Seawolf Express - puolessa tunnissa Helsingistä Tallinnaan

Aloittaja Timo Lehtinen, 28.07.2016, 20:45:11

« edellinen - seuraava »

Timo Lehtinen

Päivän IL kertoilee tämmösiä:

http://www.iltalehti.fi/matkajutut/2016072821970073_ma.shtml

Pintaliitäjällä Helsingistä Tallinnaan 30 minuutissa - alus kuin "Kaspianmeren hirviö"

Sea Wolf Express aikoo aloittaa lähitulevaisuudessa uudentyyppisen ilmatyynyalusliikenteen Helsingin ja Tallinnan välillä.


Viime kesänä perustettu virolaisyritys Sea Wolf Express lupaa tuoda lähitulevaisuudessa markkinoille pintaliitäjän, joka kuljettaa matkustajat Helsingistä Tallinnaan vain puolessa tunnissa. Yhteen alukseen mahtuu kerralla 12 henkeä.

Milloin mahtaa aloittaa, vähän mätäkuun jutun elkeitä?
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Pekka Laakso

Tästähän tulee mieleen se Kotkaan kaavaillut venäläinen Alien. "Emme ui, me lentämme!"  ;D 
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Timo Lehtinen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 28.07.2016, 23:41:31
Tästähän tulee mieleen se Kotkaan kaavaillut venäläinen Alien. "Emme ui, me lentämme!"  ;D

Sattuneesta syystä ihan sama tuli mieleen itselläkin! Kaikenlaisia sitä on!
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Aleksi Lindström


Aleksi Kallio

Millaisetkohan turvallisuusvarusteet tuollainen tarvitsee? Vähän epäilyttää lisäksi mitenkähän liikenne onnistuu talvimyrskyissä. En jaksa oikein uskoa tuon menestykseen..

Kimmo Rantanen

"Virolaisyhtiö Sea Wolf Express lykkää ilmatyynyalusliikenteen aloittamista Helsingin ja Tallinnan välillä parilla vuodella."

http://www.sss.fi/2016/10/ilmatyynyalusliikenne-tallinnaan-viivastyy-vuoteen-2018/

Anteeksi nyt vain, mutta miten nuo vehkeet liittyy ilmatyynyaluksiin?

Marko Mäkelä

Miksi matkustaa ilmatyynyaluksella kun vaihtoehtoina on monia jopa tasokkaitakin autolauttoja. Minä en matkustaisi ilmatyynyaluksella vaikka maksettaisiin.

Pasi Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Marko Mäkelä - 27.10.2016, 22:38:54
Miksi matkustaa ilmatyynyaluksella kun vaihtoehtoina on monia jopa tasokkaitakin autolauttoja. Minä en matkustaisi ilmatyynyaluksella vaikka maksettaisiin.

Eiköhän se ole sama syy, miksi joku meni saman matkan joskus helikopterillakin eli vastaus on jo otsikossa.

Kalle Id

Suomalaisilla medioilla tuntuu olevan suuria vaikeuksia kutsua tätä alusta sen oikealla nimellä. Se ei ole "pintaliitäjä" eikä edes ilmatyynyalus, vaan maaefektialus eli patosiipialus (https://fi.wikipedia.org/wiki/Maaefektialus). Itse toki preferoin neuvostoliittolaista termiä ekranoplan.

Seppo Honkanen

Onko tällaisella vekottimella kenties keli- ja/tai tuulirajoituksia? Alla oleva tiedetuubi.fi -teksti mainitsee mm. että:
"Historiassa maaefektialuksilla on ollut ikävä taipumus pyörähtää yllättäen ympäri, mikä selittänee osaltaan aluksen suurikokoisen ja tehokkaan näköiset vakaajat perässä."  :o

http://www.tiedetuubi.fi/tekniikka/kaspianmeren-merihirvion-perillinen-tulossa-matkustajaliikenteeseen-suomenlahdelle

Anyway, lycka till.

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Marko Mäkelä - 27.10.2016, 22:38:54
Miksi matkustaa ilmatyynyaluksella kun vaihtoehtoina on monia jopa tasokkaitakin autolauttoja. Minä en matkustaisi ilmatyynyaluksella vaikka maksettaisiin.

Aika monen tarvitsee päästä nopeasti lahden yli, esimerkiksi työasioissa. Edes Lindan 1,5 tuntia ei ole tarpeeksi nopeaa, jos käytettävissä on esimerkiksi vain yksi työpäivä maksimissaan.

Marko Mäkelä

#11
Lainaus käyttäjältä: Joonas Vähämäki - 28.10.2016, 18:08:00
Aika monen tarvitsee päästä nopeasti lahden yli, esimerkiksi työasioissa. Edes Lindan 1,5 tuntia ei ole tarpeeksi nopeaa, jos käytettävissä on esimerkiksi vain yksi työpäivä maksimissaan.

No tuo on kyl totta,mut jos kiirusta ei ole niin iso laiva on kuitenkin se mukavin vaihtoehto paitti ny jollakin25metriä sekunnissa puhaltavassa tuulessa.

Seppo Honkanen

Löytyipäs kiintoisa sivu aikakaudelta, jolloin tein "vanhan liiton" aikaan viimeisen työmatkan Tallinnaan, siis työkalut korsteenissa ja alla oli tietenkin m/s Georg Ots. Silläkin silloin ehdittiin oikein hyvin. :thumb:  Liittynee tältä ehtimisen kantilta katsoen myös Seawolf-aiheeseen. Menopiletin hinta 105 markkaa vuonna 1987 on vuoden 2015 rahassa ostovoimaltaan noin 32 euroa.

http://docplayer.fi/17843521-Aikataulu-helsinki-tallinna-helsinki.html

Pekka Hömppi

Patosiipialusten on määrä aloittaa Helsingin ja Tallinnan välinen liikennöinti keväällä 2019.
https://www.is.fi/matkat/art-2000005441027.html