Costa Concordia karille Italiassa

Aloittaja Esa Aarimaa, 14.01.2012, 03:43:48

« edellinen - seuraava »

Kimmo Heinonen

Tämänkaltaisia uutisia jo tässä vähän odottelinkin... :-/

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2012031615330850_ul.shtml

LainaaItalian rannikolle haaksirikkoutuneen Costa Concordia -aluksen laivakello on varastettu, kertoi yleisradioyhtiö BBC perjantaina.

Teijo Niemelä

Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Kimmo Heinonen

Kolme ruumista löytyi, 4 ihmistä vielä kadoksissa.

LainaaItalialaisalus Costa Concordian hylystä on löytynyt kolme ruumista, kertovat viranomaiset torstaina. Sukeltajat löysivät ruumiit puoliksi uponneesta aluksesta. Concordia ajoi karille tammikuussa Italian rannikolla.

Torstaisen ilmoituksen jälkeen löydettyjen uhrien määrä nousi 28:aan. Neljä ihmistä on yhä kateissa.

http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2012/03/costa_concordian_hylysta_loytyi_viela_ruumiita_3353993.html

Juha Paulavuo

Costa Concordia -risteilyalus on saatu tyhjennettyä polttoaineesta. Turmalaivan omistavan Costa Crociere -yhtiön mukaan öljyn pumppaus aluksesta saatiin loppuun lauantaina. Operaatio onnettomuuspaikalla kesti yli kuukauden. Laivan tankeissa oli 2 400 tonnia raskasta polttoöljyä, jonka pelättiin vuotavan mereen.

iltalehti

Kenny Leong

Costa Concordian nosto alkaa toukokuussa

(julkaistu tänään 21.4. klo 16:02)

Italiassa karille ajaneen Costa Concordian hylky nostetaan pintaan ja hinataan yhtenä kappaleena pois onnettomuuspaikalta, laivan omistajayhtiö kertoi lauantaina. 32 ihmistä kuoli Giglion saaren edustalla tammikuussa tapahtuneessa onnettomuudessa.

Costa Concordian omistava yhtiö antoi pelastustyöt yhdysvaltalaisen Titan Salvage -yhtiön hoidettavaksi. Costa Concordian nosto-operaatio aloitetaan toukokuun alussa ja se kestää noin vuoden. Italian viranomaisten on vielä hyväksyttävä nostosuunnitelma.

Kun hylky on saatu nostettua pintaan, se hinataan satamaan. Mitä laivalle sen jälkeen tapahtuu, on Italian viranomaisten käsissä, laivayhtiö Costa Crociere kertoi lauantaina tiedotteessaan.

Noston jälkeen merenpohja puhdistetaan ja onnettomuuspaikan kasvisto istutetaan uudelleen.

Aluksesta poistettiin 2 000 tonnia öljyä ja jätevettä. Työt päättyivät maaliskuun lopulla.

Costa Concordia ajoi karille Giglion saaren edustalla 13. tammikuuta. Laivalla oli 4 229 ihmistä, joista 3 200 oli matkustajia 60 eri maasta. 32 ihmistä sai surmansa, heidän joukossaan aiemmin tällä viikolla tunnistettuja saksalaisia ja yhdysvaltalaisia turisteja. Kaksi kuolleista on yhä kateissa.

Yhdeksää ihmistä, muun muassa laivan kapteenia Francesco Schettinoa, epäillään osallisuudesta laivaturmaan.

Yle Uutiset, AP, AFP

Juha Paulavuo

Titan Salvage nostaa aluksen yhteistyössä italialaisen Micoperi-yhtiön kanssa. Mivoperi on erikoistunut vedenalaiseen rakentamiseen. Töiden on määrä alkaa toukokuun alussa ja noston on arveltu kestävän n. 12 kuukautta.

travelweekly

Juha Paulavuo

Italian johtava vetoomustuomioistuin on päättänyt jatkaa Costa Concordian kapteenin Francesco Schettinon kotiarestia. Oikeus perusteli päätöstään lausunnossa, jonka mukaan Schettino oli kyvytön tehtäväänsä risteilyaluksen kapteenina. Lausunnon mukaan Schettino osoitti "vähäistä sinnikkyyttä komentotehtävissä sekä vastuullaan olleiden matkustajien turvallisuuteen liittyvän vastuun kantamisessa".

Oikeuden mukaan on olemassa riski, että vastaavanlaisia tilanteita tulee uudelleen, jos Schettino päästetään uudelleen vastaavaan tehtävään.

iltasanomat

Janne Koskinen

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Teijo Niemelä

Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Juha Paulavuo


Tuomas Romu

#175
En ole koskaan ymmärtänyt panikointia nykyaikaisten matkustajalaivojen vakavuudesta ja siitä, kuinka syväyden ja korkeuden suhde on joidenkin mielestä "vinksallaan".

"I do not pretend to be a naval architect.  I studied English and History at Duke.  It remains a mystery to me how jumbo jets can take off or huge ships can even float.  But you don't need to be an expert to have an opinion on this issue."

Itsekin olen sitä mieltä, että A380 on aivan liian suuri lentokoneeksi. Eihän se yksinkertaisesti voi pysyä ilmassa, koska se painaa niin paljon...

Vielä kun lopettaisivat sen Titanicin märehtimisen.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juha Paulavuo

Costa Concordian turman tutkinnan mukaan laivan kunnolle ja turvallisuudelle oleellisia asioita oli retuperällä. Lakien vaatima matkatietojen tallennin oli rikki, ja alus purjehti vesitiiviit ovet avattuina, kertoo julkistamattomiin tutkintapapereihin tutustunut sanomalehti Corriere della Sera.

Lehden mukaan laivan seuraava huolto olisi ollut 14. tammikuuta. Alus kuitenkin karahti karille päivää aiemmin ja kallistui puoliupoksiin, jättäen 32 ihmistä kuolemaan.

- Matkatietojen tallennin on ties monettako kertaa hajalla... tilanne on kohta sietämätön, kirjoitti varustamon tekninen johtaja Pierfrancesco Ferro sanomalehden näkemässä sähköpostissa korjaamolle.

Tutkintaa varten haastateltu työntekijä on puolestaan kertonut, että vesitiiviitä ovia pidettiin auki henkilökunnan liikkumisen helpottamiseksi.

Tiistaina Costa Crociere -laivayhtiö kertoi hankkineensa kymmenien miljoonien eurojen edestä teräslaatikoita, joilla turmalaiva saataisiin viimein pystyyn Italian länsirannikon edustalla. Lähes 12 000 tonnin teräslaatikot sijoitetaan rungon toiselle laidalle ja täytetään vedellä, jotta pian puoli vuotta meressä maannut risteilijä oikenisi.

yle

Juha Paulavuo

Costa Concordian kapteeni vapautettiin torstaina kotiarestista. Kapteeni Francesco Schettino joutui kotiarestiin helmikuussa.

Tuomarit määräsivät, ettei kapteeni saa poistua kotikaupungistaan ennen kuin oikeus on antanut tuomionsa. Kotiarestissa hän ei saanut pitää yhteyttä kuin lähisukulaisiinsa ja lakimiehiinsä. Nyt tuomarit arvioivat, että häntä pystytään valvomaan myös vapaalla jalalla.

Schettino ja kahdeksan muuta vastaavat oikeudessa syytöksiin risteilyaluksen turmasta. Schettinoa syytetään muun muassa useista kuolemantuottamuksista ja onnettomuuden aiheuttamisesta.

aamulehti

Pasi Saarinen

Kapteeni pyysi anteeksi, mutta vesitti sen kuitenkin muistuttamalla antaneensa vastuun perämiehelle ennen onnettomuutta.

http://www.ts.fi/uutiset/ulkomaat/366923/Italialaisen+turmaaluksen+kapteeni+pyysi+anteeksi

Arttu Laaksonen

Muutama tuore kuva Costa Concordiasta:

http://shots.maritimeforum.fi/detail/48
http://shots.maritimeforum.fi/detail/50

Näyttää varmasti melko rajulta kun alkavat saada tuota nyt veden alla olevaa osaa pinnan yläpuolelle...
.: FAQ :.