Merenkurkun liikenne (oli: NLC Ferryn...)

Aloittaja Mika Liinamaa, 09.10.2012, 01:38:28

« edellinen - seuraava »

Kai Heino

Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Juhani Mehto

Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Kalle Id

Aurora Botnian köli lasketaan torstaina 13.2., kertoo minulle tullut mediakutsu (jonka aion kyllä jättää käyttämättä, minulla kun ei oikein ole mahdollisuutta reissata Raumalle asti alle tunnin tilaisuutta varten).

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 23.01.2020, 13:17:05
Aurora Botnian köli lasketaan torstaina 13.2., kertoo minulle tullut mediakutsu (jonka aion kyllä jättää käyttämättä, minulla kun ei oikein ole mahdollisuutta reissata Raumalle asti alle tunnin tilaisuutta varten).
Virallinen tiedote kölinlaskusta (Wasaline ja Kvarken Link jakaneet RMC:n tiedotetta suoraan copypastena, joten niitä ei ole kannattavaa linkittää tänne):

https://rmcfinland.fi/fi/wasalinen-uuden-matkustaja-autolautan-koli-laskettiin-rauman-telakalla/
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

RMC tiedottaa Aurora Botnian (tuo nimi on kyllä kaikista nimikilpailuista ja päättelyistä huolimatta napattu suoraan Aalto Shippingiltä...  ;D) rakentamisen etenemisestä:

"Wasalinen uuden matkustaja-autolautan, Aurora Botnian, rakentaminen Rauma Marine Constructionsin telakalla Raumalla etenee koronaviruksen aiheuttamasta poikkeustilanteesta huolimatta.

– Viimeisten lohkojen kokoaminen on alkamassa ja rungon koonti sekä konehuoneiden ja autokansien varustelu jatkuvat vilkkaana. Puolan Gdanskista toimitetaan Aurora Botniaan yhteensä seitsemän lohkoa, joista kolme saapui huhtikuun lopulla. Saapuneiden lohkojen varustelu on nyt käynnissä, kertoo uudisrakennusprojektin NB6002 projektipäällikkö Johanna Kaijo."


"Seuraava merkittävä etappi Aurora Botnian rakentamisessa on syksyllä tapahtuva vesillelasku."

https://rmcfinland.fi/fi/rauman-telakalla-wasalinen-uuden-matkustaja-autolautan-rakentaminen-jatkuu-vilkkaana/
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Kalle Id

Aurora Botnia laskettiin vesille tänään. Vesillelaskutilaisuus esitettiin livenä Vimeossa ja sen voi katsoa "jälkilähetyksenä" linkin takaa: https://vimeo.com/452475147/9e781d1baa

Varustamon lehdistötiedote kertoo seuraavaa:

Wasalinen uusi matkustaja-autolautta, Aurora Botnia lasketaan vesille Rauma Marine Constructionsin telakalla Raumalla perjantaina 11. syyskuuta. Alus valmistuu keväällä 2021, minkä jälkeen se liikennöi Vaasan ja Uumajan välillä. Aluksen rakentamisvaiheen työllisyysvaikutus on noin 800 henkilötyövuotta.

Vesillelaskupäivä on Aurora Botnian historiassa merkityksellinen. Vaasan ja Uumajan kaupunkien perustama Kvarken-työryhmä toimitti Viestintäministeriölle 11. syyskuuta 2012 raportin Ehdotukset toimenpiteiksi matkustaja- ja tavaraliikenteen turvaamiseksi Kvarkenissa ympäri vuoden. Nyt, tasan kahdeksan vuotta myöhemmin, Wasalinen uusi laiva, Rauma Marine Constructionsin uudisrakennus NB6002 lasketaan vesille.

"Voimme olla ylpeitä siitä, että vallitsevista olosuhteista huolimatta juhlistamme tänään Aurora Botnian vesillelaskua. RMC:n ja verkostoyritystemme työntekijät ovat tehneet erinomaista työtä ratkoen yhä uudelleen koronan aiheuttamia haasteita ja vieneet projektia määrätietoisesti eteenpäin. Olen myös todella tyytyväinen asiakkaan kanssa tehtyyn yhteistyöhön ja uskon sen jatkuvan erinomaisena tästä eteenpäinkin. Projekti on uniikki meille molemmille", sanoo RMC:n toimitusjohtaja Jyrki
Heinimaa.

Uudenlainen tekniikka alentaa hiilidioksidipäästöjä

Aurora Botnia on maailman ensimmäinen matkustaja-autolautta, joka tulee täyttämään Clean Design -luokkamerkin kriteerit. Sen neljä Wärtsilän toimittamaa pääkonetta toimivat sekä nesteytetyllä maakaasulla (LNG) että biokaasulla (LBG), ja sen liikenne satamiin voidaan hoitaa sähköllä. Uuden tekniikan ansiosta aluksen hiilidioksidipäästöt laskevat huomattavasti Merenkurkussa nyt liikennöivään alukseen verrattuna.

"Tänä erityisenä päivänä haluan kiittää koko Wasalinen henkilöstöä sekä laivalla että maissa. Haluan myös lähettää kiitokseni kaikille kumppaneillemme ja kaikille, jotka tukevat meitä tällä matkalla. Uusi laiva on maailman ympäristöystävällisin matkustaja-autolautta ja siinä on paljon uusia ominaisuuksia. Wasaline haluaa olla Itämeren sympaattisin, ympäristöystävällisin ja luotettavin varustamo. Tänään aloitamme myös matkamme päivittämään tuotemerkkiämme vastaamaan tätä uutta aikakautta", Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg sanoo.

Työt jatkuvat laivan sisällä

Vesillelaskun jälkeen alus siirtyy runkotyövaiheesta varusteluvaiheeseen. Varusteluvaiheessa rakentamisen painopiste vaihtuu terästyöstä putkitöihin, eristykseen, ilmastointiin ja sähkötöihin. Lisäksi aluksen konehuoneiden varustelutyöt ja autokansien rakentaminen jatkuvat.

Laivaa herätellään henkiin, kun automaation ja erilaisten systeemien yhteensovittamisen kautta sähköt saadaan päälle ja putkissa alkaa kiertää vettä ja polttoainetta. Aluksen sisustustyöt tehdään ensi talven aikana. Varusteluvaihe huipentuu ennen laivan luovutusta tehtäviin käyttöönotto- ja merikokeisiin keväällä 2021.

(Pitäiskö tämän ketjun otsikko muuten vaihtaa joko muotoon Wasalinen Merenkurkun liikenne, tai Kvarken Linkin Merenkurkun liikenne? NLC Ferryä kun ei ilmeisesti ole enää olemassa, vaan Wasalinen omistaja on nimeltään Kvarken Link Oy.

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Aleksi Lindström

Wasa Express pääsee tuttuun seuraan: UME (United Marine Egypt) liikennöi myöskin POSEIDON EXPRESS-autolauttaa, joka on entinen Finnlinesin TRANSLUBECA. Sama varustamo osti myös Rederi AB Gotlandin GUTE-lautan nyt marraskuussa.

Pekka Laakso

RMC tiedottaa Aurora Botniasta:

https://rmcfinland.fi/fi/aurora-botnialle-kayttoon-pelastusveneiden-sijaan-evakuointijarjestelma/

Poimintoja:

"Aurora Botnialle käyttöön pelastusveneiden sijaan evakuointijärjestelmä

Rauma Marine Constructionsin telakalla Raumalla on rakenteilla Wasalinen matkustaja-autolautta Aurora Botnia. Pelastusveneiden sijaan laivalle tulee käyttöön pelastautumista varten kaksi evakuointijärjestelmää, jotka toimittaa Viking Life-Saving Equipment. Hätätilanteessa järjestelmät saadaan käyttöön vain 90 sekunnissa, ja niillä voi pelastautua yli 1 100 ihmistä alle 30 minuutissa. Evakuointijärjestelmää testattiin onnistuneesti Rauman telakalla keskiviikkona 24. maaliskuuta.
...

Pelastusveneiden sijaan Aurora Botniassa käytetään pelastautumiseen kahta laivan kannelta laukaistavaa evakuointijärjestelmää. Laukaisun myötä veteen putoaa evakuointisukka ja pelastuslautta, joka täyttyy automaattisesti. Kun lautta on täyttynyt, matkustajat voivat liukua sille evakuointisukkaa pitkin.

Pelastusveneisiin verrattuna evakuointijärjestelmällä on monta etua. Se vie vähän tilaa, sen saa käyttöön erittäin lyhyessä ajassa, sille mahtuu suuri määrä matkustajia ja pelastautuminen on sen avulla nopeaa.

"Aurora Botnian kokoiseen laivaan tarvittaisiin perinteisiä pelastusveneitä noin 6–8 kappaletta. Yhteen pelastusveneeseen mahtuisi enintään 150 matkustajaa ja sen käyttöönotto veisi noin 10 minuuttia neljältä henkilöltä. Evakuointijärjestelmiä laivaan tarvitaan vain kaksi ja yhden järjestelmän käyttöönotto vie ainoastaan noin 90 sekuntia 1–2 henkilöltä. Aurora Botnia on ensimmäinen suomalainen matkustaja-alus, joka korvaa pelastusveneet kokonaan evakuointijärjestelmillä", kertoo Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg."


Länsi-Suomi aiheesta:
https://ls24.fi/uutiset/aurora-botniaan-ensimmaisena-suomalaisena-matkustaja-aluksena-pelastusveneiden-sijaan-evakuointijarjestelma-ensitesti-rauman-telakalla-oli-onnistunut
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Nyt tiedotetaan Aurora Botnian luovutuksen siirtymisestä kesäkuun puoleenväliin. Wasa Express jatkaa tietenkin luovutukseen asti.

https://rmcfinland.fi/fi/vaasa-uumaja-valia-liikennoiva-matkustaja-autolautta-aurora-botnia-luovutetaan-kesakuussa/
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Ari-Jukka Perkiomaki

#280
Uutiset på svenska Wasalinen terminaalin ja laiturin rakennuksesta Uumajassa.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/nya-hamnen-i-umea-kan-bli-400-miljoner-dyrare
Toivottavasti videolinkki toimii muuallakin kuin Ruotsin puolella.

Pekka Laakso

Pilotonlinessa alustava ennakko Aurora Botnian koeajolle lauantaina aamupäivällä. Saa nähdä venyykö lähtö paljoa, kuten monasti uudisrakenteiden kanssa, kuin myös aiemman RMC-rakenteen eli Hammershusin tapauksessa.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Aurora Botnian koeajon virallinen tiedote:

https://rmcfinland.fi/fi/aurora-botnia-paasi-ensi-kerran-merelle-koeajolla-testattiin-maailman-ymparistoystavallisimman-matkustaja-autolautan-suorituskykya/

Kuin myös:
https://www.sjofartstidningen.se/forsta-testet-avklarat-for-aurora-botnia/

Poiminta:

"Parhaillaan käynnissä ovat valmistelut Aurora Botnian Vaasassa tapahtuvaa luovutusta varten. Luovutuksen päivämäärästä, neitsytmatkasta ja lipunmyynnin alkamisesta kerrotaan lisää ensi viikolla."
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Vaasa–Uumaja-väliä liikennöivän matkustaja-autolautta Aurora Botnian luovutus siirtyy heinäkuulle

Rauma Marine Constructionsin telakalla Raumalla rakennustöiden loppuvaiheessa oleva Aurora Botnia luovutetaan tämän vuoden heinäkuun puolivälissä.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tapio Väyrynen

Heinäkuun puoliväli lähenee.
Onko kuullut uutisia milloin uusi laiva aloittaisi.