Entisiä suomalaisia laivoja maailmalta

Aloittaja Aleksi Lindström, 11.08.2015, 16:54:50

« edellinen - seuraava »

Aleksi Lindström

Ajattelin aloittaa tällaisen ketjun, kun en vastaavaa täältä vielä löytänyt. Eli täällä voi esitellä kuviaan ex-suomalaisista aluksista maailman meriltä. Toivon että tästä topicista ei tule pelkkää yksinpuhelua.

Aloitetaan bulkkeri TOLMI:lla, ex-Finnlinesin FINNWOOD, rakennettu 1989:

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2301216
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2301214



S Liljeström

Jos topicia vähän saa laajentaa, olisi minulla varsin tuorea alle kaksi viikkoa
vanha kuva "Amusement Worldistä" ex. Patricia, Malesiasta.
Kuvattu Explorer of the Seasilta.

SL

Kalle Id

Poikkeuksellisen kiinnostava aihe! Yritin katsoa omia kuviani läpi, mutta häpeäkseni pitää myöntää ettei vastaan tullut yhtäkään ex-suomalaista. Suomesta liikennöineitäkin nyt muilla vesillä olevia vain yksi. :(

Aleksi Lindström

#4

Juhani Mehto

Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Aleksi Lindström

Nämä eivät ole maailman meriltä vaan Hietalahdesta Helsingistä: pieni coaster HELT, ex-Prima Shippingin CARISMA:

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2394139
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2394138

S Liljeström

Onko kellään tietoa, minne joutuivat FÅA:n Taurus ja Tellus, siis ne kaksi isoa tweendekkaria, jotka rakennettiin Japanissa 1980-luvun alussa?

SL

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Sven Liljeström - 17.01.2016, 18:38:47
Onko kellään tietoa, minne joutuivat FÅA:n Taurus ja Tellus, siis ne kaksi isoa tweendekkaria, jotka rakennettiin Japanissa 1980-luvun alussa?

SL
Molemmat päätyivät eteläafrikkalaiselle Safmarinelle ja ovat sittemmin päätyneet romurannalle.

Äänimeri - Tellus & Shipspotting
Äänimeri - Taurus & Shipspotting
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.




Seppo Honkanen

Ehkäpä ansaitsee tulla tälläkin sivulla mainituksi "Papenburgin sisaruksista" ensimmäinen eli vuodelta 1970 Viking Linen väreistään tuttu m/s Apollo (IMO 7006314). Vanha vipeltää edelleen Kanadan lipun kera koillisessa Pohjois-Amerikassa, Belle Isle -salmea eestaas.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Papenburgin_sisarukset
https://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Apollo

S Liljeström

Kyllä, kyllä - edelleen liikenteessä.
Piti kuitenkin luntata FoF:stä, missä vaiheessa aluksen pannut on vaihdettu.
Yllätykskseni jo v. 1982! Siis vain 12 vuoden käytön jälkeen - aika harvinaista!
Vanhat alkavat siis ne uudetkin jo olla, mutta kai se sama totuus on tässäkin,
että kestävyys riippuu ylläpidon tasosta.

SL.

Reima Rintamäki

Heippa, tässä ainakin pari wanhaa kaunotarta jotka olen koonnut FB:n Autolautat-Risteilijät ketjuun..

CINDERELLA
"Kuinka moni vielä muistaa kaunottaren M/S Cinderellan?
" Laiva laskettiin vesille Wärtsilä Meriteollisuuden Pernon telakalla Turussa 15. huhtikuuta 1989. Cinderella oli valmistumisaikanaan maailman suurin autolautta" Kyllä Suomalaiset osaavat laivanrakennuksen!
Ollutpa Suomi-Ruotsi-Tallinna vesistössä aikamoinen seikkailija.
1989 aloitti Hki-Sto-Hki reitillä,
2003 muutui värit punaisesta valkoiseksi sekä reittikin pelkästään Ruotsalaisten iloksi STO-Maarianhamina välillä.
Tulipalo laivalla Helsingissä:
"M/S CINDERELLA, tulipalo tax-free varastossa Helsingin satamassa 21.03.2001
I
TIIVISTELMÄ
M/S CINDERELLAn kannella 2, tax-free-tavarain varastossa, syttyi keskiviikkona 21.3.2001 noin
klo 13.50 tulipalo. CINDERELLA oli tuolloin Helsingin satamassa. Palon syttyessä polttoleikattiin
reikää autokannen (kannen 3) perällä oikealla puolella olevaan pystylaipioon. Reikä leikattiin autokannella
laipioon välittömästi kansitason yläpuolelle. Polttoleikkausliekki pääsi tunkeutumaan
autokannen läpi, jolloin sulia teräspisaroita tippui leikkauskohdan alapuolella olleeseen keskuspölynimurihuoneeseen.
Pisarat putosivat huoneessa olleelle sohvalle, joka syttyi tuleen.
Palo levisi huoneen oviaukosta varastoon. Varastossa olleet tavarat ja itse varastohuone kärsivät
savu- ja vesivahinkoja niin, että huone jouduttiin remontoimaan kokonaan. Palo levisi myös varaston
sisäkaton ja autokannen välissä olevaan tilaan, jolloin kaapeleita paloi.
Laivan oma palontorjuntaorganisaatio sai palon lähes kokonaan sammumaan. Paikalle hälytetyt
Helsingin pelastuslaitoksen yksiköt avustivat sammutuksen loppuvaiheissa sekä jälkisammutuksessa.
Laivan lähtö seuraavalle risteilylle myöhästyi tunnin ja 45 minuuttia, mutta muita keskeytysvahinkoja
ei tullut.""

-Genesis Forever Young