Otsikko on vähän harhaanjohtava. Ei kait se Tallink ole, joka ostamista suunnittelee.
http://www.hs.fi/talous/a1414550913135
Samoin jutun kuva on harhaanjohtava, ei liene yhtään Bojoa EA:lla enää tänä päivänä.
Tätähän huhuttiin pari vuotta sitten.
Kohta ainoat yhtiöt joilla pääsee Virosta pois ovat Tallink ja Elron. Jännää... ;D
Löyty tällänen linkki kun hetkisen etsi: http://www.lansivayla.fi/artikkeli/247838-tallink-silja-ostaa-lentoyhtion-hinta-vain-0-euroa
Kysyn vaan, että jos Tallinkilla ei meinaa olla varaa edes Silja Europan remontointiin ja liikennnöintiin kalliimmalla polttoaineella, niin miten sillä sitten olisi varaa lentokonetoimintaan? Villi veikkaus, että pian saadaan lukea kunnolla Tallink Siljan talousvaikeuksista... Tietysti se olisi mahdollista, että kun hinta jutun mukaan on 0e että sen jälkeen yritetään myydä eteenpäin kallimmalla... :o Ja jos aihe tuli väärälle alueelle, niin ylläpito siirtäköön oikeaan :)
Niin kuin tuossa jutussa hieman eri sanankääntein kerrotaan, on ostaja Tallinkin omistajayhtiö. Mitä juttu ei kerro, on se, että omistajayhtiö on Infortar Grupp, joka omistaa Tallink Gruppista "vain" 36% (Tallinkin nettisivujen mukaan). Joten jos Tallinkilla ei ole varaa kalliiseen polttoaineeseen, ei se automaattisesti tarkoita sitä, ettei sen omistajayhtiöillä olisi.
En kyllä itse siltikään ymmärrä Estonian Airin ostamista, jos yhtiö on kerran konkurssin partaalla ja Viron valtiokin haluaa siitä eroon... Mutta kuten sanoit, voihan se olla että se sitten myöhemmin myydään kovalla rahalla eteenpäin.
Ei liity kyllä millään tavalla matkustaja-aluksiin lentoyhtiöt.
Ja http://www.maritimeforum.fi/index.php?PHPSESSID=0d4togptige0p3i3jvt3h7ktp0&topic=17545.0
Tuo on kyllä oikein mielenkiintoinen tieto, että ei ole varaa remontointiin tai kallimpaan polttoaineeseen. Liekö tiedolle on joku lähde?
No yleisesti ottaen, on todella outoa, että ensin julkisuudessa itketään, että kun rikkidirektiivi tulee voimaan, on aluksen operoiminen liian kallista, (Silja Europa) ja nyt kuitenkin ollaan ostamassa yhtiötä joka on konkassa. Se on se outo juttu mikä tässä mietityttää, vai onko Tallink niin ahne yhtiö, että ostaa mitä vain (esimerkkinä Superfast ja Viking Isabella), että saisi oman bisneksensä konkurssin uhallakin kannattamaan? Ja se on totta, että lentoyhtiö ja laivayhtiö ei liity kyllä toisiinsa alunperin mitenkään :D