Baltic Princess Executive suite -sviittien kunto

Aloittaja Jouni Pääskynen, 22.07.2018, 19:11:28

« edellinen - seuraava »

Jouni Pääskynen

Moi!

Syksylle on varattuna pikainen risteily kyseisen BP:n Executive suitessa. Laivan telakoinnin aikaisista remonteista, niin tekniikan kuin sisustuksenkin osalta, on näkynyt kiitettävästi tietoa julkisten tilojen osalta. Mutta mistään ei ole löytynyt tietoa siitä, mitä näille sviiteille on vuosien mittaan tehty.

Eli jos jollain on asiasta tietoa, niin muutama kysymys mielessä pyörii:

- Minkä verran näitä sviittejä on vuosien mittaan remontoitu, ja missä kunnossa ne tällä hetkellä ovat? Eli kalusteet, matot, ym. sisustus, jossa käytön jäljet helposti näkyvät. Jossain vaiheessahan parvekkeita on lasitettu, mutta tehtiinkö siinä yhteydessä remonttia myös sisätiloihin?

- Olen lukenut, että ainakin jossain vaiheessa sviittimatkustajat on päästetty Turun terminaalista laivaan hiukan ennen muita, vieläkö kyseinen käytäntö on olemassa?

- Executive suite -sviittien yläpuolellahan on matkustajille avoin ulkokansi, kuuluuko kannelta tai yläpuolisesta ravintolasta minkä verran ääniä näihin sviitteihin?

Vaikka matka on jo varattu, olisi kiva saada näihin vastauksia, koska edelleen on mahdollista vaihtaa sviitti keulan parvekkeettomaan malliin... Valinta on vaikea, kun ei kummastakaan ole vielä kokemuksia.

Kalevi Lehto

Ainakin viimeksi matkustaessani peräsviitissä hytti oli ihan siisti ja hyväkuntoinen. Yökerhosta kuuluu hiukan möykkää ja potkurit täristävät, tässä suhteessa keulasviitti on mielestäni parempi, tai ainakin hiljaisempi. Perän parveke on toki kiva näin kesäaikaan.
Mitään aikaisempaa sisäänpääsyä ei ainakaan mulle ole koskaan tarjottu.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Jouni Pääskynen

Nyt sitten kokeilleena vastaan itselleni, ja samalla infoksi muille joita aihe kiinnostaa.

- BP:n Executive suite numero 9713 on sviiteistä reunimmainen, laivan oikean puoleisessa takakulmassa. Vastaava suite vasemmalla on 9813. Itse pyysin etukäteen jompaa kumpaa, ne kun ovat keskimmäisiä hieman suurempia, ja niistä on huimasti paremmat näkymät ulos, koska niiden parvekkeiden ulommat sivuseinät on lasia.

- Suiten kunto oli hyvä, käytön jälkiä ja tahroja toki siellä täällä. Kalusteet olivat ehjät ja mukavat. Parvekkeen lasitetun osan pehmustetuista muovirottinkikalusteista iso plussa, niille oli runsaasti käyttöä kun keli oli matkalla suotuisa.

- Joistain ennakkotiedoista poiketen, jääkaapissa ei todellakaan ollut samppanjaa, vaan pullo laiva kuohuviiniä, aikamoista kuraa...

- Niin ikään ennakkotiedoista poiketen, sviittimatkustajat ohjattiin erilliselle alueelle ennen lipuntarkastusportteja, josta laivaannousu viitisen minuuttia ennen muita matkustajia. Mukava lisä, kun pääsi kerrankin hissillä hytikerrokseen ilman tolkutonta ruuhkaa.

- En tiedä oliko kyseessä sattuma, vai tarkoituksellinen sviittimatkustajien etu, mutta paluumatkalla siivooja ei tunkenut hyttiin ennen poistumistamme, kuten lähes kaikilla muilla matkoillamme.

- Kaiken kaikkiaan matka upealla parvekkeella varustetussa, siistissä ja isossa sviitissä olisi ollut pelkästään positiivinen elämys ilman yhtä suurta ongelmaa. Nettisivuillaan Tallinksilja ilmoittaa kyseisen sviitin tiedoissa seuraavaa: "Hytti sijaitsee peräosassa, joten satamaan saavuttaessa saattaa kantautua tärinästä aiheutuvaa ääntä." Luultavasti teen laivayhtiölle valituksen aiheesta, tuo nimittäin on törkeää vähättelyä. Olen matkustanut kymmeniä matkoja erilaisissa hyteissä ja sviiteissä, kokematta koskaan ennen näin infernaalista ja jatkuvaa meteliä. Tärinä ja sen aiheuttama erilaisten materiaalien räminä on tottakai pahimmillaan satamaan saavuttaessa, mutta muutamaa reitin suoraa pätkää lukuun ottamatta meteli on jatkuvaa. Ilmeisesti sen tärinän ja jyrinän taajuus on sellainen, että se saa koko hytin jollain lailla resonoimaan, ja lopputuloksena on matalataajuinen jyminä/humina kaiken aikaa, maustettuna erilaisilla räminöillä, kolinoilla, kitinöillä ja natinoilla. Osaan ääniä korvatulpat tepsii, osaan ei. Sinänsä iso harmi, puitteet olisivat komeat, mutta itse en toista kertaa noihin sviitteihin majoitu, kun haluan nukkua yöni.

Hannu Sarell

Eikös tuo BP ollut keväällä vaihteistoremontissa varsin pitkäänkin. Jolla piti noita värinöitä saada poistettua?

Jouni Pääskynen

Lainaus käyttäjältä: Hannu Sarell - 06.09.2018, 00:56:37
Eikös tuo BP ollut keväällä vaihteistoremontissa varsin pitkäänkin. Jolla piti noita värinöitä saada poistettua?
Jos se remontti on vähääkään niitä värinöitä pienentänyt, en osaa edes kuvitella mitä ne on olleet ennen remonttia ???

Risto Hartikainen

Lainaus käyttäjältä: Jouni Pääskynen - 05.09.2018, 19:00:47
Olen matkustanut kymmeniä matkoja erilaisissa hyteissä ja sviiteissä, kokematta koskaan ennen näin infernaalista ja jatkuvaa meteliä. Tärinä ja sen aiheuttama erilaisten materiaalien räminä on tottakai pahimmillaan satamaan saavuttaessa, mutta muutamaa reitin suoraa pätkää lukuun ottamatta meteli on jatkuvaa. Ilmeisesti sen tärinän ja jyrinän taajuus on sellainen, että se saa koko hytin jollain lailla resonoimaan, ja lopputuloksena on matalataajuinen jyminä/humina kaiken aikaa, maustettuna erilaisilla räminöillä, kolinoilla, kitinöillä ja natinoilla. Osaan ääniä korvatulpat tepsii, osaan ei. Sinänsä iso harmi, puitteet olisivat komeat, mutta itse en toista kertaa noihin sviitteihin majoitu, kun haluan nukkua yöni.
Peittivätpähän ainakin alleen yläkerran diskon melusaasteen (ehkä...).
Olen itsekseni miettinyt miksi laivan mukamas paras hyttiluokka on sijoitettu näillä laivoilla laivan huonoimpaan paikkaan peräosaan ja nimenomaan diskon meluhelvetin alle. Luulisi nyt parempiakin paikkoja löytyneen jos suunnittelijat olisivat hieman miettineet asioita.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Hannu Sarell - 06.09.2018, 00:56:37
Eikös tuo BP ollut keväällä vaihteistoremontissa varsin pitkäänkin. Jolla piti noita värinöitä saada poistettua?
Tämä on kyllä eka kerta kun kuulin että siihen piti vaikuttaa, vaikka olin kuitenkin mukana matkalla telakalle että ekalla risteilyllä sieltä tulon jälkeen.

Tuomas Romu

Kuinka paljon vaihdelaatikosta edes aiheutuu melua ja värähtelyä verrattuna vaikkapa itse potkuriin?
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kai Heino

Koko laivasarja on suunniteltu Hel-Tal väliä ajatellen. Tunnen erään Rauman telakalta eläköityneen insinöörin. Hän sanoi, että Telakka olisi halunnut jo Romskusta erilaisen. Ravintolat ylemmäs ja isompia ikkunoita. Varustamo taas halusi bilelaivoja maksimimäärällä ulkohyttejä. Mahdollisimman paljon ravintoloiden istumapaikkoja ja kauppaneliöitä. Näillä spekseillä laivat suunniteltiin. Tallinnan satamassa ei potkurin värinät häiritse.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Kalle Id

Mitä itse entiseltä Rauman telakkalaiselta ymmärsin oli merkittävänä osatekijänä sekä Romantika-Galaxy -sarjan että varsinkin Starin suunnittelussa myös hinta, joka piti painaa mahdollisimman alas ja tämän vuoksi erikoisempia ratkaisuja ei voitu toteuttaa.

Helsinki-Tallinna -liikenteessä on lisäksi myös se, että siinä tarvitsee peruutella verrattain vähän, eikö koskaan yöaikaan tuolla 22-tunnin risteilyaikataululla. Tärinä on pahinta nimenomaan peruutettaessa ja tämä tuntuu varsinkin Turussa, missä peruutellaan satamissa myös yöllä ja aikaisin aamulla.

Jouni Pääskynen

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 07.09.2018, 14:00:01
Helsinki-Tallinna -liikenteessä on lisäksi myös se, että siinä tarvitsee peruutella verrattain vähän, eikö koskaan yöaikaan tuolla 22-tunnin risteilyaikataululla. Tärinä on pahinta nimenomaan peruutettaessa ja tämä tuntuu varsinkin Turussa, missä peruutellaan satamissa myös yöllä ja aikaisin aamulla.
Tuon allekirjoitan tuoreen kokemuksen asiosta, peruutettaessa se tärinä on todella infernaalista, ja ravistaa sviitissä kaikkea mahdollista. Taitaa seinien sisäverhouslevytkin täristä, kun tuntuu aivan kuin koko kabiini "soisi", fiilis oli kuin istuisi rummun sisällä samalla kun joku sitä soittaa... Ja joka kertahan satamassa peruutetaan, joko laituriin tai sitten sieltä pois. Yöllä ensin Långholmeniin, ja aamulla kukonlaulun aikaan Tukholmaan. Eihän siitä toki mitään haittaa olisi, jos jaksaisi bilettää aamuneljään ja sitten sammua hyttiin, mutta ei oikein vanhalta taivu enää...

Mutta jos siitä sen sviitin metelistä jotain positiivista haluaa löytää, niin ei sen metelin takaa kyllä erottanut pihaustakaan mistään diskosta.

Hannu Sarell

#11
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 07.09.2018, 14:00:01
Mitä itse entiseltä Rauman telakkalaiselta ymmärsin oli merkittävänä osatekijänä sekä Romantika-Galaxy -sarjan että varsinkin Starin suunnittelussa myös hinta, joka piti painaa mahdollisimman alas ja tämän vuoksi erikoisempia ratkaisuja ei voitu toteuttaa.

Helsinki-Tallinna -liikenteessä on lisäksi myös se, että siinä tarvitsee peruutella verrattain vähän, eikö koskaan yöaikaan tuolla 22-tunnin risteilyaikataululla. Tärinä on pahinta nimenomaan peruutettaessa ja tämä tuntuu varsinkin Turussa, missä peruutellaan satamissa myös yöllä ja aikaisin aamulla.
Mikä laiva peruuttelee yöllä Turussa? Iltalaiva tulee 1915 ja lähtee 20.15 Onko sitten aikainen aamu, kun aamun laiva tulee klo7.00? Vai tarkoititko noita Långnäsin öisiä käyntejä? Ne osuvat ikävään aikaan, tosin ennen baarien sulkemista...

Juha-Matti Keto-Tokoi

BP peruuttaa laituriin Tukholmassa, ja silloin se tärinä siellä sviitissä on helvetillistä. Itse olen ainakin siihen herännyt. Olihan se toki metkaa, jos tykkää herätä siihen että paikat melkein lähtee hampaista.

Joonas Vähämäki

Menee vähän ohi keskustelun taas, mutta mistä tälläinen tärinä edes johtuu? Kun en ole sellaista havainnut koskaan millään vanhemmilla laivoilla. Miksi tämä on nykyaikainen ongelma? Ensimmäisen kerran taisin tälläistä havaita joitakin vuosia sitten Megastarin peräbaarissa, mutta kuten suuri osa foorumilaisista, olen matkustanut elämäni aikana kymmeniä, ellen satoja kertoja 70-90 luvuilla rakennetuilla laivoilla, joissa samaa ongelmaa ei ole.

Tuomas Romu

#14
Jostain muistan lukeneeni, että nykyaikaiset kierretyt potkurinlavat saattaisivat värähdellä enemmän negatiivisilla lapakulmilla (= peruutuksessa), koska osa lavasta työntäisi vettä vastakkaiseen suuntaan. En valitettavasti kuitenkaan löytänyt mitään tätä muistoa tukevaa tekstiä ainakaan puhelimella googlettamalla. Täriseekö Grace, jossa on kiinteälapaiset potkurit, peruutuksessa? Viikkarin uusi laiva ei ainakaan tästä kärsi, koska potkuri pyörii aika samaan suuntaan vakiolapakulmalla...

Vanhoissa laivoissa ei myöskään ollut peräohjailupotkureita, jotka ovat varsin meluisia.
All information and details given in good faith but not guaranteed!