RIP Norway

Aloittaja Wirrankosken Rami, 07.10.2005, 22:31:53

« edellinen - seuraava »

Wirrankosken Rami

Moderaattorit liittäköön johonkin (en löytänyt haulla tästä laivasta juurikaan...).

Juuri tulleen tiedon mukaan on ss NORWAY myyty tänään intialaiselle romuttajalle. Alus lähtee 20.10. hinauksessa Port Kelangista Goaan (!). Määränpää on kuitenkin omituinen...

Ilari Uotila

Jälleenn on yksi poissa >:(

Marko_Laitamaa

Olihan se odotettua, mutta harmi kumminki.  :-\

Wirrankosken Rami

Juuri tulleen tiedon mukaan Norkku makaa edellenkin ankkurissa paikoillaan. Kauppa lienee peruuntunut intialaisen ostajan kanssa. Tilannetta seurataan...

Jani Nousiainen

Nyt  näyttäisi olevan ent. Francen päivät luetut. Bangladeshilainen romuttaja on ostanut aluksen.. :'(  Tämä tieto ss Maritimen sivustolta.

http://www.ssmaritime.com/
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Heikki Saraste


Kun katsoo netistä kuvia s/s Norwayn sisätiloista, ajatus sen romuttamisesta tuntuu aika kolkolta. Olisi mielenkiintoista tietää, miten romutus etenee, ja minne laivan irtaimisto päätyy. Tuon kokoisessa aluksessahan on valtava määrä irtaimistoa, kuten ravintoloiden, teatterin, salonkien, uimahallin ja kasinon (sellainenkin aluksessa näyttää olleen) kalusto, astiat, laitteet ym. Ja tietysti on lisäksi navigointiin liittyvää kalustoa, kuten tutkat ja satelliittinavigointilaitteet ym. Ja kai kone- ja huoltopuolellakin on varmasti paljon erilaisia työkaluja ja laitteita ja varaosia ja tarvikkeita ja ja korjauspajan koneita ym..

Kun tuollainen alus päätyy Intiaan romutettavaksi, myydäänkö jonkin ajan päästä Delhin torilla lakanoita ja vilttejä ja lautasia, ja laseja, joissa on leima "s/s France"? Vai mihin romuttajat kaiken tavaran panevat?

Jos alus näyttää romukuntoiselta, sen romuttaminen on jotenkin helpompi hyväksyä henkisesti kuin sellaisen laivan romuttaminen, joka on päällisin puolin tip-top -kunnossa ja näyttää juuri risteilyltä tulleelta. Taloudellisessa mielessä Norwayn romuttaminen lienee kuitenkin ymmärrettävää. Varustamo on laskenut, että aluksen korjaaminen ei olisi kannattavaa, koska alus on jo niin vanha. Jäljelle on jäänyt myynti. Ja koska mahdolliset ostajat ovat tehneet samat laskelmat korjaamisen kannattamattomuudesta, korkeimman tarjouksen on tehnyt romuttaja. Kylmää - tosi kylmää - bisnestä siis.


On aika kammottavaa, että alus esitelllään vielä NCL:n sivuillakin.

http://www.1adiscountcruises.com/shipspecials/norway.htm

Tässä sisäkuvia:

http://www.shipcafe.net/shipcafe/norway/norway19.jpg

http://www.shipcafe.net/shipcafe/norway/norway09.jpg

http://www.shipcafe.net/shipcafe/norway/norway11.jpg

http://www.shipcafe.net/shipcafe/norway/norway15.jpg

http://www.shipcafe.net/shipcafe/norway/norway04.jpg

http://www.shipcafe.net/shipcafe/norway/norway25.jpg

http://www.shipcafe.net/shipcafe/norway/norway18.jpg

http://www.shipcafe.net/shipcafe/norway/norway14.jpg

http://www.shipcafe.net/shipcafe/norway/norway24.jpg

http://www.shipcafe.net/shipcafe/norway/norway08.jpg

http://www.shipcafe.net/shipcafe/norway/norway07.jpg

http://www.shipcafe.net/shipcafe/norway/norway23.jpg


Kuvia katseltuaan tekisi mieli antaa romuttajille seuraava ohje:

"Varokaa, että ette sotke likaisilla kengillänne kokolattiamattoja, kun romutatte sen."



Jarkko Sydänmaanlakka

Oho, tuntuu tosiaan aika pahalta etta noinkin hyväkuntoiselta näyttävä risteilijä joutuu romutettavaksi, näyttää ainakin sisätiloiltaan olevan paremmassa kunnossa kun täkäläinen Ruotsinlaiva oltuaan vuoden liikenteessa.
Toivottavasti eivät likaa tosiaan puhtaita kokolattiamattoja romuttaessaan :-)

Ei kuvia allekirjoitukseen. -ylläpito

Kalle Id

Voipi olla sittenkin ettei Norwayta (vielä) romuteta, kertoo MarimeMatters.com:

"France's TV FR3 report that Star Cruises have cancelled the recent sale of NORWAY to Indian scrappers. The reversal came from fears of potential legal action being taken against the company for breaking an agreement to not sell the asbestos-laden ship for scrap when she was towed away from Bremerhaven last year. Various environmental groups have recently put pressure on European nations for selling toxic ships to Asian shipbreakers where standards are more relaxed. There are further reports that suggest the Malaysian Government has been investigating the sale. The NORWAY, inactive since a fatal boiler explosion in Miami killed eight crew members in 2003, remains at anchor off Port Klang, Malaysia."

Wirrankosken Rami

Laivan myynti intialaisille näyttää nyt kuitenkin toteutuneen ja alukselle on saapunut intialaisen ostajan miehistöä. Laiva saanee nimen BLUE WAVE. Se mitä intialaiset laivalla tekevät, on vielä hämärän peitossa...Joka tapauksessa se jäänee vielä pitkäksi ajaksi ankkuriin Port Klangin edustalle...

Aleksi Lindström

Linkissä http://news.yahoo.com/s/afp/20060130/sc_afp/malaysiafrancemaritimetourism_060130023256 olevan artikkelin mukaan Norwayn nimi olisi nyt BLUE LADY. Osoitteessa http://www.revedefrance.com/nouvellepage1608.htm muutama kuva Port Klangin rediltä.

Thomas Sundbäck

Lainaus käyttäjältä: Heikki Saraste - 18.01.2006, 14:31:06
http://www.1adiscountcruises.com/shipspecials/norway.htm

Tuossa esimerkki siitä että sivuja SAA päivittää joskus. Yleensäkään nuo Discountmitälie eivät ole niin yleisesti päivitettyjä, enkä ainakaan itse menisi tuollaiselta sivulta mitään varaamaan/tilaamaan.

Juhani Mehto

Bangladeshin hallitus on nyt estänyt Norwayn saapumisen aluevesilleen, koska alus sisältää niin paljon haitallisia aineita, mm. asbestia. Eli vanhaa rouvaa ei romuteta ainakaan siellä.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tero Ilus

maritimematters kertoo seuraavaa...

Singapore-based Star Cruises confirms their sale of SS BLUE LADY (ex FRANCE, NORWAY) but cannot divulge the identity of the ship's new owners. Will the 1035 foot liner with one of the most exquisite hulls ever sculpted slip quietly into the hands of Asian scrappers? Word from Alang is that some heavy negotiations were underway last week to bring the ship and her much-desired aluminum superstructure to the Gujarati beach. But Bangladesh and China still remain viable candidates, the latter nation less easily fettered by all the ship's recent asbestos-related notoriety.

tporko

Ja sitten seuraava päivitys myös by Maritimematters...

Next Stop: Alang?
May 6: SS BLUE LADY (ex FRANCE, NORWAY) finally left her Port Klang anchorage on Friday at 16:00, according to local reports. The famed ship was taken under tow, and, unless she is resold enroute, will be beached at Alang for scrapping with an estimated arrival date of 1 June.

eli lie nyt sitten viimeinen matka, jollei joku vielä kerkeä ostamaan...

Jani Nousiainen

#14
ex. Norway on perjantaina 5.5.  lähtenyt  Port Kelangista , luultavasti viimeiselle matkalleen.

Minuutin myöhemmin löysin saman tiedon ;D  . Valitettavasti näyttää sille että  että Blue Ladyn päivät alkaa olla luetut.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8