Kotisivut.

Aloittaja Oksanen, 14.07.2004, 21:53:45

« edellinen - seuraava »

Oksanen

No, ei sitä tarvitsisi,... mutta kunhan tein Tallink aiheisen Foorumin...
Tämähän on paljon, paljon parempi kuin toi eloton surkimus... ;D
Tämä on paras Foorumi millä olen ikinä ollut  :D :beer:

Jasper Kaarna

#61
Lainaus käyttäjältä: Joni Huopana - 06.09.2004, 15:53:06
Anteeksi, mutta tarvitaanko tuota, kun meillä on tämä?

    En haluaisi vaivaa nähnyttä heti ruveta moittimaan, mutta minä olen myös sillä kannalla, että on paras, kun mahdollisimman monet alan harrastajat/asiasta enemmän tai vähemmän kiinnostuneet ovat yhdessä foorumissa. Tällöin jutustelu on paljon vilkkaampaa ja silleen.
    Mitään laiva-aiheista foorumia en todellakaan ala itse väsäämään, mutta ihan muuten - Kysymys Joni Oksaselle - vain kiinnostaisi tietää, kuinka tuollaisen oman keskusteluvoorumin tekeminen sujuu? Oliko vaikeaa? :)
Elämä on vain unen hennoilla laineilla kelluva kusitankkeri - Tommi Liimatta

Kervisen Lauri

Lainaus käyttäjältä: Joni. M Oksanen - 06.09.2004, 15:57:07
No, ei sitä tarvitsisi,... mutta kunhan tein Tallink aiheisen Foorumin...
Tämähän on paljon, paljon parempi kuin toi eloton surkimus... ;D
Tämä on paras Foorumi millä olen ikinä ollut  :D :beer:

No miksi sitten?
Tarvitseeko niitä omia sivuja, jotka muuttavat noin kahden päivän välein, jatkuvasti mainostaa täällä. Eiköhän nuo samat "asiat", mitä tuolla foorumilla on puitu, voisi ihan yhtä hyvin hoitaa täälläkin...  ::) :-[

Oksanen

No niin, no joo, no enhän mä sillä tehnytkään mitään. vieraskirja on varmaan parempi yksityisille sivuille vai mitä?  ;)
Mutta kun haluaa kokeilla kaikenlaista....  ;D
Tää on ihan paras foorumi maailmassa,  :beer: Kippis ja kulaus...
olette oikeassa.... :)

Sami Koskinen

Tämä menee kyllä pikkaisen aiheen vierestä.
Yleensäkin web-sivujen teossa kannattaisi muistaa itsekritiikki. Jos näkee sivuille tarvetta, ne tarjoavat jotain, mitä muilta sivuilta ei löydä, pystyy toteuttamaan edes suhteellisen hyvin ja pitämään sivuja pidempään kuin kaksi päivää ne kannattaa toteuttaa. Myöskin oikolukua kannattaa suorittaa ja vaikka pyytää joku muu myöskin lukemaan jos on aikaa. Kannattaisi siis pikkaisen miettiä ennen kuin julkaisee kolmannet Gabriella-sivut peräkkäin joiden sisältö muodostuu lyhennellystä Viking Linen esittelystä.
Suomenlinna II aivan liian harvoin

Jasper Kaarna

#65
     Tuossa Sami on oikeassa!
    Menee jo toisena viestinä aiheen vierestä, mutta pistetään kuitenkin. :-[ Eli siis, jos laivasivut - tai ylipäätään web -sivut - haluaa tehdä, niin tässä pikkuinen neuvolistani.

       
  • Suunnittele etukäteen, Jonillakin on ollut Mariella & Pride of Bilbao -sivuja, Laivoja -sivuja, Punaista linjaa pariinkin otteeseen, Itämeren liikennettä, jne. Tässä on juuri se, että on väsännyt esim. Pride of Bilbao & Mariella -sivut ja sitten tajuaakin, että on vaikka kuinka paljon Romantika -aiheista materiaalia, mutta ei voi lisätä niitä sivuille, koska ne ovat vain Mariellasta ja Pride of Bilbaosta... Sitten sivut lopettavat ja... Kannattaa siis etukäteen suunnitella minkälaisen sivun tekee.

       
  • Panosta sivuihisi. Muista, että www on lyhennys sanoista ''world wide web'', eli ''maailman laajuinen verkko''. Tämä tarkoittaa siis sitä, että kuka tahansa pystyy periaattessa tulla katsomaan sivujasi, varsinkin jos mainostat niitä esim. vieraskirjoissa. Haluatko siis, että koko maailma näkee sivusi, jos et ole panostanut niihin yhtään?
        Hyvä ulkoasu on mielestäni erittäin tärkeä. Luullakseni Freewebsilä on ilmainen ja helppokäyttöinen sivueditori, jolla saa tyylikkään miellyttäviä ulkoasuja. Ulkoasun ei tarvitse olla mitenkäään erityinen, musta, tummanharmaa tai tummanisininen teksti valkoisella pohjalla, sekä hillityt värit ja muut tekevät paljon. Usein ainakin mielestäni kaiken maailman taustakuviot ja kirkkaat värit saavat sivut ''roiskumaan silmille''.

       
  • Viimeistele sivujasi. Kuten Sami sanoi oikuluku kannattaa ehdottomasti, joko itse tai oikoluettaa jollain muulla. Kannattaa myös miettiä mitkä kuvistaan laittaa, yleensä vain onnistuneimmat kannattaa julkaista. Myös sisältöä kannattaa miettiä. Esimerkiksi jonkin laivan aikataulut löytyvät varustamon virallisilta sivuilta, kuten myös ajo-ohjeet terminaaleihin, yms.
Sitten yksi vaihtoehto on tehdä itsestään jonkinlaisen ''käyntikorttisivun'', eli sellaisen sivun, jolla on vain vähän asiaa itsestäsi tai harrastuksistasi. Ylipäätään mielestäni itse sisältöön tulisi paneutua enemmän, kuin sen määrään. Pieni, mutta tyylikäs ja asiallinen sivu on aina parempi, kuin hutaisten tehty sivusto, oli siellä kuinka paljon asiaa tahansa.
    Piste ja sorry offtopic, täytyi vaan päästä sanomaan jotain, kun asiasta kerran oltiin jo sanottu. :P
Elämä on vain unen hennoilla laineilla kelluva kusitankkeri - Tommi Liimatta

Oksanen

#66
 :) Mistä sais ilmaseks noita URL lyhennyksiä esim. www .laivat. com eli www .-. com ,net tai mikä vain sellanen lyhentävä  ;)

Sami Koskinen

#67
Oikeat domainnimet (www.sivu.fi; www.sivu.com; www.sivu.net; www.sivu.se jne.) maksavat oikeaa rahaa - pari kymppiä vuodessa. Sitten on näitä osoitteenlyhennyspalveluilta kuten CJB.net jotka tarjovat domaineja www.sivu.cjb.net sillä ehdolla, että saavat näyttää mainoksensa joko pop-up ikkunassa, sivun ylänurkassa taikka ennen sivulle siirtymistä.
Suomenlinna II aivan liian harvoin

Oksanen

 :( No huono juttu... no sitten joku FrontPage ''nero'' vois auttaa mua siinä asiassa, elikkäs miten sivuille saa semmoisen efektin, että sä kosket hiirellä linkkiin, siis ei paina sitä, vaan kun sitä koskee, niin sen väri muuttuu vaikkapa esim. mustasta, keltaiseksi...  ??? Please, help me...  :-[ ::)

Sami Koskinen

En tiedä onnistuuko ihan FrontPagella mutta ihan teknisesti ajatellen kyseinen juttu toteutetaan CSS-tyyleillä. HTML-koodin sekaan laitetaan CSS-koodia tai viittaus erilliseen kooditiedostoon ja CSS-koodiin tai tiedostoon laitetaan se kyseinen koodi.. en ole ihan varma mikä se olikaan.
Suomenlinna II aivan liian harvoin

Jasper Kaarna

#70
Lainaus käyttäjältä: Joni. M Oksanen - 15.10.2004, 21:03:13
:) Mistä sais ilmaseks noita URL lyhennyksiä esim. www .laivat. com eli www .-. com ,net tai mikä vain sellanen lyhentävä  ;)
Elämä on vain unen hennoilla laineilla kelluva kusitankkeri - Tommi Liimatta

Joni Huopana

#71
Lainaus käyttäjältä: Joni. M Oksanen - 16.10.2004, 09:57:06
:( No huono juttu... no sitten joku FrontPage ''nero'' vois auttaa mua siinä asiassa, elikkäs miten sivuille saa semmoisen efektin, että sä kosket hiirellä linkkiin, siis ei paina sitä, vaan kun sitä koskee, niin sen väri muuttuu vaikkapa esim. mustasta, keltaiseksi...  ??? Please, help me...  :-[ ::)

Suomenkielistä apua löytynee Weppipakista.

Oksanen

 ;) osaisko joku HTML:llää sen verran että vois auttaa muo sen Linkki jutun kanssa, kun mä oon tämmonen että aivot menee solmuun  :-[

Sami Koskinen

#73
Valmis koodi sijoitettavaksi <head> </head>-tagien väliin:

<style type="text/css">

A:hover { color:yellow }

</style>


Tämä tekee linkeistä keltaiset, kun linkkiä osoitetaan.
Suomenlinna II aivan liian harvoin

Oksanen

KIITOS Todella paljon...  :D :D :D