Estonian uppoamisesta 25 vuotta 28.9.2019

Aloittaja Sakari Savinainen, 13.09.2014, 19:58:25

« edellinen - seuraava »

Jussi Lampinen

Isabella oli silloin Hesan linjalla. Ja joku ihmetteli miksi Silja Europa oli johtajana johtui kai siitä että se oli laiva joka ensimmäisenä sai kunnon keskusteluyhteyden Estoniaan hätäkutsujen jälkeen ja määräyshän täsiitä kuka operaatiota johtaa tuli kuitenkin meripelastuskeskukselta maista.

Mika Honkonen

Itse muistelisin että silja europa oli ainut joka sai yhteyden maihin. Jos en väärin muista sai ensin yhteyden radio helsinkiin josta olivat yhteydessä turkuun.
"When the weatherman issues a hurricane warning, there's a pretty good chance you're going to get your ass kicked"  Capt. Phil Harris


Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Mika Honkonen - 27.09.2014, 14:59:36
Itse muistelisin että silja europa oli ainut joka sai yhteyden maihin. Jos en väärin muista sai ensin yhteyden radio helsinkiin josta olivat yhteydessä turkuun.

Yksityiskohdat löytyvät loppuraportista. Vaikka yhteydenotossa maihinkin oli ongelmia niin kyllä muutkin sinne yhteyden saivat mutta Europa oli ainoa, jolla oli keskusteluyhteys Estonian kanssa.


Alton

Iltasanomien videopätkässä on kohdassa 15:00 eteenpäin Silja Europasta ja Isabellasta kuvaa ajamassa suoraa varsin kovaa aallokkoa päin. Videossa lukee "Kello 02:14", mutta tämä pätkä ei tietenkään ole onnettomuusyöltä. Pätkä ei ole edes kuvattu yöllä. Tietääkö joku onko tämä video kuvattu seuraavana aamuna pelastustoimissa vai joskus muuten kuin Suomenlahdella on ollut molemmat Helsingin laivat myrskyssä ? En muista missään muissa dokumenteissa tai videoissa nähneeni tällaista kuvaa.

Pete Lehto

Lainaus käyttäjältä: Jere Metsäranta - 27.09.2014, 21:37:45
Iltasanomien videopätkässä on kohdassa 15:00 eteenpäin Silja Europasta ja Isabellasta kuvaa ajamassa suoraa varsin kovaa aallokkoa päin. Videossa lukee "Kello 02:14", mutta tämä pätkä ei tietenkään ole onnettomuusyöltä. Pätkä ei ole edes kuvattu yöllä. Tietääkö joku onko tämä video kuvattu seuraavana aamuna pelastustoimissa vai joskus muuten kuin Suomenlahdella on ollut molemmat Helsingin laivat myrskyssä ? En muista missään muissa dokumenteissa tai videoissa nähneeni tällaista kuvaa.

Kellonajat lienee taustalla pyörivän radioliikenteen kellonaikoja.

Jussi Lampinen

#22
Lainaus käyttäjältä: Jere Metsäranta - 27.09.2014, 21:37:45
Iltasanomien videopätkässä on kohdassa 15:00 eteenpäin Silja Europasta ja Isabellasta kuvaa ajamassa suoraa varsin kovaa aallokkoa päin. Videossa lukee "Kello 02:14", mutta tämä pätkä ei tietenkään ole onnettomuusyöltä. Pätkä ei ole edes kuvattu yöllä. Tietääkö joku onko tämä video kuvattu seuraavana aamuna pelastustoimissa vai joskus muuten kuin Suomenlahdella on ollut molemmat Helsingin laivat myrskyssä ? En muista missään muissa dokumenteissa tai videoissa nähneeni tällaista kuvaa.
Aallokosta päätellen se on kuvattu aamulla samana päivänä kun Estonia upposi. Olen nähnyt jossain aiemmin Silja Europasta tuon videonpätkän Estonian pelastustöissä jossa keulabulbi näkyy "ilmassa". Eli kyllä tuo merenkäynti sinä yönä ja samana päivänä oli aika rankkaa.

Jussi Lampinen

Lainaus käyttäjältä: Pete Lehto - 27.09.2014, 22:19:13
Kellonajat lienee taustalla pyörivän radioliikenteen kellonaikoja.
Juuri niin radioliikenteestä, tuolla kuvalla ja kellonajalla ei ole muuta yhteyttä toisiinsa paitsi sama päivä

Joni Huopana

#24
Hyvä dokumentti, mutta tiettävästi Estonia kulki Naissaaren pohjoispuolelta eikä eteläpuolelta kuten videossa ja JAICin mukaan. Joku selviytynyt näki Mariellan jokusen tunnin ennen onnettomuutta. Se ei olisi mahdollista, mikäli virallisen selityksen reitti pitäisi paikkaansa.

http://privat.bahnhof.se/wb576311/factgroup/est/route.html

Sami Aaltonen

Hyvä dokkari. Oliko toi myrsky sitten jollain tavalla tavallista pahempi tuonna yönä? Tuulen suunta aiheutti pahemman aallokon tai jotain ton suuntaista?

Tuuli oli kuitenkin 20-25ms, viime vuosina on tuullut paljon kovempaa mm. se Jouluristeily, jossa olin mukana. Kukaanhan ei totuutta kertonut sielä laivalla; mutta tottakai säädietotuksista sen totuuden sai selville ja pystyi kyllä myös laskemaan sen aallokonkin suurin piirtein ja kyllä se kieltämättä heilui ja tärähteli melkosesti.
Ravintolahenkilökunta sanoi rivien välistä kelin olleen talven toiseksi pahin, pahempi oli ollut kuulemma vain sillon kun se ohjuslasti meinasi kaatua paria viikkoa aiemmin.


Jussi Lampinen

Lainaus käyttäjältä: Joni Huopana - 27.09.2014, 22:31:25
Hyvä dokumentti, mutta tiettävästi Estonia kulki Naissaaren pohjoispuolelta eikä eteläpuolelta kuten videossa ja JAICin mukaan. Joku selviytynyt näki Mariellan jokusen tunnin ennen onnettomuutta. Se ei olisi mahdollista, mikäli virallisen selityksen reitti pitäisi paikkaansa.

http://privat.bahnhof.se/wb576311/factgroup/est/route.html
Jospa se myrskyn takia oli tuona iltana Naissaaren eteläpuolelta. Nykyään kai kaikki TLL-STO liikenne kulkee tuota reittiä, onhan se kai vähän lyhyempikin?

Antti Lehtikangas

Mitä mieltä porukka on täällä, uskotteko viralliseen raporttiin onnettomuuden synnystä? Tapauksessa on monia mielenkiintoisia seikkoja, esim Avo Pihtin kohtalo...

Peetu Kytöranta

Pikkusen aiheesta Estonia sivuun, mutta tänne kai kysymykseni/kommenttini eniten kuuluu. Kattelin tossa eilen aamulla YLE:n Aamu-tv:tä, jossa keskusteltiin Estonian kaltaisesta suuronnettomuuresta tänä päivänä. Keskustelussa kerrottiin nykypäivän helikopterivalmiuresta Itämeren alueella. Suamen kopterimääristä puhuttaessa ei mainittu pualustusvoimien NH90:jä ollenkaan. Puhuttiin vaan Pumista ja Bellien poistumisista. Tai sitten en vaan muksun telkkarin ja itteni välissä tapahtuneen leikkimisen takia kuullut, jos puhuttiin.  :) Mutta siis eikö Natoilla oo kyseisissä tapauksissa tarvittaessa roolia?  :o Jos joku tiätäis tai vakuuttavasti esittäis tiätävänsä, niin olis kiinnostavaa tiätää...

Jani Tarkkinen

Lainaus käyttäjältä: Joni Huopana - 27.09.2014, 22:31:25
Hyvä dokumentti, mutta tiettävästi Estonia kulki Naissaaren pohjoispuolelta eikä eteläpuolelta kuten videossa ja JAICin mukaan. Joku selviytynyt näki Mariellan jokusen tunnin ennen onnettomuutta. Se ei olisi mahdollista, mikäli virallisen selityksen reitti pitäisi paikkaansa.

http://privat.bahnhof.se/wb576311/factgroup/est/route.html

Ainakin tutkintalautakunnan loppuraportissa sivulla 21 näytetään reitiksi naissaaren eteläpuolelta. Onko sitten joku että normaalisti Estonia kulki eteläpuolelta, mutta nyt jostain syystä pohjoispuolelta? Luulisi että vaikka jostain syystä kulkisi muuta kuin normaalia reittiään, olisi siitä tieto tutkijoillakin.