Frej eilen bongattu marinetrafficista koeajolla perämerellä.
Tuorein jääkartta (https://ilmatieteenlaitos.fi/jaatilanne)
Edelliset keskustelut:
Jäätalvi 2007-2008 (http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=12237)
Jäätalvi 2008-2009 (http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=13983)
Jäätalvi 2009-2010 (http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=14944)
Jäätalvi 2010-2011 (http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=15581)
Jäätalvi 2011-2012 (http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=16090)
Jäätalvi 2012-2013 (http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=16362)
Jäätalvi 2013-2014 (http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=17230)
Jäätalvi 2014-2015 (http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=17578)
Jäätalvi 2015-2016 (http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=17754)
Jäätalvi 2016-2017 (http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=17894)
Jäätalvi 2017-2018 (http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=18042)
Jäätalvi 2018-2019 (http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=18142)
Ukrainassa ja Virossa valmistaudutaan jäätalveen: telakalla ovat käyneet niin Kapitan Belousov (https://nv.ua/biz/markets/prokat-elektrosamokatov-v-kieve-kogda-i-gde-zapustyat-novosti-kieva-50054478.html) kuin Tarmokin (https://majandus24.postimees.ee/6829965/jaamurdja-tarmo-meresoidukolblikkuse-tunnistus-on-aegumas). Eipä näille 1950- ja 1960-luvun murtajille paljoakaan käyttötunteja taida vuosittain tulla.
Tästä se lähtee taas::
"JÄÄTIEDOTUS 28.11.2019
Perämeren pohjoisosassa muodostuu uutta jäätä
Perämeren pohjoisosassa on sisäsaaristossa ohutta tasaista jäätä. Ulompana on uutta jäätä ja ajelehtivia lauttoja.
Perämeren eteläosassa ja Merenkurkussa on rannoilla paikoin uutta jäätä.
Saimaalla on rannoilla paikoin ohutta jäätä, mutta selkävedet ja väylät, Saimaan kanava mukaan lukien, ovat jäättömiä.
Seuraava jäätiedotus julkaistaan maanantaina 2.12."
Jääkarttaa on julkaistu jo 31. lokakuuta alkaen maanantaisin ja torstaisin.
https://ilmatieteenlaitos.fi/jaatilanne (https://ilmatieteenlaitos.fi/jaatilanne)
Ruotsiin ensimmäiset rajoitukset lauantaina:
"Restriktioner införs from 7 dec 2019
Gällande restriktioner:
Aviserade restriktioner:
From 7 dec 2019
Karlsborg - Skelleftehamn
Minimum isklass II och minst 2000 DWT"
Ruotsalaismurtajien tilannekatsaus samassa:
"Isbrytarnas aktiviteter
Ale Förtöjd Luleå - Klar som första isbrytare att avgå på expedition
Atle Förtöjd Luleå - Teknisk klar
Frej Förtöjd Luleå - Operativ klar
Oden Förtöjd Helsingborg - avgår inom 14 dagar till Luleå
Ymer Förtöjd Luleå - Förtöjd Luleå"
Ale siis jälleen kerran valmiina laittamaan sinisen mastovalon päälle. Frej tuon perusteella ensimmäinen iso lähtijä? Lisäksi Oden siirtynee siis piakkoin ylös.
http://sjofartsverket.se/Sjofart/Isbrytning/Vintersjofart/ (http://sjofartsverket.se/Sjofart/Isbrytning/Vintersjofart/)
Ilmeisesti niin, sillä:
"Även denna säsong är Ale först ut och kommer inom kort sättas i beredskap. Sedan följer Frej, Atle, Oden och Ymer."
https://www.sjofartsverket.se/sv/Press/Snart-dags-att-bryta-isen/ (https://www.sjofartsverket.se/sv/Press/Snart-dags-att-bryta-isen/)
Urho ja Sisu ilmeisesti huomenna koeajolle?
Jäätiedotus ja jääkartta julkaistaan tästä viikosta lähtien joka päivä. Sieltä poimittua:
"Avustusrajoitusmuutokset: Joulukuun 15. päivästä alkaen vähimmäisjääluokka ja -kantavuus, joka alukselta vaaditaan:
Tornio, Kemi ja Oulu, II yli 2000 tonnia."
Thetis on tänään käynyt pyörimässä Airistolla, eli kyseessä on varmasti koeajo talvea ajatellen. Zeus of Finland on ollut Turussa jo lokakuun lopulta saakka.
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 10.12.2019, 14:53:19
Jäätiedotus ja jääkartta julkaistaan tästä viikosta lähtien joka päivä. Sieltä poimittua:
"Avustusrajoitusmuutokset: Joulukuun 15. päivästä alkaen vähimmäisjääluokka ja -kantavuus, joka alukselta vaaditaan:
Tornio, Kemi ja Oulu, II yli 2000 tonnia."
Otso lähtee tuon vuoksi perjantaina:
"Väylä on tehnyt päätöksen ensimmäisen jäänmurtajan lähettämisestä Perämerelle. Jäänmurtaja Otso lähtee matkaan Helsingistä 13.12.2019. Avustuskausi alkaa tänä vuonna viime vuotta aiemmin. Vuosi sitten ensimmäinen jäänmurtaja lähti liikkeelle joulupäivänä. Aikaisemman lähdön syynä on jäätilanteen kehitys pohjoisella Perämerellä, koska merivesi alueella on keskimääräisiä arvoja kylmempää.
Ensimmäiset avustusrajoitukset pohjoisen satamissa tulevat voimaan 15.12, jolloin myös Otso saapuu alueelle. Vaikka merivesi pohjoisessa on tavanomaista kylmempää, niin esimerkiksi Suomenlahdella tilanne on päinvastainen eikä toistaiseksi ole tarvetta avustusrajoituksille. Saimaalla liikennettä avustavat tällä hetkellä jäänmurtajat Meteor ja Iso-Pukki. Saimaan kanava on tarkoitus, jäätilanteesta riippuen, pitää avoinna tammikuun loppuun."Väyläviraston tiedote (https://vayla.fi/-/talven-ensimmainen-jaanmurtaja-lahtee-peramerelle-13-12-#.XfDq8B7ks0M)
Onko kellään tietoa/sivistynyttä arvausta mihin aikaan Otso olisi suunnilleen lähdössä?
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 11.12.2019, 17:52:11
Onko kellään tietoa/sivistynyttä arvausta mihin aikaan Otso olisi suunnilleen lähdössä?
Tietääkseni
Arctian uutissivulle (http://arctia.fi/uutiset/) voi tulla infoa asiasta hiukan ennen lähtöä - joko uutisena tai "Tiedotteet Katajanokalle" -osion alle.
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 11.12.2019, 17:52:11
Onko kellään tietoa/sivistynyttä arvausta mihin aikaan Otso olisi suunnilleen lähdössä?
Selaa PortTrafficia (http://www.porttraffic.fi) (vinkki: Otso saapunut viimeksi laituriin 13. syyskuuta) sekä www.pilotonline.fi (http://www.pilotonline.fi):tä. Vielä niissä ei ole Otsosta mitään uutta, muuta onhan tässä vielä aikaa...
Edit: Lähtöennakko klo 18. Aika usein kauden ensimmäinen murtaja on lähtenyt vasta alkuillasta. Voi tarkistaa foorumin jäätalvitopiceja selaamalla.
Edit: Jäätiedotus vahvistaa:
"Jäänmurtajat: Meteor avustaa Saimaan pohjoisosassa. Iso-Pukki avustaa Saimaan eteläosassa ja Saimaan kanavassa. Otso lähtee kohti Perämerta perjantaina 13. joulukuuta klo 18."
Löysin tiedon itsekin nyt kun tiesin mistä etsiä, kiitos! 18.00 ei kyllä ole valon kannalta mikään ideaali aika tähän vuodenaikaan...
Ohessa vielä Arctian virallinen tiedote jäänmurtokauden aloituksesta Otsolla:
http://arctia.fi/2019/12/13/otso-suuntaa-peramerelle-kauden-ensimmaisena-jaanmurtajana-2/ (http://arctia.fi/2019/12/13/otso-suuntaa-peramerelle-kauden-ensimmaisena-jaanmurtajana-2/)
Kontio lähti juuri koeajolle.
Protector aloittaa Saimaalla 06.01.
Saimaalla on pohjoisosassa 5-20 cm paksua kiintojäätä, harvaa ajojäätä ja avointa. Saimaan eteläosassa on paikoin ohutta ajojäätä. Saimaan kanavassa on ohutta ajojäätä.
Jäänmurtajat: Otso avustaa Perämeren pohjoisosassa. Meteor avustaa Saimaan pohjoisosassa. Iso-Pukki avustaa Saimaan eteläosassa ja Saimaan kanavassa. Protector aloittaa avustamisen Saimaalla 6. tammikuuta.
https://ilmatieteenlaitos.fi/jaatilanne
Hesari haastatellut Ylärinnettä:
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006365077.html (https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006365077.html)
Vielä on vaikea sanoa kehittyykö talvi mihinkään...
Thetis matkalla pohjoiseen Rauman kohdilla. Lieneekö kauden toinen jäänmurtaja Perämerellä. Kartoilla ei mainintaa vielä sijoituksesta.
Edit. Näemmä destination icebreaking CH72 eli kauden toinen jäänmurtaja Perämerellä
Eipä sitten Ruotsissa tapahtunutkaan skenaariota, ettei jäänmurtokautta olisi avattu lainkaan tammikuunkaan aikana, sillä Ale on lähtenyt aamulla liikkeelle ja avannut kauden. Baltice.org mukaan sille on tiedossa jo yksi avustuskin. Frej on myös 24h lähtövalmiudessa.
http://sjofartsverket.se/Sjofart/Isbrytning/Vintersjofart/ (http://sjofartsverket.se/Sjofart/Isbrytning/Vintersjofart/)
http://sjofartsverket.se/sv/Press/Isbrytaren-Ale-inleder-arets-isbrytarsasong/ (http://sjofartsverket.se/sv/Press/Isbrytaren-Ale-inleder-arets-isbrytarsasong/)
https://www.sjofartstidningen.se/ale-inleder-isexpeditionen/ (https://www.sjofartstidningen.se/ale-inleder-isexpeditionen/)
PortTraffic Kontiosta:
"KontioKäynnin lisätiedot 19.12.2019 16:15 0/621517
Edellinen satama:FIANKSaapumisajan antaja:EdustajaPurkaa:painolastissa
Saapumisaika:19.12.2019 16:15Saapumisajan tyyppi:Lopullinen-
Seuraava satama:FIANKLähtöajan antaja:EdustajaLastaa:Ei
Lähtöaika:30.01.2020 18:00Lähtöajan tyyppi:Ennakko-
Laituri:JäänmurtajalaituriSataman osa:EteläsatamaKotimaan liikenteessä:Kyllä"
Kontion lähtötiedotteita ja lähtöä odotellessa voi hyvin mainita, että Alen ensimmäisiin avustuksiin lukeutunut Swe-Freighter tarvitsi tänään puolilta päivin Frejltä avustusta, joten Frej aktivoitui Ruotsissa tänään.
EDIT:
Arctian virallinen tiedote Kontion lähdöstä:
http://arctia.fi/2020/01/30/kontio-jaanmurtoon-peramerelle/ (http://arctia.fi/2020/01/30/kontio-jaanmurtoon-peramerelle/)
Ruotsissa vaihdellaan avustavaa murtajaa sen mukaan, mikä on tulossa sisään vaihtoon, ja mikä on ollut lähtövalmiudessa. Frej tuli eilen päivällä vaihtoon ja jäi laituriin, kun taas vuoroaan odotellut Atle otti avustusvastuun. Lieneekö Ymer seuraavana lähdössä, kun Atle aikanaan tulee vaihtoon?
https://www.instagram.com/p/B8QvtujHc40/ (https://www.instagram.com/p/B8QvtujHc40/)
Kyllä vain. Ymer on tänään lähtenyt avustamaan Karlsborgin liikennettä Baltice.org mukaan.
Ilmeisesti odotettavissa on sen verran kova myräkkä, että jäänmurtaja-avustus Kemiin ja Tornioon on keskeytetty tilapäisesti:
https://twitter.com/WinterAuthority/status/1229012946644283392 (https://twitter.com/WinterAuthority/status/1229012946644283392)
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006409616.html (https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006409616.html)
Orädd ja Ylärinne arvioivat, että vielä yksi Suomen jäänmurtajista lähtee todennäköisesti tänä talvena avustustehtäviin Itämerelle.
"Saattaa olla, että Urho-murtaja seilaa ensi viikolla Perämerelle", Ylärinne ennakoi.
PortTraffic mukaan Urho olisi tekemässä lähtöään perjantaina. Ennakkoa näkyy jo siirretyn kertaalleen eli tilanne elää vielä. Virallisia tiedotteita odotellessa.
Näin maallikkona hieman ihmetyttää, että vielä kannattaisi lähettää Urho liikkeelle, kun jäät nyt ovat huvenneet pohjoisessa. Tosin onko tilastollisesti niin, että vahvistuvat maaliskuun puoliväliin asti? Ruotsillahan on siellä monta joutilasta murtajaa, jotka joutaisivat auttamaan Suomen puolelle "pientä" korvausta vastaan. Thetiskin taitaa olla nyt lainassa Ruotsin puolelta? Yhteistyötähän muutenkin tehdään.
Tuuli lienee rutannut jäät Tornio-Kemi-Oulu seudulla niin ettei läpi mennä kuin nelipotkurisella?
Ihme ettei ylisanoitettua ruoripotkurimurtajaa kolmine potkureineen (=Polaris) sinne lähetetä kun pitöisi olla paras ja halvin.
Vai onko sekin susi ja paska ja edellistäkin sukupolvea huonompi kuten kaikki murtajat Urho-luokan jälkeen?
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 17.02.2020, 22:49:29
Ihme ettei ylisanoitettua ruoripotkurimurtajaa kolmine potkureineen (=Polaris) sinne lähetetä kun pitöisi olla paras ja halvin. Vai onko sekin susi ja paska ja edellistäkin sukupolvea huonompi kuten kaikki murtajat Urho-luokan jälkeen?
On Polaris ollut muutaman talven Perämeren pohjoisosassa käytössä, missä monitoimimurtajat eivät ole keskitalvella viihtyneet pois lukien niiden ensimmäinen talvi eli 1994, jolloin Fennica oli aluksi Sisun kanssa Perämeren pohjukassa mutta silloinkin sen tilalle vaihdettiin talven edetessä Kontio. Jos tästä jotain voi päätellä niin eiköhän Polaris ainakin toista ole, kuin monitoimimurtajat.
Toisaalta jos nyt ongelmana on osittainen avovesi niin eikö Fennican ja Nordican pitäisi olla näissä oloissa omiaan? ;D
Mutta, vakavasti ottaen: onhan se vähän outoa, että parhaana ja halvimpana mainostettu Polaris on lähtövuorossa vasta Urho-luokan jälkeen. Tosin kun Arctia ei sitä varsinaisesti koskaan halunnutkaan (koska se ei ole sellainen monitoimimurtaja kuin Arctia halusi) niin herää mieleen myös ajatus, että sitä makuutetaan laiturissa tahallaan ettei valtio-omistaja pakota hankkimaan vielä samanlaisia?
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 18.02.2020, 12:18:39
Mutta, vakavasti ottaen: onhan se vähän outoa, että parhaana ja halvimpana mainostettu Polaris on lähtövuorossa vasta Urho-luokan jälkeen. Tosin kun Arctia ei sitä varsinaisesti koskaan halunnutkaan (koska se ei ole sellainen monitoimimurtaja kuin Arctia halusi) niin herää mieleen myös ajatus, että sitä makuutetaan laiturissa tahallaan ettei valtio-omistaja pakota hankkimaan vielä samanlaisia?
Selvästi Otso ja Kontio ovat olleet Polariksen valmistumisen jälkeenkin aktiivisimmin käytetyt murtajat, joten lienevät edelleen taloudellisimmat ja/tai helpoimmat pitää kunnossa. Urhon töihin lähtöön ennen Polarista saattaa vaikuttaa, että Urho oli viime tarvena töissä vain reilut kaksi kuukautta mutta Polaris melkein neljä, joten ehkä tunteja tasataan nyt.
Lainaus käyttäjältä: Petri Nummijoki - 18.02.2020, 15:22:39
Selvästi Otso ja Kontio ovat olleet Polariksen valmistumisen jälkeenkin aktiivisimmin käytetyt murtajat, joten lienevät edelleen taloudellisimmat ja/tai helpoimmat pitää kunnossa. Urhon töihin lähtöön ennen Polarista saattaa vaikuttaa, että Urho oli viime tarvena töissä vain reilut kaksi kuukautta mutta Polaris melkein neljä, joten ehkä tunteja tasataan nyt.
Tuntien tasausta käytetään Ruotsissa, jossa myös nyt vähäisen jäätilanteen vuoksi ollaan aina miehistönvaihdon yhteydessä vaihdettu merelle lähtevää Atle-luokan murtajaa. Arctian suhteen en ole lainkaan tietoinen. Polaris kuitenkin lopetti viime kauden ollen Perämerellä pari päivää Otsoa pidempään.
Kallen ajatusleikki kuulostaa sen sijaan vielä höpömmältä kuin allekirjoittaneen profiilin allekirjoitus. Siellä on kuitenkin täysin eri henkilöt johdossa nykyään ja silloin mukana olleeista muutamat yhä mukana olevat ovat pitkälti eri positioissa.
Mutta tuohon Urhon lähtöön. Mikäli Ammattiliitto Pron satamatyönjohtajien tukilakko toteutuu perjantaista alkaen en näkisi järkeä Urhon lähtöön vielä perjantaina:
https://www.proliitto.fi/uutiset/tyomarkkinat/toimihenkiloiden-lakko-sotkee-paperiteollisuuden-toiminnot#1317fff7 (https://www.proliitto.fi/uutiset/tyomarkkinat/toimihenkiloiden-lakko-sotkee-paperiteollisuuden-toiminnot#1317fff7) > Tiedotteen loppuosa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/e7c970df-2033-4986-b26b-55c67280de02 (https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/e7c970df-2033-4986-b26b-55c67280de02)
Ehkä tässä maailman hölmöimmässä tilaaja-tuottajamallissa Polaris on hinnoiteltu Urho-luokkaa kalliimmaksi pääomakuluineen?
Liikennevirasto rahtaa halvimman päivärahdin omaavan vaikka Polariksen valmiudestakin jotain maksetaan. Rahtaaja maksaa bunkkerin, joten day rate täytyy olla paljon kalliimpi.
Tai sitten takana on jotain muuta?
Urho-luokkaan osien saanti lienee arpa-peliä, joten luullakseni sillä kannattaisi ajaa viimeksi käyttöiän maksimoimiseksi.
Risikko teki joka tapauksessa erittäin typerän siirron.
Liikennevirasron omistuksessa ja management kilpailutettuna tämmöiseltä hölmöydeltä olisi vältytty.
Ainakaan satamatyönjohtajien tukilakko ei uhkaa enää laivaliikennettä eikä jäänmurtoa. Prolaiset pääsivät sopuun.
https://www.proliitto.fi/uutiset/tyomarkkinat/paperiteollisuuden-toimihenkiloille-uusi-tyoehtosopimus (https://www.proliitto.fi/uutiset/tyomarkkinat/paperiteollisuuden-toimihenkiloille-uusi-tyoehtosopimus)
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006412777.html (https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006412777.html)
Edit: Ilmeisesti Urho otetaan Thetiksen tilalle, eivätkä ruotsalaisetkaan Thetistä enää tarvitse. Thetis suuntaa nyt takaisin Turkuun, Urho yhä lähdössä perjantaina.
Edit 2: Urhon lähtöä siirretty ainakin sunnuntaille. Ruotsissa Atle on vaihteeksi lähtenyt merelle.
Urho Porkkalan kohdalla matkalla pohjoiseen.
Virallinen tiedote Urhon lähdöstä:
http://arctia.fi/2020/02/23/urho-jaanmurtoon-peramerelle/ (http://arctia.fi/2020/02/23/urho-jaanmurtoon-peramerelle/)
Urho näyttääkin kulkevan Ahvenanmeren kautta. Syyn voinee päätellä tuosta virallisesta tiedotteesta.
Edit: Ruotsissa Frej oli mitä ilmeisimmin tiistaina ja keskiviikkona vain koeajolla... On nyt taas laiturissa.
Odenkin näkyy AIS:n mukaan olevan liikenteessä.
Väyläviraston lyhyt tilannekatsaus tästä jäätalvesta Twitter-videona: #kaikkilöytyyvainsomestapaitsitämäviesti ;D
https://twitter.com/i/status/1233280239071039488 (https://twitter.com/i/status/1233280239071039488)
Kovasti vertaillaan talveen 2008.
Frej näkyy vihdoin aktivoituneen uudelleen. Baltice.org mukaan pari avustusta Karlsborgissa. Jääkartallakin näkyy jo.
Pohjoisessa on vähän erilainen jäätalvi - MOSAiC-tutkimusmatkan tukikohtana toimivalle Polarstern-tutkimusmurtajalle matkalla ollut venäläismurtaja Kapitan Dranitsyn joutui käyttämään paluumatkalle varatut polttoaineensa jäiden mukana ajelehtivan saksalaislaivan saavuttamiseksi. Murmanskista lähtenee lähipäivinä tehokkaampi Admiral Makarov viemään laivalle lisää polttoainetta.
https://thebarentsobserver.com/en/arctic/2020/03/aid-its-way-icebreaker-struggling-near-north-pole (https://thebarentsobserver.com/en/arctic/2020/03/aid-its-way-icebreaker-struggling-near-north-pole)
Kapitan Dranitsynissä on konetehoa saman verran kuin täkäläisissä Urho-luokan murtajissa.
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 03.03.2020, 20:17:19
Frej näkyy vihdoin aktivoituneen uudelleen. Baltice.org mukaan pari avustusta Karlsborgissa. Jääkartallakin näkyy jo.
Ilmeisesti vaihtopäivän myötä taas murtajan vaihto, sillä Frej on nyt taas laiturissa ja Ymer vuorostaan avustustoiminnassa.
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 27.02.2020, 10:19:46
Odenkin näkyy AIS:n mukaan olevan liikenteessä.
Eipä Oden päässyt tänä talvena koeajoa pidemmälle: Lähti illalla Luulajasta takaisin Helsingborgiin. ETA perjantaiksi.
Onpas helppo tunnistaa Helsingin Wärtsilän arkkitehtuuriksi tuo koko Kapitan-parvi:
Kapitan Sorokin (1977, IMO n:o 7413488), Kapitan Nikolajev (1978, IMO n:o 7413490), Kapitan Dranitsin (1980, IMO n:o 7824405) ja Kapitan Hlebnikov (1981, IMO n:o 7824417).
Ovatko kaikkien "asuintorpat" edelleen alkuperäisen kokoisia vai onko joitakin kenties laajennettu jossain vaiheessa mm. risteilykäyttöä ajatellen? Aikamoisia "kerrostaloja" ovat esim. Urhoon ja Sisuun verrattuna.
Lainaus käyttäjältä: Seppo Honkanen - 19.03.2020, 16:10:28
Ovatko kaikkien "asuintorpat" edelleen alkuperäisen kokoisia vai onko joitakin kenties laajennettu jossain vaiheessa mm. risteilykäyttöä ajatellen? Aikamoisia "kerrostaloja" ovat esim. Urhoon ja Sisuun verrattuna.
Sisäisiä muutoksia on ehkä tehty Khlebnikoviin ja Dranitsyniin, mutta ulkoisesti ovat samanlaisia kuin telakalta lähtiessäänkin (pelastusveneitä lukuunottamatta).
Zeus of Finland lähti heti talvirahtauksen päätyttyä tänään Turusta kohti Riikaa. Ei liikahtanutkaan laiturista tämän talven aikana.
Meteor ja Protector avasi väylät ja avustaa Saimaalla ???. Missäs Calypso irtokeuloineen on? Olikos se taas sarjassamme kalliita kokeiluita, jotka eivät edes tositoimiin asti päässeet, ennen kuin hylättiin ja unohdettiin.
Lainaus käyttäjältä: Lasse Reunanen - 06.04.2020, 19:24:04
Missäs Calypso irtokeuloineen on?
Edelleen rakenteilla Naantalissa.
https://esaimaa.fi/uutiset/lahella/554b4d89-2fe5-4817-95cd-bf76b9398b74 (https://esaimaa.fi/uutiset/lahella/554b4d89-2fe5-4817-95cd-bf76b9398b74)
Tuokin uutinen on jo 4 kk vanha. Luin kyllä tuon. Onko todettu sudeksi, kun ei vieläkään ole käytössä? Luulisi tuossa ajassa valmistuneen, varsinkin kun piti olla jo syksyllä käytössä. Eli puolisen vuotta olisi jo myöhässä. Voi tulla telakalle kallis keula, jos sopimuksessa on sakkomaksut viivästymisestä.
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 01.04.2020, 14:09:41
Zeus of Finland lähti heti talvirahtauksen päätyttyä tänään Turusta kohti Riikaa. Ei liikahtanutkaan laiturista tämän talven aikana.
Tulee tänään vielä takaisin Turkuun Baltiasta lyhyen hinauskeikan jälkeen.
Edit: Hinauskeikka taisi olla oheinen suurikokoinen uiva telakka Riikasta Klaipedaan: https://www.sjofart.ax/nyheter/blrt-vaxer-litauen (https://www.sjofart.ax/nyheter/blrt-vaxer-litauen)
Protector ilmeisesti lopettaa Saimaalla huomenna, sillä sen on merkitty saapuvan HaminaKotkaan perjantaina illalla.
Edit: Lopetti Saimaalla torstaina illalla, on juuri saapumassa Haminaan, jonne ilmeisesti jättää irtokeulansa.
Edelleen ihmetyttää tuo Calypso ja sen keula. Voiko valmistuminen todellakin olla näin paljon myöhässä, vai onko koeajoissa tullut vastaan niin suuria ongelmia, että on vähin äänin palattu suunnittelupöydän ääreen? Julkisuuteen ei ole ainakaan mitään tietoja annettu. Pidin itsestäänselvänä, että kevään murtamisissa se olisi ollut töissä, mutta ei.
AIS:n perusteella Calypso olisi lähdössä merikokeille reilun viikon päästä.
Onko jollain lähempää tietoa pohjoisen jäätilanteesta ku edelleen kolme murtajaa paikalla, ainakin valmiudessa? Pahempia ahtojäitä ku yleensä vai jotain muuta?
Raahen edustahan on jo pitkään avoin, mutta nyt siihen on valahtanut tuollainen isompi möykky ahtojäitä. Niin ikään Oulu-Kemi -akselilla on edelleen tuota tiheää ja yhteenjäätynyttä ajojäätä.
Eiköhän Urho suuntaa etelään heti, kun nuo jäät tuosta Raahen tienoilta pehmenevät ja hajaantuvat. Oulun edustallakin jää on jo värjätty hauraaksi.
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 20.04.2020, 20:21:05 Eiköhän Urho suuntaa etelään heti, kun nuo jäät tuosta Raahen tienoilta pehmenevät ja hajaantuvat. Oulun edustallakin jää on jo värjätty hauraaksi.
Ilmeisesti Urho lopettelee kauttaansa hyvin pian, sillä PortTrafficissa Raahen jälkeen - Urholla on siis huomenna vaihto Raahessa - seuraavaksi määränpääksi on merkitty Helsinki, eikä tavanomainen vaihtopäivän jälkeinen "ankkuripaikka eli koodi FIANK", mikä tavallisesti Portnetin järjestelmissä merkitään operoinnissa oleville jäänmurtajille.
Urho Käynnin lisätiedot 21.04.2020 07:00 0/628247
Edellinen satama:FIOULSaapumisajan antaja:EdustajaPurkaa:painolastissa
Saapumisaika:21.04.2020 07:00Saapumisajan tyyppi:Ennakko-
Seuraava satama:FIHELLähtöajan antaja:SatamaLastaa:Ei
Lähtöaika:21.04.2020 16:00Lähtöajan tyyppi:Ennakko-
Laituri:Lapaluoto laituri 1Sataman osa:LapaluotoKotimaan liikenteessä:Kylläwww.porttraffic.fi (http://www.porttraffic.fi)
Jokohan Ruotsissa kausi alkaa olla lopuillaan, Ymer tullut illansuussa laituriin Luulajassa päivystettyään pitkään Karlsborgin edustalla. Mikäli siellä on vaihtopäivä, olettaisin jo, että jäävät vain stand-by:yn laituriin?
Atlen IG:n mukaan Atle seuraa liikennettä vielä Luulajassa laiturissa. Ymer sen sijaan lopetti kautensa ja lähti juuri Luulajasta Landskronaan telakalle. Frej ja Ale ovat taas Sjöfartsverketin mukaan lopettaneet kautensa aiemmin (jos Frejn kohdalla edes voidaan puhua jäänmurtokaudesta...).
https://www.instagram.com/p/B_UItXbHYp8/ (https://www.instagram.com/p/B_UItXbHYp8/)
https://www.instagram.com/p/B_Qcd9inJjH/ (https://www.instagram.com/p/B_Qcd9inJjH/)
"Isbrytarnas aktiviteter
Ale Förtöjd Luleå
Atle Assisterar i Bottenviken
Frej Förtöjd Luleå
Oden Förtöjd Helsingborg
Ymer Avslutade assistansverksamhet i går kväll. Under dagen transit till varv i Landskrona"
http://sjofartsverket.se/Sjofart/Isbrytning/Vintersjofart/ (http://sjofartsverket.se/Sjofart/Isbrytning/Vintersjofart/)
PortTrafficissa taas näkyy tieto, että Urhoa odotellaan Helsinkiin vappuaatoksi eli tasan viikon päästä.
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 07.04.2020, 15:47:44
Tulee tänään vielä takaisin Turkuun Baltiasta lyhyen hinauskeikan jälkeen.
Zeus of Finland lähti nyt Turusta kohti Vlissingeniä. AIS:n mukaan reitti kulkee Kielin kanavan kautta.
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 23.04.2020, 12:13:12 PortTrafficissa taas näkyy tieto, että Urhoa odotellaan Helsinkiin vappuaatoksi eli tasan viikon päästä.
Nyt PortTrafficiin on päivitetty Urholle vappuaatoksi sittenkin vielä vaihto- ja/tai bunkrauspäivä Raaheen. Eli kausi venymässä? Kontio vaihtaa/bunkraa tänään Oulussa.
Edit: Baltice.org mukaan Urholla on avustuksia Kalajoen Rahjassa (jossa ei siis ole enää voimassa jäärajoituksia), jonka edustalle tuo yllä mainittu tiheän ajojään möykky on nyt valunut. Ilmeisesti tästä syystä Urhon kautta jatkettiin?
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 18.04.2020, 12:49:33
AIS:n perusteella Calypso olisi lähdössä merikokeille reilun viikon päästä.
Calypso on tosiaan parhaillaan koeajolla Airistolla, siis mitä todennäköisimmin murtokeulan kanssa.
ice bow on calypsossa kiinni ja ovat ajelleet aamupäivästä lähtien testinkiä
Ruotsissa jäänmurtokausi on päättynyt viikonlopun aikana:
"Isbrytarnas aktiviteter
Ale Förtöjd Luleå
Atle Avslutade assistansverksamhet 1 maj 2359 LT
Frej Förtöjd Luleå
Oden Förtöjd Helsingborg
Ymer Förtöjd varv i Landskrona"
http://sjofartsverket.se/Sjofart/Isbrytning/Vintersjofart/ (http://sjofartsverket.se/Sjofart/Isbrytning/Vintersjofart/)
Urho matkalla Skattalle; poistettu päivän jääkartasta.
Samalla allekirjoittaneelle vahvistettiin Polariksen käyttämättömyyden johtuvan korkeasta rahtaushinnasta, jota halvempi bunkkeri (rahtaaja maksaa bunkkerin) ei alkuunkaan kompensoi.
Turha toistaa allekirjoittaneen mielipidettä läpipaskasta yhteiskuntamme tuhoavasta idioottimaisesta tilaaja-tuottajamallista.
Arctian IG Urhosta:
"Jäänmurtaja Urho lopetti jäänmurtokautensa ja on matkalla Kotisatamaan Helsinkiin. Matkaa on noin 500merimailia (Yli 900km).
.
Tänä talvikautena Urho avusti 176 alusta ja hinasi 22kertaa."
Ainakin vielä tiistaina Urhollakin oli Balticen mukaan avustuksia.
https://www.instagram.com/p/B_2pgodHrWb/?hl=fi (https://www.instagram.com/p/B_2pgodHrWb/?hl=fi)
Edit: https://www.instagram.com/p/B_9IQ8QH8L6/ (https://www.instagram.com/p/B_9IQ8QH8L6/)
Sjöfartsverketin lyhyt yhteenveto Ruotsin päättyneestä jäätalvesta:
http://sjofartsverket.se/sv/Press/Rekordmild-vinter--men-nya-utmaningar-for-statsisbrytarna/ (http://sjofartsverket.se/sv/Press/Rekordmild-vinter--men-nya-utmaningar-for-statsisbrytarna/)
Todella pieniä lukuja:
"Sjöfartsverkets isbrytare har i år endast behövt assistera trafiken till och från hamnarna i Bottenviken. Sammanlagt 132 fartyg har fått assistans genom isen, vilket är ett mycket lågt antal jämfört med tidigare år. Som jämförelse assisterades 554 fartyg under den milda isvintern 2019. För två år sedan, då Sverige senast upplevde en förhållandevis normal isvinter, assisterades 1514 fartyg.
- Den mycket milda isvintern har inneburit fördelar för sjöfarten i form av besparingar i tid, bunker och slitage jämfört med en normal isvinter, säger Daniel Lindblad.
SMHI har konstaterat att den årliga maximala isutbredningen i Östersjöregionen aldrig varit så liten som i år. Det största istäcket uppmättes den 5 mars då totalt 37 000 km2 var istäckt, varav 17 000 km2 bestod av mycket spridd drivis. En normal isvinter är istäcket mellan 115 000 och 230 000 km2. Extremt milt och blåsigt vinterväder är förklaringen till varför säsongens istäcke inte blev större."
"Isbrytarsäsongen 2019-2020 i siffror
Totalt antal assisterade fartyg: 132 st
Sammanlagd tid för assistering: 184 timmar
Sammanlagd distans för assistering: 1 767 nautiska mil (3 272 km)
Antal bogserade fartyg: 0
Uppgifterna är preliminära."
Ruotsin puolella ei siis ollut tarvetta hinata yhtään alusta.
Ilmeisesti Oulun väylällä ei ole enää poteropaikkaa, koska Kontio näemmä lekottanut lekansa (ankkuroitunut).
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 09.05.2020, 16:22:22
Ilmeisesti Oulun väylällä ei ole enää poteropaikkaa, koska Kontio näemmä lekottanut lekansa (ankkuroitunut).
Kontio lopetti juuri kautensa ja lähti kohti Katajanokkaa. Oulun edusta jo hyvin avoin.
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 10.05.2020, 18:13:57
Kontio lopetti juuri kautensa ja lähti kohti Katajanokkaa. Oulun edusta jo hyvin avoin.
Otsokin on nyt ankkurissa, joten kausi lienee kohta paketissa (Ruotsin puolella jo 01.05.2020).
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 12.05.2020, 08:45:16
Otsokin on nyt ankkurissa, joten kausi lienee kohta paketissa (Ruotsin puolella jo 01.05.2020).
"Jäänmurtajat: Otso on matkalla Helsinkiin. Jäänmurtokausi on päättynyt. Sopimushinaajat avustavat tarvittaessa."
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 15.05.2020, 11:51:06
"Jäänmurtajat: Otso on matkalla Helsinkiin. Jäänmurtokausi on päättynyt. Sopimushinaajat avustavat tarvittaessa."
Väylävirastolla julki jo statistiikkaa tästä jäänmurtokaudesta:
""Leudosta talvesta huolimatta Perämerellä tarvittiin kolmen jäänmurtajan apua, jotta laivaliikenne sujui ilman merkittäviä odotuksia", kertoo merenkulun johtava asiantuntija Markus Karjalainen Väylävirastosta.
Avustuksia kertyi 724, joista 63 oli hinauksia. Kovat tuulet ja jäiden liike vaikeuttivat toimintaa tänäkin talvena. Keskimääräinen avustuksen odotusaika oli 2,6, tuntia ja 97,4% aluksista pääsi läpi ilman odotusta.
Sääolosuhteista johtuen avustustoiminta jouduttiin keskeyttämään kolmeen otteeseen."https://vayla.fi/-/historiallisen-leuto-jaatalvi (https://vayla.fi/-/historiallisen-leuto-jaatalvi)
Tavallisesti joulukuussa riehuvat kauden pahimmat myrskyt osuivat Pohjois-Eurooppaan vasta helmikuussa, jolloin siis jäänmurtokin keskeytettiin sääolosuhteiden vuoksi. Muutenkin minusta tuntui siltä, että loppusyksy ja talvi kulkivat ikään kuin kaksi kuukautta jäljessä...
Tilastossa "ankara" jäätalvi on Itämerellä ollut viimeksi vuonna 2011, jolloin 25.2.2011 jäätä oli 309 000 km² eli 8,4 kertaa menneen talven 2020 laajin jäätilanne.
Itämerellä 2011 onkin ollut toistaiseksi koko 2000-luvun kovin jäätalvi.
Satelliittiajan laajin jäätalvi on toistaiseksi ollut 1987, jolloin jäätä oli parhaimmillaan/pahimmillaan 405 000 km². (Joidenkin lähteiden mukaan 407 000 km²)
Sotatalvina 1940 ja 1942 sekä lisäksi 1947 mittailtiin kunakin vuonna lukemat 420 000 km², jossa siis saattaa olla "Lapin lisää."
https://www.ilmatieteenlaitos.fi/jaatalvi-2010-2011
Arctian virallinen tiedote päättyneestä jäänmurtokaudesta:
https://www.arctia.fi/uutiset/jaanmurtokausi-paattyy-17.-toukokuuta.html (https://www.arctia.fi/uutiset/jaanmurtokausi-paattyy-17.-toukokuuta.html)
Perjantain jäätiedotus jäi kauden viimeiseksi:
"JÄÄTIEDOTUS 22.05.2020
Jäät ovat katoamassa.
Perämeren pohjoisosassa on Tornion ja Kemin väylillä paikoin hauraita jäälauttoja.
Jäänmurtajat: Jäänmurtokausi on päättynyt.
Avustusrajoitukset: Ei voimassa olevia avustusrajoituksia.
Tämä on talven viimeinen jäätiedotus. Jääpalvelu toivottaa kaikille hyvää kesää!"
Jääkarttaa julkaistaan silti vielä jonkun aikaa.
Ruotsissa Ymer saapui yöllä telakalta takaisin Luulajaan. Kävi sitä ennen päivällä jostain syystä Piteån Haraholmenissa.
aikas kivaa,kun Suomen jäänmurtajatkin menee huoltoon Tanskaan,eikä Suomen telakalle.melkoista rahan menetystä jälleen Suomessa.ei oikein toi HVK toimi
Lainaus käyttäjältä: Jussi Viljanen - 28.05.2020, 23:10:56
aikas kivaa,kun Suomen jäänmurtajatkin menee huoltoon Tanskaan,eikä Suomen telakalle.melkoista rahan menetystä jälleen Suomessa.ei oikein toi HVK toimi
Ehkä Luonnonmaalla ei ole tällä kertaa vapaata slottia?
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 28.05.2020, 23:48:39
Ehkä Luonnonmaalla ei ole tällä kertaa vapaata slottia?
kyllä tilaa olisi
Lainaus käyttäjältä: Jussi Viljanen - 29.05.2020, 18:48:17
kyllä tilaa olisi
Noh, ehkä siihen sitten on joku muu syy.
Tiedätkö, mikä murtaja tai mitkä murtajat ovat lähdössä Tanskaan ja millä aikataululla? Nythän perinnekuusikko on kokonaisuudessaan Katajanokalla ja monitoimiset Kotkassa.
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 02.06.2020, 09:41:51
mikä murtaja tai mitkä murtajat ovat lähdössä Tanskaan ja millä aikataululla? Nythän perinnekuusikko on kokonaisuudessaan Katajanokalla ja monitoimiset Kotkassa.
Otso ja Urho PortTrafficin mukaan. Lähtö Odenseen huomenna aamulla.
EDIT: Otso teki alkuun koeajoja ja lähti vasta klo 15:30 kohti Tanskaa. Urho lähtenyt suoraan aamulla.
Urho onkin jo paluumatkalla telakalta. ETA Helsinkiin torstaina aamupäivällä.
Arctian IG: https://www.instagram.com/p/CETshW1H9F7/ (https://www.instagram.com/p/CETshW1H9F7/)
EDIT: Otso lähtenyt telakalta vasta tiistaina iltapäivällä.