Kokemäenjoen vesistön laivat

Aloittaja Tarmo Hurskainen, 10.12.2005, 14:59:16

« edellinen - seuraava »

Tarmo Hurskainen

Lainaus käyttäjältä: Tarmo Hurskainen - 21.02.2009, 10:36:14
Tällainen kauppa on tehty:

Pyynikki II muuttaa Nokialle

Kaupasta tulevat varat höyrylaiva Tarjanteen ylläpitoon.

Oy Runoilijan tie on luopunut toisesta aluksestaan. Viisikymmentä matkustajaa vetävä, vuonna 1983 rakennettu Pyynikki II myytiin, koska laivayhtiö haluaa keskittyä ainoastaan höyrylaiva Tarjanteen ylläpitoon. Pyynikki II:n osti Logistiikkapalvelut Mikko Fagerroos Oy, joka sijoittaa aluksen ensi alkuun Nokialle.


Onkohan kenelläkään tietoa Pyynikki II:n vaiheista kaupan jälkeen? Lieneekö vain yksityiskäytössä?

Tarmo Hurskainen

Mikko Mankan pro gradu-työn

Näsijärven matkustajalaivaliikenteen kehitys ja laivayhtiöiden toiminta kansallisen liikennejärjestelmän murroksessa vuosina 1918-1939

voi hakea PDF-formaatissa täältä: tutkielmat.uta.fi/pdf/gradu02440.pdf

Ihan mielenkiintoista luettavaa sisävesilaivojen historiasta kiinnostuneille.

Kimmo Rantanen

Ravintolalaiva Katrinan voi tavata toistaiseksi Ruoveden laivarannasta..

Ravintolalaiva Katrina pelastaa kesän Ruovedellä
02.06. - 23:48 (Luotu: 21:09) AAMULEHTI

Vielä joku viikko sitten tulevan kesän tilanne Ruoveden laivarannan osalta näytti synkältä. Kunta ja paikallinen yrittäjä eivät olleet päässeet yksimielisyyteen makasiinikioskin tulevaisuudesta. Koko laivaranta näytti jäävän vaille palveluita.

Viime hetkillä apuun purjehtivat ravintolalaiva Katrinan yrittäjät Leo ja Eero Särkinen yhdessä Maija Riekkolan ja Katja Riskun kanssa. He lupasivat vielä kerran harkita tuloa Ruovedelle.

- Viime kesä tuotti tappiota. Oltiin jo päätetty jättää tämä kesä väliin, mutta kun tilanne kääntyi näin, ajateltiin vielä yrittää, että pysyy elämä täällä laivarannassa. Paikkahan kuolee muuten täysin. Tämä on meille jo kymmenes kesä täällä Ruovedellä....


http://www.aamulehti.fi/uutiset/pirkanmaa/ravintolalaiva-katrina-pelastaa-kesan-ruovedella/145212

Tarmo Hurskainen

Kesän alussa siirtyi m/s Warvitar Näsijärvelle ja pitää kotisatamanaan Mustalahtea. Ainakin minulta oli asia mennyt ohi. Tekee tilausristeilyjä.

http://www.warvitar.fi/

Lauri Pakkanen

Puulämmitys on kansalaistaito, joka kannattaa siirtää tuleville sukupolville. Pinon ei tarvitse olla komea tai erikoisen näköinen. Pääasia, että puuta poltetaan uuneissa.

Jani Nousiainen

Lainaus käyttäjältä: Tarmo Hurskainen - 15.08.2009, 17:33:46
Kesän alussa siirtyi m/s Warvitar Näsijärvelle ja pitää kotisatamanaan Mustalahtea. Ainakin minulta oli asia mennyt ohi. Tekee tilausristeilyjä.

http://www.warvitar.fi/

No mulla meni kesällä kirjaimellisesti ohi, kun Warvitar tuli lavetin kyydissä vastaan tiellä. Oli aika massiivisen näköinen kuljetus.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Mikko Manka

-Höyrykone on siitä hyvä kone, että se kulkee kunhan ne osat siellä konehuoneessa on- Kustaa Pajula

Tarmo Hurskainen

Lainaus käyttäjältä: Mikko Manka - 19.08.2009, 11:21:29
Matkustajalukuja ja mahdollinen uusi yhtiöjärjestely:

http://www.tamperelainen.fi/Paikallisuutiset/Paivan-puheenaihe/Jarvireiteilla-mukavasti-matkustajia-Talous-silti-huolenaihe#

Kiitos Mikolle linkistä.

Näyttää olevan myös Kangasala osakkaana. Tuo juontuu tietenkin historiasta, sillä Hopealinjahan ajoi vuosikymmeniä myös reittiä Hämeenlinna-Valkeakoski-Kangasalan Kaivanto. Välillä Kaivannosta eteenpäin Orivedelle ja myös Rönniä päätesatamana kokeiltiin.

Olen hiukan ihmetellyt, että Kangasala-yhteyttä ei ole viritelty uudelleen reitillä Visavuori-Valkeakoski-Kangasalan Mobilia. Visavuorihan on laivojen kohtauslaituri Hämeenlinna-Tampere -reitillä. Siinä siis voi vaihtaa laivaa - tulipa sitten Tampereen suunnasta tai Hämeenlinnan suunnasta. Kun m/s Roine aikanaan ajoi Kangasalle, niin Kangasala-Tampere -väli hoidettiin bussilla. Onkohan Kangasala osakaskuntana edes yrittänyt vaikuttaa asiaan?

Mobiliaanhan on nykyisin viitoitettu väylä ja Mobilia sinänsä on mielenkiintoinen matkailukohde, jonka voisi sisällyttää risteilyohjelmaan ja aikatauluun.

Nykyisellä konseptilla Hopealinjalla ei vain ole reitille laivaa.  M/s Roine olisi kunnostettuna ollut Visavuori-Mobilia -reitille ihan sopiva alus, mutta sen peräänhän on nyt myöhäistä itkeä.

Kaikkein hienoin juttu olisi, jos reitti ja väylä ulottuisi Vesijärven puolelle ja Kangasalan keskustaan. Siinähän on noin 900  metrin kannas  Suomatkan kohdalla. Joitakin vuosia sitten Kangasalan Sanomissa oli juttua siitä, että tälle kannakselle tehtäisiin kanava. Kangasala on kuitenkin 28 000 asukkaan kunta. On sitä pienempiinkiin kyliin tehty kanavayhteyksiä matkailutarkoituksiin viime vuosina kuten Juankosken ja Karjalankosken kanavat sekä Ketveleen kanava.

Esa Nyrhinen

Onhan siinä visioita mietittäväksi,mutta eipä taida olla rahoitusta .Mobiliaan ei mahdu nykyään kun pari alusta betonilätkään kiinni ,joka on vieraspaikkana.Eli sinne tarvittaisiin vesibussille oma laituri.Kaivannon kanavan laituri on suuren unohduksen tilassa,jonne en itsekään mielelläni mene.Lisäksi Valkeakosken yläpuolinen vesistö on säännöstelemätön eli varsinkin loppukesästä yleensä  vedenkorkeus on matalalla ja hankaloittaa laivaliikennettä varsinkin suuremman syväyksen omaavilla aluksilla.Rönnille asti ei ole asiaa loppukesästä ainakaan,vaikka tanssiristeily olisi kyllä varmaankin hyvä idea.

Tarmo Hurskainen

Lainaus käyttäjältä: Esa Nyrhinen - 20.08.2009, 18:09:57
Onhan siinä visioita mietittäväksi,mutta eipä taida olla rahoitusta .Mobiliaan ei mahdu nykyään kun pari alusta betonilätkään kiinni ,joka on vieraspaikkana.Eli sinne tarvittaisiin vesibussille oma laituri.Kaivannon kanavan laituri on suuren unohduksen tilassa,jonne en itsekään mielelläni mene.Lisäksi Valkeakosken yläpuolinen vesistö on säännöstelemätön eli varsinkin loppukesästä yleensä  vedenkorkeus on matalalla ja hankaloittaa laivaliikennettä varsinkin suuremman syväyksen omaavilla aluksilla.Rönnille asti ei ole asiaa loppukesästä ainakaan,vaikka tanssiristeily olisi kyllä varmaankin hyvä idea.

Rahaa tarvittaisiin laivaan ja se taitaa olla näinä päivinä se vaikein kohta. Laiturin tekeminen Mobiliaan ja Kaivannon laiturin korjaaminen ovat pieniä investointeja. Tuskin reitin liikennöinti veden vähyydestä on kiinni, sillä kuten totesin, niin m/s Roine ja myöhemmin myös m/s Silver Star liikennöivät aiemmin reitillä. Mm. viikon kuluttua lauantaina Silver Star ajaa Valkeakoskelta Venetsialaiset-risteilyn, mutta enpä tiedä, mihin päin Valkeakoskelta risteily suuntautuu. Vaihtoehtojahan ovat Vanaja, Roine ja Mallasvesi. Nuo väylät ovat alkujaan olleet 1,8-metrisiä, mutta on jostain syystä sittemmin muutettu matalammiksi. Itselläkin on vanha karttasarja, jossa väylät ovat 1,8-metrisiä.

Mika Peltonen

Lainaus käyttäjältä: Tarmo Hurskainen - 03.05.2009, 15:50:38
Onkohan kenelläkään tietoa Pyynikki II:n vaiheista kaupan jälkeen? Lieneekö vain yksityiskäytössä?


ex. Pyynikki II löytyy tällä hetkellä saaristomereltä ja tarkemmin Paraisilta. Nykynimeltään Autere.

Tarmo Hurskainen

Lainaus käyttäjältä: Mika Peltonen - 23.08.2009, 22:30:12

ex. Pyynikki II löytyy tällä hetkellä saaristomereltä ja tarkemmin Paraisilta. Nykynimeltään Autere.

Kiitos tiedosta. Näyttää löytyvän paatista hiukan juttuakin:
http://yle.fi/alueet/turku/2009/08/paraisten_ja_nauvon_vesiyhteys_innosti_904382.html

Lauri Pakkanen

Lainaus käyttäjältä: Jari Rantanen - 16.09.2007, 20:51:33
Se krinuolan runko on kuulemma Sahalahdella paloaseman tai vpk:n talon pihassa, ja se kunnostetaa alkuperäseksi. En nyt muista mikä sen nimi oli ennen kun siitä tuli krinoula.. omistaja on joku sukunimi kaima Rantanen..


Onko Krinoulan nykytilasta tai -sijainnista tietoa tällä foorumilla? Ehkä jopa kuvia?
Puulämmitys on kansalaistaito, joka kannattaa siirtää tuleville sukupolville. Pinon ei tarvitse olla komea tai erikoisen näköinen. Pääasia, että puuta poltetaan uuneissa.

Lauri Pakkanen

Lainaus käyttäjältä: Lauri Pakkanen - 22.10.2010, 16:14:28
Onko Krinoulan nykytilasta tai -sijainnista tietoa tällä foorumilla? Ehkä jopa kuvia?

http://palvelut.tampere.fi/osallistu/kansalaiskioski/kysymys.phtml?id=2722

Eli siis mitä on tämän jälkeen tapahtunut..?

Ja laitetaan nyt vielä yksi netistä löytynyt kuvakin.

Puulämmitys on kansalaistaito, joka kannattaa siirtää tuleville sukupolville. Pinon ei tarvitse olla komea tai erikoisen näköinen. Pääasia, että puuta poltetaan uuneissa.

Ari Sirén

Onko runko edelleen kuivilla Sahalahden kirkonkylän liepeillä ? Siellä sitä kävin kerran katsomassa. Tietääkseni omistajan tarkoitus oli palauttaa laiva entiseen ulkoasuunsa.