maritimeforum.fi

Merenkulku => Matkustaja-autolautat => Aiheen aloitti: Tuomas Romu - 18.10.2018, 10:22:49

Otsikko: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Tuomas Romu - 18.10.2018, 10:22:49
https://yle.fi/uutiset/3-10463019 (https://yle.fi/uutiset/3-10463019)

LainaaAiesopimus: Tallink tilaa uuden pikalaivan Rauman telakalta

Tallink ja Rauma Marine Constructions ovat sopineet uuden shuttle-pikalaivan rakentamisesta.

Uusi laiva rakennetaan Raumalla. Hankkeen arvo on noin 250 miljoonaa euroa ja se tuo telakalle noin 1500 henkilötyövuotta.

Kyseessä on aiesopimus, joka vaatii toteutuakseen velä lopullisen laivasopimuksen ja rahoitusjärjestelyt, joiden kanssa työskennellään seuraavat kuukaudet.

Valmista vuoden 2020 lopussa

Helsinki-Tallinna -reitillä liikennöivä pikalaiva on tarkoitus rakentaa Rauman telakalla vuoden 2020 loppuun mennessä. Laivan suunniteltu matkustajamäärä on 2800. Se käyttää pääpolttoaineenaan nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä.

– Olemme erittäin tyytyväisiä, että raumalainen laivanrakennusperinne Tallinkin kanssa saa jatkoa nyt RMC:n ja uuden aluksen myötä. On hienoa saada aiesopimus aikaiseksi vanhojen ystävien kanssa, jotka ovat aina arvostaneet raumalaista laivanrakennusta, sanoo RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa tiedotteessa.

edit: Tallinkin tiedote aiheesta:

https://www.tallinksilja.fi/medialle/-/cision/expanded-release/184aa77755f4ce19 (https://www.tallinksilja.fi/medialle/-/cision/expanded-release/184aa77755f4ce19)

Telakan tiedote aiheesta:

https://rmcfinland.fi/rauma-marine-constructions-and-tallink-sign-letter-of-intent-for-a-new-car-and-passenger-ferry-effect-on-employment-in-the-region-significant/ (https://rmcfinland.fi/rauma-marine-constructions-and-tallink-sign-letter-of-intent-for-a-new-car-and-passenger-ferry-effect-on-employment-in-the-region-significant/)
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Kalle Id - 18.10.2018, 10:47:13
Valmistuminen 2020 oli ilmeisesti lyöntivirhe suomenkielisessä lehdistötiedotteessa, koska kaikki muut puhuvat 2021:stä.

Johan tähän odoteltiin kun keväällä Tallink Megastar 2:sta lupaili. Toisaalta ehkä vähän yllättävää, että rakennetaan Raumalla – ja toisaalta sitten taas ei yhtään yllättävää, kun muistaa Tallinkin ja Rauman läheisen suhteen menneisyydessä. Nyt kun Hammershusin myötä Rauma todisti että osaavat rakentaa niin oli oikeastaan oletettavaakin että Tallink sinne palaa.
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Marko Manninen - 18.10.2018, 13:06:54
Nyt on mielenkiintoista seurata miten Tallink Rauman telakan kanssa pesee Viking Linen kiinan projektin. Kyllä siellä Raumalla ammattitaitoa löytyy laivoja suunnitella ja rakentaa, mitä Ahvenanmaalla "epäiltiin". Hinta se tosiasia on tässä jutussa. Mitenkä mahdollista olisi, että uusi laiva olisi Megastarin sisarlaiva? Onhan noita sisaria tehty aikaisemminkin eri telakoilla. Tämän uudishankinnan jälkeen SeaWind lähtee varmaan eläkematkalle kohti naulatehdasta. Olisiko Starilla tulevaisuus esim. muokattuna Tunholma - Riika linjalla?
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Ville Taavitsainen - 18.10.2018, 14:48:22
Gigastar vai Hyperstar?
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Kai Heino - 18.10.2018, 14:49:40
Marko Manninen
LainaaOlisiko Starilla tulevaisuus esim. muokattuna Tunholma - Riika linjalla?
Starilla on vain noin 130 hyttiä, joten se on yölaivaksi liian pieni.
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Kai Heino - 18.10.2018, 14:50:17
 ;) Gigastar
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Peetu Kytöranta - 18.10.2018, 17:03:27
Tuli mieleen, että olisiko Starissa mahdollisuuksia jatkossa johonkin reitille? Ja kuinka mahdollista sitä olisi muokata paremmin yölinjoille sopivaksi pidentämällä ja hytti kapasiteettia lisäämällä?
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Marko Mäkelä - 18.10.2018, 18:51:48
Lainaus käyttäjältä: Peetu Mäkelä - 18.10.2018, 17:03:27
Tuli mieleen, että olisiko Starissa mahdollisuuksia jatkossa johonkin reitille? Ja kuinka mahdollista sitä olisi muokata paremmin yölinjoille sopivaksi pidentämällä ja hytti kapasiteettia lisäämällä?
Kaikkihan toki aina mahdollista on mutta uskallan epäillä että Staria alettais pidentämään ja muokkaamaan yölaivaksi.
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: S Liljeström - 18.10.2018, 19:02:06
Minäkin olen sitä mieltä, että STARilla on "uudehkona aluksena" kysyntää
vaikkapa vain Välimerellä.
Voi tulla jopa pieni kilpailu, kuka ensiksi lyö pätäkät käteen ja sulkee muut
pois, sekä on valmis rahtaamaan sen nykyiselle reitille uudisrakennuksen
toimituspäivään saakka.

2. Aivan oikein muualla puhutaan vuoden 2021 lopusta.
Saa myös nähä, onko valittu strategia oikea, ettei lähdetä kaukomailta tilaamaan.

SL
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Mika Honkonen - 18.10.2018, 20:33:35
Oisko star sopiva Eckerön ruotsin linjalle
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Tauno Hermola - 18.10.2018, 22:22:17
Lainaus käyttäjältä: Mika Honkonen - 18.10.2018, 20:33:35
Oisko star sopiva Eckerön ruotsin linjalle

Mietin kanssa tuota, että sopisiko se länsirannikon linjoille, Rosellan, Eckerön tai vaikka Wasa Expressin päivitykseksi, mutta vaikka henkilöauto- ja matkustajakapasiteetit ovat samaa luokkaa, 186 m pitkä Star on valtavasti suurempi ja sen koneteho on esim. M/S Eckeröön verrattuna moninkertainen. Tarvittaisiin kai paljon lisää rahtia, jotta Star voisi olla mielekäs ja kannattava noilla reiteillä. Berghamnin satamaa ainakin pitäisi laajentaa.

Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 18.10.2018, 22:39:19
Merenkurkun jääolosuhteissa Star pärjäisi "hiukan" nykyistä lauttaa paremmin. Star on kyllä sopiva lautta hyvin monelle reitille Itämerellä, Englannin anaalissa ja Välimerellä toisin kuin suurella hyttikapasiteetilla varustetut ruotsinlaivat.
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Marko Manninen - 19.10.2018, 11:29:47
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 19.10.2018, 00:59:33
GiGAStar lienee nimenä seuraavaksi tuloillaan, ellei uudisaluksesta tehdä Megastarin sisaralusta ja nimetä sitä Megastar II:ksi. Muita vaihtoehtoja ei kannattane edes ajatella.
Samaa minäkin olen ajatellut, että muita vaihtoehtoja ei ole. Nimetään samanlaiset laivat Color Linen tyyliin tai sit mennään astetta suurempaan nimeämiseen.
Tosiaan laskiskelin, että jos ei suurempaa tarvetta lisä kapasiteetille rahdissa ole niin SeaWind on hyödytön laiva tämän valmistumisen jälkeen.

Lainaus käyttäjältä: Kai Heino - 18.10.2018, 14:49:40
Marko ManninenStarilla on vain noin 130 hyttiä, joten se on yölaivaksi liian pieni.
Niinku sanoin muokattuna. Eipä se suuri homma ole lisätä hyttejä lisää. Onhan sitä esim. Tehty Isabellalle aikanaan vitos kannelle.
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Kalle Id - 19.10.2018, 18:40:08
Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 18.10.2018, 13:06:54
Kyllä siellä Raumalla ammattitaitoa löytyy laivoja suunnitella ja rakentaa, mitä Ahvenanmaalla "epäiltiin". Hinta se tosiasia on tässä jutussa. Mitenkä mahdollista olisi, että uusi laiva olisi Megastarin sisarlaiva? Onhan noita sisaria tehty aikaisemminkin eri telakoilla.
Olen itse siinä käsityksessä, että Raumalta sanottiin Viikkarin tilausta tehtäessä suoraan, ettei heillä ole vielä kompetenssia Viikkarin haluaman kokoisen laivan rakentamiseen. Telakkayhtiö on kuitenkin kehittynyt kovasti Viikkarin tilauksen jälkeen ja mm. johto on vaihtunut.

Ilmeisesti tästä on tulossa jonkinmoinen sisaralus Megastarille kyllä, mutta ainakin Shippaxin kertoman mukaan matkustajakansien tilajärjestelyt tulevat olemaan erilaiset. Netissä pyörivän havainnekuvan (jota ilmeisesti ei oltu tarkoitettu julkiseen levitykseen) perusteella laiva on ulkoisesti lähes identtinen Megastarin kanssa, mutta ylimmällä kannella on enemmän hyttejä (miehistölle). Mutta jos tätä ei oltu tarkoitettu julkiseen jakoon on paha sanoa, miten lähellä todellisuutta kuva on.

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 18.10.2018, 22:39:19
Merenkurkun jääolosuhteissa Star pärjäisi "hiukan" nykyistä lauttaa paremmin.
Tässä voisi olla mahdollisuus kyllä diiliin Wasalinen ja Tallinkin välillä niin, että Wasaline luopuu uudisrakenneprojektistaan ja saa Starin Megatronin valmistuessa. Tosin Star on merkittävästi isompi.

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 19.10.2018, 11:29:47
Tosiaan laskiskelin, että jos ei suurempaa tarvetta lisä kapasiteetille rahdissa ole niin SeaWind on hyödytön laiva tämän valmistumisen jälkeen.
Tosin jos Sea Wind lähtee niin häviää samalla mahdollisuus kuljettaa vaarallisia lasteja. Käsittääkseni Sea Windin linja on myös rahdin keskuudessa varsin suosittu, ja kun SW on itsensä aikaa sitten maksanut laiva jolla ei ole juurikaan jälleenmyyntiarvoa, ei siitä luopuminen välttämättä ole niin houkuttelevaa.
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Tauno Hermola - 19.10.2018, 19:40:55
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 19.10.2018, 18:40:08
Tosin jos Sea Wind lähtee niin häviää samalla mahdollisuus kuljettaa vaarallisia lasteja. Käsittääkseni Sea Windin linja on myös rahdin keskuudessa varsin suosittu, ja kun SW on itsensä aikaa sitten maksanut laiva jolla ei ole juurikaan jälleenmyyntiarvoa, ei siitä luopuminen välttämättä ole niin houkuttelevaa.

Pystyykö Sailor kuljettamaan vaarallisia lasteja? Toki toinen reitti ja varustamo. Mikä tässä ratkaisee, laivan rakenne, matkustajamäärä, vai mikä?
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Marko Manninen - 19.10.2018, 21:06:06
Riittävän suuri avikansi ja matkustajamääräkin taitaa ratkaista jotain. Mut suurin merkittävä tekijä on avokansi josta saadaan kuljetusyksikkö tarvittaessa tiputettua mereen. Eikä myöskään aiheuta lisä riskiä laivan sisällä.
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Kalevi Lehto - 20.10.2018, 15:19:11
Kaikenkaikkiaan on mielestäni erittäin hieno asia :thumb:, että veljeskansalta edelleen löytyy arvostusta suomalaiseen laivanrakennukseen, eikä alushankinnoissa tuijoteta pelkästään hintaan (kuten eräällä banaani... ,eikun ketsuppivarustamolla...) Mitä sitten tulee arvailuihin Starin tulevaisuudesta uudisrakennuksen valmistumisen jälkeen, niin enpä ihan kovasti ihmettelisi, jos suuntaisi välimerelle ja liittyisi Corsica/Sardinia-ferriesin laivastoon.
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Hannu Sarell - 20.10.2018, 21:00:05
Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 19.10.2018, 21:06:06
Riittävän suuri avikansi ja matkustajamääräkin taitaa ratkaista jotain. Mut suurin merkittävä tekijä on avokansi josta saadaan kuljetusyksikkö tarvittaessa tiputettua mereen. Eikä myöskään aiheuta lisä riskiä laivan sisällä.

Ei kai ajatus ole tiputtaa ongelmallisia, kaasuuntuvia tms. ADR-yksiköitä yli laidan? Miten se tehtäisiin? Kuljettaja ajaa auton yli laidan? Ja jos siinä on jo esteenä toinen, useampi auto/perävaunu niin kaikkiko mereen? Eikö ajatus tuolla hyvin tuulettuvalla autokannella ole juurikin tuulettuvuus?
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Mika Liinamaa - 21.10.2018, 19:24:33
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 19.10.2018, 18:40:08
Tässä voisi olla mahdollisuus kyllä diiliin Wasalinen ja Tallinkin välillä niin, että Wasaline luopuu uudisrakenneprojektistaan ja saa Starin Megatronin valmistuessa. Tosin Star on merkittävästi isompi.

Vähän olisi ison oloinen olisi Star Merenkurkkuun minun mielestäni. Konseptina varmasti muuten sopisi. 186 metrinen Vaskiluodon pienehkössä satama-altaassa tuntuu ainakin näin äkkiseltään aika valtavalta laivalta. Pisin säännöllisesti Vaasasta liikennöineistä laivoista taitaa olla Silja Festival - 168 metriä pitkänä. Sekin tuntui suorastaan pursuavan yli laiturista aikoinaan. Nykyinen Wasa Express on 141 metrinen sisältäen ison rahtikapasiteetin, joka riittää nykytarpeeseen ja myös isompaankin tarpeeseen. Nykyisen laivan kokoluokka varmaan se optimaalisin tänne.

Merenkurkun uudisrakenne lienee kuitenkin niin lähellä tilausta, että taitaa se uudisrakenne tännekkin tulla. Toinen merkittävä asia on myös se, että tänne vesille tarkoitus saada konehuoneen suunnallekkin nykymuodin mukaista voimanlähdettä. Starissahan ei ole DF-koneita.
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Ilpo Kuivanen - 22.10.2018, 11:45:34
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 20.10.2018, 15:19:11
Mitä sitten tulee arvailuihin Starin tulevaisuudesta uudisrakennuksen valmistumisen jälkeen, niin enpä ihan kovasti ihmettelisi, jos suuntaisi välimerelle ja liittyisi Corsica/Sardinia-ferriesin laivastoon.

Samaa mieltä. On jokseenkin varma asia, että osa uudisrakennuksen rahoituksesta tulee Starin myynnistä. Toimiva laite ainakin samoilla suunnillta kuin minne Superstar meni.
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Joonas Vähämäki - 24.10.2018, 09:54:55
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 19.10.2018, 00:59:33
GiGAStar lienee nimenä seuraavaksi tuloillaan, ellei uudisaluksesta tehdä Megastarin sisaralusta ja nimetä sitä Megastar II:ksi. Muita vaihtoehtoja ei kannattane edes ajatella.

Eikös täällä ehdoteltu jo Megastarille nimeksi Supernovaa? Miksi sitä ei kannattaisi ajatella? Nova Star on nyt ulos laskuista luonnollisesti.
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Ville Taavitsainen - 24.10.2018, 17:47:01
On se kumma että kun kerrankin Tallinkilla olis mahdollisuus yhtenäiseen nimeämiskäytäntöön edes osassa laivastoa ja joku jatkumo nimissä (Star, Superstar, Megastar, Gigastar/Hyperstar/yms) niin ei kelpaakkaan :D:D

Vai onko edes osa porukasta jo vähän tottunut tuohon Tallinkin omaan tyyliin, eli ei olekkaan kaikki samaa kaavaa, samat värit, yhtenevät nimet,
vaan jotain persoonallista ja uutta välillä.

Ihan sama vaikka nimi olis ihan Out of the box vaikka Marjaana ja värityksena musta runko. olispahan jotain uuttaa taas
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Kai Heino - 25.10.2018, 21:04:04
Mielikuvitus voisi tehdä uuden kertoimen Tsiga. Tsiljoonanan ja Gigan välimuoto. Eli laiva olisi TsigaStar, tai Titanstar. Astuisiko joku sen nimiseen laivaan?
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Ville Taavitsainen - 27.10.2018, 22:23:46
mitä sillä nimellä on väliä? astuisin vaikka estonic nimiseen alukseen
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Marko Mäkelä - 28.10.2018, 09:41:33
Lainaus käyttäjältä: Ville Taavitsainen - 27.10.2018, 22:23:46
mitä sillä nimellä on väliä? astuisin vaikka estonic nimiseen alukseen
Samaa mieltä,mää muuten ehdotin Megastarin nimeksi Speed Estonia. Se onko laivassa kiva olla vai ei niin nimellä ei ole tosiaan mitään tekemistä sen kanssa vaikka olis tosiaan Esterinbers.
Otsikko: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Ville Taavitsainen - 27.03.2019, 17:44:07
Gigastar ilmeisesti virallisesti tilattu.

ei vaan toimi kunnolla tuo linkki. tai siis itse uutinen puuttuu. otsikko löytyy kyllä

https://www.tallinksilja.fi/medialle

(http://resources.mynewsdesk.com/image/upload/c_limit,dpr_1.25,f_auto,h_700,q_auto,w_690/kyliwwndissiufdceuax.jpg)

väristykseltään viitaa Starin korvaajaksi ainakin tuon havainnekuvan puolesta
Otsikko: Vs: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Kalevi Lehto - 27.03.2019, 19:47:07
Lainaus käyttäjältä: Ville Taavitsainen - 27.03.2019, 17:44:07
Gigastar ilmeisesti virallisesti tilattu.

ei vaan toimi kunnolla tuo linkki. tai siis itse uutinen puuttuu. otsikko löytyy kyllä

https://www.tallinksilja.fi/medialle
Englanniksi löytyy:
https://www.tallink.com/press-releases#98791387
...ja näköjään suomeksikin saman linkin kautta.
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Marko Manninen - 28.03.2019, 09:46:37
Saa nähdä kuinka on rakenteellisesti on samanlainen tai erillainen kuin sisar laiva ja onko Megastar muutettavissa isommassa telakoinnissa vastaavaksi. Hieno asia kuitenkin Raumalle, suomalaisille alihankkijoille ja Helsingin ja Tallinnan väliselle liikenteelle.
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Mikko Salmela - 29.03.2019, 08:01:34
https://www.iltalehti.fi/talous/a/4cf66709-0e9f-441c-aaeb-c9d7d9cd1ede

Uuden laivan matkustajatilat ovat suuremmat ja istumapaikkoja ja miehistön hyttejä on enemmän kuin yhtiön uusimmassa laivassa Megastarissa.

Tallink Siljan mukaan uudessa laivassa on tehokkaat maasähköliitännät sekä Megastariin verrattuna 30 prosenttia suuremmat LNG-säiliöt, jotka vähentävät tankkauksen tarvetta. Tämän lisäksi laivan hiilidioksidipäästöjä pystytään Tallink Siljan mukaan vähentämään entisestään 10 prosenttia uudenlaisen muotoilun myötä.
Otsikko: Tallinkin uuden laivan nimikilpailu
Kirjoitti: Harri Anukka - 02.08.2019, 18:45:10
https://www.tallink.com/press-releases#tabs-content-3

"Tallink on käynnistänyt tänään 2.8.2019 nimikilpailun uudelle Shuttle -laivalleen, jonka rakentaminen on tarkoitus aloittaa Suomessa Rauman telakalla vuoden 2020 alussa."

Lisätietoja kilpailusta ja uudesta laivasta: www.tallink.com/competition
Otsikko: Vs: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Kai Heino - 13.09.2019, 20:14:24
TS kertoo RMC:n ostaneen piirustukset Meyerilta.
https://www.ts.fi/uutiset/talous/4700293/RMC+osti+Megastarin+piirustukset+Meyeriltasisaraluksen+rakentaminen+helpottuu (https://www.ts.fi/uutiset/talous/4700293/RMC+osti+Megastarin+piirustukset+Meyeriltasisaraluksen+rakentaminen+helpottuu)
Otsikko: Vs: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Kalle Id - 13.09.2019, 21:57:29
Kummallisen myöhäisessä vaiheessa, luulisi että suunnittelu olisi jo pitkällä ja nyt on sitten tehty jonkun verran turhaa työtä.
Otsikko: Vs: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Joonas Vähämäki - 14.09.2019, 13:41:16
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 13.09.2019, 21:57:29
Kummallisen myöhäisessä vaiheessa, luulisi että suunnittelu olisi jo pitkällä ja nyt on sitten tehty jonkun verran turhaa työtä.
Voihan siitä olla jo aikaa, ei sitä missään sanota, että uutinen olisi tuore vaikka TS sen nyt julkaiseekin.

Vaikka tuossa puhutaankin Costan risteilijöiden lohkoista, niin voihan olla että homma oli selvä jo aiemmin. "Rauma Marine Constructionsin ja Meyer Turun yhteistyö on alkanut vuoden 2018 kesällä."
Otsikko: Vs: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Kalle Id - 14.09.2019, 21:46:34
RMC ja Meyer itse tiedotti aiheesta samana päivänä, eli kyse ei ainakaan sen perusteella oli TS:n hitaudesta. Tuo 2018 alkanut yhteistyö koskee varmasti nimenomaan lohkojen alihankintaa. RMC on myös aiemmin erikseen kertonut, että heillä ei ole pääsyä Meyerin suunnitteluaineistoon ja joutuvat siksi suunnittelemaan aluksen itse.
Otsikko: Vs: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Joonas Vähämäki - 16.09.2019, 09:32:27
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 14.09.2019, 21:46:34
RMC ja Meyer itse tiedotti aiheesta samana päivänä, eli kyse ei ainakaan sen perusteella oli TS:n hitaudesta. Tuo 2018 alkanut yhteistyö koskee varmasti nimenomaan lohkojen alihankintaa. RMC on myös aiemmin erikseen kertonut, että heillä ei ole pääsyä Meyerin suunnitteluaineistoon ja joutuvat siksi suunnittelemaan aluksen itse.
Okei. Mietin vain, että mitä hyötyä tästä tässä vaiheessa voi olla oikeastaan mihinkään muuhun kuin sisätilojen rakentamiseen. Rungon ainakin pitäisi olla jo aika pitkällä tässä vaiheessa. Tuskin siihen suuria muutoksia enää voidaan tehdä.
Otsikko: Vs: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Kai Heino - 30.09.2019, 22:32:09
Nimikilpailun voittanutta ehdotusta ei sitten vielä julkistettu.
https://www.tallink.com/competition (https://www.tallink.com/competition)
Otsikko: Vs: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Kalle Id - 01.10.2019, 20:43:53
Jos selitys "background checks" on oikea, viittaa se siihen että laivasta ei sittenkään tule Hyperstar vaan jotain muuta.
Otsikko: Vs: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Ville Taavitsainen - 13.10.2019, 21:26:39
eikös se olis ennemminki Gigastar. ja kun senniminen firma on olemassa niin voisi viitata siihen etä lupia pitää kysellä. tai ainakin tarkistaa että onko jokin este
Otsikko: Vs: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Tuomas Romu - 28.10.2019, 14:42:01
Olitte kaikki väärässä - siitä tulee MySTAR:

https://www.iltalehti.fi/matkajutut/a/efafd297-d0d5-4795-8704-94f2082f75a0 (https://www.iltalehti.fi/matkajutut/a/efafd297-d0d5-4795-8704-94f2082f75a0)
Otsikko: Vs: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Ville Taavitsainen - 28.10.2019, 20:24:13
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 28.10.2019, 14:42:01
Olitte kaikki väärässä - siitä tulee MySTAR:

https://www.iltalehti.fi/matkajutut/a/efafd297-d0d5-4795-8704-94f2082f75a0 (https://www.iltalehti.fi/matkajutut/a/efafd297-d0d5-4795-8704-94f2082f75a0)

Tarkoitat varmaan olimme. En nähnyt sinunkaan tuota ehdottaman
Otsikko: Vs: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Joonas Vähämäki - 28.10.2019, 20:37:02
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 28.10.2019, 14:42:01
Olitte kaikki väärässä - siitä tulee MySTAR:

https://www.iltalehti.fi/matkajutut/a/efafd297-d0d5-4795-8704-94f2082f75a0 (https://www.iltalehti.fi/matkajutut/a/efafd297-d0d5-4795-8704-94f2082f75a0)
Ou nou... No, eipä sitä nimellä seilata.
Otsikko: Vs: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 28.10.2019, 20:42:29
Kaipa tuosta sitten tulee kutsumanimeltään Mysteeri. 8)

Olisi edelleen kiintoisaa tietää, miten uudisaluksessa -ja varmaan sitten tulevaisuudessa Megastarissakin, jos rupeavat yöpymään Helsingissä vuorotellen- on ratkaistu alamittainen majoitusjärjestely. Tosin tilaahan tuolla kyllä olisi tehdä hyttiosasto tai pari, esim. risteilyparkkiksen paikkamäärää voisi tämän palvelun parantamiseksi vähentää.
Otsikko: Vs: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Kalle Id - 28.10.2019, 22:43:33
Maisterissahan ylin kansi on isompi, jotta laivaan on saatu enemmän hyttejä. Siihen niitä ei tarvitse risteilyparkkikselle tehdä. Megastar on sitten asia erikseen. (Kuten myös se, alkavatko ne yöpyä Helsingissä vuorotellen vai ei).
Otsikko: Vs: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Tuomas Romu - 29.10.2019, 08:10:23
Lainaus käyttäjältä: Ville Taavitsainen - 28.10.2019, 20:24:13
 
Tarkoitat varmaan olimme. En nähnyt sinunkaan tuota ehdottaman.

Seison korjattuna. En itsekään tuota odottanut.

Nyt ei muuta kuin keksimään lempinimiä rakkaalle lapselle. Mysteeri, Maisteri, Monsteri...
Otsikko: Vs: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Kalle Id - 29.10.2019, 11:20:11
Maistaa-nimeä ehdotettiin myös Facen lauttaryhmässä.
Otsikko: Vs: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Kalle Id - 06.04.2020, 14:14:36
MyStarin tuotanto alkoi tänään Raumalla. Teräksenleikkausseremonia lähetettiin livenä Facebookissa, tämä linkki toivottavasti toimii siihen: https://www.facebook.com/TallinkMyStar/videos/258613588628874/
Otsikko: Vs: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Tero Lindfors - 06.04.2020, 14:29:35
Kuten Kalle ehtikin todeta, näytettiin äsken livelähetyksenä MyStarin metallinleikkausseremonia Raumalta. Vallitsevien rajoituksien vuoksi paikalle ei päässyt mediaa eikä edes Tallinkin johtoa.

Mysteeristä on nyt saatu videolla, lehdistötiedotteessa ja sosiaalisessa mediassa uutta tietoa. Mitat ovat pääosin samat kuin Megiksellä, eli pituus on 212 m, leveys 30,6 m, matkustajamäärä 2800, hyttejä 48, GT noin 50 000. Kuitenkin on myös eroja: uudelle Maisterille on tulossa 30 prosenttia suuremmat LNG-tankit, uusia ja paranneltuja suunnitteluratkaisuja sekä "perhelounge" ja suurempi leikkialue. Lisäksi autokannesta tulee Smart Car Deck, mikä tarkoittaa yhteensopivuutta Tallinnan D-terminaalin uuden Smart Port -järjestelyn kanssa. Ilmeisesti siis esimerkiksi rekisterikilpiä skannaavat laitteistot voivat antaa kuljettajalle informaatiota.

Myös miehistöhyttejä on tulossa enemmän (yht. 136), mikä näkyy havainnekuvissa ylimmän kannen pituudessa (Megastarillahan ylin kansi ei ole täysimittainen). Tämä tarkoittanee sitä, että suurempi osa miehistöstä viettää yönsä laivalla Helsingissä. Sama ratkaisuhan on ollut Staarilla, joka on viettänyt yönsä Helsingissä, kun taas linjapari Megis on ollut yönsä Tallinnassa. Tuleekohan MyStar siis aikatauluissa suoraan Starin paikalle?

Erikoista oli, että RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa kertoi aluksen rahtikapasiteetin olevan 1900 kaistametriä "rekoille ja muille ajoneuvoille". Mistäköhän tässä on kyse? Megiksellähän on kaistametrejä valtavasti enemmän, 3600. Osaako joku sanoa, voiko kyse olla erilaisesta laskutavasta, vai onko sisaralusten rahtikapasiteetin ero todella noin suuri? Vai ovatko Megiksen kannet olleet tyhjinä? Toki kuulostaa uskottavalta, että kaksi 3600-kaistametristä alusta olisi liikaa, mutta 1900 on lukemana Staariakin pienempi (2000 lm). Suuremmat LNG-tankitkin vievät kyllä tilaa. Vai tarkoittaako Smart Car Deck sittenkin vain pienempää autokantta? :D
Otsikko: Vs: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Kalle Id - 06.04.2020, 23:12:36
Lainaus käyttäjältä: Tero Lindfors - 06.04.2020, 14:29:35
Myös miehistöhyttejä on tulossa enemmän (yht. 136), mikä näkyy havainnekuvissa ylimmän kannen pituudessa (Megastarillahan ylin kansi ei ole täysimittainen). Tämä tarkoittanee sitä, että suurempi osa miehistöstä viettää yönsä laivalla Helsingissä. Sama ratkaisuhan on ollut Staarilla, joka on viettänyt yönsä Helsingissä, kun taas linjapari Megis on ollut yönsä Tallinnassa. Tuleekohan MyStar siis aikatauluissa suoraan Starin paikalle?
Vaikka Megastar yöpyykin Tallinnassa, siinä on silti liian vähän miehistöhyttejä, ja ne muutamat matkustajahytit mitä laivalta löytyy on jouduttu ottamaan miehistön käyttöön. Kyse siis ei ole pelkästään "eri vuoroon" laittamisesta.

Lainaus käyttäjältä: Tero Lindfors - 06.04.2020, 14:29:35
Erikoista oli, että RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa kertoi aluksen rahtikapasiteetin olevan 1900 kaistametriä "rekoille ja muille ajoneuvoille". Mistäköhän tässä on kyse? Megiksellähän on kaistametrejä valtavasti enemmän, 3600. Osaako joku sanoa, voiko kyse olla erilaisesta laskutavasta, vai onko sisaralusten rahtikapasiteetin ero todella noin suuri? Vai ovatko Megiksen kannet olleet tyhjinä? Toki kuulostaa uskottavalta, että kaksi 3600-kaistametristä alusta olisi liikaa, mutta 1900 on lukemana Staariakin pienempi (2000 lm). Suuremmat LNG-tankitkin vievät kyllä tilaa. Vai tarkoittaako Smart Car Deck sittenkin vain pienempää autokantta? :D
Megastarin kaistametrilukuun on käsittääkseni laskettu myös pelkästään henkilöautoille sopivat kaistat, joten todellinen kaistametriluku rahdille on merkittävästi pienempi. Mutta kieltämättä ajatus, että Mystarin rahtikapasiteetti olisi pienempi kuin Starin on outo, joten jossain täytyy olla virhe.
Otsikko: Vs: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Tero Lindfors - 06.04.2020, 23:43:20
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 06.04.2020, 23:12:36
Vaikka Megastar yöpyykin Tallinnassa, siinä on silti liian vähän miehistöhyttejä, ja ne muutamat matkustajahytit mitä laivalta löytyy on jouduttu ottamaan miehistön käyttöön. Kyse siis ei ole pelkästään "eri vuoroon" laittamisesta.

Käsittääkseni miehistöhyttejä ei riittänyt  lähinnä Megastarin ensimmäisinä viikkoina, jolloin henksaa oli laivalla tavallista enemmän. Sittemmin tilanne on tasoittunut. Ei kai 230 miljoonan euron laivan pitkässä suunnitteluprosessissa voisi käydä sellaista virhettä, että miehistöhyttejä ei olisi tarpeeksi? Megastar on kuitenkin kokonaan räätälöity nimenomaan Helsingin ja Tallinnan välille. Luulisi, että miehistön määräkin on otettu huomioon. Ja voi matkustajakin Megikseltä hytin varata, ei siis (ainakaan kaikkia) matkustajahyttejä ole miehistön käyttöön täytynyt laittaa.

Kaistametrikysymys mietityttää yhä. Onkohan muilla asiasta teorioita? Onko virhe siis Megiksen vai Mysteerin luvussa, vai onko kyseessä yksinkertaisesti laskemisen koulukuntaero? Tuskin linjapari kapasiteeltitaan niin valtavasti eroaa.
Otsikko: Vs: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Kalle Id - 07.04.2020, 20:35:40
Käsitin että Megastarin ongelma oli pysyvä kun sain siellä behind the scenes -kierroksen jokunen kuukausi liikenteenaloituksen jälkeen.

Samoin minulle kerrotun mukaan (tämä voi olla pitämättä paikkaansa tai sitten ei) perän talvipuutarha rakennettiin laivalle siksi, että rakennusvaiheessa huomattiin laivalla olevan vähemmän sisäistumapaikkoja kuin rakennussopimuksessa luki, jolloin alkujaan ulkotilaksi suunniteltu osa piti muuttaa nopeasti sisätilaksi. Väitteelle antaa uskottavuutta se, että etukäteen julkaistuissa havainnekuvissa perä on kieltämättä tuolta osin eri mallinen. Jos tämä väite tosiaan on totta, en yhtään yllättyisi jos miehistöhyttejä tosiaan olisi Megastarissa liian vähän.
Otsikko: Vs: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Pekka Laakso - 11.04.2020, 08:20:08
Kauppalehti kirjoittaa MyStarista sekä RMC:n varautumisesta koronavirukseen:

Kauppalehti (https://www.kauppalehti.fi/uutiset/raumalla-alettiin-rakentaa-tallinkille-uutta-alusta-koronaviruksesta-huolimatta/b5a6c0b0-494a-49a0-aa03-86400629f5f7)
Otsikko: Vs: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Veikko Ahola - 18.04.2020, 18:37:28
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 07.04.2020, 20:35:40 .
Samoin minulle kerrotun mukaan (tämä voi olla pitämättä paikkaansa tai sitten ei) perän talvipuutarha rakennettiin laivalle siksi, että rakennusvaiheessa huomattiin laivalla olevan vähemmän sisäistumapaikkoja kuin rakennussopimuksessa luki, jolloin alkujaan ulkotilaksi suunniteltu osa piti muuttaa nopeasti sisätilaksi. Väitteelle antaa uskottavuutta se, että etukäteen julkaistuissa havainnekuvissa perä on kieltämättä tuolta osin eri mallinen. Jos tämä väite tosiaan on totta, en yhtään yllättyisi jos miehistöhyttejä tosiaan olisi Megastarissa liian vähän.
Lisää uskottavuutta väitteelle antaa se, että talvipuutarha löytyy turkulaisen Mobimarin referensseistä (https://www.mobimar.com/turn-key-modules) nopea toimitusaika erikseen mainittuna. Toisaalta tietysti on paha sanoa, että onko laivaan vaan muuten haluttu lisää istumapaikkoja (niitä harvoin tuntuu olevan liikaa vähänkään suositummilla lähdöillä) vai onko kyse todella esimerkiksi siitä, että tilojen suunnitelmien tarkentuessa on huomattu paikkoja olevan vähemmän kuin mitä alkujaan on arviotu. Ihan kiva tilahan talvipuutarha kuitenkin lopulta on - tietynlainen wow-elementti mielestäni.

Hyttikysymys on myös ihan mielenkiintoinen. Googlailemalla löytyi sekä Megastarin (https://www.shippingtandy.com/features/megastar/) että Starin (http://s7d2.scene7.com/is/content/Caterpillar/C10709806) GA:t. Megasta laskin henkilökuntahyttejä 101, Starista taas 49 ja lisäksi 32 pienempää jaetulla vessalla, yhteensä siis 81. Mikäköhän laivoilla mahtaa olla henkilökuntamäärä? Voisiko olla myös mahdollista, että Star jättää osan miehistöstä Tallinnaan ennen illan viimeistä lähtöä, sillä palvelutarjonta myöhäis- ja aikaisvuoroilla on rajattu.

Myös matkustajahyttien suosio on ihan kiinostava pohdinnan aihe. Megaanhan matkustajahyttien määrää vähennettiin Stariin ja Superstariin verrattuna. Joskushan laivalla yöpymistä myytiin ilta- ja aamulähtöjen yhteyteen, mutta enää en sellaista mahdollisuutta nähnyt kun huvikseni katselin.

Jos hyttikysymystä vielä jatkaa, niin laskin Baltic Princessiltä (http://hhvferry.com/balticprincess_2008gaplan.jpg) vain 109 henkilökunnan hyttiä ja lisäksi 18 hyttiä autokannen alta. Turun linjallahan sekä Princessillä että Galaxylla on otettu osa 8- ja 9-kansien matkustajahyteistä henkilökunnan käyttöön. Tässä lippujen vaatimukset ilmeisesti eroavat toisistaan. Suomen lippu (https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2012/20120825) sallii matkustaja-aluksilla kahden henkilön majoittamisen samaan hyttiin, ja lisäksi hyttiin pitää tulla luonnonvalo (vaikka tästä vaikuttaa olevan poikkeuksia). Virossa ilmeisesti useampikin on saanut majoittua samaan hyttiin, mutta olisiko mahdollista, että säädökset olisivat siellä muuttuneet? Megassa kaikissa miehistöhyteissä näyttäisi olevan ikkuna.

Lainaus käyttäjältä: Tero Lindfors - 06.04.2020, 23:43:20
Kaistametrikysymys mietityttää yhä. Onkohan muilla asiasta teorioita? Onko virhe siis Megiksen vai Mysteerin luvussa, vai onko kyseessä yksinkertaisesti laskemisen koulukuntaero? Tuskin linjapari kapasiteeltitaan niin valtavasti eroaa.

Luulisin, että kyseessä kyllä todennäköisesti on ero laskentatavassa. Starin rahtikapasiteetiksi on monessa lähteessä vuosien varrella ilmoitettu juuri tuo 2000 m, ja 27 m pidemmän ja ehkä yhden rahtikaistan leveämmän Megastarin realistinen kapasiteetti lienee jotakin 2x00 m. Henkilöautokaistat tuntuvat usein sotkevan eri paikoissa ilmoitettuja lukuja, ja Megalla on vielä lisäksi aika uniikki järjestely omalla henkilöautokannellaan.

Mitä MyStariin tulee, muistelisin jostain aiemmin kuulleeni/lukeneeni, että Megastarin parkkipaikkakonsepti olisi jollain tavoin muuttumassa. Rahdin 1900 m ei välttämättä ole väärin, sillä periaatteessa laivassa voisi olla kiinteitä henkilöautokaistoja useassa tasossa, tai sitten mainostettu uusi "shore-to-ship green power system" saattaa sekin viedä kaistametrejä. Samoin rungon kovin virtaviivainen muoto voi myös vaikuttaa.
Otsikko: Vs: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Tuomas Romu - 22.09.2020, 16:38:03
Laitetaan nyt tännekin jemmaan, että MyStarin kölinlasku oli viime viikonloppuna:

https://rmcfinland.fi/fi/tallinkin-uuden-shuttle-aluksen-mystarin-koli-laskettiin-rauman-telakalla/ (https://rmcfinland.fi/fi/tallinkin-uuden-shuttle-aluksen-mystarin-koli-laskettiin-rauman-telakalla/)
Otsikko: Vs: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Teemu Ovaska - 23.10.2020, 13:35:52
 Päivitystä Mystarin tilanteeseen molemmat lng tankit on telakalla odottaa asennusta.
Otsikko: Vs: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Veikko Ahola - 06.12.2020, 17:55:11
Lainaus käyttäjältä: Tero Lindfors - 06.04.2020, 23:43:20
Kaistametrikysymys mietityttää yhä. Onkohan muilla asiasta teorioita? Onko virhe siis Megiksen vai Mysteerin luvussa, vai onko kyseessä yksinkertaisesti laskemisen koulukuntaero? Tuskin linjapari kapasiteeltitaan niin valtavasti eroaa.
Kaistametrikysymys muuten taisi selvitä. Starilla on autokansillaan siis yhteensä mainittu 2000m täyskorkeaa kaistaa, mutta ylemmällä kannella on lisäksi liikuteltava(t?) henkilöautotaso(t). Kun ne ovat käytössä, on rekkakaistaa vähemmän. Megastarilla ja tulevalla MyStarilla puolestaan on täyskorkeaa kaistaa 1900 metriä, ja siihen tulevat sitten päälle henkilöautokaistat. Kaikki kannet ovat kiinteitä, ja ylemmällä autokannella (kansi 5) täyskorkeita kaistoja on ainoastaan reunoilla ja keskellä on tilaa henkilöautoille kahdessa tasossa. Rakenne näkyy esim. tässä Tallinkin Facebookiin postaamassa kuvassa: https://www.facebook.com/tallinksuomi/photos/a.89936690993/10157754838955994/ (https://www.facebook.com/tallinksuomi/photos/a.89936690993/10157754838955994/).

Teoriassa siis, jos tarpeelliseksi nähdään, olisi tulevaisuudessa varmasti ihan mahdollista modata Megastariin ja MyStariin vielä lisääkin rahtikapasiteettia. Toisaalta taas, jos toivottavasti palataan takaisin sellaiseen maailmaan jossa henkilöautopaikoillekin on kysyntää, on kiinteiden kansien ratkaisu ihan perusteltu.
Otsikko: Vs: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Pekka Laakso - 12.08.2021, 09:40:38
MyStarin vesillelasku ja kastetilaisuus tänään:

https://ls24.fi/uutiset/tallinkin-mystar-vesille-tanaan-rauman-telakalla-laivan-kummina-viron-presidentti-kersti-kaljulaid (https://ls24.fi/uutiset/tallinkin-mystar-vesille-tanaan-rauman-telakalla-laivan-kummina-viron-presidentti-kersti-kaljulaid)

Virallinen tiedote:
https://rmcfinland.fi/fi/tallinkin-uusin-laiva-mystar-kastettiin-tanaan-rmcn-telakalla-raumalla/ (https://rmcfinland.fi/fi/tallinkin-uusin-laiva-mystar-kastettiin-tanaan-rmcn-telakalla-raumalla/)
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Tero Lindfors - 14.02.2022, 21:51:13
MyStar löytyy nyt Tallinkin varausjärjestelmästä 1.6. alkaen. Aikataulun mukaan MyStar korvaa vanhemman sisaruksensa Tallinnan aamulähdössä. Tulevaisuudessa siis 10.30 Helsingistä lähtevä Shuttle on MyStar. Nykyäänhän Helsingissä yöpyy Star, mutta ilmeisesti linjapari siis vaihtaa keskenään paikkoja siten, että Megis tuleekin Helsingin yöhön.

Liikennöinnin aloittamisesta ei ole kuitenkaan varmistettua tietoa. On siis hyvin mahdollista, että MyStar aloittaa jo ennen kesäkuuta, mutta sitä aiemmin ei vielä uskalleta myydä lippuja Staria suuremmalle laivalle.

Samalla voi arvuutella, kuinka Starin käy. Huhtikuussa on tiedossa parin viikon telakointi, mutta mitään muuta tietoa ei ole. Kaiketi Star pysyy Tallinkin laivastossa ainakin toistaiseksi. Mutta pysyykö Star Shuttle-brändin alla? Senhän voisi "restauroida" havainnekuviensa aikaiseen mustavalkoiseen väritykseen. Itse en nimittäin usko Starin jäävän Helsingin ja Tallinnan välille. Vuosaari-Muuga on kyllä mahdollinen.

Mutta entä muut vaihtoehdot? Yrittäisikö TS lisätä tarjontaa Suomen ja Ruotsin välillä Vikingin ja Finnlinesin merkittävästi kasvattaessa kapasiteettia? Vai saisivatko spekulaatiot ja haaveet Turun ja Puolan yhdistämisestä vastauksen Starista?

Joka tapauksessa MyStarin tultua Tallink on tärkeimmällä reitillään arvioni mukaan todella vahvoilla. Eckerön Finlandia varmaan houkuttelee yhä omaa asiakaskuntaansa ja Finbo Cargo (nimi, jota en ole vieläkään niellyt  :-X) auttaa ylläpitämään rahtikapasiteettia kohtalaisen menestyksekkäästi. Kuitenkin uutuudenviehätys, nopeus, aikataulutarjonta ja kapasiteetin laajuus ovat kaikki Tallinkin puolella. Suurimmaksi häviäjäksi jäänee Viking...
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Petri Lahti - 15.02.2022, 16:12:41
Telakka ei ole vielä vahvistanut MyStarin luovutuspäivää.

Starin jatko on vielä auki.

https://www.err.ee/1608500897/tallink-soovib-mystari-tuua-liinile-juunis
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 16.02.2022, 23:56:43
MyStarin aloituspäivää on siirretty heinäkuulle. Parempi myöhään, ja onneksi Star voidaan pitää linjalla.

Lainaus käyttäjältä: Tero Lindfors - 14.02.2022, 21:51:13
Samalla voi arvuutella, kuinka Starin käy. Huhtikuussa on tiedossa parin viikon telakointi, mutta mitään muuta tietoa ei ole. Kaiketi Star pysyy Tallinkin laivastossa ainakin toistaiseksi. Mutta pysyykö Star Shuttle-brändin alla? Senhän voisi "restauroida" havainnekuviensa aikaiseen mustavalkoiseen väritykseen. Itse en nimittäin usko Starin jäävän Helsingin ja Tallinnan välille. Vuosaari-Muuga on kyllä mahdollinen.

Mutta entä muut vaihtoehdot? Yrittäisikö TS lisätä tarjontaa Suomen ja Ruotsin välillä Vikingin ja Finnlinesin merkittävästi kasvattaessa kapasiteettia? Vai saisivatko spekulaatiot ja haaveet Turun ja Puolan yhdistämisestä vastauksen Starista?
Star ei ole kovin hyvä pitkän matkan alus, joten Puolan linjalle se ei missään tapauksessa menisi, ja Muugan ja Vuosaaren välilläkin matkustajakapasiteetti tuntuu korkeahkolta, vaikka väliaikaisena aluksena se siinä kieltämättä voisi toimiakin.
Itse veikkaisin Starin ensisijaisesti olevan myynnissä, mutta jos kauppaa ei synny, voi sen mahdollinen linja olla myös Paldiski-Kapellskär. Tässähän DFDS on lisäämässä volyymejaan, joten jokin vastaus Tallinkinkin olisi annettava. Star suoriutuisi matkasta ehkä 6-7 tunnissa, eli voisi periaatteessa jopa ajaa edestakaisen keikan päivässä. Eri asia tietysti on, kannattaisiko näin tehdä. Ensinnäkin löpöä palaa, toiseksi nopea yhteys runsaalla matkustajakapasiteetillä saattaisi syödä Tallinkin omalta TLL-STO-linjalta ratkaisevan asiakasmarginaalin.

Lainaus käyttäjältä: Tero Lindfors - 14.02.2022, 21:51:13
Eckerön Finlandia varmaan houkuttelee yhä omaa asiakaskuntaansa ja Finbo Cargo (nimi, jota en ole vieläkään niellyt  :-X) auttaa ylläpitämään rahtikapasiteettia kohtalaisen menestyksekkäästi. Kuitenkin uutuudenviehätys, nopeus, aikataulutarjonta ja kapasiteetin laajuus ovat kaikki Tallinkin puolella. Suurimmaksi häviäjäksi jäänee Viking...
Yksi asia ei kuitenkaan ole Tallinkin puolella. Nimittäin on aika iso asiakassegmentti, joka tuijottaa eniten hintaa, ja sen Eckerö ja Viking korkeammalla vuorokohtaisella käyttökatteellaan pystyvät pitämään matalampana. Tallink on varmasti kapasiteetin kohdalla jo nykyisellään saavuttanut saturaatiopisteensä, samoin Eckerö omansa, mutta Vikingillä voisi olla saumaa kolmanteen päivittäiseen vuoroon, jos sopivan laivan XPRS:n rinnalle saisi. Ja jopa Tallinkilla on varaa vähentää hiljaisimpina päivinä yksittäisten lähtöjen määrää sukkuloilla, jos ei asiakkaita näytä muuten piisaavan.
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Petteri Mikkonen - 17.02.2022, 08:29:26
Starin liikennöintiä Vuosaari-Muuga -reitillä voisi tukea Vuosaareen rakennettava uusi kaksoisramppi, nimenomaan maininta Muugan reittiä varten.
https://www.portofhelsinki.fi/helsingin-satama/ajankohtaista/uutiset/vuosaaren-satamaan-uusi-kaksoisramppi-nopeuttamaan-vuosaari (https://www.portofhelsinki.fi/helsingin-satama/ajankohtaista/uutiset/vuosaaren-satamaan-uusi-kaksoisramppi-nopeuttamaan-vuosaari)
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Kalle Id - 17.02.2022, 10:43:32
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 16.02.2022, 23:56:43
Itse veikkaisin Starin ensisijaisesti olevan myynnissä, mutta jos kauppaa ei synny, voi sen mahdollinen linja olla myös Paldiski-Kapellskär. Tässähän DFDS on lisäämässä volyymejaan, joten jokin vastaus Tallinkinkin olisi annettava. Star suoriutuisi matkasta ehkä 6-7 tunnissa, eli voisi periaatteessa jopa ajaa edestakaisen keikan päivässä. Eri asia tietysti on, kannattaisiko näin tehdä. Ensinnäkin löpöä palaa, toiseksi nopea yhteys runsaalla matkustajakapasiteetillä saattaisi syödä Tallinkin omalta TLL-STO-linjalta ratkaisevan asiakasmarginaalin.
Ehdottomasti samaa mieltä siitä, että ensisijainen vaihtoehto on myynti. Pandemia on kohdellut huonosti Tallinkin kaltaisia paljon juuri matkustajaliikenteeseen nojaavia varustamoita, ja MyStar pitää jollain maksaakin. Lisäksi Star on nopeana päivälauttana jolla on verrattain iso rahtikapasiteetti laiva, jollaiselle on kysyntää.

Totta on kuitenkin myös, että Tallink tarvitsisi paremmat laivat Paldiski–Kapellskär- ja Vuosaari–Muuga-linjoille. Mutta onko arvokkaan Starin laittaminen kummallekaan niistä järkevä veto, kun Starin voisi myydä, osalla niistä rahoista ostaa Visentinin tai muun rahtipainotteisen ropaxin, ja lopuilla lyhentää velkoja? Lisäksi rahtilinjakaavailuissa kannattaa muistaa Marine Atlanticille rahtauksessa oleva Atlantic Vision: sen rahtaussopimus päättyy kun Marine Atlantic saa Stenalta uuden laivan 2024. Atlantic Vision olisi oiva peli varsinkin Paldiski–Kapellskärille, jolloin Sailor tai Regal Star (tai molemmat) voitaisiin vapauttaa sieltä Vuosaaren-linjalle siksi aikaa, kunnes Tallinkilla on varaa hankkia parempi pysyväisratkaisu linjalle.

Lainaus käyttäjältä: Petteri Mikkonen - 17.02.2022, 08:29:26
Starin liikennöintiä Vuosaari-Muuga -reitillä voisi tukea Vuosaareen rakennettava uusi kaksoisramppi, nimenomaan maininta Muugan reittiä varten.
Toisaalta sekä Sea Wind että Finbo Cargo voivat lastata kahdella kannella, tähän asti ramppi on vain puuttunut.
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Mika Honkonen - 17.02.2022, 11:55:47
Eilenhän Tallink ilmoitti että etsii vuokraajaa starille ja joitakin keskusteluja on jo käyty. Muuten alus jää omaan käyttöön.

Oisko mahdollista että Star ois Muuga-Vuosaari linjalla ja sea windin uudeksi reitiksi Sassnitz-muuga/Vuosaari. Sassnitz on kokeiltu Starilla kun haki pandemian alussa jumiinjääneitä Virolaisia takaisin kotiin.
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Petteri Mikkonen - 10.03.2022, 10:50:57
On näköjään muuttunut varausjärjestelmässä ensimmäinen Mystarin lähtö. Liikennöinti alkaa sen mukaan sunnuntaina 3.7. Megastarin lähöllä. Aiemmin liikennöinti näytti alkavan jo kesäkuun alussa.
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Kai Heino - 16.03.2022, 16:36:06
Milloinkohan tulee koeajotietoja. Tallink on jonkin verran pihdannut viimeisen puolen vuoden ajan laivan edistymistietoja. Marinetrafficissa ei vielä ollut imoa, mutta Vesselfinder ilmoitti jo tietoja:
https://www.vesselfinder.com/vessels/MYSTAR-IMO-9892690-MMSI-0 (https://www.vesselfinder.com/vessels/MYSTAR-IMO-9892690-MMSI-0)
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Petteri Mikkonen - 11.05.2022, 08:35:17
Jälleen myöhästyminen MyStarin liikennöinnin aloitukseen:

"Hyvä asiakkaamme

Varaamallenne matkalle on tulossa laivanvaihdos:
- Mikäli olitte varannut matkan Mystarin lähdölle aikavälille 3.7.-31.8.2022: Aluksen tilalla liikennöi Megastar.
- Mikäli olitte varannut matkan Megastarin lähdölle aikavälille 3.7.-31.8.2022: Aluksen tilalla liikennöi Star."

MyStarin oli tarkoitus alkaa liikennöidä Megastarin nykyisillä vuoroilla jo kesän alussa.
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Pekka Laakso - 25.05.2022, 01:05:57
Lainaus käyttäjältä: Kai Heino - 16.03.2022, 16:36:06
Milloinkohan tulee koeajotietoja. Tallink on jonkin verran pihdannut viimeisen puolen vuoden ajan laivan edistymistietoja. Marinetrafficissa ei vielä ollut imoa, mutta Vesselfinder ilmoitti jo tietoja:
https://www.vesselfinder.com/vessels/MYSTAR-IMO-9892690-MMSI-0 (https://www.vesselfinder.com/vessels/MYSTAR-IMO-9892690-MMSI-0)
Nyt näkyy AIS:ssa - tosin muodossa My Star - kutsuna: ESLR ja MMSI: 276859000.
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Sven Liljeström - 03.06.2022, 16:10:40
Staria on täällä yritetty loppukesän jälkeen tunkea vaikka minne.
Onkohan Starin "hintalappuhinta" yksinkertaisesti liian korkea?!
Useimmat alaan vihkiytyneet muistavat, kuinka Superstar sananmukaisesti muutama
vuosi sitten vietiin käsistä - siis jopa niin, että alus ostettiin "kuleksimasta", ja
aikarahdattiin myyjälle siihen saakka kunnes uudisrakennus valmistui.
Sellaisenaan Star ja Superstar ovat ominaisuuksiltaan ehkä pääkoneita lukuunottamatta
aika yhteneviä, mutta onko sillä halvempia "kilpailijoita".
Välimerellä seilataan jopa 1970-luvulta peräisin olevilla aluksilla, joten miksi Star ei
kelpaa sinne?





Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Kai Heino - 09.09.2022, 19:25:16
Mystar näkyy varauspalvelussa nyt 1.11. alkaen.
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Pekka Laakso - 14.09.2022, 19:30:59
MyStar todellakin lähti juuri äsken koeajolle, kuten Pilotonlinessa oli jo pidempään ennakoitu, että koeajo olisi 14. syyskuuta. Alustava paluuennakko Pilotonlinessa on tällä hetkellä sunnuntaille.

EDIT: Näinhän se olikin, saapui takaisin koeajolta sunnuntaina illalla.
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Tuomas Romu - 15.09.2022, 14:42:41
Aiheesta myös uutisissa:

LS24:  MyStar lipui keskiviikkoiltana RMC:n telakalta koeajolle – alus voi ehtiä vielä liikenteeseen pikkujoulukaudeksi (https://ls24.fi/uutiset/mystar-lipui-keskiviikkoiltana-rmc-n-telakalta-koeajolle-alus-voi-ehtia-viela-liikenteeseen-pikkujoulukaudeksi)
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Mika Honkonen - 14.10.2022, 22:21:45
Facebookista kopsattu

Odotus pian ohitse? Tämän hetken aikataulun mukaan MyStar aluksen luovutus telakalta Tallinkille tiistaina 4.11. ja ensimmäinen reittimatka Suomesta torstaina 10.11. kello 10:30 Helsingistä Tallinnaan. Toki tekee jo 7:30 - 9:30 matkan samana päivänä Tallinnasta Helsinkiin, mikäli aikataulut pitävät paikkaansa.

Joko on reissua varattu? 👍

https://www.facebook.com/groups/325627537937687/permalink/1467748953725534/

Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Mika Honkonen - 17.10.2022, 14:09:31
Tänään julkaistu tällainen

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid07SRURz4qunf1pnaeXGtVXuPzVyXNnd7SpR319FrUiiL6ruZ5stxhBMGFbPJ6dAKxl&id=100057233868400

Greetings from the captains of MyStar! 🖐

We are very pleased to introduce the three great men who will be in charge of our brightest star on the Baltic Sea – meet the captains Master Aivar Moorus and Master Ain Aksalu, headed by Senior Master Vahur Ausmees in the middle. 🚢

Stay tuned and keep your eye on our social media channels and website for more info about the newest, most innovative and technologically advanced shuttle ferry – MyStar, coming soon to the Tallinn-Helsinki route of Tallink. 🤩
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Mika Honkonen - 03.11.2022, 14:06:41
Nyt näyttää tallink:n varausjärjestelmä että ensimmäisen MyStar:n vuoro olisi 20.11. Tll-hel 13:30
Vielä viime metreillä valmistuminen takkuaa.
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Pekka Laakso - 03.11.2022, 21:04:05
MyStarille onkin annettu ennakko Pilotonlinessa seuraavalle koeajolle tänä lauantaiksi.
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Tuomas Romu - 14.11.2022, 12:06:04
MyStar joudutaan telakoimaan ennen luovutusta propulsio- ja ohjausjärjestelmässä ilmenneiden vikojen takia. Telakoinnin ajaksi rakennusaltaassa oleva Tasmanian-laivan lohko nostetaan tilapäisesti pois.

Satakunnan Kansa: Tallink MyStar myöhästyy lisää – laiva kuivatelakalle Raumalla (https://www.satakunnankansa.fi/satakunta/art-2000009191302.html)
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Pekka Laakso - 18.11.2022, 18:06:59
MyStar on nyt lähdössä telakka-altaasta uudelle koeajolle.
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Kai Heino - 20.11.2022, 23:08:35
Kovasti pyörii vieläkin.
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Kai Heino - 21.11.2022, 17:46:56
Kovan onnen projekti
https://www.satakunnankansa.fi/satakunta/art-2000009216131.html (https://www.satakunnankansa.fi/satakunta/art-2000009216131.html)
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Kai Heino - 21.11.2022, 20:48:37
Niin... ja on matka tilattuna joulukuun alkuun. Starilla vissiin sitten mennään. Elin kovasti toivossa, että pääsee uudella laivalla.
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Kai Heino - 26.11.2022, 08:05:35
Nyt ovat vaihtaneet joulukuun ajaksi Starin ja Megastarin aikataulut päittäin. On nyt toivottavasti loppujen lisätöiden vuoksi van varustelulaiturissa eikä montussa.
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Tauno Hermola - 26.11.2022, 17:28:06
Hyvinhän sen näkee, ettei ainakaan altaassa ole:

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:21.457/centery:61.124/zoom:17 (https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:21.457/centery:61.124/zoom:17)
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Mika Honkonen - 26.11.2022, 20:03:36
Lainaus käyttäjältä: Kai Heino - 21.11.2022, 20:48:37
Niin... ja on matka tilattuna joulukuun alkuun. Starilla vissiin sitten mennään. Elin kovasti toivossa, että pääsee uudella laivalla.

Mulla on viikon päästä lähtö hell-tll. Piti olla megstar mutta aikataulut pysyy nykyisenlaisena eli 13:30 lähden starilla. Tallink-sovellus näyttää vielä että keskiviikkona oisin palaamassa mystarilla mutta todellisuudessa luultavasti megastar.

Ihmetyttää kun tallink ja rmc ilmoittaa että viivästymisen syy on propulsiojärjestelmä. Vaatii linjauksia ja säätöjä. Onko siis niin että potkurit on väärässä asennossa köliin nähden? Vai miten niitä pitäisi linjata? Onko vika mekaaninen vai sähköinen?
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Kai Heino - 27.11.2022, 07:36:31
Katselin itsekin samaa kuvaa Marinetrafficista, mutta nyt on tullut kovin pessimistiseksi sen suhteen, että saavat laivan kuntoon varustelulaiturissa. Jos joutuisivat altaan vielä kerran täyttämään, se tietäisi laivaston ja audien laivojen lisämyöhästymistä.
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Kai Heino - 27.11.2022, 07:49:12
Eikö MyStarissa ole dieselsähköinen voima ja säätölapapotkurit. Montako keulapotkuria siinä on?
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Ilves Valta - 27.11.2022, 13:19:55
Megastarissa on kaksi ohjauspotkuria keulassa (ja ilmeisesti myös kaksi perässä), oletettavasti Mystar on tältäkin osin samanlainen. Tosin miten samanlaiset laivat sitten oikeasti ovat on hyvä kysymys, koska Mystarissa on (ainakin FoF:n mukaan) MAN:in moottorit Megastarin Wärtsilöiden sijaan. Ja jos laivat olisivat oikeasti identtisiä, luulisi ettei tällaisia vaikeuksia propolsiojärjestelmän kanssa pitäisi olla...
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Tauno Hermola - 27.11.2022, 15:40:55
Saksankielinen Wikipedia viittaa MAN:in lehdistötiedotteeseen, joka tässä englanninkielisenä:

https://man-es.com/docs/default-source/press-releases-new/20200311_man_pr-tallink-finland-5160df_en.pdf (https://man-es.com/docs/default-source/press-releases-new/20200311_man_pr-tallink-finland-5160df_en.pdf)
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Janne Koskinen - 27.11.2022, 17:18:41
Niin se Slitekin harhautui Silja Euroopassa prototyyppi MANneihin ja mitähän siitä seurasi=konkurssi. Nähtäväksi jää toistaako historia itseään? Saksalaiset kaverit sanoo MANnin olevan lyhenne sanoista Mull aus Nurnberg.
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Pekka Laakso - 27.11.2022, 18:13:53
Kaikesta huolimatta lähti tänään jälleen uusille koeajoille.
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Tuomas Romu - 27.11.2022, 23:58:47
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 27.11.2022, 17:18:41
Saksalaiset kaverit sanoo MANnin olevan lyhenne sanoista Mull aus Nurnberg.

...ja toinen sittemmin lopettanut saksalaisvalmistaja tunnettiin lempinimellä "Maschinen alles Kaputt".

En ole propulsiojärjestelmien asiantuntija, mutta käsittääkseni potkuriakselin linjausvirhe ilmenee todennäköisimmin ensiksi värähtelynä ja pidemmän päälle sitten ennenaikaisena kulumisena ja laiterikkoina. Ehkäpä merikokeilla mitattiin toisesta tai molemmista akseleista raja-arvot ylittävää värähtelyä?
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Sven Liljeström - 28.11.2022, 08:35:20
En ole pääkoneasiantuntija, mutta tässä mainittiin sivulauseessa MAN ja MAK, joista MAK:n sanottiin lopettaneen.
Tietääkö kukaan, mitkä eurooppalaiset moottorinvalmistajat edelleen toimivat?
Aikaisemminhan niitä oli kymmenkunta.
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Tuomas Romu - 28.11.2022, 11:36:41
Lainaus käyttäjältä:  Sven Liljeström - 28.11.2022, 08:35:20
Tietääkö kukaan, mitkä eurooppalaiset moottorinvalmistajat edelleen toimivat?

Onko muita eurooppalaisia keskinopeiden dieselmoottorien valmistajia kuin Wärtsilä, MAN Energy Solutions, Anglo Belgian Corporation (ABC) ja Bergen Engines? Rapakon takana on lisäksi Fairbanks-Morse (lisenssivalmistaja) ja General Electric (GE), ja Aasiassa pari paikallista toimijaa.

Hidas- ja nopeakäyntiset ovat sitten oma lukunsa.
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Kai Heino - 28.11.2022, 23:58:39
Tallink ei varmaan ota enää Härskilän laitteita, kun BP ja BQ saivat sieltä lyhytikäiset alennusvaihteistot, jotka korvattiin kalliissa remonteissa. Käsittääkseni meni kokonaan Tallinkin piikkiin.
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Kai Heino - 29.11.2022, 00:07:08
Nyt on ajettu koeajolla pitkiä matkoja melko lujaa 26-27,7 solmua. Aiemmassa koeajossa muistaakseni jäätiin alle 27 solmun nopeuteen.
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Hannu Sarell - 29.11.2022, 01:12:19
Lainaus käyttäjältä: Kai Heino - 28.11.2022, 23:58:39
Tallink ei varmaan ota enää Härskilän laitteita, kun BP ja BQ saivat sieltä lyhytikäiset alennusvaihteistot, jotka korvattiin kalliissa remonteissa. Käsittääkseni meni kokonaan Tallinkin piikkiin.
Anteeksi maalaisuuteni, mutta mikä valmistaja on Härskilä?
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Kai Heino - 29.11.2022, 06:23:50
Väännös Wärtsilästä. Baltic Princess ja Baltic Queen saivat uudet kalliit kilpailevan valmistajan alennusvaihteet joitain vuosia sitten, kun Wärtsilän laatikot eivät kestäneet käyttöä. Ne hajosivat jatkuvasti ja varsinkin BP oli 4-5 kuukauden välein korjauksessa. Wärtsilä ei tietääkseni osallistunut korjauskuluihin. Viimeisten 42 v aikana Tallinkin ja Siljan tilaamissa laivoissa on ollut Wärtsilän laitteet. Europa ei ollut Siljan tilaama. Siksi ajattelen, että Wärtsilä ei ole nyt toimittaja.
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Mika Honkonen - 29.11.2022, 08:26:06
Lainaus käyttäjältä: Kai Heino - 29.11.2022, 06:23:50
Väännös Wärtsilästä. Baltic Princess ja Baltic Queen saivat uudet kalliit kilpailevan valmistajan alennusvaihteet joitain vuosia sitten, kun Wärtsilän laatikot eivät kestäneet käyttöä. Ne hajosivat jatkuvasti ja varsinkin BP oli 4-5 kuukauden välein korjauksessa. Wärtsilä ei tietääkseni osallistunut korjauskuluihin. Viimeisten 42 v aikana Tallinkin ja Siljan tilaamissa laivoissa on ollut Wärtsilän laitteet. Europa ei ollut Siljan tilaama. Siksi ajattelen, että Wärtsilä ei ole nyt toimittaja.

Eikös starilla ole 4 × MaK 12M43C koneet. Vaihteistoja en nyt muista.
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Ilves Valta - 29.11.2022, 10:17:36
Starissa on MaK:in koneet kyllä. Jonkun kirjoittajan muistan väittäneen tämän johtuneen siitä, että MaK kykeni toimittamaan koneet nopeammin kuin Wärtsilä, mutta en tiedä yhtään pitääkö tämä oikeasti paikkansa. Kun Star on käytännössä nopeampi versio SeaFrance Rodinista, veikkaisin itse koneiden valinnan syynä olleen ennemminkin se, kuka pystyi tarjoamaan version jolla saatiin samalla rungolla puristettua tuo 2½ solmua enemmän minkä Star tarvitsi.
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Sven Liljeström - 29.11.2022, 10:49:56
Muistan kyllä julkisuudessakin olleiden tietojen mukaan, että näissä kahdessa tehokkaammassa
sisaressa alennusvaihteistojen kanssa oli ongelmia, mutta se, että ne kapistukset kokonaan menivät
vaihtoon, siitä en ollut tietoinen.
Mikä lienee ollut syy siihen, että näissä kahdessa aikanaan päädyttiin Galaxya tehokkaampiin pääkoneisiin.
Toki se, että aikataulua voitiin kenties silloin tällöin ajaa kiinni, mutta aika harvoin sitä kuitenkin tarvitsi.
Samat kapineet lienevät toimineet Galaxyssa.

Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Ilves Valta - 29.11.2022, 11:15:52
Muistan minulle kerrotun, että Baltic Princessin ja Queenin tehokkaammat koneet johtuivat ihan vain siitä, että Galaxyssä käytettyä versiota ei enää valmistettu ja samojen moottoreiden uusi versio oli tehokkaampi. Alennusvaihteet sen sijaan olivat Baltic-sisarissa Wärtsilän prototyyppejä (minulle BP:llä kerrotun mukaan sen alennusvaihteet olivat valmistunusnumerot 1 ja 2, mutta tämä voi toki olla merimiesjuttu), eri mallia kuin Galaxyssä, eivätkä sitten käytännössä toimineet.

Baltic Princessin alennusvaihteet vaihdettiin isossa Puolassa tehdyssä telakoinnissa 2018, BQ:n muistaakseni vuotta myöhemmin. Ulkomatalassa oli silloin juttua telakoinnista, myös alennusvaihteiden vaihdosta: http://ulkomatala.net/ajankohtaista/lehdet/2018/ulkomatala-1-2018/
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Kai Heino - 29.11.2022, 23:09:16
Pahoittelen Starin unohtamista, kun muistelin moottoreita
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Sven Liljeström - 30.11.2022, 09:25:44
Erehtyminen on inhimillistä.

Harva matkustaja kuitenkaan miettii, kuka olikaan pääkoneiden toimittaja.
Katsoin mielenkiinnosta FoF:n tietoja Megastarista ja Mystarista.
Edellisessä on 3 + 2 ja jälkimmäisessä 5 - toisen toimittajan, mutta arvatenkin samanlaista.
Ainakin minä olisin odottanut, ettei näin lähekkäin valmistuneissa lautoissa olisi vaihdettu
toimittajaa, sillä samasta toimittajasta olisi etua pelkästään huollettavuuden vuoksi.
Voi olla, että jotain sittenkin on jäänyt hampaankokoon.
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Mika Honkonen - 30.11.2022, 12:07:17
Lainaus käyttäjältä:  Sven Liljeström - 30.11.2022, 09:25:44
Erehtyminen on inhimillistä.

Harva matkustaja kuitenkaan miettii, kuka olikaan pääkoneiden toimittaja.
Katsoin mielenkiinnosta FoF:n tietoja Megastarista ja Mystarista.
Edellisessä on 3 + 2 ja jälkimmäisessä 5 - toisen toimittajan, mutta arvatenkin samanlaista.
Ainakin minä olisin odottanut, ettei näin lähekkäin valmistuneissa lautoissa olisi vaihdettu
toimittajaa, sillä samasta toimittajasta olisi etua pelkästään huollettavuuden vuoksi.
Voi olla, että jotain sittenkin on jäänyt hampaankokoon.

Asiaan saattaa liittyä myös se tapaus jossa megastar piti hinata takaisin tallinnan satamaan ja josta viron viranomaiset aloitti onnettomuustutkinnan.
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Kai Heino - 01.12.2022, 05:59:49
Mystarilla on ajettu koeajolla parhaimmillaan 27,7 solmua. Muistaakseni Megastarilla käytiin lähellä 29 solmua. Voiko olla, että testit ja säädöt liittyvät tähän. Aika rajuja kiihdytyksiä ja hidastuksia näkyy edelleen ajoittain olevan. Välillä ajetaan tovi lähes paikallaan.
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Sven Liljeström - 01.12.2022, 12:35:09
Voisiko olla niin, että tämä 27 solmua on kauppasopimuksen osana oleva ns. "sopimusnopeus"?
Onko arvelu oikea, vai olenko väärässä, ettei kahden tunnin alitusta tietoisesti ole tehty.
Tarkoitan tilannetta, jossa lähtö hieman on myöhästynyt - vaikkapa viisi minuuttia - niin sitä ei ole
saatu tai edes ole yritetty saada kiinni.
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Kai Heino - 01.12.2022, 18:30:48
Nyt on palannut Raumalle. Odotellaan jännityksellä kuinka käy. Marinetrafficin Past Track ja nopeuskäyrä antaa kivasti kuvaa kuinka rankkoja pyöritykset ja ajot ovat olleet.
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Ilves Valta - 01.12.2022, 20:50:18
Lainaus käyttäjältä:  Sven Liljeström - 01.12.2022, 12:35:09
Voisiko olla niin, että tämä 27 solmua on kauppasopimuksen osana oleva ns. "sopimusnopeus"?
Onko arvelu oikea, vai olenko väärässä, ettei kahden tunnin alitusta tietoisesti ole tehty.
Ainakin kun yleensä luotettavaa Fakta om Fartygiä katsoo niin Starin huippunopeudeksi on ilmoitettu 27,5 ja Megastarin 27 (jo muualle päätyneen Superstarin samoin 27). Näillä spekseillä veikkaisin että 27 on juurikin sovittu laivan normaali matkanopeus.
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Tuomas Romu - 01.12.2022, 22:39:12
Lainaus käyttäjältä: Ilves Valta - 01.12.2022, 20:50:18
Ainakin kun yleensä luotettavaa Fakta om Fartygiä katsoo niin Starin huippunopeudeksi on ilmoitettu 27,5 ja Megastarin 27 (jo muualle päätyneen Superstarin samoin 27). Näillä spekseillä veikkaisin että 27 on juurikin sovittu laivan normaali matkanopeus.

IHS:n Sea-webissä on samat numerot määritteen "service speed" alla. Entiselle Superstarille on annettu lisäksi erikseen huippunopeudeksi 29 solmua.

Veikkaan siis, että nuo ovat sopimusarvoja, eivät todellisia merikokeilla saavutettuja huippunopeuksia.
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Kai Heino - 04.12.2022, 00:18:50
MyStar lähtenyt Raumalta taas merelle. Jokohan Tallinnaan?
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Kai Heino - 04.12.2022, 00:27:05
Vesselfinderin mukaan edelleen sea trial
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Kai Heino - 05.12.2022, 06:28:27
Reilu vuorokausi taas pyörittiin merellä. Tuleekohan valmista?
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Jari Rautiainen - 05.12.2022, 14:24:38


https://ls24.fi/uutiset/raumalaistelakka-luovuttaa-keskiviikkona-kauan-odotetun-joululahjan-rmc-n-historian-suurin-matkustaja-autolautta-aloittaa-liikennoinnin-ensi-viikolla
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Pekka Laakso - 09.12.2022, 21:50:39
Nyt eli perjantaina illalla MyStar on lähtenyt kokonaan Raumalta.
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Kai Heino - 10.12.2022, 20:19:29
Pääsi noin yhden aikaan Tallinnaan kotisatamaan.
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Hannu Sarell - 13.12.2022, 18:16:50
MyStarin eka kääntö meni kai hyvin, kun muutaman minuutin etuajassakin pääsi lähtemään. Tosin taisi olla aika vajaa lastikin. Mukaan taisi tulla noita aiemmalta Starin vuorolta rannalle jääneitä rekkoja. Useampi jäi jumiin tuohon odotusalueelle ja muutama ei sitten päässyt ylemmälle autokannelle vievää ajoluiskaa ylös asti. No lumisade loppui ja saivat aurattua alueen ennen MyStaria, jolle H.Kanter järjesti vastaanottosuihkutuksen.
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Ilves Valta - 14.12.2022, 17:46:11
Ulkomatalan nettisivuilla on lyhyehkö esittely Mystarista, kuvat (melkein) kaikista matkustajatiloista ja katsaus siihen, miten laiva eroaa Megastarista: http://ulkomatala.net/ajankohtaista/uutiset/2022/mystar-tuo-lisaa-luksusta-ja-perhe-elamyksia/ (http://ulkomatala.net/ajankohtaista/uutiset/2022/mystar-tuo-lisaa-luksusta-ja-perhe-elamyksia/)
Otsikko: Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
Kirjoitti: Mika Honkonen - 13.01.2024, 22:54:26
Tänään klo 7:30 lähdöllä törmännyt takalulman laituriin tallinnassa. Kuvien mukaan ois vasen takakulma rytyssä. Kummastuttaa että miten voi osua laituriin osumatta muihin aluksiin tallinnan satamassa kun kääntyy niin että keula osoittaa Helsinkiin. Osuma botnicaan ei ole voinut olla kaukana.