 09.11.2018, 15:07:55

Otsikko: Tallinkilla on isot kasvuhalut – yhtiö tutkii uusia reittejä
Kirjoitti: Mikko Salmela - 09.11.2018, 15:07:55
https://www.ilkka.fi/uutiset/talous/tallinkilla-on-isot-kasvuhalut-yhtio-tutkii-uusia-reitteja-ja-laajenee-myos-maissa-1.2788239 (https://www.ilkka.fi/uutiset/talous/tallinkilla-on-isot-kasvuhalut-yhtio-tutkii-uusia-reitteja-ja-laajenee-myos-maissa-1.2788239)

Tallinkilla on isot kasvuhalut – yhtiö tutkii uusia reittejä ja laajenee myös maissa

Uusi laiva Raumalta valmistuu 2021 ja se tulee Helsingin ja Tallinnan väliselle reitille. Kiinan telakat eivät olleet Tallinkille edes vaihtoehtojen joukossa, kun laivatilaus tehtiin. Nõgene sanoo, että jos Euroopassa on hyviä telakoita, niin ei ole syytä rakennuttaa laivaa Kiinassa.

–Ensisijainen asia oli saada hyvä tarjous Euroopasta.

Hän sanoo olevansa hyvin iloinen siitä, että Tallinkin uusi alus rakennetaan Raumalla, josta yhtiö on aiemminkin tilannut laivoja. Tilaushinta oli noin 250 miljoonaa euroa.

Tallinkin kilpailija Viking Line tilasi viime vuonna uuden laivan Kiinasta Xiamenin telakalta. Laivatilausta Kiinasta Viking perusteli muun muassa Suomen telakoita halvemmalla hinnalla.

Uuden tilauksen lisäksi Tallink uudistaa lähikuukausien aikana Helsingin linjan laivansa, Silja Serenaden ja Silja Symphonyn Naantalin korjaustelakalla. Uusia laivoja Siljan Helsingin linjalle Nõgene ei lupaa, koska Serenade ja Symphony ovat vielä nuoria rouvia ja sopivat reitille vielä 10-15 vuoden ajan.

Nõgene kertoo, että Tallink analysoi koko ajan uusia reittejä Itämerellä ja muillakin maailman merillä.

–Kun Rail Baltica seitsemän vuoden kuluttua valmistuu, niin rahtikapasiteettia Suomenlahden yli tarvitaan lisää.

Myös hotellibisnes Baltiassa voi kasvaa. Sen sijaan Suomen hotellimarkkinoille yhtiö ei ole tulossa.

Myös vähittäiskauppa kiinnostaa Tallinkia. Tänä vuonna yhtiö on tehnyt sopimuksen neljän vaatemerkin franchise-oikeuksista Virossa. Ne ovat Esprit, Vero Moda, Jack & Jones ja uusimpana Benetton.

Laivojen hiipuvaa alkoholimyyntiä pyritään myös korvaamaan muiden tuotteiden, kuten vaatteiden, kenkien ja korujen myynnillä.

Tunnelia ei huoleta

Suunnitelmia yhdistää Helsinki ja Tallinna tunnelilla toimitusjohtaja ei pidä uhkana laivoille. Nõgene sanoo, että jopa 16 miljardia euroa maksava tunneli ei tule ainakaan 20-25 vuoteen, jos silloinkaan. Lisäksi tulisivat vuotuiset jopa 260 miljoonan euron käyttökulut.

–Emme ole huolissamme tunnelista.
Otsikko: Vs: Tallinkilla on isot kasvuhalut – yhtiö tutkii uusia reittejä
Kirjoitti: S Liljeström - 09.11.2018, 15:39:14
Minulle kerrottiin Kauppakorkeakoulussa jo 45 vuotta sitten, että yrityksen kannattaa pitäytyä omassa perusbisneksessään, eikä haalia ympärilleen erilaisia rönsyjä.
Rönsyjä on jo nyt ja se on poissa pääbisneksestä.
Onko asia muttunut?

Korjatkaa, jos olen väärässä.

SL
Otsikko: Vs: Tallinkilla on isot kasvuhalut – yhtiö tutkii uusia reittejä
Kirjoitti: Kalle Id - 09.11.2018, 16:12:43
Lainaus käyttäjältä: Mikko Salmela - 09.11.2018, 15:07:55
Nõgene kertoo, että Tallink analysoi koko ajan uusia reittejä Itämerellä ja muillakin maailman merillä.
Eli suomeksi tämä on ihan normaali prosessi ja juuri nyt ei ole mitään erityisiä, poikkeuksellisia laajentumishaluja. Sen puoleen on vaikea myös keksiä, mihin Tallink voisi laajentua missä olisi kysyntää mutta ei julmetusti kilpailua. (Paitsi tietysti ostamalla jonkin olemassaolevan toimijan).
Otsikko: Vs: Tallinkilla on isot kasvuhalut – yhtiö tutkii uusia reittejä
Kirjoitti: Marko Manninen - 10.11.2018, 11:02:52
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 09.11.2018, 16:12:43
Eli suomeksi tämä on ihan normaali prosessi ja juuri nyt ei ole mitään erityisiä, poikkeuksellisia laajentumishaluja. Sen puoleen on vaikea myös keksiä, mihin Tallink voisi laajentua missä olisi kysyntää mutta ei julmetusti kilpailua. (Paitsi tietysti ostamalla jonkin olemassaolevan toimijan).
Jos äkkiä ajattelee lähi alueiden varustamo yhtiöitä, niin mihin Tallinkilla olisi mahdollisuuksia?
Finnlines, Viking Line, Stena Line, DFDS Seaways, Color Line ja TT-Line ovat kaiketi pois laskuista, jos jotain ostettaisiin. Kumpaakin Puolalaista varustamoa voisi pitää vaihtoehtona. Eckerö on varmaan laskuista pois ihan kilpailu sääntöjen takia. Vaasa-Uumaja reitti voisi olla? Ruotsin ja Tanskan sisäiset liikenteet tuskin on vaihtoehto.
Otsikko: Vs: Tallinkilla on isot kasvuhalut – yhtiö tutkii uusia reittejä
Kirjoitti: Kalle Id - 10.11.2018, 21:11:48
TT:stä liikkuu vahvoja huhuja, että se olisi myynnissä. Jos näin on, se voisi olla ihan potentiaalinen lisä Tallinkin toimintaan, vaikkakin bisnesmalli on rahtipainotteisempi kuin valtaosassa Tallinkin nykyliikenteestä.

Puolalaiset sen sijaan tuskin ovat myynnissä – Polferrieshän oli pari vuotta sitten myynnissä (ja Tallink jättikin siitä tarjouksen), mutta omistaja eli Puolan valtio päätti olla myymättä ja sen sijaan panostaa liikenteen kehittämiseen.  En jotenkin usko, että mieli olisi siellä näin nopeasti muuttunut (en tietenkään tiedä varmaksi). Ja koska Unity Linen omistaa sattumalta sama taho, tuskin sekään on markkinoilla.

Fjord Line ja Color Line saattaisivat olla ostettavissa jos tarpeeksi laittaa rahaa tiskiin. Finnlines, DFDS ja Stena sen sijaan varmasti eivät ole, ja ovat ihan liian isoja Tallinkille ostettaviksi. P&O Ferriesistä Tallink oli joskus kiinnostunut, mutta silloin eivät saaneet rahoja kasaan. Teoriassa P&O voisi olla potentiaalinen nykyäänkin, omistajalla ei kuulemma ole erityistä kiinnostusta liikenteen kehittämiseen... mutta luultavasti se ei lähde halvalla ja kaupan myötä Tallink saisi läjän ikäloppuja laivoja, jotka pitäisi korvata uusilla pikavauhtia.

Wasalinesta en usko, että Vaasan ja Uumajan kunnat ovat sitä valmiita myymään. Siellä on kuitenkin sen verran huonot kokemukset yksityisistä operaattoreista liikenteessä.
Otsikko: Vs: Tallinkilla on isot kasvuhalut – yhtiö tutkii uusia reittejä
Kirjoitti: Kalle Id - 10.11.2018, 21:13:01
Niin ja sitten olisi tietysti Scandlines ja Forsea (entinen Scandlinesin Helsingborg–Helsingør-linja), jotka ovat molemmat isojen sijoitusrahastojen omistamia ja siksi varmasti myynnissä.
Otsikko: Vs: Tallinkilla on isot kasvuhalut – yhtiö tutkii uusia reittejä
Kirjoitti: Marko Mäkelä - 11.11.2018, 08:25:00
Niin mää kanssa luulen että Vaasassa parhaiten pärjätään omin voimin eli Wasa Linen voimin ja tossa pohdeinkin jokupäivä että Vaasanliikenne on silloin parhaiten menestynyt kun se on ollut Vaasalaisten omissa käsissä,tällä tarkoitan aikaa ennen Siljan tuloa kuvioihin 80-90 lukujen taitteessa ja nyt nykyistä Tilaa. Siljankin aikana Vaasanliikenne menestyi mutta Siljalla on monasti ollu tapana laittaa nopeasti pillit pussiin kun on tullut takaiskuja eli just vaikka se kun Tax Free loppui merenkurkussa.
Mulla pyöri päässä hyvä joskin epärealistinen ajatus että Tallink voisi tilata cruiserin Helsinki-Tallinna välille mikä olisi paranneltu versio Galaxysarjalaisista ja siirtää Silja Europa takaisin Turkuun Silja Line brändille ja Turku-Ahvenanmaa-Kapellskär reitille vanhalla aikataulullaan mutta tuskinpa sekään toteutuu. Turku-Kapellskär voisi kesällä ja sesonkiaikoina olla kannattava ja fiilistelijät toki tykkäisi.
Otsikko: Vs: Tallinkilla on isot kasvuhalut – yhtiö tutkii uusia reittejä
Kirjoitti: Kalle Id - 11.11.2018, 11:43:44
Varsinaisesti Vaasan-liikenne ei tainnut olla vaasalaisten omissa käsissä kuin 40–50-luvuilla; 1958 suurimmaksi omistajaksi tuli Enso-Gutzeit, joka sitten osti koko roskan 70-luvulla, ja myi sitten varustamon Sallylle 1982. Ja Sallyn mukana Vaasanlaivat sitten päätyi Silja-leiriin.

Silja Europa ei varmaan tule takaisin Turku-Kapellskär -reitille, koska se söisi Siljan omien Turku-Tukholma -laivojen matkustajia. Linjalle, jolla ei – ainakaan minulle kantautuneiden tietojen mukaan – mene kovin hyvin, ei varmasti haluta lisää kilpailua oman firman sisältä. Kuten olen varmaan ennenkin sanonut, Europa on Tallinkin ja Siljan reiteistä tällä hetkellä sillä, joka sille parhaiten sopii ja jos se korvataan uudisrakenteella niin seurauksena on Europan myynti (jos siis joku sen haluaa ostaa).

Oma Stetson–Harrison-metodilla tehty veikkaukseni on, että Megalomanian valmistumisen jälkeen Tallinkin seuraavat uudisrakenteet ovat joko kapasiteetiltaan Galaxy-sarjaa vastaava alus Tallinna–Tukholma-linjalle Baltic Queenin pariksi (mikä vapauttaisi Victoria I:n Romantikan pariksi Riian-linjalle, ja Isabelle voitaisiin myydä – näin sekä Tallinna–Tukholma että Riika–Tukholma -linjoille saataisiin kapasiteetiltaan samanlaiset alukset), tai sitten kaksi rahtipainotteista ropaxia, jotka korvaisivat Sea Windin ja Regal Starin.
Otsikko: Vs: Tallinkilla on isot kasvuhalut – yhtiö tutkii uusia reittejä
Kirjoitti: Harri Anukka - 11.11.2018, 21:44:46
Hieman ehkä yllättäen Europa tekee ensi kesänä Hel-Tal-Mhn risteily 8-10.7, juuri ennen Visby risteilyitä.
Saa nähdä tuleeko tuolle jatkoa myöhemmin...
Otsikko: Vs: Tallinkilla on isot kasvuhalut – yhtiö tutkii uusia reittejä
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 11.11.2018, 22:04:14
Tallink voisi kai teoriassa olla mahdollinen operaattori Vaasan linjalla sitten, kun uuden aluksen liikennöinti kilpailutetaan. Tosin en hetkeäkään usko varustamon olevan tästä edes kiinnostunut, mutta siinä siis taitaisi olla käytännössä ainoa sauma tehdä jokin Suomea sivuava laajennus. Keski-Euroopan ja Suomenlahden välisen linjan kaikinpuolisesta tyrimisestä varustamolla on tuoreehko näyttö, ja vaikuttaisi epätodennäköiseltä, että siihen uudelleen lähtisivät.

Tuo Forsea onkin sitten kiintoisampi paketti (vaikken ihan heti usko Tallinkin sitä lähtevän ostamaan). Varsinkin ulkonäkönsä suhteen -näyttää nimittäin ihan siltä kuin lautan kyljessä lukisi tyylitellysti FORSSA. Ja tietysti myös ruotsinkielisellä, varmaan kulkemiseen vähemmän lupaavasti viittaavalla nimiassosiaatiolla (får se)... 8)
https://www.sjofartstidningen.se/invigning-och-namnbyte-helsingborg/
Otsikko: Vs: Tallinkilla on isot kasvuhalut – yhtiö tutkii uusia reittejä
Kirjoitti: Marko Mäkelä - 12.11.2018, 09:51:57
Miksi Tallink lähtisi Vaasaan kun siellä on nykyään ihan hyvin pärjäävä Wasa Line? Tai jos edes koittaisi niin kyllä se pitäisi tehdä silloin Silja Line tuotenimen alla koska se on pohjalaisille tuttu nimi.
Uskon että jatkossakin Vaasanliikenne suoritetaan Wasa Line nimen alla ja jos joitakin uusia laivoja Vaasaan tulisi niin varmasti uudisrakennus josta on puhuttu tai sitten Star tai Amorella ainakin jos Tax Free olisi Vaasassa vielä niin silloin varmasti siellä oltaisiin Amorellasta kiinnostuneita.
Otsikko: Vs: Tallinkilla on isot kasvuhalut – yhtiö tutkii uusia reittejä
Kirjoitti: Kalle Id - 12.11.2018, 10:35:47
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 11.11.2018, 22:04:14
Tuo Forsea onkin sitten kiintoisampi paketti (vaikken ihan heti usko Tallinkin sitä lähtevän ostamaan). Varsinkin ulkonäkönsä suhteen -näyttää nimittäin ihan siltä kuin lautan kyljessä lukisi tyylitellysti FORSSA. Ja tietysti myös ruotsinkielisellä, varmaan kulkemiseen vähemmän lupaavasti viittaavalla nimiassosiaatiolla (får se)... 8)
https://www.sjofartstidningen.se/invigning-och-namnbyte-helsingborg/
Kuten forumisti Selkälä toisaalla huomautti, Forsea vääntyy helposti myös muotoon Försenad...
Otsikko: Vs: Tallinkilla on isot kasvuhalut – yhtiö tutkii uusia reittejä
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 12.11.2018, 17:35:31
Merenkurkun liikenne on julkisin varoin tuettua liikennettä, joten sen operointi kuuluu kilpailuttaa. Mutta kuten sanoin, ei Tallink ole mitenkään todennäköinen edes tuohon kisaan osallistuja, puhumattakaan, että se tosiaan voittaisi operoinnin. Tästä samasta asiastahan on aiemmin keskusteltu Eckerön kohdalla, enkä ainakaan minä usko senkään olevan Wasa Linesta kiinnostunut.

Tallinkin laajentumishalua Itämerellä hillitsee varmasti eniten se, ettei varustamon tonnisto ole kovinkaan passelia muille linjoille kuin niille, joilla se nyt on. Eteläisellä Itämerellä voisi toki olla saumaa vaikka jollekin Kuurinmaan ja Saksan väliselle linjalle, mutta siinä painaa päälle tämän sektorin osaajana ylivoimainen kilpailija Stena, miksei myös DFDS.
Otsikko: Vs: Tallinkilla on isot kasvuhalut – yhtiö tutkii uusia reittejä
Kirjoitti: Mika Liinamaa - 13.11.2018, 00:16:47
Merenkurkun liikenne on jokusen kerran tax free aikakauden jälkeen kilpailutettu ja halukkaita varustamoja reitille on ollut käytännössä tasan yksi ehdokas. Ensimmäisellä tax freen jälkeisellä aikakaudella mukana oli RG Line ja Botnia Link. RG Line sen kilvan voitti. Hetken aikaa Botnia Link yritti pyristellä liikenteessä mukana kunnes tie nousi pystyyn. Tie nousi pystyyn myös RG:lle muutama vuosi myöhemmin. Sen jälkeen on sitten julkisomisteinen Wasaline hommaa pyörittänyt kohtuullisen menestyksellisestikkin. En jaksa uskoa, että yksityisomisteiset varustamot tuohon pienten katteiden hommaan ihan helposti lähtisi. Pitää muistaa se, että ei Merenkurkun liikenne mikään rahasampo ja suurten ihmismassojen liikuttaja ole, vaikka ihan kohtuullisen hyvin Merenkurkussa nykyään meneekin. Tax free aikakauden numeroista ollaan kuitenkin vielä todella kaukana.

Mitenkähän kilpailutus toimisi jos vieras tulisi markkinoille mukaan. Kilpailuttaja on kuitenkin Vaasan ja Uumajan kaupungit yhdessä ja samaan aikaan ko tahojen omistama varustamo myös tarjouskilvassa mukana.  :)
Otsikko: Vs: Tallinkilla on isot kasvuhalut – yhtiö tutkii uusia reittejä
Kirjoitti: Toni Ohvo - 13.11.2018, 19:43:11
Lainaus käyttäjältä: Harri Anukka - 11.11.2018, 21:44:46
Hieman ehkä yllättäen Europa tekee ensi kesänä Hel-Tal-Mhn risteily 8-10.7, juuri ennen Visby risteilyitä.
Saa nähdä tuleeko tuolle jatkoa myöhemmin...

https://www.tallinna24.ee/artikkeli/714641-tallink-laajentaa-erikoisristeilyvalikoimaansa-ensi-kesana-kohteina-visby-riika-ja

Kesän erikoisristeilyt kasvavat määrällä ja vaihtoehdoilla vuosi vuodelta. Ensi kesänä Europa tekee neljä risteilyä Visbyyn, kaksi Riikaan ja yhden Maarianhaminaan.
Otsikko: Vs: Tallinkilla on isot kasvuhalut – yhtiö tutkii uusia reittejä
Kirjoitti: Timo Kaskinen - 14.11.2018, 00:26:48
En löytänyt mitään juttua asiasta, ja tulee varmaan ihan väärään paikkaan, mutta so what. Turun Sanomat 11.11.2018 artikkelissa koskien Rauman telakkaa, kerrottiin telakan odottavan tilausta Wasa Linen uudisrakenteelle. Laivan kustannuksiin osallistuvan Suomen valtio, Vaasan kaupunki, ja Uumajan kaupunki. Kokonaiskustannus 115 miljoonaa euroa, Wasa Linen tavoite allekirjoittaa sopimus ennen vuoden vaihdetta. Tarjous pyydetty 4 telakalta. Laivan toimitus huhtikuussa 2021.
Otsikko: Vs: Tallinkilla on isot kasvuhalut – yhtiö tutkii uusia reittejä
Kirjoitti: Juhani Mehto - 14.11.2018, 11:40:10
Lainaus käyttäjältä: Timo Kaskinen - 14.11.2018, 00:26:48
En löytänyt mitään juttua asiasta, ja tulee varmaan ihan väärään paikkaan, mutta so what. Turun Sanomat 11.11.2018 artikkelissa koskien Rauman telakkaa, kerrottiin telakan odottavan tilausta Wasa Linen uudisrakenteelle. Laivan kustannuksiin osallistuvan Suomen valtio, Vaasan kaupunki, ja Uumajan kaupunki. Kokonaiskustannus 115 miljoonaa euroa, Wasa Linen tavoite allekirjoittaa sopimus ennen vuoden vaihdetta. Tarjous pyydetty 4 telakalta. Laivan toimitus huhtikuussa 2021.
Merenkurkun liikenteestä on 16 sivun keskustelu täällä (http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=16497.0). Ylläpito voi poistaa tämän viestin samalla kun tuo aiempi siirretään.
Otsikko: Vs: Tallinkilla on isot kasvuhalut – yhtiö tutkii uusia reittejä
Kirjoitti: Jussi Laine - 15.11.2018, 17:44:54
Lainaus käyttäjältä: S Liljeström - 09.11.2018, 15:39:14
Minulle kerrottiin Kauppakorkeakoulussa jo 45 vuotta sitten, että yrityksen kannattaa pitäytyä omassa perusbisneksessään, eikä haalia ympärilleen erilaisia rönsyjä.
Rönsyjä on jo nyt ja se on poissa pääbisneksestä.
Onko asia muttunut?

Korjatkaa, jos olen väärässä.

SL
Keskittyminen perusbisnekseen on edelleen tämän päivän oppi mutta enemmän voisi keskustella mikä on Tallinkin perusbisnestä. Varmaankin 45 vuotta sitten Tallinkin perusbisnestä olisi ollut ajaa laivoja Hel - Tal välillä mutta tänäpäivänä asia ymmärretään laajemmin ja Tallinkin focus on myydä kokonaisvaltasia matkoja Baltiaan.

Tällöin majoitus, kylpylät ym. ovat osa asiakkaalle tarjottavaa arvoketjua, jonka avulla asiakas saadaan tehokkaammin putsattua. Ei ole mitään tilastoa montako % suomalaisista tai ruotsalaisista laivamatkustajista yöpyy nimenomaan Tallinkin hotelleissa Baltiassa mutta kasvu potentiaali lienee melkoinen. Tallinkin nettimyyntisivut ovat erinomaiset ja parilla klikkauksella sekä yhdellä laskulla saa kaikki laiva ja maapalvelut.

Uutisessa mainittiin ikuisuusprojekti Rail Baltica, joka valmistuessaan voi tarjota Tallinkille merkittäviä kasvumahdollisuuksia rahtipuolella ryhtymällä junaoperaattoriksi. Eli kaivetaan Railship konsepti esiin vaihdettava telisine junavaunuineen ja suora linja Vuosaaresta Muugaan.
Otsikko: Vs: Tallinkilla on isot kasvuhalut – yhtiö tutkii uusia reittejä
Kirjoitti: Kalevi Lehto - 15.11.2018, 22:39:57
Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 15.11.2018, 17:44:54
Tällöin majoitus, kylpylät ym. ovat osa asiakkaalle tarjottavaa arvoketjua, jonka avulla asiakas saadaan tehokkaammin putsattua. Ei ole mitään tilastoa montako % suomalaisista tai ruotsalaisista laivamatkustajista yöpyy nimenomaan Tallinkin hotelleissa Baltiassa mutta kasvu potentiaali lienee melkoinen. Tallinkin nettimyyntisivut ovat erinomaiset ja parilla klikkauksella sekä yhdellä laskulla saa kaikki laiva ja maapalvelut.
Toki saa, muttei välttämättä kovin edullisesti. Esimerkiksi liput Estonia-teatterin esitykseen ostin juuri suoraan teatterin nettikaupasta 14eur/kpl, kun Tallinkin kautta ostettuna olisivat maksaneet 31eur. Matka+hotellipaketti Tallinkin hotelliin muuten oli toki ihan kohtuullinen hinnaltaan.
Otsikko: Vs: Tallinkilla on isot kasvuhalut – yhtiö tutkii uusia reittejä
Kirjoitti: Kalle Id - 16.11.2018, 10:08:31
Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 15.11.2018, 17:44:54
Uutisessa mainittiin ikuisuusprojekti Rail Baltica, joka valmistuessaan voi tarjota Tallinkille merkittäviä kasvumahdollisuuksia rahtipuolella ryhtymällä junaoperaattoriksi. Eli kaivetaan Railship konsepti esiin vaihdettava telisine junavaunuineen ja suora linja Vuosaaresta Muugaan.
Rail Baltica on juuri nyt relevantti, koska rakennustöiden viimeisellä osuudella pitäisi alkaa 2020 ja valmista olla 2024. Mutta en tiedä miten paljon se oikeasti vaikuttaa junalauttaliikenteen mahdollisuuksiin; pääosa Keski-Eurooppaan menossa olevasta rahdista kannattanee jatkossakin viedä Suomesta Saksaan tai Puolaan asti laivalla. Jos Suomen ja Baltian välille olisi tarvetta junalautalle, se oli kannattavaa tehdä jo nyt, koska nykyisellään mitään telinvaihtoja ei tarvita, kun raideleveyksien ero on vain 4 mm.
Otsikko: Vs: Tallinkilla on isot kasvuhalut – yhtiö tutkii uusia reittejä
Kirjoitti: Marko Manninen - 17.11.2018, 01:34:09
Eikös Rail Baltica ole tarkoitus rakentaa Helsingistä keski Eurooppaan kapealla raidevälillä?
Kahtena isona osana rahtia näen suomalaisen paperin viennin esim. Saksaan ja irtoperäliikenteen Suomen ja Saksan välille.
Otsikko: Vs: Tallinkilla on isot kasvuhalut – yhtiö tutkii uusia reittejä
Kirjoitti: Kalle Id - 17.11.2018, 12:52:02
Rail Baltican on koko ajan ollut tarkoitus päättyä Tallinnaan. Jatko Helsinkiin on sitten Suomen ja Viron oma kehitelmä, josta on vaikea saada kannattavaa.

Normaaliraideleveydelle se kyllä tulee (virallisesti siis Keski-Euroopan 1435 mm on normaali, sitä pienemmät ovat kapeita ja sitä isommat leveitä), mutta se ei minun nähdäkseni vaikuta ihan hirveästi Suomen ja Keski-Euroopan välisiin kuljetuksiin – ei varsinkaan isoihin massakuljetuksiin kuten paperiin – koska vaikka laiva on hitaampi on se myös edelleen paljon kustannustehokkaampi kuin juna. Lähinnä Rail Baltica vaikuttaa rahtiin, joka on pakko saada liikkumaan nopeasti, sekä mahdollisesti Suomen ja Baltian väliseen rahtiin. Mutta tosiaan Baltiassa on jo kaikki maat yhdistävä rataverkko 1520 mm raideleydellä, joka on yhteensopiva Suomen 1524 mm:n kanssa, joten rautatiekuljetukset Suomen ja Baltian välillä olisivat jo nyt mahdollisia junalautalla ja ilman telinvaihtoa. Siksi minun on vähän vaikea uskoa, että tulevaisuudessa junalauttayhteys telinvaihdon kanssa toteutuisi. Voin toki olla väärässäkin.
Otsikko: Vs: Tallinkilla on isot kasvuhalut – yhtiö tutkii uusia reittejä
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 17.11.2018, 19:06:08
Tallink voisi oikeasti olla kiinnostunutkin RailBalticalla operoinnista. Luultavastihan tuohon tulee useamman operaattorin vuoroja, ja joku ylikansallinen toimijahan siihen joka tapauksessa tulee, koska aika epätodennäköistä lienee, että sen paremmin Elron, PV, Litrail kuin PKP:kään kovin intensiivisesti tähän lähtisi.
Otsikko: Vs: Tallinkilla on isot kasvuhalut – yhtiö tutkii uusia reittejä
Kirjoitti: Kalevi Lehto - 17.11.2018, 20:02:23
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 17.11.2018, 12:52:02
Mutta tosiaan Baltiassa on jo kaikki maat yhdistävä rataverkko 1520 mm raideleydellä, joka on yhteensopiva Suomen 1524 mm:n kanssa, joten rautatiekuljetukset Suomen ja Baltian välillä olisivat jo nyt mahdollisia junalautalla ja ilman telinvaihtoa. Siksi minun on vähän vaikea uskoa, että tulevaisuudessa junalauttayhteys telinvaihdon kanssa toteutuisi. Voin toki olla väärässäkin.
Joo, kyllä tuo vaunujen telinvaihtoon perustuva liikennöinti on mielestäni menneitten vuosikymmenten hommaa, josta aika on ajanut ohitse jo kauan sitten. Vaikeaa olisi tänä päivänä saada sellaisesta liikenteestä taloudellisesti kannattavaa. Onhan se jo nähty niin Railshipin, kuin Seawindinkin kohdalla.
Otsikko: Vs: Tallinkilla on isot kasvuhalut – yhtiö tutkii uusia reittejä
Kirjoitti: S Liljeström - 18.11.2018, 09:51:45
Aivan, mutta yleisesti ottaen raideliikenteessä on muitakin ongelmia. Kuormaus- ja purkauspaikalla
kun aina pitäisi olla pistoraide. Sen puuttuminen jommasta kummasta päästä alentaa tehokkuutta ja
aiheutti ainakin ennen kuormien käsittelyvahinkoja. Nykyisin rahtiyksiköt tosin ovat suurempia, yhtä
ja kahta puulaatikkoa ei juuri enää näy.