Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)

Aloittaja Janne Koskinen, 21.01.2008, 06:25:31

« edellinen - seuraava »

Janne Koskinen

Odenin rahtauksesta:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/markliga-turer-kring-isbrytaren-oden_6468578.svd

"Beslutet att kalla hem isbrytarfartyget Oden från Antarktis gör Sverige mindre intressanta som internationell samarbetspartners när det gäller polarforskningen. Och att fartyget nu ändå ska hyras ut till annan nation gör hela historien både märklig och pinsam, skriver en rad professorer. "

Aivan ja samaan aikaan, kun Suomi jättää monitoimiset rahtaamatta; rahdataan Oden.

Toisaalta miksi esim. Botnicasta ei jätetty tarjousta Virolle varajäänmurtajaksi?

Herää kysymys siitä, että haluaako LVM kuitenkin pitää mtm:t reservissä eikä anna Arctian tehdä parhaita mahdollisia (talven yli kestäviä sitovia sopimuksia) eli pakottaa ne olemaan ilman sopimusta saatavilla.

Tämä kuten esim. Finavia/Ilmailulaitos kuvio todistavat että kaikki omistajaohjaus on siirrettävä LVM:ltä  TEMmiin.

http://alk.tiehallinto.fi/julkaisut/pdf3/lts_2011-03_jaanmurtopalvelujen_kehittaminen_web.pdf

"Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisussa 54/2008 on analysoitu tarkemmin syitä
siihen, miksi kilpailua vuoden 2006 kilpailutuksessa käytetyllä hankintamallilla ei
saatu aikaan. Siihen, miksi kilpailua jäänmurtoon on yleensäkin vaikea saada aikaan,
voidaan mainita seuraavat syyt:
• Suomen lisäksi missään muussa maassa jäänmurtopalveluja ei ole avattu kilpailuun
ja sen takia valmiita, tarkoitukseen soveltuvia hankinta- ja sopimusmalleja ja
hankintakäytäntöjä ei ole olemassa."

Olisikohan nyt niin, ettei kilpailu (=markkinatalous) sovellu tähän, koska markkinatalouden mallimaissakaan (USA, Kanada etc.) ei ko. tointa ole avattu kilpailulle?

Eräällä toisella LVM:n toimialallahan kilpailua saatiin odottamatta ja valmistautumatta (laivojen satamaan opastus) ja lopputulos "vapaasta kilpailusta" nähtiin, tosin viimeinen näytös on vielä esittämättä.

Jäänmurrosta esitetään mielellään tilastoja kuinka paljon jäänmurto on halventunut 2000-luvulla. Valhe, emävalhe, tilasto.
Onhan se toki halventunut, mutta merkittäviä investointeja jäänmurtoon ei ole tehty (uudisrakennukset, peruskorjaukset etc.) Nykyisellä "maintenancen" tasolla taitaa kalusto rapistua merkittävästi aikaisempaa enemmän. Eli ilman merkittäviä investointeja, joita tehtiin 1970-luvulla, 1980-luvulla ja vielä 1990-luvullakin pää on ns. vetävän kädessä. Samoihin säästöihin olisi kai päästy virastomallissakin jäädyttämällä investoinnit ja alentamalla kunnossapidon tasoa (pois olisi jäänyt konsulttipalkkiot yms.).

Nurinkurista on, että Arctian/Finstashipin merkittävät investoinnit (uudet kraanat, uudet DP-laitteet) ovat kohdistuneet ristisubventoituun (=jäänmurron ylihinta) ja tappiolliseen toimialaan eli offshore-toimintaan.

Huolestuttavaa on että ainoa maa, joka tosissaan investoi jäänmurtoon on Venäjä. Olkoonkin että viime talvena Suomenlahden jäänmurto ei Venäjän sektorilla kovin hyvin sujunut, niin ainakin uutta kalustoa on tulossa.




"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#166
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=412&artikel=4695740

"Global brist på stora isbrytare

Det finns idag i hela världen högst tio fungerande isbrytare som klarar att gå genom de tjocka polarisarna, en av dem är svenska Oden. Och det är många som vill utnyttja Oden. Förutom oljebranschen vill även klimat- och arktisforskare åka isbrytare, och så behövs de också till sin ursprungliga uppgift, att röja is så att sjöfarten kan fungera även när isen lagt sig.

Att det bara finns tio isbrytare på hela jordklotet som är kraftfulla nog att klara av Arktis innebär global isbrytarbrist. Det menar Niklas Granholm som är forskningsledare på avdelningen för försvarsanalys, geopolitik och säkerhetspolitik på Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI."

Fennicaa tai Nordicaa Botnicasta puhumattakaan ei kai voi laskea näihin toimiviin polaarimurtajiin (max. vauhti monivuotisiin 4 knots ja Aquamastereilla 1 knot?+Aquamaster-remontti, joka toimikauden jälkeen).

"Transatlantic står i startgroparna för att bygga nya polarisbrytare för uthyrning till oljeindustrin."

Kysymys lienee Alaskan murtajista, jotka piti tilata jo ennen juhannusta 2010, mutta Obaman porauskielto uusille "syville porauksille" keskeytti projekti. Kuten aikaisemmin todettu JAS/Kroatia-vastakaupan kompensaatio Kroatia/Pulasta oli riittämätön ja sitähän ei liene enää käytettävissäkään, joten tämä trio rakennettaneen Kiinassa tai Etelä-Koreassa.



"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#167
http://areena.yle.fi/player/index.php?clip=1316000270703&language=fi

(Alkaen 0.04.50)

Muutama kommentti Arctian tj:n haastatteluun:

-Eikös alunperin Arctian/Finstashipin pitänyt OMALLA tulorahoituksellaan rahoittaa investoinnit?
(Mihin siis tarvitaan budjettirahaa vai oliko liikelaitostaminen virhe?)

-Monitoimimurtajan lisäkustannus 20-30%? Virolaisten mukaan 130-140%:
(Sama lihtne on konks asja juures: niisugused uhked lisavõimalused kergitavad laeva umbes 1,1 miljardi kroonise hinna 2,5 miljardile kroonile.)

-Monitoimimurtajien yli tuplasti kalliimmat palkkakulut, moninkertaiset koulutuskulut, DP-laitteiston kulut, ISPS-kulut yms. jätettiin kertomatta.

Eiköhän anneta jonkun muun taho rakenuttaa trimaraanimurtaja ja jätetään totekehityskulut muille.

Niin ja kuten todettu seuraavan murtajan voi rakennuttaa/hoitaa joku muu taho kuin Arctia. Tästähän me saimme Oden/Zeus-rahtauksessa jo esimakua. TA:n "Alaskanmurtajat" taitavat olla Suomenlahdella liian suuria, mutta jos ne ehtivät valmistua perinteisten 5+5+5 v. ekan viis-vuotiskauden jälkeen, niin jäänmurtoon saatetaan saada todellista kilpailua. Se seuraava 5+5 periodi lienee optiokausi, jonka käyttämättömyydestä ei tilaajalle pitäisi koitua sanktioita tai sitten sopimus on peräti kummallinen.

Tilaaja/tuottaja-mallissa tuottajan tulee tuottaa mitä tilaaja haluaa ja jos monitoimista ei haluta ja Arctia ei perinteistä ole halukas tilaamaan, niin sopimus tehtäköön jonkun muun perinteisen rakennuttamiseen halukkaan tahon kanssa.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Esimerkki miten massaa hyödynnettään nro.1:

http://www.youtube.com/watch?v=uUXg1cu8blg&feature=related

Sama sääntö kuin nro.2, jos ei usko omaan etenemiseensä ei liiku ja runkovauhtikin puuttuu.

Sorry OT, mutta sama pätee talvimerenkulkuun.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

YLE visioi trimaraanimurtajasta:

http://yle.fi/uutiset/teksti/kotimaa/2011/09/moderni_murtaja_ui_jo_jaalaboratoriossa_2903880.html

(Kts. ko. linkin video.)

Mahtaakohan toi puhdas ränni olla samaa luokkaa puristavassa kentässä kuin nykyistenkin monitoimisten?

Koska tolle ei offshoresta mitään tuottavaa rahtausta saa, niin visioidaan sitten muusta eli öljyntorjunnasta.

Monitoimisuus tuntuu olevan pakkomielle Arctialle.

Ja miksi nimenomaan Arctia tilaisi (huom. viimeaikaiset rahtaukset)?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

Koskisen linkittämästä artikkelista puuttui linkki YLE Areenan videoon:

http://areena.yle.fi/video/1317140484478

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 04.10.2011, 19:55:12
Mahtaakohan toi puhdas ränni olla samaa luokkaa puristavassa kentässä kuin nykyistenkin monitoimisten?

Luulisi, että leveämpi ränni pysyisi pidempään auki puristavassa kentässä kuin kapeammilla perinteisillä murtajilla samalla nopeudella murrettu väylä?
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Niklas von Bruun-Riegels

Tämä "ränni" on hieman hämärä juttu. Jäänmurtajan  murtaessa jää murtuu ja nousee yleensä jäänmurtajan perässä "samoille" sijoilleen (nyt tietenkin murrettuna). Mitä enemmän sohjoa rännissä on, sen vaikeampaa perässäkulkijan on siinä edetä.
Jos on avustettavana "hyväkulkuinen" alus, tehdäänkin usein niin, että koska rännissä on raskas kulkea ja jos se vielä puristuu, avustettava ajaakin rännin sivussa niin lähellä ränniä, että keula murtaa jäätä rännin suuntaan.
Tätä ominaisuutta on ilmeisesti tässä kolmirunkoinnovaatiossakin simuloitu.
Jäänmurron ammattilaisia ei ole kuitenkaan kutsuttu mukaan tähän projektiin, ja arvaan syynkin.

Janne Koskinen

Hmm.:

http://www.sjofartsverket.se/sv/Nyheter/Isbrytare-rustas-for-kommande-vintrar/

"Isbrytarna Atle, Frej och Ymer är alla byggda i mitten av 1970-talet och har således lång tjänstgöringstid bakom sig. Men de är fortfarande i mycket gott skick i förhållande till sin ålder och ska kunna tjäna sjöfarten i åtminstone ett par decennier ytterligare."

Pääkoneitten vaihdot, icemangement kotkotukset lienee unohdettu ja palattu "back to basics" ainakin toistaiseksi.

Jatketaan sillä missä ollaan hyviä eli jäänmurrolla NELIpotkurisella kalustolla pari vuosikymmentä eteenpäin.

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

http://www.smu.fi/viestinta/uutiset/?x2383354=2622547

"Botnica ilman sopimusta - tilalle ruotsalainen murtaja?



Merimies-Unionin Arctia Shippingin pääluottamusmies Rauno Mutka on harmissaan ja huolestunut monitoimimurtaja Botnican jäämisestä ilman sopimusta.



"Eihän tämä ole todellakaan mikään hyvä asia. Botnicalle olisi ollut talvella kyllä aivan varmasti töitä Suomenlahden ja Selkämeren jäänmurrossa."



Mutkan mielestä liikennevirasto sahaa omaa nilkkaansa, kun se hylkäsi Botnican.



Viime talvena kaikki kotimainen kynnelle kykenevä jäänmurtokalusto oli liikenteessä, mutta kauppa-alukset joutuivat silti odottamaan avustusta pitkiäkin aikoja jäiden keskellä.



"Botnicaa on kutsuttu aina hädän hetkellä huutaen apuun, kun muistelemme menneitä jäätalvia", Mutka tokaisee.

Mikäli liikennevirasto solmii esittämänsä mukaan sopimuksen ruotsalaisesta jäänmurtajasta, jää Botnica jäänmurtotöitä vaille. Alus on rakennettu jäänmurtoon pääasiassa  suomalaisten veronmaksajien rahoilla.

Kotimaisen jäänmurron kustannuksia katetaan muun muassa aluksilta kerätyillä väylämaksuilla, joista suurin osa saapuu kotimaisilta aluksilta. Oikeus ja kohtuus olisi ohjata varat kotimaisen aluksen, Botnican, työllistämiseen, etenkin kun väylämaksuja uhataan tällä hetkellä myös korottaa, eikä syöstä rahoja ruotsalaiseen jäänmurtotoimintaan."

Tästä herää muutamia kysymyksiä:

-Jos kaikkea suomalaista (=Arctian) kalustoa ei tarvita, niin mihin Voimaa tarvitaan (myyntiin, romutukseen tms.)?

-Vai tunnustetaanko se että msv (=multiuseless support vessel) Botnica on jäänmurtoonkin kelpaamaton?

-Miksi koko Botnica rakennettiin, kun esim. Hanse olisi saattanut olla silloin edullisesti hankittavissa (vai oliko DSND:n kiristysote MKL:n johtajista jo niin vahva)?
(Aikoinaan Fennicaa rakennutettaessa Nordica oli ainoastaan optio, joka piti käyttää vasta Fennican osoittautuessa käyttökelpoiseksi (miksi se ainakaan taloudellisesti ei koskaan osoittautunut) ja Botnican koko hankinta suuri mysteeri ainakin allekirjoittaneelle.)


"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#174
Erään "varustamon" tilasta SM sivulla 44 (Jäävuorisaarna):

http://www.seacommand.fi/media/SM_10-11_2011_Netti.pdf

Kehity sitten tälläisen "varustamon" puitteissa innovatiiviseksi ja dynaamiseksi.

EDIT: Päivän kevennys:

http://www.arctia.fi/avoimet_tyopaikat

"HAEMME PERÄMIEHIÄ JÄÄNMURTAJIIN JA OFFSHOREALUKSIIN"

Hienoa että Arctiankin mielestä offshorealukset eivät ole jäänmurtajia vaan ihan jotain muuta.

Edelleen samaa ilmoitusta siteeraten ketään ei haluta sitouttaa jäänmurtoon vaan kaikki offshoresta kiinnostumattomatkin pakotetaan offshoreen (=DP, BOSIET, HLO yms. kursseille). Sanoisin että "waste of time and money" sellaiseen toimintaan, joka 20-vuoden aikana on tuottanut ainoastaan tappiota ja tulee tuottamaan jatkossakin.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 03.11.2011, 23:05:29
-Miksi koko Botnica rakennettiin, kun esim. Hanse olisi saattanut olla silloin edullisesti hankittavissa (vai oliko DSND:n kiristysote MKL:n johtajista jo niin vahva)?

Botnicaa ei tilausvaiheessa markkinoitu ainakaan julkisesti Hansen korvaajana vaan kymmenentenä murtajana. Toisin sanoen murtajalaivastoa piti kasvattaa yhdellä aluksella vastaamaan lisääntyneen liikenteen tarpeita. Se on sitten eri asia, oliko tämän kaltainen tarkoitus aidosti olemassa. Voi tietysti olla, että päättäjien mielissä Botnica oli alun perinkin Hansen korvaaja mutta tätä ei voitu tilausvaiheessa ääneen sanoa, koska Hansen ostaminen olisi tullut taloudellisesti niin paljon halvemmaksi.

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 03.11.2011, 23:05:29
(Aikoinaan Fennicaa rakennutettaessa Nordica oli ainoastaan optio, joka piti käyttää vasta Fennican osoittautuessa käyttökelpoiseksi (miksi se ainakaan taloudellisesti ei koskaan osoittautunut) ja Botnican koko hankinta suuri mysteeri ainakin allekirjoittaneelle.)

Fennica ja Nordica tilattiin keskellä syvintä lamaa, joten niiden hankinnan tärkeimpänä perusteena taisi olla halu tukea kotimaisia telakoita. Tarmolla oli kyllä ikää 90-luvun alkupuolella jo jonkin verran mutta Varma ei ollut juuri Apua vanhempi ja olisi hyvinkin voinut palvella 2000-luvun puolelle saakka.

Janne Koskinen

#176
http://www.lvm.fi/web/fi/uutinen/-/view/1276305

"Arctia Shipping Oy:n ja Meritaito Oy:n omistajaohjaus valtioneuvoston kansliaan

Uutinen 03.11.2011 13.24


Valtioneuvoston omistajapolitiikkaa koskevaan valtioneuvoston periaatepäätökseen sisältyy linjaus siitä, että liikenne- ja viestintäministeriön omistajaohjauksessa olevien Arctia Shipping Oy:n ja Meritaito Oy:n omistajaohjaus siirretään valtioneuvoston kansliaan. Siirron tarkka ajankohta ilmoitetaan myöhemmin.

Ohjauksen siirtäminen selkiyttää liikenne- ja viestintäministeriön roolia Liikenneviraston ja kyseisten yhtiöiden välillä. Molemmilla yhtiöillä on julkisiin hankintoihin kuuluvat tilaaja-tuottaja-roolit. Liikennevirasto hankkii kilpailutettuja palveluja molemmilta yhtiöiltä."

Pari kysynystä:

-Miksi vasta nyt?

-Miksi ei TEMmin ohjaukseen?

-Miksi Finnpilot ei ole mukana?

Kuitenkin positiivista on, että johtajuusvajeesta ja huonosta johtamisesta kärsivä/kärsinyt Arctia shipping (jo Finstashipin ja ko. toimintojen suhteen MKL:n ja MKH:n ajoista aina siitä saakka kun valvonta/ohjaus siirtyi pois silloiselta KTM:ltä) saa luultavasti kriittisemmän tarkastelun seurauksena ammattitaitoisemman ja paremman johdon, jolla on kyky fokusoida olennaista (=jäänmurtoa) ja skipata epäolennainen ja tuottamaton haara (=offshore) pois.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#177
Smuryn vuodatus aiheesta:

http://www.smu.fi/viestinta/tiedotteet/?x1567738=2626940

"Syyksi siihen, että monitoimimurtaja Botnicaa ei kelpuutettu mukaan lisäjäänmurtosopimukseen ja siihen, että se on syrjäytetty Zeus –aluksella ja mahdollisella ruotsalaisella murtajalla, on ilmoitettu Botnican korkea kustannustaso. Sanomatta on kuitenkin jätetty se, että Zeus on suomalaisen merenkulun tukijärjestelmän piirissä, minkä vuoksi sen työvoimakustannustaso on huomattavasti alhaisempi kuin tukien ulkopuolella olevan Botnican. Myös ruotsalainen murtajakalusto on ulkomailla toimiessaan ruotsalaisen tukijärjestelmän piirissä."

Totta toinen puoli, mutta huomioiden sen muodollisen korvauksen, jolla Botnica aikoinaan siirtyi Arctialle voidaan subventiota pitää "nettopalkkausmallia" huomattavasti suurempana. Ei voi olla niin että saadaan kalusto "ilmaiseksi" ja sitten ruinataan tukia. Perustettakoon vispilöille oma erillinen yhtiönsä, joka maksaa aluksista markkinahinnan ja saa tuet. Tämä olisi pitkään kuuluttamani ristisubventiomahdollisuuden eliminoimisen mahdollistavaa ja ainoa keino vertailla kustannuksia perinteinen vs. mtm. (Siis yhtiö, jolla ei ole mitään sidonnaisuuksia perinteisiä hoitavaan yhtiöön eli ns. tytäryhtiömalli on riittämätön.)

"Pysyminen Suomen lipun alla turvaa myös sen, että monitoimimurtajilla työskentelevät noin 150 suomalaista erikoiskoulutettua merenkulkijaa säilyttävät työpaikkansa sekä sen, että jäänmurron osaaminen ei häviä Suomesta."

Erikoiskoulutettua ja koulutettua, BOSIETista ja heliguardistako on kyse? Samalla tavalla kauppa-alusten miehistö osallistuu hinauksiin ja ränniajoihin ja diesel-sähköisen koneiston eroavaisuudet vastaaviin propulisiojärjestelmiin muissa aluksissa on olemattomat. Kyllä se erikoistuntemus jäänmurron ja DP-operoinnin suhteen on kansipäällystössä, jos on. Tosin kuten aiemmin kirjoitettua sitoutuminen jäänmurron opetteluun on nuoremmalla polvelle mahdotonta, koska pompotellaan alustyypistä ja aluksesta toiseen vaikka offshore ei kiinnostaisi hevon humpan vertaa.

Sitä paitsi eikös Arctian "offshoreuskovaisen" lahkohaaran pitäisi olla innoissaan?
Vielä pari vuotta sitten tj. Vauraste hehkutti offshoresta tulevan yli puolet liikevaihdosta.
Vaiko onko sittenkin niin, että tarvitaan ylihinnoiteltua talvimerenkulkua kattamaan offshoren tappiot?

Kerrotun kertausta, mutta miksi ihmeessä Botnicaa ei tarjottu Viroon jos offshoresta ei olekaan kullanvuolentaa?
Jos hinta ei olisi ollut kohdallaan, niin sopimusta ei luonnolisestikaan olisi tehty (tyhjän saa pyytämättäkin).
Tosin virolaiset saattaisivat yhä olla halukkaita neuvottelemaan Botnicasta?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Jatkanpa monologia eli hiukan tietoa käydystä tarjouskilpailusta:

Ensimmäisellä kierroksella Arctia teki tarjouksen, joka ei ollut pyynnön mukainen.

Tästä huolimatta Arctialle annettiin toinen mahdollisuus tehdä pyynnön mukainen tarjous.
(Eli Arctian tulisi olla tosi onnellinen että ylipäänsä saivat joillekin mtm:stä sopimuksen; muiden tarjoajien suhteen tuskin olisi näin menetelty.)

Botnicalla on muistaakseni 19-20 hlö:n talvimiehitys ja Zeuksella 8-9 hlö:n, joten ainakin miehityskustannuksissa ero ilman tukiakin on varsin suuri ja lisäksi Arctian työehtosopimuskin lienee kalliimpi.

Alueellinen jäänmurtomalli, jota Arctiaa lukuunottamatta kukaan muu ei halua on tullut tiensä päähän ja aikarahtausmalli vallitsevaksi käytännöksi.

Mielenkiintoista lienee tulossa uuden murtajan hankinnan suhteen, koska näyttää ettei Arctiassa osata tehdä tarjouspyynnön mukaisia tarjouksia eli ollaan asettamassa muut tarjoajat etulyöntiasemaan.

Ei ole ihme että tässä tilanteessa vedettiin Arctiasta ja sen omistajaohjauksesta tietyt johtopäätökset ja tehtiin päätös omistajaohjauksen siirrosta. Kumma kyllä tämä ei koske Finnpilot pilotage Oy:tä?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

No niin, lisää ångaa myllyyn:

http://www.unols.org/meetings/2011/201102prv/201102prvap17.pdf

"TransAtlantic is currently negotiating with shipyards for four Polar Class icebreaking offshore vessels"

"TransAtlantic could order 1-2 extra units that could be put on Bare-Boat hire, say for 5-10 years."

Joten ollos huoleti lisää kilpailua on tulossa, ... ainakin myöhemmin:

"Long-term USA will build its own tonnage – but short time this can fill gap."

Itämerelläkin saattaa tulla ahdasta.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama