Finnlines suunnittelee uusia matkustaja-autolauttoja

Aloittaja Kalle Id, 07.10.2018, 20:29:28

« edellinen - seuraava »

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 30.10.2018, 13:38:15
Finnlines on kiistattomasti markkinajohtaja lounaisen Suomen ja Ruotsin välillä, kun mittarina käytetään sitä mahdollisten kiristyvien ympäristömääräysten kannalta olennaisinta tekijää eli rahtia. Jos kuorma ei mahdu kyytiin, olisi huolitsijalla kuitenkin oltava velvollisuus reitittää se uudelleen, ja tässä mielessä olisi perusteltua, että Kapellskär olisi satamana myös Vikingillä ja Tallinkilla, jos ei muuten, niin siten, että niillä olisi valmius ottaa F:n ylijäämärahtia kyytiin, jos on tilaa. Viikonpäivien mukaan tuleva säätely vuorotiheyteen saattaa olla odotettavissa varustamoista riippumattomista syistä, mutta syytä on kuitenkin varmistaa sekin, että aina edes joku kolmesta kulkee (eli myös Finnlinesin olisi mahdollistettava ajoneuvottomien matkustajien kyytiin pääsy ainakin päivävuoroilla).
Ei huolitsija tarvi velvotteita rahdin muuttamiseen. Sillä on paineet saada se laivaan. Itsekkin olen ollut tilanteessa, että olen ollut kaikkiin kolmeen ventalla ja viikkarilta siunautu paikka 17 metriselle.
Säätely kuullostaa vapaiden markkinoiden tuhoamiselta. Ei varmaan mene läpi. Kyllä sitä seurataan kokoajan mihin laivaan kuorma saadaan. Turhaan sitä on ajaa Kapellskäriin jos on tilaa Tukholman laivoissa. Ei sen takia tarvi laivaa pysäyttää laivoja vieraaseen satamaan. Olisi mielenkiintoista tietää Tukholmaan kulkevien laivojen täyttöaste. 56 lähtöä on viikossa, niin monta niistä on täynnä. Veikkaan lähemmäs 50 on täyteen lastattu. Ahvenanmaan palveleminen tekee sen laivan täyttämisen vaikeammaksi, mut kuitenkin ei niiden tarvi ottaa lisärahtia enää mistään.
90 luvun alusta on liikenteen profiili muuttunut oleellisesti rahdissa ja matkustamisessa. Kapellskärin painopiste on rahdissa mielestäni ja satamat joihin sieltä kannattaa ajaa ovat Naantali ja Paldinski. Nämä linjat sopivat parhaiten Finnlinesin ja DFDS:n operoitavaksi. Ei kannata unohtaa Maarianhaminan linjaa myöskään.
Ennemmin lähtisin kehittämään Naantali - Långnäs linjaa paremin paremmin matkustajille ja autoilla kulkeville. Tämänkin reitin laivalla on oltava avokansi IMO kuljetuksia varten. Tämänkin linjan kehittämisellä saataisiin Ruotsin ja Suomen välille lisää kaistametrejä. Ruotsin ja Ahvenanmaan välillä ei taida hirveästi kulkea porukkaa muilla kun Rosellalla ja Eckerön kilpailevalla linjalla.
Mut aiheeseen niin Finnlines ei mielestäni tarvi reitille ku sen kaksi suurta laivaa.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 30.10.2018, 13:38:15
Kuten toki kaikki hyvin muistammekin, Vikingin lähtö Kapellskäristä -90-luvulla johtui kahdesta toisistaan riippumattomasta tekijästä, eikä ollut ns.oma valinta. Ensinnäkin sataman silloinen omistaja ei ollut kiinnostunut kunnostamaan sitä uusien alusten tarpeiden mukaiseksi (mikä edelleen tuntuu todella omituiselta, eihän satamalla muita asiakkaita tuolloin edes ollut) ja sitten Myrstenin konkurssin jälkeen Eklundin oli pakko siirtää Rosella korvaamaan menetettyä Kalypsoa.
Oliko Kapellskärin omistaja muuten jo tuolloin 80-luvulla Stockholms Hamnar? Lueskelin nimittäin tässä juuri vanhoja lehtijuttuja 70-luvulta ja kiinnitin huomiota siihen, että 70-luvun puolivälissä oli tehty päätös Kapellskärin muuttamisesta Suomen-suunnan lauttaliikenteen keskussatamaksi, jonne oli tarkoitus siirtää Siljan Norrtäljen-liikenne sekä ilmeisesti jossain vaiheessa myös Tukholmaan suuntautunut liikenne. Tukholman kaupunki ja satama kuitenkin vastustivat suunnitelmaa jyrkästi eikä se oikein missään muodossa toteutunut. Kun Silja vielä meni lopettamaan Norrtäljen-liikenteen kannattamattomana ennen suursataman valmistumista, jäi Kapellskäriin vain siellä jo ollut Vikingin liikenne. Mutta siis jos Kapellskär oli 80-luvun lopulla Stockholms Hamnarin omistuksessa, saattoi siellä olla pelko tästä vanhasta visiosta ja halu varmistaa, että Vikingin pääsatama Ruotsissa on edelleen Tukholma (missä ansiokkaasti onnistuttiinkin).

Itse näkisin kuitenkin, että visiot Vikingin tai Siljan liikenteen siirtämisestä osittain tai kokonaan Kapellskäriin ovat lähinnä menneisyydessä elämistä ja muistoja niiltä ajoilta, jolloin uskottiin kaikkien tulevaisuudessa ajavan autolla ja täten lauttasatamien ideaalin sijainnin olevan kaukana kaikesta. Niin kauan kuin matkustajat näyttelevät Siljalle ja Vikingille Turun-linjalla merkittävää roolia, on järkevintä pitää satamat Turussa ja Tukholmassa. Jos kumpikaan haluaa muuttaa tuotettaan rahtipainotteisempaan suuntaan, on tilanne eri. Mutta minun on jotenkin vaikea uskoa näin käyvän, kun tiedetään Finnlinesin suunnittelevan linjalle vielä nykyistäkin isompia rahdinkuljettajia.

Ville Taavitsainen

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 31.10.2018, 16:28:50
Itse näkisin kuitenkin, että visiot Vikingin tai Siljan liikenteen siirtämisestä osittain tai kokonaan Kapellskäriin ovat lähinnä menneisyydessä elämistä ja muistoja niiltä ajoilta, jolloin uskottiin kaikkien tulevaisuudessa ajavan autolla ja täten lauttasatamien ideaalin sijainnin olevan kaukana kaikesta. Niin kauan kuin matkustajat näyttelevät Siljalle ja Vikingille Turun-linjalla merkittävää roolia, on järkevintä pitää satamat Turussa ja Tukholmassa. Jos kumpikaan haluaa muuttaa tuotettaan rahtipainotteisempaan suuntaan, on tilanne eri. Mutta minun on jotenkin vaikea uskoa näin käyvän, kun tiedetään Finnlinesin suunnittelevan linjalle vielä nykyistäkin isompia rahdinkuljettajia.

eiköhän tuo liikenteen siirtäminen ole yhden ihmisen päiväuni. Niin kauan siitä on saanut täällä lukea, mutta eipä näytä mitään siihen viittaavaa suunnitelmaa kummallakaan olevan.
Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

Mikko-Oskari Koski

#18
Kapellskärin omistaja oli vielä vuonna -90 Roslagshamnar ab. Kauppa Tukholman satamayhtiön kanssa tehtiin ennen Finnlinesin ensimmäisen vaiheen muuttoa, eli aikana, jolloin sen aktiivinen liikennöinti oli vain Ålandsfärjanin varassa. Sataman erinomainen sijainti oli kiehtonut Finnlinesia, mutta koska Vikingillä oli sopimusta Naantalin kanssa vielä kesällä -96, ei muutto Hargshamnista ja Uudestakaupungista ennen tätä tainnut oikein käydä laatuun.

Linjaprofiililtaan Vikingin Naantali-Kapellskär oli hyvin erilainen kuin nykyinen Finnlines samalla reitillä. Vikingillä oli kyydissä käytännössä kaikki Ahvenanmaan ja Ruotsin välinen asiakaskunta (Ålandsfärjan oli miltei kesälautta ja Eckerössäkin pidettiin joulu-maaliskuussa liikennöintitauko) ja runsaasti henkilöautomatkustajia, joiden intressi käyttää tätä reittiä oli se, ettei autosta peritty kuljetusmaksua paitsi kesällä. Jonkin verran Vikingillä oli myös risteilyasiakkaita, mutta viimeistään -80-luvun lopulla näitä keskitettiin entistä enemmän Turun aluksille.
Ilmeisesti Eklundilla olisi ollut Kapellskärin varalle enemmänkin suunnitelmia, koska vielä Isabellan valmistuttuakin varustamo vihjasi aluksen "vielä tulevan sille reitille, mille se oli tarkoitettukin" (näinhän ei sitten käynyt, vaikka kaikkia muita reittejä Bella Viking-vuosinaan ajoikin). Myrstenillä ei välttämättä ollut linjan suhteen samanlaisia intressejä (jossain vaiheessa Athenaa vihjailtiin rakennettavan Turun linjallekin, kunnes Tukholman risteilykuvio varmistui), mutta jostain syystä tuolloin jo vuokralautaksi muuttunutta D2:a kuitenkin roikotettiin mukana melkein katkeraan loppuun asti.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 08.11.2018, 01:11:07 jossain vaiheessa Athenaa vihjailtiin rakennettavan Turun linjallekin, kunnes Tukholman risteilykuvio varmistui
"Lounais-Suomen ja Ruotsin välisille linjoille" muistaakseni alkujaan luvattiin kun laiva tilattiin.

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 08.11.2018, 15:08:13
"Lounais-Suomen ja Ruotsin välisille linjoille" muistaakseni alkujaan luvattiin kun laiva tilattiin.

Athenan vesillelaskun aikaan sen sanottiin tulevan väliaikaisesti Turun linjalle sisaraluksen valmistumiseen asti.

Kalle Id

Emanuele Grimaldin mukaan uusien alusten tilaus allekirjoitettaisiin syyskussa. Ainakin Fincantieri on mukana kilvassa rakentamisesta: http://ulkomatala.net/ajankohtaista/uutiset/2019/finnlinesin-super-star-luokan-tilaus-syyskuussa/

Juhani Mehto

Tilaus uusista aluksista varmistui suunnittelija Knud E. Hansenin mukaan ennen joulua - kas kun kukaan ei maininnut sitä täällä. Rakentajana on CMI Jinling Weihai -telakka Kiinassa ja valmista pitäisi olla vuonna 2023.

Sjöfartstidningen (kuva aiemmasta designista, voi poiketa tilatusta)
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Pekka Laakso

Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Kalevi Lehto

Kaikenkaikkiaan aika surullista, että eurooppalainen varustamo menee tässä vain hinta edellä. Tosin yllättävän vähän on toistaiseksi ainakaan Suomessa näkynyt tai kuulunut porua kiinalaisen halppistelakan valinnasta uusien alusten toimittajaksi. Tai ainakin selvästi vähemmän, kuin Viking Linen kohdalla.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Juhani Mehto

Viime viikolla kerrottiin, että Deltamarin hoitaa alusten teknisen suunnittelun.

Deltamarinin tiedote
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Tänään ilmoitettiin, että alusten nimiksi tulee Finnsirius ja Finncanopus.

Klikkaa jos et usko (Shippax englanniksi)
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Pekka Laakso

Finnlines tiedottaa:

"02.06.2021Mediatiedotteet
Ensimmäisen uuden Superstar ropax-aluksen rakentaminen on alkanut
Finnlines Oyj                                                                    Lehdistötiedote, Helsinki, 2.6.2021

Ensimmäisen uuden Superstar ropax-aluksen rakentaminen on alkanut

Kahdesta uudesta Finnlinesin tilaamasta Superstar ropax-aluksesta ensimmäistä on alettu rakentaa. MS Finnsiriuksen perinteinen teräksenleikkausseremonia pidettiin China Merchants Jinling Weihain telakalla Kiinassa 1.6.2021. Ympäristöystävälliset ropax-alukset uudistavat Finnlinesin palveluja ja nostavat asiakaskokemuksen uudelle tasolle.

MS Finnsirius on osa Finnlinesin 500 miljoonan euron uudisrakennusohjelmaa, joka sisältää kaksi ekotehokasta ropax-alusta ja kolme hybridiroro-alusta. Toinen uusista ropax-aluksista saa nimen MS Finncanopus.

Uusien Superstar-alusten on määrä aloittaa liikennöinti heinä- ja joulukuussa 2023 Suomen ja Ruotsin välisellä reitillä. Ne ovat Star-sarjan ropax-aluksia suurempia ja tulevat olemaan Finnlinesin lippulaivoja sekä kooltaan että tekniikaltaan parantaen yhteyksiä ja tarjoten asiakkaille entistä parempia kuljetus- ja matkustuspalveluja. Alukset ovat 235 metriä pitkiä ja niissä on 5 100 kaistametriä roro-rahdille ja tilaa 1 100 matkustajalle. Toisin sanoen alukset voivat kuljettaa kerrallaan noin 200 henkilöautoa ja 290 perävaunua tai 250 rekkaa."


Koko tiedote: https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/ensimmaisen-uuden-superstar-ropax-aluksen-rakentaminen-alkanut

Vaikka laivojen nimet pohjautuvatkin tähtitaivaan kahteen kirkkaimpaan tähteen, niin nimissä on vahvoja kaikuja historiaan Finncarriersin laivastoon liittyen...  ::)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#28
Nyt myös Finncanopuksen rakentaminen on aloitettu teräksenleikkuuseremonialla. Finnlinesin virallinen tiedote:

https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/toisen-superstar-ropax-laivan-rakentaminen-alkoi
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!