maritimeforum.fi

Merenkulku => Matkustaja-autolautat => Aiheen aloitti: Miran Hamidulla - 29.06.2007, 16:16:28

Otsikko: Kiinteä yhteys Rødbyn ja Putgardenin välille?
Kirjoitti: Miran Hamidulla - 29.06.2007, 16:16:28
Tanskan ja Saksan välille rakennetaan silta

Saksa ja Tanska ovat sopineet rakentavansa sillan Fehmarnin salmen yli. 19-metrisestä sillasta tulee yksi maailman pisimmistä.
Kun silta on valmis vuonna 2018, sitä pitkin pääsee ajamaan Hampurista Kööpenhaminaan. Matka-aika lyhenee tunnilla eli noin 3,5 tuntiin.

Tällä hetkellä matka vaatii lauttaa, joita salmen yli sahaa ympärsi vuorokauden puolen tunnin välein.

Hankkeen kustannusarvio on 5,6 miljardia euroa. Osa pyritään saamaan takaisin siltatulleina.(YLE)



Eli 2018 asti salmen pääsee ylittämään vielä merimatkasta nauttien, sen jälkeen täytyy ostaa huoltikselta kumivene tai käyttää Gedserin/Trelleborgin reittejä Rødby-Puttgarden reitin sijasta...
Otsikko: Vs: Kiinteä yhteys Rødbyn ja Putgardenin välille?
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 29.06.2007, 17:12:10
19-metrisestä sillasta tulee yksi maailman pisimmistä.

Käsittämätöntä. 19 metriä pitkä. Mihinkähän se ihmiskunta vielä tulevaisuudessa pystyy? :o ;D
Otsikko: Vs: Kiinteä yhteys Rødbyn ja Putgardenin välille?
Kirjoitti: Jussi Littunen - 29.06.2007, 17:37:53
Siinä on Scandlinessille pieni menetys. Heidän reittinsä ja 4 lauttaa joutuu käyttämättömäksi, jos silta todella korvaa laivaliikenteen.
Kenties laivaa myyntiin ?

19-metrisestä sillasta tulee yksi maailman pisimmistä.
(YLE)

Vaiko sittenkin 19-kilometrisestä sillasta?

Otsikko: Vs: Kiinteä yhteys Rødbyn ja Putgardenin välille?
Kirjoitti: Miran Hamidulla - 29.06.2007, 22:33:29
Siinä on Scandlinessille pieni menetys. Heidän reittinsä ja 4 lauttaa joutuu käyttämättömäksi, jos silta todella korvaa laivaliikenteen.
Kenties laivaa myyntiin ?
Onhan nuo alukset tuolloin jo 20 vuotiaita, joten ovat sopivassa myynti-iässä toisin kuin esimerkiksi Ison-Beltin laivat, jotka sillan valmistuessa kelpasivat vain lähinnä kehitysmaihin tai romuttamolle. Rødby-Puttgarden välille on myös pyrkinyt myös norjalainen Bastö Fosen varustamo enkä olisi mitenkään yllättynyt, vaikka sekin tulisi vielä vuolemaan kultaa välille, kun sillan valmistumiseen menee vielä noin pitkä aika.

Vaiko sittenkin 19-kilometrisestä sillasta?
YLE osaa. ;)
Otsikko: Vs: Kiinteä yhteys Rødbyn ja Putgardenin välille?
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 04.07.2007, 01:30:15
Saksassa vastustettiin Tanskan-siltaa

Sadat ihmiset osoittivat tiistaina Pohjois-Saksassa mieltään Saksasta Tanskaan rakennettavaa siltaa vastaan. Saksalaiselta Fehmarnin saarelta on tarkoitus rakentaa silta Lollandiin Tanskaan. Siltahanke on saanut vastaansa erityisesti luonnonsuojelijoita, jotka pitävät hanketta vaarallisena ympäristölle. Suurta vastusta hanke on herättänyt myös niissä, jotka saavat elantonsa Fehmarnin ja Lollandin välisestä lauttaliikenteestä. Saksan ja Tanskan viranomaiset antoivat viime viikolla siunauksensa sillan rakentamiselle. Yhdeksäntoista kilometriä pitkä silta olisi Euroopan pisin. Rakennustyöt on määrä aloittaa 2011, ja sillan kaavaillaan valmistuvan 2018.

Julkaistu 3.7.2007 21:54:00
  -Turun Sanomat-
Otsikko: Vs: Kiinteä yhteys Rødbyn ja Putgardenin välille?
Kirjoitti: Marko Stampehl - 04.07.2007, 12:15:17
Tämä hanke on toki paljon keskusteltu täällä Saksan yleisössä. Ja viimeinen sana tässä ei ole vielä puhuttu, kun molemmat parlamentit täytyy ratifioida sopimuksen.
Itse uskon tähän vasta sitten kun rakennustyöt toki alkaavat.

Otsikko: Vs: Kiinteä yhteys Rødbyn ja Putgardenin välille?
Kirjoitti: Janne Koskinen - 02.02.2011, 19:19:19
Olikos tää Saksassa jo hyväksytty?

"Danish parliament: build a tunnel

The Danish parliament prefers a tunnel to a bridge between Rødbyhavn and Puttgarden in Germany, a recent voting confirms. The tunnel, made of concrete, will be constructed ashore and thereafter towed to its position in the Fehmarn Belt.
   The main reason why the parliament prefers a tunnel is business related. When building a tunnel the concrete elements can be built in Denmark of Danish material. If choosing a bridge, the main material would be steel imported from China.
   The tunnel will consist of both road and railway. The construction work on the Fehmarn connection starts in 2014 and ends in 2020. The tunnel will be 17.6 kilometres long and cost DKK 37.9 billion.


Bent Mikkelsen"


Hanke tosin myöhästynee vuoteen 2020.


 
Otsikko: Vs: Kiinteä yhteys Rødbyn ja Putgardenin välille?
Kirjoitti: Marko Manninen - 31.12.2012, 10:53:55
En löytänyt täältä keskustelua kyseisestä aiheesta. Kumminkin tunnelin avaamisen jälkeen Scandlinesin linja samalla reitillä todennäköisesti kaatuu.
Tanskalaisilla on kovempi tahtotila rakentaa tunneli, kuin saksalaisilla.

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288419260018.html
http://www.hs.fi/ulkomaat/J%C3%A4ttitunneli+suunnitteilla+Tanskasta+Saksaan/a1305546922082
http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=362881&lan=fi
http://www.koneporssi.com/uutiset/nopea-yhteys-tanskan-ja-saksan-valille-tunneli-femernin-salmen-alle/
http://www.svd.se/naringsliv/jattetunnel-planeras-pa-ostersjons-botten_6537877.svd
http://www.ndr.de/fernsehen/fehmarnbelt173.html

Siinä on muutamia linkkejä hankkeesta.
Otsikko: Vs: Kiinteä yhteys Rødbyn ja Putgardenin välille?
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 20.06.2014, 07:07:17
Näyttäisi nyt sitten tunnelia pukkaavan, vaikka ainakin kerran on jo sillastakin sovittu...
http://yle.fi/uutiset/fehmarnin_uppotunnelista_uusi_tie_eurooppaan/7311218

En jaksa ymmärtää, missä tämän hankkeen nerous piilee. Välttämättömästä yhteydestähän ei ole kyse, eikä siihen varmaan mitään erityisempiä EU-tukiakaan tipu. Ympäristöhaitatkin herkälle Itämerelle ovat ilmeiset, vaikkeivät toki niin isot kuin sillan. Tietysti omalla autolla Berliinin ja Köpiksen välillä Rostock-Gedser lauttayhteyttä nopeampaa kyytiä halajavat kiittävät.
Mutta jos Tanska haluaa kuvion maksaa, niin mitäpä sitä kieltämäänkään. Tosin ei ole mitään takeita, että tunneli ikinä maksaisi itseään takaisin, sille on nimittäin asetettava varsin korkea käyttötaksa, jota halvempi kyyti varmasti löytyy niin lautalla kuin luonnollista maareittiä Jyllannin kautta.
Otsikko: Vs: Kiinteä yhteys Rødbyn ja Putgardenin välille?
Kirjoitti: Tuomas Romu - 20.06.2014, 14:26:18
Ympäristöhaitatkin herkälle Itämerelle ovat ilmeiset, vaikkeivät toki niin isot kuin sillan.

Toisaalta ympäristöhaitta on paikallinen, rajoittuen vain tunnelin välittömään lähetykseen, ja katoaa ajan myötä kun tunneli sulautuu osaksi alueen ekosysteemiä.
Otsikko: Vs: Kiinteä yhteys Rødbyn ja Putgardenin välille?
Kirjoitti: Marko Stampehl - 21.06.2014, 00:30:08
asetettava varsin korkea käyttötaksa, jota halvempi kyyti varmasti löytyy niin lautalla kuin luonnollista maareittiä Jyllannin kautta.

Jyllannin kautta voi mielestäni tuskin kutsua luonnolliseksi maareitiksi esim. Hampurista Köpikseen:

Puttgarden-Rødby:n kautta 334 km
Koldingin ja Odensen kautta 473 km ( ja täälläkin taksa Storebæltbron käytöstä maksettava)


 
Otsikko: Vs: Kiinteä yhteys Rødbyn ja Putgardenin välille?
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 06.06.2018, 23:17:23
Tästä hankkeesta ei hetkeen ollut kuulunut mitään, mutta ainakin aihetta käsittelevän sivston mukaan rakennustyöt olisi aloitettu. Vai onko sittenkään? Onko kaikki sivuilla esitelty sittenkin vasta haavekuvaa, ja todelliset rakennustyöt odottavat alkamistaan lupaviidakossa?
https://femern.com/da/Tunnel

Niin tai näin, eivät ainakaan nuo aiemmissa yhteyksissä esitetyt aikatauluarviot tule pitämään.
Otsikko: Vs: Kiinteä yhteys Rødbyn ja Putgardenin välille?
Kirjoitti: S Liljeström - 13.06.2018, 20:48:26
Olen kuitenkin sitä mieltä, että lautat saisivat jatkaa. Kyllä sen 45 minuuttia
jaksaa aloillaan istua. Sillasta tulisi kuitenkin maksullinen.
Matkustan aika paljon kontinentille autolla ja valitsen usein yölautan Trelleborgista
tai Malmöstä kumpi kulloinkin on edullisempi ajamisen sijaan.
Otsikko: Vs: Kiinteä yhteys Rødbyn ja Putgardenin välille?
Kirjoitti: Marko Manninen - 16.06.2018, 21:37:23
Jossain oli joskus kirjoitusta, että tunneli olisi 39 vuotta maksullinen.
Tässä ei ole pelkästään kyse autoliikenteestä. Iso tulevaisuuden tekijä on nopeat rautatietie yhteydet pohjolan suurimmista kaupungeista keski Eurooppaan. Tätä samaa suunnitellaan Helsingistä Baltian kautta. Itse kannatan kyllä tunnelin rakentamista.