Tallinkin matkustaja- ja rahtimäärien kehitys

Aloittaja Jarkko Korhonen, 28.07.2007, 18:53:32

« edellinen - seuraava »

Miran Hamidulla

#90
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 20.12.2007, 08:27:14
No tuohon laajakatseisuuteen ainakin omasta mielestäni kuuluu oleellisesti myös asiakkaan ja matkustajan näkökulma.
Nimenomaan, mutta asiakkaan ja matkustajan näkökulma ei ole vain sen yksityisasiakkaan näkökulma, vaan siihen pitää sisällyttää myös kokousmatkustajan, ryhmämatkustajan ja valmismatkamatkustajan näkökulma. Tallinkhan ei julkaise matkustajatilastoja siten että siellä olisi erilliset tilastot yksityisasiakkaille ja erillaisille ryhmämatkustajille, joten tottakai myös muidenkin asiakasryhmien näkökulmat täytyy ottaa huomioon, kun analysoidaan näitä Tallinkin matkustajamääriä. Jos katsot asiaa vain pelkän yksityisasiakkaan näkökulmasta, tuo varausjärjestelmäkriisi ei ole ehkä vaikuta niin vakavalta kuin suurien ryhmien kannalta. Mutta kun tosiasia on se, että laivojen matkustajista hyvin suuri osa on juuri suurten matkanjärjestäjien asiakkaita tai firmojen kokousasiakkaita, ja näiden vaikeudet heijastuvat myös kokonaismatkustajamääriin.

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 20.12.2007, 08:27:14
Ja oma laivaharrastukseni on nyt sattuneesta syystä kohdistunut juuri matkustaja ja autolauttaliikenteeseen ja täällä Suomessa se nyt keskittyy aika pitkälti Tallinkiin ja Vikingiin ympärille, joten tietenkin minä ja ne muutamat muut kirjoitamme juuri niihin topiceihin, jotka itseämme kiinnostavat. Ja erilaisista, enemmän tai vähemmän rajoittuneista näkökulmistahan se laajakatseisuus juuri syntyy.
Kun kiinnostus rajoittuu näin pieneen osa-alueeseen, luulisi siihen liittyvien perusasioiden, kuten ryhmä- ja kokousasiakkaiden merkitys yhtiöiden liikenteelle, olevan tiedossa...

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 20.12.2007, 08:27:14
En tiedä, mikä sitten tekee laivaharrastajasta niin erinomaisen, että nousee "tavallisen tallaajan" ja "kadunmiehen" kastia hieman ylemmäs näissä piireissä. Itse olen harrastanut näitä asioita nyt ehkä hieman yli 40 vuoden ajan ja laivamatkailua vuodesta 1971, enkä näköjään vielä täytä kriteerejä.
Aika moni ikäisesi suomalainen on matkustanut laivoilla jo 70-luvun alusta alkaen, joten en ymmärrä mikä kaikkitietäväksi tekevä meriitti tuo on. Kadunmiehen näkökulmalla viittaan juuri ylempänä jo mainitsemaani ajattelumalliin, jossa ei juurikaan ajatella sitä, että laivojen asiakaskunta on hyvin monimuotoista.

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 20.12.2007, 08:27:14
http://www.turunsanomat.fi/talous/?ts=1,3:1004:0:0,4:4:0:1:2007-12-20,104:4:505919,1:0:0:0:0:0:
Samasta jutusta voit lukea myös kuinka Vikingin varatoimitusjohtaja kertoo yhtiönsä kokevan menetyksiä, koska menettää tärkeitä kokousvarauksia uuden laivan myöhästymisen myötä. Mikäli Vikinginkin kokee menetyksiä menettäessään kokousasiakkaita, miksei sama sitten päde myös Tallinkiin?

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 20.12.2007, 08:27:14
Tässä aikaisemmin on pohdiskeltu syitä Tallinkin, erityisesti ex-Silja-liikenteen matkustaja ja rahtimäärien pudotusta. Varmasti osasyyllinen siihen on ollut Sky Windin poistuminen liikenteestä, osaltaan varausjärjestelmän ongelmat, mutta aivan epäilemättä pääasiallinen selitys kyseisenlaiseen kehitykseen on Tallink-yhtiön huonolla maineella ainakin suomalaisen(ilmeisesti myös ruotsalaisen) asiakaskunnan keskuudessa, mistä on ollut seurauksena suuren asiakasmäärän menettäminen kilpailijalle

Mitä noin yleensä muuten tulee Tallinkiin ja viimeaikaiseen uutisointiin yhtiötä koskien, niin mielestäni tietynlaista kehitystä on tapahtunut. Mitään suurempia skandaaleja ei ole tullut julkisuuteen vähään aikaan, eikä lehdistössäkään ole juuri näkynyt mitään Tallinkinvastaista revittelyä.
Niin siis Tallink on nyt menettänyt näinä varausjärjestelmäsotkuihin liittyvinä kuukausina selvästi enemmän matkustajia kuin aiempina kuukausina, ja sinä väität, että varausjärjestelmäongelmat ovat vain osasyyllinen ja Tallinkin huono imago on pääsyyllinen näihin lisääntyneihin menetyksiin? Silti kuitenkin myöhemmin toteat, että mitään uusia skandaaleja yhtiötä kohtaan ei ole ilmennyt eikä lehdissäkään ole näkynyt Tallinkin vastaista revittelyä. Silti juuri näinä viime kuukausina Tallinkin huonosta imagosta johtuvaksi väittämäsi matkustajakato on lisääntynyt, vaikka mitään Tallinkin imagoa huonontavaa tapahtumaa ei ole tapahtunut viime aikoina? Eivätkö nämä väittämäsi ole ristiriidassa keskenään?
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 21.12.2007, 02:38:26
Nimenomaan, mutta asiakkaan ja matkustajan näkökulma ei ole vain sen yksityisasiakkaan näkökulma, vaan siihen pitää sisällyttää myös kokousmatkustajan, ryhmämatkustajan ja valmismatkamatkustajan näkökulma. Tallinkhan ei julkaise matkustajatilastoja siten että siellä olisi erilliset tilastot yksityisasiakkaille ja erillaisille ryhmämatkustajille, joten tottakai myös muidenkin asiakasryhmien näkökulmat täytyy ottaa huomioon, kun analysoidaan näitä Tallinkin matkustajamääriä. Jos katsot asiaa vain pelkän yksityisasiakkaan näkökulmasta, tuo varausjärjestelmäkriisi ei ole ehkä vaikuta niin vakavalta kuin suurien ryhmien kannalta. Mutta kun tosiasia on se, että laivojen matkustajista hyvin suuri osa on juuri suurten matkanjärjestäjien asiakkaita tai firmojen kokousasiakkaita, ja näiden vaikeudet heijastuvat myös kokonaismatkustajamääriin.
Kyllä minä tässä olen kanssasi ihan samoilla linjoilla, en nyt oikein ymmärrä, missä kohtaa olisin muuta väittänyt?!
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 21.12.2007, 02:38:26
Aika moni ikäisesi suomalainen on matkustanut laivoilla jo 70-luvun alusta alkaen, joten en ymmärrä mikä kaikkitietäväksi tekevä meriitti tuo on.
No varmasti aika moni on matkustanut, mutta ainakin itse näkisin, että käsite  laivaharrastus on jotakin hiukan syvällisempää, kuin pelkästään ruotsinlaivoilla "rypemistä", tai ainakin itselleni on ollut. Kaikkitietäväksi se ei ole minua tehnyt, mutta ehkä jostakin jotakin tietäväksi kuitenkin ja siksi en välttämättä "allekirjoita" aina kaikkia tälläkään foorumilla lukemiani väitteitä ja mielipiteitä.
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 21.12.2007, 02:38:26
Vikingin varatoimitusjohtaja kertoo yhtiönsä kokevan menetyksiä, koska menettää tärkeitä kokousvarauksia uuden laivan myöhästymisen myötä. Mikäli Vikinginkin kokee menetyksiä menettäessään kokousasiakkaita, miksei sama sitten päde myös Tallinkiin?
Aivan varmasti pätee. Edelleenkään en mielestäni ole päinvastaista tästä asiasta väittänytkään.
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 21.12.2007, 02:38:26
Niin siis Tallink on nyt menettänyt näinä varausjärjestelmäsotkuihin liittyvinä kuukausina selvästi enemmän matkustajia kuin aiempina kuukausina, ja sinä väität, että varausjärjestelmäongelmat ovat vain osasyyllinen ja Tallinkin huono imago on pääsyyllinen näihin lisääntyneihin menetyksiin? Silti kuitenkin myöhemmin toteat, että mitään uusia skandaaleja yhtiötä kohtaan ei ole ilmennyt eikä lehdissäkään ole näkynyt Tallinkin vastaista revittelyä. Silti juuri näinä viime kuukausina Tallinkin huonosta imagosta johtuvaksi väittämäsi matkustajakato on lisääntynyt, vaikka mitään Tallinkin imagoa huonontavaa tapahtumaa ei ole tapahtunut viime aikoina? Eivätkö nämä väittämäsi ole ristiriidassa keskenään?
Tätä mieltä olen kyllä edelleenkin. Eikä väite Tallinkin imago-ongelmistakaan liene ihan tuulesta temmattua, julkaistiinhan tässä hiljakkoin esimerkiksi tutkimus, jonka mukaan kaikista Suomessa toimivista yrityksistä imagoltaan toiseksi heikoin oli Tallink. Itse tosin uskon, että mikäli ei mitään uusia "töppäilyjä" Tallinkin taholta taas ilmene, niin tässä olisi pahin jo ohitettu ja yhtiön yrityskuva saattaisi pikkuhiljaa alkaa paranemaan ja sitämyöden asiakaskatokin korjaantumaan, olivathan nuo viimeiset lukemat ehkä jo hieman lohdullisempia siinämielessä, että ainakin pudotusprosentit olivat pienempiä pahinpaan aikaan verrattuna.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Jarkko Korhonen

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 20.12.2007, 00:46:18
Mielestäni tällainen "kadunmiehen" näkökulma ei tuo tälle foorumille mitään lisäarvoa, kun tämä todellakin on ainakin alkujaan ollut laivaharrastajien foorumi, ja harrastaminen yleensä tarkoittaa sitä, että asiaan perehdytään hieman pintaa syvemmältä...

Mikä sinä olet määrittelemään millätavalla näitä asioita on soveliasta harrastaa ja mikä on harrastamista ja "kadunmiehen" näkökulmaa?  ::)  Se nyt tiedetään että Tallink-kritiikkiä et ainakaan siedä lainkaan ja pieninkin kritiikki sensuroidaan välittömästi. Eiköhän se ole selvää että jos tänne jakselee kirjoitella pikkumaisesta moderoinnista huolimatta on silloin harrastaja eikä mikään ns. kadunmies.
Perämies on erämies.

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Jarkko Korhonen - 22.12.2007, 21:05:37
Mikä sinä olet määrittelemään millätavalla näitä asioita on soveliasta harrastaa ja mikä on harrastamista ja "kadunmiehen" näkökulmaa?  ::) 
Kuten jo aiemmin olen sanonut, noiden tilastojen ymmärtämisen kannalta on hyvä ymmärtää muitakin näkökulmia kuin tuota "tavismatkustajan" näkökulmaa, kun laivoilla kuitenkin käy paljon muitakin asiakasryhmiä kuin pelkkiä "taviksia", jotka osaltaan vaikuttavat tilastojen kehitykseen.

Lainaus käyttäjältä: Jarkko Korhonen - 22.12.2007, 21:05:37
Se nyt tiedetään että Tallink-kritiikkiä et ainakaan siedä lainkaan ja pieninkin kritiikki sensuroidaan välittömästi. Eiköhän se ole selvää että jos tänne jakselee kirjoitella pikkumaisesta moderoinnista huolimatta on silloin harrastaja eikä mikään ns. kadunmies.
Kukin varmasti voi nähdä tässäkin topicissa useita Tallink-kriittisiä kommentteja joita ei ole poistettu, ja siten todeta tämän väitteen perättömäksi...
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kari Liimatainen

Kyllä meikäläinenkin alkaa pikkuhiljaa uskomaan siihen tosiasiaan, että pää tulee kyllä Vikingilläkin vetävän käteen aikanaan, hinnat nousevat nyt hyvänäkin aikana ( lue: Tallinkilla menee huonosti ja Viking lisää matkustajamääriään todella paljon) "kantiksillekin" suurinpiirtein 20 pinnaa ja mitään "ilmaisia" matkoja et saa vaikka pariin vuoteen on tullut reissattua enemmän kuin tarpeeksi "punaisilla laivoilla", varmaan 15 risteilyä koko tiimillä ja rahaa on palanut. Kyllä näistä "kantiksistakin" kannattaisi varmaan pitää huolta. Tallink sitä vastoin laittoi yhdestä seilatusta risteilystä lahjakortin, sillä saa risteilyn matkustajamaksulla Helsingistä Tukholmaan, edun arvo n. 200 eur. Tätä minä sanoisin asiakaspalveluksi jos mitä. Voihan se tosin olla kun tämä "risteilyliikenne" kääntyy vuoden päästä Tallinkin hyväksi, niin sitten tulee taas Vikingiltä lahjakorttia. Ps. saattoi mennä tämä kirjoitus hieman väärään topiciin, poistakaa tai siirtäkää oikean otsikon alle jos katsotte niin parhaaksi tehtävän, mutta "nyt kävi näin". Hyvää Joulua kaikille toivottaa "autolauttamatkailija Mikkelistä". :beer:
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 22.12.2007, 22:12:28
Kyllä meikäläinenkin alkaa pikkuhiljaa uskomaan siihen tosiasiaan, että pää tulee kyllä Vikingilläkin vetävän käteen aikanaan, hinnat nousevat nyt hyvänäkin aikana ( lue: Tallinkilla menee huonosti ja Viking lisää matkustajamääriään todella paljon) "kantiksillekin" suurinpiirtein 20 pinnaa ja mitään "ilmaisia" matkoja et saa vaikka pariin vuoteen on tullut reissattua enemmän kuin tarpeeksi "punaisilla laivoilla", varmaan 15 risteilyä koko tiimillä ja rahaa on palanut. Kyllä näistä "kantiksistakin" kannattaisi varmaan pitää huolta. Tallink sitä vastoin laittoi yhdestä seilatusta risteilystä lahjakortin, sillä saa risteilyn matkustajamaksulla Helsingistä Tukholmaan, edun arvo n. 200 eur. Tätä minä sanoisin asiakaspalveluksi jos mitä. Voihan se tosin olla kun tämä "risteilyliikenne" kääntyy vuoden päästä Tallinkin hyväksi, niin sitten tulee taas Vikingiltä lahjakorttia. Ps. saattoi mennä tämä kirjoitus hieman väärään topiciin, poistakaa tai siirtäkää oikean otsikon alle jos katsotte niin parhaaksi tehtävän, mutta "nyt kävi näin". Hyvää Joulua kaikille toivottaa "autolauttamatkailija Mikkelistä". :beer:
Kyllähän se vaara on aina olemassa, että "vauhtisokeus" voi yllättää Vikinginkin, jos rupeaa tuntumaan, että kovasti lujaa menee. Tuppaa joskus sellaisessa tilanteessa yhtiöllä niinsanotusti k:si nousemaan päähän. Toivottavasti Vikingillä niin ei kuitenkaan käy. Nöyrä asenne uskollisia kanta-asiakkaita kohtaan on kaikilla aloilla viisaampaa pidemmän päälle. Toistaiseksi Viikkarin bonuskortteja on tippunut(ja yksi Tallinkiltakin, yllätys yllätys!) sieltä ja täältä sitä tahtia, että melkein viikoittain voisin halutessani käydä "ilmaisella" risteilyllä, mutta aika näyttää, mihin suuntaan tässä ollaan menossa.

Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

jonas

#96
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 22.12.2007, 23:07:52
Kyllähän se vaara on aina olemassa, että "vauhtisokeus" voi yllättää Vikinginkin, jos rupeaa tuntumaan, että kovasti lujaa menee. Tuppaa joskus sellaisessa tilanteessa yhtiöllä niinsanotusti k:si nousemaan päähän. Toivottavasti Vikingillä niin ei kuitenkaan käy. Nöyrä asenne uskollisia kanta-asiakkaita kohtaan on kaikilla aloilla viisaampaa pidemmän päälle. Toistaiseksi Viikkarin bonuskortteja on tippunut(ja yksi Tallinkiltakin, yllätys yllätys!) sieltä ja täältä sitä tahtia, että melkein viikoittain voisin halutessani käydä "ilmaisella" risteilyllä, mutta aika näyttää, mihin suuntaan tässä ollaan menossa.


Tässä kirjoituksessa mielestäni kiteytyy hyvin se, mitä nämä Tallink-Viking akselilla (ja ehkä ennen Tallinkia jotenkin muuten) laivaharrastustaan elävät eivät oikein ota onkeensa: Vaikka kokonaismarkkinoista puhutaankin usein kun vertaillaan kaikkiaan esimerkiksi Suomen ja Viron tai Suomen ja Ruotsin välillä matkustaneita, ei siitä voi mitenkään päätellä koko totuutta siitä, millaisia matkustajasegmenttejä ja keskenään erilaisia ryhmiä laivoilla matkustaa. Tämä tulee selville, jos nyt vaikka spekuloitaisiin sillä, että jos TallinkSilja syystä tai toisesta kaatuisi:

Viking ei voisi yksinään vastata läheskään kaikkien tällä hetkellä matkustavien matkustajien tarpeisiin syystä että:

- Viking ei uskalla investoida edelleenkään tarpeeksi rajusti, jotta se voisi saada noiden kantisten lisäksi juuri niitä asiakkaita, jotka joka tapauksessa valitsevat mieluummin uudemmat ja kiiltävämmät Tallinkin laivat tai Siljan vanhemmat laivat jostain muusta syystä, oli se sitten palvelu, kokemus ilmapiiristä laivalla, enemmän luksusta tarjoavat puitteet, tai mikälie.

- Tallinkilla ja Siljalla on hyvin paljon usein matkustavia, joita tärkeimpinä varmasti kokousmatkustajat, matkatoimistojen tuomat ulkomaiset ja sellaiset suomalaiset ryhmät, joita ei saisi MILLÄÄN ILVEELLÄ valitsemaan Vikingin punaisia laivoja. Vaikka peruspaketti olisikin kovin samanhintainen ja tapainen, esim. jos Galaxya tai sen seuraajia ei olisi ministeriöiden ja suuryritysten kokoukset pidettäisiin maissa mieluummin kuin Rosellalla tai XPRS:llä. Ja tämä voi vaikuttaa tavan alennuskorttiristeilijälle vähäpätöiseltä, mutta tosiasiassa n. 100 hengen ryhmä hiljaisena aikana kokousasiakkaita tai aasialaisia turisteja jättää aika mukavat rahat laivalle.

- Tärkeä tekijä on myös se, että Vikingin laivat ovat ikävä kyllä 20 vuodellaan usealle hyvin nuhjuisia ja kansanomaisia, tämä huolimatta siitä, että matot on uudet, palvelu ystävällistä ja kaikki peruspalvelut on kunnossa. Eli oikeasti sillä, minkämaalaiset Siljan omistaa, ei ole monille Siljan tai myös Tallinkin Galaxyn ja ilmeisesti tänä vuonna myös Starin palveluihin tottuneille ole MINKÄÄNLAISTA merkitystä, eivätkä useimmat sitä käytännössä edes tiedä. Merkitystä matkan ostopäätöstä tehtäessä on ennemmin sillä, että laiva nimenomaan on Siljan laiva tai Starin ja Superfastien tapauksessa nopea ja mukava laiva tai Galaxyn tapauksessa Romantikaan tottuneille bilelaiva, jolloin Rosella, Nordlandia tai pika-alukset eivät vastaa siihen tarpeeseen. XPRS on kova kilpailija, mutta valmistuu ilmeisesti nyt melkein samaan aikaan kuin Staria parempaa palvelutasoa tarjoava Superstar.

- 50 % kieppeillä 1 1/2 vuotta Siljan oston jälkeen pysynyt markkinaosuus kolmella Suomeen Virosta ja Ruotsista suuntautuvalla reitillä, sekä lähestulkoon monopoli Ruotsin, Viron ja Latvian välillä ja vähintään vahva asema Saksan ja Suomen välillä yhdistettynä edulliseen palkkatasoon muualle kuin Suomeen ja Ruotsiin liputetuilla laivoilla ovat FAKTOJA, joita ei kovinkaan kielteisellä ja useasti tältäkin foorumilta tuttuun "mutkunmustatuntuusiltäettä" taloussanomat ja iltalehti-tyyppisellä kirjoituksella hetkauteta. Palvelu voi olla aina parempaa ja kodinomaisempaa Vikingillä, mutta se ei poista sitä tekijää, että kokonaismarkkinoiden tarpeeseen Viking ei voisi yksin vastata ja jos TallinkSilja lakkaisi nyt olemasta, moni etsisi varmasti korvaavia tapoja viettää lomaa tai matkustaa Vikingin sijaan. Eli useimmiten ei siis puhuta samoista asiakkaista, kun puhutaan siitä, että TallinkSiljan tai Vikingin matkustajamäärät kasvoivat tai laskivat. Lasku TallinkSiljalla ei tarkoita siis läheskään aina sitä, että samat asiakkaat olisivat varanneet saman matkan Vikingiltä tai toisin päin, sillä tarjottava tuote on todellisuudessa monille hyvin erilainen.

- Rahdin osalta taas tähän asiaan ei vaikuta niinkään palvelut laivalla, vaan aikataulut, varmuus liikenteen jatkumisesta, jne. jolloin SkyWindin jättämä aukko varmasti näkyy TallinkSiljalla. Kuten aiemmin jo mainittiin, varausjärjestelmän hidas käyttöönotto, lue: EI OLE- tuotteen myymisellä on varmasti ollut paljon isompi vaikutus TallinkSiljan myyntiin, kuin MILLÄÄN mitä Viking on samaan aikaan tehnyt. Tämä näkyy jo HBL:n jutussa,

http://hbl.fi/text/ekonomi/2007/12/19/d8587.php

jossa toimittaja tekee kummallisia päätelmiä saman tilikauden asioista: TallinkSiljan matkustajamäärän väheneminen sadoillatuhansilla samaan aikaan, kun Viking on kasvattanut Helsingin reitillä 36 000 ja Turun reitillä 18 000 ei mitenkään voi tarkoittaa, että TallinkSiljan matkustajat siirtyvät joukolla Vikingille, vaan päinvastoin osoittaa, että vähennys Siljalla ei automaattisesti tarkoita samaa vertaa lisäystä Vikingillä. Ennemmin TallinkSiljalla voi olla kysymys strategisesta valinnasta:
Samalla kun on pysytty Helsingin linjalla 53 % osuudessa kokonaismarkkinasta, joka on siis pienentynyt, Turun linjalla, jossa kilpailijalla on tällä hetkellä 52 % osuus, on tyydytty siihen, että Festival ja neljällä laivalla ajaminen ovat aikansa eläneitä juttuja, mutta priorisointi voi tapahtua vasta 08 kun saadaan uutta rautaa liikenteeseen. Viron liikenteessä tämä on kannattanut: Tallinkilla on reilun 50 % siivu ja vaikka Viking pääsisi yhdellä laivalla ensi vuonna 25 % tavoitteeseena, Tallinkin 3 uutta laivaa ovat varmasti omiaan pitämään 50 % osuuden tai jos hyvin käy niin isomman.
Hyvää Joulua kaikille ja menestyksekästä Uutta Vuotta 2008!

Kalevi Lehto

#97
Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 24.12.2007, 16:57:31
Tässä kirjoituksessa mielestäni kiteytyy hyvin se, mitä nämä Tallink-Viking akselilla (ja ehkä ennen Tallinkia jotenkin muuten) laivaharrastustaan elävät eivät oikein ota onkeensa:
Viking ei voisi yksinään vastata läheskään kaikkien tällä hetkellä matkustavien matkustajien tarpeisiin syystä että:
- Viking ei uskalla investoida edelleenkään tarpeeksi rajusti, jotta se voisi saada noiden kantisten lisäksi juuri niitä asiakkaita, jotka joka tapauksessa valitsevat mieluummin uudemmat ja kiiltävämmät Tallinkin laivat tai Siljan vanhemmat laivat jostain muusta syystä, oli se sitten palvelu, kokemus ilmapiiristä laivalla, enemmän luksusta tarjoavat puitteet, tai mikälie.
- Tärkeä tekijä on myös se, että Vikingin laivat ovat ikävä kyllä 20 vuodellaan usealle hyvin nuhjuisia ja kansanomaisia, tämä huolimatta siitä, että matot on uudet, palvelu ystävällistä ja kaikki peruspalvelut on kunnossa.
Näin molempien laivayhtiöiden palveluta paljon käyttäneenä ja käyttävänä en todellakaan ole pitkään aikaan havainnut mainittavaa eroa yhtiöiden asiakaspalvelukonseptien osalta,(siis Ruotsin liikenteessä)molemmilla homma toimii ihan yhtä hyvin, ilmapiirit laivoilla ovat jokseenkin samankaltaiset, mitään luksusta ei tarjoa kumpikaan ja kaluston tasokin on jokseenkin samanlainen ja mitä tulee Vikingillä investoimiseen uuteen laivakalustoon, niin miksi tässä tilanteessa pitäisikään, kun nykyiselläkin ovat pystyneet kuitenkin lisäämään markkinaosuuttaan, huolimatta kilpailijan jätti-investoinneista omaan aluskalustoonsa.
Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 24.12.2007, 16:57:31
Eli oikeasti sillä, minkämaalaiset Siljan omistaa, ei ole monille Siljan tai myös Tallinkin Galaxyn ja ilmeisesti tänä vuonna myös Starin palveluihin tottuneille ole MINKÄÄNLAISTA merkitystä, eivätkä useimmat sitä käytännössä edes tiedä. Merkitystä matkan ostopäätöstä tehtäessä on ennemmin sillä, että laiva nimenomaan on Siljan laiva tai Starin ja Superfastien tapauksessa nopea ja mukava laiva tai Galaxyn tapauksessa Romantikaan tottuneille bilelaiva, jolloin Rosella, Nordlandia tai pika-alukset eivät vastaa siihen tarpeeseen. XPRS on kova kilpailija, mutta valmistuu ilmeisesti nyt melkein samaan aikaan kuin Staria parempaa palvelutasoa tarjoava Superstar.
.
Tietenkin on sellaisia asiakkaita, joille ei ole minkäänlaista merkitystä, vaikka laivat kulkisivat Liberian lipun alla, mutta kyllä toisaalta on epäilemättä  myös hyvin paljon niitä, joille tällä asialla on hyvinkin paljon merkitystä ja jotka vastaavasti eivät missään tapauksessa halua virolaiselle laivalle, eivätkä niinikään nykyiselle Tallink-Siljallekaan.
Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 24.12.2007, 16:57:31 Palvelu voi olla aina parempaa ja kodinomaisempaa Vikingillä, mutta se ei poista sitä tekijää, että kokonaismarkkinoiden tarpeeseen Viking ei voisi yksin vastata ja jos TallinkSilja lakkaisi nyt olemasta, moni etsisi varmasti korvaavia tapoja viettää lomaa tai matkustaa Vikingin sijaan. Eli useimmiten ei siis puhuta samoista asiakkaista, kun puhutaan siitä, että TallinkSiljan tai Vikingin matkustajamäärät kasvoivat tai laskivat. Lasku TallinkSiljalla ei tarkoita siis läheskään aina sitä, että samat asiakkaat olisivat varanneet saman matkan Vikingiltä tai toisin päin, sillä tarjottava tuote on todellisuudessa monille hyvin erilainen.
Tämä on varmasti totta ainakin siinä mielessä, että Vikingillä ei kertakaikkiaan ole kapasiteettia korvata Tallinkia, jos nyt sellainen tilanne edessä olisi. Jo nyt Vikingillä joudutaan myymään paljon eioota ainakin Tku-Sto liikenteessä(omakohtaista kokemusta)kapasiteettipulan takia. Eli tämänkin takia ei mikään suuri siirtymä Vikingin suuntaan liene enää edes mahdollista, Tallinnan liikenne on tietenkin hiukan eri juttu, kun Rosellaa huomattavasti suurempi Expers (joskus) liikenteeseen saadaan.
Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 24.12.2007, 16:57:31
- Rahdin osalta taas tähän asiaan ei vaikuta niinkään palvelut laivalla, vaan aikataulut, varmuus liikenteen jatkumisesta, jne. jolloin SkyWindin jättämä aukko varmasti näkyy TallinkSiljalla. Kuten aiemmin jo mainittiin, varausjärjestelmän hidas käyttöönotto, lue: EI OLE- tuotteen myymisellä on varmasti ollut paljon isompi vaikutus TallinkSiljan myyntiin, kuin MILLÄÄN mitä Viking on samaan aikaan tehnyt.
Rahtipuolella tosiaankin kapasiteetin olennainen väheneminen Tku-Sto liikenteessä tulee selvästi tuntumaan.
Ja mitä tulee vielä tuohon asiakassiirtymään Tallinkilta Vikingille, niin itsekin olen sitä mieltä, ettei siinä ole tosiaankaan kyse siitä, että mikään sinänsä olisi Vikingillä muuttunut palvelun tai minkään muunkaan suhteen, vaan syyt siihen löytyvät yksinomaan Tallinkista ja kaikesta, mitä sen ympärillä viimeaikoina on tapahtunut.
Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 24.12.2007, 16:57:31
Turun linjalla, jossa kilpailijalla on tällä hetkellä 52 % osuus, on tyydytty siihen, että Festival ja neljällä laivalla ajaminen ovat aikansa eläneitä juttuja, mutta priorisointi voi tapahtua vasta 08 kun saadaan uutta rautaa liikenteeseen. Viron liikenteessä tämä on kannattanut: Tallinkilla on reilun 50 % siivu ja vaikka Viking pääsisi yhdellä laivalla ensi vuonna 25 % tavoitteeseena, Tallinkin 3 uutta laivaa ovat varmasti omiaan pitämään 50 % osuuden tai jos hyvin käy niin isomman.
Mielenkiinnolla odotan, näin turkulaisena, mitä tulee turunlinjalla tapahtumaan tulevana vuonna. Miten Tallink tulee priorisoimaan kyseistä liikennettä ja mitä mahdollisuuksia sillä siihen olisi? Ainakin ruotsiin suuntautuvan matkustajaliikenteen osalta aamuvuoron(johon Galaxy kai on aikanaan sitten tulossa) lähtöajan aikaistaminen oli mielestäni aika käsittämätön toimenpide, rajoittaahan se oleellisesti mahdollisuutta ehtiä laivalle muualta, kuin Turusta ja ihan lähiympäristöstä, kutakuinkin kaikki jatkoyhteydetkin(juna, bussi) saapuvat Turun satamaan ainakin toistaiseksi vielä Tallinkisiljan aluksen lähdön jälkeen, eli niiltä pääsee vain Vikingille.
Tallinnan suunnan liikenteessä nykytilanteessa tullee Viking saatuaan uuden aluksensa liikenteeseen hyvinkin saavuttamaan tavoitteensa, enkä kovasti ihmettelisi, jos menisi hieman ylikin. Tallinkin osuus kyseisellä reitillä tulevaisuudessa on myös ihan mielenkiintoinen, kalustoa ja kapasitettiahan siltä ei varmasti uusien alustensa myötä tule puuttumaan, onhan sillä Hel-Tal reitillä kai jo ensi kesänä päivittäisessä liikenteessä peräti neljä isoa alusta, joista kahdella useampia päivittäisiä lähtöjä. Pikemminkin pistää hiukan ihmettelemään, mistä aikovat hankkia matkustajia kaikille aluksilleen, kun kysyntä reitillä on ollut ennemminkin vähenemään päin?
Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 24.12.2007, 16:57:31
Hyvää Joulua kaikille ja menestyksekästä Uutta Vuotta 2008!
Tähän yhdyn täysillä!
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

jonas

#98
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 25.12.2007, 12:48:44
Näin molempien laivayhtiöiden palveluta paljon käyttäneenä ja käyttävänä en todellakaan ole pitkään aikaan havainnut mainittavaa eroa yhtiöiden asiakaspalvelukonseptien osalta

Ainakin ruotsiin suuntautuvan matkustajaliikenteen osalta aamuvuoron(johon Galaxy kai on aikanaan sitten tulossa) lähtöajan aikaistaminen oli mielestäni aika käsittämätön toimenpide, rajoittaahan se oleellisesti mahdollisuutta ehtiä laivalle muualta, kuin Turusta ja ihan lähiympäristöstä, kutakuinkin kaikki jatkoyhteydetkin(juna, bussi) saapuvat Turun satamaan ainakin toistaiseksi vielä Tallinkisiljan aluksen lähdön jälkeen, eli niiltä pääsee vain Vikingille.

Juuri tästä osaksi puhuin: Et havaitse, kun olet tottunut. Eli 1: Monien ja taas monien, tuhansien mielestä asiakaspalvelukonseptit eivät ole samanlaisia.
2: Jatkoyhteyksiä Turun laivoille ei ole enää vuosiin ollut VR:n palveluissa. Tampereelta tai Helsingistä saatat ehtiä, mutta esim. Jyväskylästä aamulaivalle meno tarkoittaa joka tapauksessa yötä Turussa. Eli siinä mielessä huononnusta ei tapahdu. Rahdille tunti aiemmin perillä on todennäköisesti vain hyvä asia.

Kari Liimatainen

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 25.12.2007, 15:52:07
2: Jatkoyhteyksiä Turun laivoille ei ole enää vuosiin ollut VR:n palveluissa. Tampereelta tai Helsingistä saatat ehtiä, mutta esim. Jyväskylästä aamulaivalle meno tarkoittaa joka tapauksessa yötä Turussa. Eli siinä mielessä huononnusta ei tapahdu. Rahdille tunti aiemmin perillä on todennäköisesti vain hyvä asia.
Ainakin vielä tämän kuun alussa kun tulin Kuopiosta junalla, mainittiin Pieksämäelle saavuuttaessa "Snälltåget till Åbo hamn avgår från spår...", tuli vaan mieleen, että eikai se VR:kään nyt ihan huvin vuoksi sinne satamaan ajele, sillä yhteydellä taisi keretä juuri Europan klo 18.30 lähdölle...ja asianhan voi helposti tarkistaa kyseisen yhtiön aikatauluista. Mutta tuo mainitsemasi aamulaivan junayhteys voi tosin olla jo lopetettu. Muutaman kerran on silläkin aikoinaan tultu, matka Mikkelistä Pieksämäen kautta vaihtoineen kesti 8 tuntia !!!
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

jonas

Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 25.12.2007, 19:12:08
Ainakin vielä tämän kuun alussa kun tulin Kuopiosta junalla, mainittiin Pieksämäelle saavuuttaessa "Snälltåget till Åbo hamn avgår från spår...", tuli vaan mieleen, että eikai se VR:kään nyt ihan huvin vuoksi sinne satamaan ajele, sillä yhteydellä taisi keretä juuri Europan klo 18.30 lähdölle...ja asianhan voi helposti tarkistaa kyseisen yhtiön aikatauluista. Mutta tuo mainitsemasi aamulaivan junayhteys voi tosin olla jo lopetettu. Muutaman kerran on silläkin aikoinaan tultu, matka Mikkelistä Pieksämäen kautta vaihtoineen kesti 8 tuntia !!!


Kyllähän päivän mittaan junia menee laivoille, mutta entäpä iltalaivalta pois? Isabella on sellaiseen aikaan perillä noin esim., että ei siihen aikaan ilman kummallisia koukkuja Tamperetta pidemmälle samana iltana ehdi. Joten siinä mielessä Siljan iltalähdön aikaisuus ympäri vuoden on ehdoton parannus muualta tuleville. Ja sitten päästäänkin itse asiaan, eli koko markkinan hiipumiseen: Mitä ihmeellistä on laivaristeilyssä, jos sinne piti ennenkin istua 8 tuntia epäinhimilliseen aikaan sinisessä vaunussa ja nykyään vaikka juna kulkisikin niin samalla junalipun hinnalla pääset halpalennoilla etelään? Taas päästään siihen, miksi RYHMÄKYYTEJÄ laivalle tarjoavat matkanjärjestävät ovat ne tärkeimmät asiakkaat. Yhden Vehniäisen poisjäänti on valitettavaa, mutta jos tilalle saat lastin rikkaita eläkeläisiä, niin tämä ei taida haitata muuta kuin sitä Vehniäistä, joka on tottunut matkustamaan ilmaiseksi ja saamaan loistavaa palvelua.

Kari Liimatainen

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 26.12.2007, 15:17:10
Mitä ihmeellistä on laivaristeilyssä, jos sinne piti ennenkin istua 8 tuntia epäinhimilliseen aikaan sinisessä vaunussa
Kunnon "autolauttafani" istuu junassa vaikka sen kahdeksan tuntia, että pääsee risteilylle, kokeile sinäkin joskus.
Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 26.12.2007, 15:17:10
Yhden Vehniäisen poisjäänti on valitettavaa, mutta jos tilalle saat lastin rikkaita eläkeläisiä, niin tämä ei taida haitata muuta kuin sitä Vehniäistä, joka on tottunut matkustamaan ilmaiseksi ja saamaan loistavaa palvelua.
Tosi "Vehniäisethän" eivät jää pois sen takia jos joku VR ei enää niitä kuljeta, hehän tulevat vaikka taksilla pitemmänkin matkaa, jos tarve vaatii ja nämä "Vehniäiset" mitä tunnen eivät yleensä matkusta ilmaiseksi ja yleensä näillä tuntemillani "Vehniäisillä" on ollut ihan mukavat "luukut" laivoilla, tosin saaden juuri siitä johtuen "loistavaa palvelua".
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

jonas

Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 26.12.2007, 20:10:14
Kunnon "autolauttafani" istuu junassa vaikka sen kahdeksan tuntia, että pääsee risteilylle, kokeile sinäkin joskus.Tosi "Vehniäisethän" eivät jää pois sen takia jos joku VR ei enää niitä kuljeta, hehän tulevat vaikka taksilla pitemmänkin matkaa, jos tarve vaatii ja nämä "Vehniäiset" mitä tunnen eivät yleensä matkusta ilmaiseksi ja yleensä näillä tuntemillani "Vehniäisillä" on ollut ihan mukavat "luukut" laivoilla, tosin saaden juuri siitä johtuen "loistavaa palvelua".

Hehe, joka vuosi on mennyt viikkoja pelkästään sen takia, että saa matkustaa laivalla. Mutta ihan oikeasti, osaatko kertoa aiheeseen liittyen sen, että vaikka näillä vehniäisillä olisi kuinka hyvät luukut, luulisi että pitää niitä muutamaa enempi olla, että se alkaa merkittävästi Tallinkin tuloksessa näkymään. Eli kyllä arvatenkin se, ettei matkustajamäärät ole olleet kovin kummoisia kauempaa tulevien osalta on syy siihen, että VR ei palvele enää Turun aamulaivalle tulevia pitkänmatkalaisia suoraan, eikä vastaavasti kuljeta kahdeksan jälkeen pois. Näistä jatkoyhteyksistä ja alennuksista luopumiseen on arvatenkin syynä myös se, että yhä useampi kulkee omalla autolla tai sitten juuri niillä usein hyvänhintaisilla ryhmämatkoilla, joiden poisjäänti johtuen varausjärjestelmän ongelmista johti siis notkahduksiin matkustajamäärissä.

Kari Liimatainen

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 27.12.2007, 20:34:50
Hehe, joka vuosi on mennyt viikkoja pelkästään sen takia, että saa matkustaa laivalla. Mutta ihan oikeasti, osaatko kertoa aiheeseen liittyen sen, että vaikka näillä vehniäisillä olisi kuinka hyvät luukut, luulisi että pitää niitä muutamaa enempi olla, että se alkaa merkittävästi Tallinkin tuloksessa näkymään. Eli kyllä arvatenkin se, ettei matkustajamäärät ole olleet kovin kummoisia kauempaa tulevien osalta on syy siihen, että VR ei palvele enää Turun aamulaivalle tulevia pitkänmatkalaisia suoraan, eikä vastaavasti kuljeta kahdeksan jälkeen pois. Näistä jatkoyhteyksistä ja alennuksista luopumiseen on arvatenkin syynä myös se, että yhä useampi kulkee omalla autolla tai sitten juuri niillä usein hyvänhintaisilla ryhmämatkoilla, joiden poisjäänti johtuen varausjärjestelmän ongelmista johti siis notkahduksiin matkustajamäärissä.

Aikas hyvin "kiteytit" tuon, ei siihen ole mitään lisättävää. Näinhän se käytännössä menee.
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Timo Selkälä

MTV3 teksti-TV:llä sivulla 176 oli juttu 2007 matkustajamääristä Tallinnan sataman kautta. Tämän mukaan sen kautta kulki 6,5 miljoonaa matkustajaa. Näistä noin puolet oli Tallinkin. Viking Linen osuus oli 16 %, joka tekisi noin 1,04 miljoona matkustajaa - mutta se heittänee jonkin verran koska desimaaleja ei mainittu. Eckerö Line kuljetti 13 % osuudellaan 850 000 matkustaja (luku mainittu). Lisäksi jutussa luki että muut yhtiöt kuljettivat 300 000 matkustajaa, mikä ilmiselvästi oli painovirhe. Olettaen että nuo muut luvut täsmäävät niin vertaamalla Market 07 ilmoitettuja tietoja vuodelta 2006, niin Tallinkin Tallinna-Helsinki 2 578 155 matkustajaa + Tallinna-Tukholma 610 860 matkustajaa tarkoittaa sitä että kokonaismatkustajamäärä heidän osaltaan olisi pysynyt ennaltaan. Miten reittien kesken määrät jakaantuivat emme vielä tiedä.

Vikingin 2006 luku oli 1 089 309, josta siis ilmeisesti on pienehkö pudotus tullut. Arvaisin että pudotusta on tullut kun Star on tullut liikenteeseen ja loppuvuonna tilanne lienee hiukan normalisoitunut. Eckerö on menettänyt mahdollisesti enemmän, koska 2006 heillä kulki 921 621 matkustajaa, joten pudotusta olisi noin 70 000 matkustajaa. Koska Vikingin 16 % markkinaosuus voi tarkoittaa kaikkea 15,5 ja 16,4 % väliltä emme kai vielä voi sanoa heistä sen tarkemmin.

Muiden osuus 2006 oli noin 1,1 miljoonaa matkustajaa.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.