Kotkan tulevasta Merimuseosta

Aloittaja Janne Korhonen, 23.07.2003, 11:40:25

« edellinen - seuraava »

Rami Vilander

Johan täällä yks merimuseo on - KyAmk merenkulun toimipiste ::)

tporko

Nytpä näyttäisi sitten tämäkin asia nytkähdelleen hieman eteenpäin...

Kotkan kaupunginvaltuusto siunasi keskiviikkoiltana uuden museokeskuksen rakennusluvan. Helsingistä Kotkaan siirtyvän Suomen merimuseon ja Kymenlaakson maakuntamuseon on määrä nousta kantasatamaan keväällä 2008.

Valtuuston lähes kolme tuntia kestäneen keskustelun jälkeen hankkeelle näytettiin vihreää valoa äänin 34–16. Yksi kokoomuksen varavaltuutettu äänesti tyhjää.

Museokeskuksen 37,8 miljoonan euron kustannusarvion hyväksyivät demareiden, vasemmistoliiton, kristillisdemokraattien ja vihreiden valtuutetut.

Kotkan museokeskuksen rahoitus ratkesi aiemmin päivällä, kun hallituksen raha-asiainvaliokunta hyväksyi uuden vuokrasopimuksen. Sopimuksen kokonaisarvo arvonlisäveroineen ja muine kertaluontoisine investointeineen on noin 60 miljoonaa euroa.

Valtion raha-asiainvaliokunta lisäsi päätökseensä ehdon, jonka mukaan valtiolla on oikeus halutessaan lunastaa Merimuseon tilat vuokrakauden aikana hinnalla, joka vastaa sopimuksen perusteena olevia rakennuskustannuksia. (STT)

Kimmo Rantanen

Jos joku ei ole vielä tietoinen, niin uuden museokeskuksen rakentaminen ei ole päässyt alkamaan budjetin lähdettyä käsistä. Alunperinhän, kun valtioneuvosto päätti merimuseon sijoittamisesta Kotkaan, rakentamisen hinnaksi arvioitiin noin 12-13 miljoonaa euroa. Arkkitehtikilpailua varten tehdyn hankesuunnitelman loppusummaksi tuli 24 miljoonaa euroa, joka sisälsi myös merimuseon yhteyteen rakennettavan maakuntamuseon kustannukset. Silloin kaupunginjohtaja Lindelöf totesi, että 20 miljoonaa saa riittää hankkeeseen. Nyt hankkeelle on myönnetty rahoitus (siis 37,8 miljoonaa), joka sekään tuskin jää lopulliseksi hinnaksi, kun suurten, ainutlaatuisten rakennusten lopulliset hinnat tuppaavat aina kasvamaan yli arvioidun. Yksi iso syy hinnan nousulle löytyy yleisestä rakennusalan suhdanteesta, joka johti siihen, että ainoa tarjouksen jättäjä oli Lemcon Oy. Se siitä tarjouskilpailusta.  ::)
Kotkan kaupungin käsittämätön investointivauhti on johtanut siihen, että Kotkan talous on kuralla valtavine velkoineen. Tämä taas johtaa ainakin veroprosentin nostoon, mutta onneksi Kotkalla on nykyään epävarman metsäteollisuuden lisäksi yksi kultakaivos, nimittäin satama, johon tehdyt investoinnit ovat osoittautuneet oikeiksi ja satama oheispalveluineen pumppaa rahaa kaupungin kassaan laajentuessaan entistä enemmän. Onko sataman kasvukaan ikuista, kun Venäjä ja halvempi Viro saa satamansa toimimaan?
Jossain vaiheessa museokeskuksen suunnitelmiin on lisätty katsomo katolle, tuhannen hengen auditorio ja kaikkea muutakin alunperin suunnittelematonta, joita nyt on yritetty karsia hinnan alaslaskemiseksi. Wellamo-nimen saaneen arkkitehtikilpailun tuotoksen oli tarkoitus olla ensi kesän Tall ships' raceen ja Meripäiviin mennessä siinä kunnossa, että sen tiloja voidaan käyttää tapahtumien huoltotiloina, vaikka näyttelyt olikin tarkoitus avata vasta vuonna 2008, saas nähdä kuinka senkin suunnitelman käy. Rakennuskustannusten noustessa räjähdysmäisesti on koko merimuseo saanut ikävän leiman Kotkan seudulla. Onpa koko hankkeesta neuvottu luopumaankin ja rakennukselle on ehdotettu nimeksi Tsunamiakin tuhoisuutensa vuoksi, vaikka loppujen lopuksi valtion Kotkalle takaisin maksama hanke ei varmasti ole se suurin syypää Kotkan huonoon talouden pitoon. Lisäksi on laskettu kolmen kuukauden viivästymisen tuovan miljoonan euron lisäkustannukset rakentamiseen, joten Lemcon Oy:n on tarkoitus aloittaa rakennustyöt välittömästi, kun valtuusto on antanut rakennustöiden aloittamisluvan. Valtion kanssa on solmittu uusi vuokrasopimus yli neljäksikymmeneksi vuodeksi, jolla katetaan merimuseon rakentamiskustannukset. Toivottavasti rakentaminen päästään nyt aloittamaan puretun Länsivaraston paikalle. Ihmettelenpä sitäkin miksei jotakin vanhoista perinteisistä satamakuureista käytetty hyödyksi rakennusta suunnitellessa. Esim. nykyisen tyhjänpattina seisovan Vironian "autohallin" olisi mielestäni voinut yhdistää uuteen rakennukseen ja panna sinne esille suurimpia tiloja vaativat veneet, kuten länsivaraston päädyssäkin oli tapana.

Juha Paulavuo

#18
* Kotkaan rakennettava Suomen uuden Merimuseon rahoittamiseksi aletaan myydä Merimuseo-obligaatioita. Tällaisen hankekohtaisen lainoitusmallin arvellaan yleistyvän Suomessa nopeasti.

YLE

* Merimuseo satsaa talvimerenkulkuun
Kaleva

Raine Taponen

#19
Lainaus käyttäjältä: Rami Vilander - 25.02.2006, 09:51:40
Johan täällä yks merimuseo on - KyAmk merenkulun toimipiste ::)

Visioni:"Joko sinne on siirretty Finnlinesin kaikki pienoismallit, mahtuisi hyvin sinne uimaaltaaseen museoitavaksi". Merenkulkuneuvos Raimo Louhekselle sen koulun eteen patsas niin museo olisi valmis.

Asuntolasta saisi hyvän Hotellin,ravintolahan siellä on jo valmiina. Valtion ei kovin tarvitsisi tukea hanketta EU- Leadership rahoituksella saisi työllistävän projektin ko. paikasta R.T
INFO HELSINKI: VR-transpoint / TURKU: MKK-Pori:SPC Finland / RIIHIMÄKI: R.T

Miran Hamidulla

Kotkassa muurattiin uuden merimuseon peruskivi

Kotkassa on muurattu uuden museokeskuksen peruskivi. Vuonna 2008 avattavaan keskukseen sijoitetaan sekä merimuseo Vellamo että Kymenlaakson maakuntamuseo.
Merimuseon sijoituksesta käytiin kilpailua Helsingin, Turun ja Kotkan välillä.

- Päätös merimuseon sijoittamisesta oli kovasta kilpailusta huolimatta selkeä, arvioi eduskunnan puhemies Paavo Lipponen Vellamon peruskiven muuraustilaisuudessa perjantaina.


http://www.yle.fi/uutiset/24h/id43095.html
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kimmo Rantanen

#21
Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 01.06.2006, 15:54:57
Wellamo-nimen saaneen arkkitehtikilpailun tuotoksen oli tarkoitus olla ensi kesän Tall ships' raceen ja Meripäiviin mennessä siinä kunnossa, että sen tiloja voidaan käyttää tapahtumien huoltotiloina, vaikka näyttelyt olikin tarkoitus avata vasta vuonna 2008, saas nähdä kuinka senkin suunnitelman käy. 

Wellamo vaihtui Vellamoksi

Kotkan kaupunginhallitus oikaisi museokeskuksen nimen Suomen kielen mukaiseksi Museoviraston kehotuksesta.

Kotkan museokeskus on juhlallisen peruskivenmuurauksen alla ristitty uudelleen Vellamoksi. Kotkan kaupunginhallitus on toistaiseksi julkistamattomalla päätöksellään oikaissut helmikuussa päättämänsä nimen Wellamo suomen kielen mukaiseksi. Nimi Wellamo herätti heti päätöksenteon jälkeen kritiikkiä, mutta vasta Museoviraston heinäkuussa kaupunginhallitukselle lähettämä kirje käänsi poliitikkojen päät.
Museovirasto muistuttaa kirjeessään suomen kielen nykykäytännöistä, joiden mukaan w-kirjaimen käyttö ei ole suositeltavaa.
-W-kirjain tuo Suomen merimuseon toimipaikalle ei-toivottavan vanhahtavan sävyn, joka voidaan helposti tulkita tämän päivän käyttöyhteydessä erikoisuuden tavoittelemiseksi ja historian väärin tulkinnaksi. Näillä seikoilla on merkittävä imagollinen merkitys erityisesti museo- ja tiedeyhteisön piirissä, mutta myös yleisemmällä tasolla, Suomen Kansallismuseon ylijohtaja Ritva Wäre ja Suomen merimuseon johtaja Leena Haila perustelevat.
Museokeskuksen nimestä järjestettiin vuodenvaihteessa yleisökilpailu. Kilpaiun raati esitti kolme vaihtoehtoa: Aava, Pooki tai Vellamo. Vellamo miellytti virkamiesvalmistelijoita eniten ja he esittivät vaihtoehdoiksi päättäjille joko Kotkan Vellamo tai Merikeskus Vellamo. Kahden kokouksen ja erillisen iltakoulupohdinnan jälkeen kaupunginhallitus väänsi yksimielisesti nimen Merikeskus Wellamoksi. Ehdotuksen teki hallituksen varapuheenjohtaja Markku Saastamoinen (kok.) ja sitä kannatti puheenjohtaja Anna-Liisa Kasurinen (sd.)
Kaupunginhallitus ei pyytänyt päätöksenteon pohjaksi suomen kielen tai historian asiantuntijoiden arviota nimestä.

W ei kuulu nykysuomeen
Museoviraston selvityksen mukaan w-kirjainta on suomessa käytetty v-äänteen merkkinä ja sitä pidetään fraktuuraan liittyvänä v:n typografisen muunnoksena. Fraktuura-kirjoitusta käytettiin yleisesti vielä sata vuotta sitten.
Nykykielessä w:stä on luovuttu vaikka se suomalaisissa aakkosissa esiintyykin. Sinne se on jätetty vierasperäisten nimien oikeinkirjoituksen helpottamiseksi. Esimerkiksi saksan ja englannin kielessä w:llä on oma ääntämyksellinen merkityksensä.
Suomen meriä on seilannut useita Vellamo-nimisiä aluksia. Muutamia Wellamojakin sieltä löytyy. Merimuseoon on tulossa yhden Wellamon kapteenin hytti.
Suomalaisesta kansanperinteestä kumpuava Vellamo tarkoittaa veden emäntää, vedenhaltija Ahdin puolisoa. Muinaiset suomalaiset anelivat Vellamolta hyvää kalaonnea ja myötäisiä purjehdustuulia.


Lainattu: Kymen Sanomat 16.9.2006

Voihan V. ::)  Eikös rouva Wäreenkin pitäisi sitten muuttaa sukunimensä nykyaikana Väreeksi.

Suomen meriä on seilannut useita Vellamo-nimisiä aluksia. Muutamia Wellamojakin sieltä löytyy.
Eiköhän Wellamo ole kuitenkin se yleisempi laivan nimi Suomen merenkulun historiassa. Ei sillä että tuo museorakennus mitenkään historiallinen olisi, mutta nimenä kuitenkin. ::)

Rolf Jacksen

#22
Ottamatta sen enempää kantaa uuteen museorakennukseen, pitää sanoa muutama asia entisestä Hylkysaaren museosta;
Vierailimme siellä kerran vuoden 2000 paikkeilla. Museo oli tunkkainen ja näyttely huonosti järjestetty. Joku voi selitellä sitä museon sen hetkisellä käymistilalla, mutta luulen, että paikan tila oli ollut sama viimeiset parikymmentä vuotta. Tätä tukee myös keskusteluni erään meriantiikin ammattilaisen kanssa, joka piti museota lähinnä suojatyöpaikkana. Myös tieteellisen palvelun laatu asiakkaille oli kuulemma jäykkää.

Mielipiteeni saattaa olla puolueellinen, koska vaimoni oli kolme kesää töissä Kotkan museoveneillä ja pääsin nuohoamaan näyttelyä päivittäin, mutta kyllä pelkät perusnäyttelyt Kotkassa ja todennäköisesti Turussa (jonka museossa en ole vieraillut) olivat aivan_toista_maata. Tämän takia ihmettelen eräiden ihmisten haikailua Hylkysaaren pölypesän perään. Kyseessä lienee enemmän nostalgia?

Wirrankosken Rami

Jotenkin en mitenkään osaa allekirjoittaa tätä museoviraston (joka ei mitenkään ole oikea viranomainen puuttumaan suomenkielen kirjoitusasuun tms) älytöntä lauselmaa... ::)

Aleksi Lindström

#24
Jaan täysin Ramin mielipiteen - meinasin heti eilen kommentoida tota Museoviraston typerämpääkin typerämpää lausuntoa mutta jätin sen tekemättä koska se olisi tarvinnut runsasta itsesensuuria - että voi olla pölvästejä tuolla Museovirastossa, eikä tää todellakaan oo eka kerta kun näin tarvitsee sanoa!  >:(

Suomen NYKYkielioppi siis ajaa MUSEON statuksen ohi, toisin sanoen asiassa ei ole mitään järkeä! Eivätkö museot enää nykyään liity historiaan??

Wirrankosken Rami

Niin, tämä on täysin henkilökohtainen mielipiteeni byrokratian, jos nyt niin voidaan sanoa, hienouksista, eikä edusta mitään edustamieni yhdistysten yms. kantoja...
Varmasti FÅA:n matkustajahöyryjen Wellamoidenkin nimet on kyseisen viraston papereissa muutettu muotoon Vellamo, Wihurin laivoista puhumattakaan... ::)

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Rolf Jacksen - 18.09.2006, 14:32:38
Mielipiteeni saattaa olla puolueellinen, koska vaimoni oli kolme kesää töissä Kotkan museoveneillä ja pääsin nuohoamaan näyttelyä päivittäin, mutta kyllä pelkät perusnäyttelyt Kotkassa ja todennäköisesti Turussa (jonka museossa en ole vieraillut) olivat aivan_toista_maata. Tämän takia ihmettelen eräiden ihmisten haikailua Hylkysaaren pölypesän perään. Kyseessä lienee enemmän nostalgia?

Yleensä tuon pölypesän perään haikailevat henkilöt ovat niitä, joiden intressi museossa keskittyy lähinnä museon arkistoon eikä niinkään itse näyttelyyn. Näitä pk-seudulla asuvia henkilöitä tietenkin luonnollisesti korpeaa se, että tuo arkisto ei ole enää suhteellisen lyhyen matkan päässä Hylkysaaressa vaan kaukana jossain idässä. Näistä henkilöistä ainakin osa olisi varmasti ollut täysin tyytyväisiä, mikäli museo olisi säilynyt Hylkysaaressa samanlaisena pölypesänä seuraavatkin vuosikymmenetkin, kunhan arkisto olisi pysynyt heidän käytettävissään.

Me, jotka katsomme tätä asiaa tavallisen veronmaksajan näkökulmasta, ajattelemme tietenkin siten, että olisi parempi, että me tuonkin laitoksen ylläpidon verorahoistamme maksavina saisimme itsellekin jotain vastinetta rahoillemme. Tällaista vastinetta olisi esimerkiksi laadukkaasti toteutettu ja edes joskus uudistuva näyttely. Helsingin vanha museo ei tällaista kyennyt tarjoamaan, mutta täytyy toivoa, että Kotkan uudessa paikassa puhaltavat uudet tuulet, ja sillä on tarjota meille jotain muutakin nähtävää kuin samat vanhat merenpohjasta löydetyt posliinikupit uudelleen sijoiteltuina.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Rolf Jacksen

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 18.09.2006, 20:20:30

Yleensä tuon pölypesän perään haikailevat henkilöt ovat niitä, joiden intressi museossa keskittyy lähinnä museon arkistoon eikä niinkään itse näyttelyyn. Näitä pk-seudulla asuvia henkilöitä tietenkin luonnollisesti korpeaa se, että tuo arkisto ei ole enää suhteellisen lyhyen matkan päässä Hylkysaaressa vaan kaukana jossain idässä. Näistä henkilöistä ainakin osa olisi varmasti ollut täysin tyytyväisiä, mikäli museo olisi säilynyt Hylkysaaressa samanlaisena pölypesänä seuraavatkin vuosikymmenetkin, kunhan arkisto olisi pysynyt heidän käytettävissään.


Suattaapi olla, suattaapi olla.
Ainakin erään henkilön mukaan asiointi kyseisessä arkistossa oli kuitenkin Hylkysaaressakin hankalaa. Palvelualttius oli heikkoa ja paikka oli lähinnä piileksimistä varten. No, maakunnan kunnanvirastossa vastikään asioineena tuo on vielä ihan tavallinen tapa.

Suurin ongelma taisi kuitenkin olla henkilökunnalla, joka ei ymmärrettävästi Helsingistä halua muuttaa.

Mikko-Oskari Koski

Ainakin perinnelaivarekisterin muutto Viaporin telakalle oli suuri parannus sekä ko.palvelun käyttäjille että sen hoitajalle Hannu Matikalle. Kyseinen yksikkö ei ole siirtymässä Kotkaan muutenkaan.
Pahoin vain pelkään, että Kotkaan tehtävät rakennelmat osoittautuvat lopulta niin kalliiksi, ettei varsinaisen museo- ja tapahtumatoiminnan täysimittaiseen tuottamiseen sitten enää rahaa niin paljoa riitäkään. Puhumattakaan majakkalaiva Kemin kohtalosta; siihenhän ei ole vielä satsattu senttiäkään ja alus pysyy pinnalla lähinnä hyvän tahdon varassa -sen muutaman päivän kerrallaan, mitä sisäaltaassa on vettä... ::)

Ja V ja W ovat suomenkielessäkin kaksi eri kirjainta. Kalevalainen Vellamo-hengettären nimi kirjoitetaan yksöis-V:llä, mutta useimmat tuota nimeä kantaneet laivat ovat kyllä olleet Wellamoita. Makuasia..?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Rolf Jacksen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 23.09.2006, 14:24:42

Ja V ja W ovat suomenkielessäkin kaksi eri kirjainta. Kalevalainen Vellamo-hengettären nimi kirjoitetaan yksöis-V:llä, mutta useimmat tuota nimeä kantaneet laivat ovat kyllä olleet Wellamoita. Makuasia..?

Ehkä ero on sama kuin Virtasella ja Wirtasella?