Koneiden vaihtaminen

Aloittaja Osku Ekqvist, 07.05.2007, 16:37:08

« edellinen - seuraava »

Osku Ekqvist

Lainaus käyttäjältä: Heikki Saraste - 07.05.2007, 14:55:56

Edellä on mainittu mahdollisuudesta, että Viking Line ajaisi Rosellan "loppuun", ja että Ålandsfärjan alkaa olla lähellä loppuaan. En tiedä autolauttojen tai yleensä isojen alusten tekniikasta, joten voisiko joku valistaa esimerkiksi kertomalla jotain autolauttojen koneista. Onko laivassa samat koneet alusta loppuun, ja katsotaanko mahdollinen koneiden vaihtaminen niin isoksi remontiksi, ettei sitä kannata tehdä ainakaan vanhempaan laivaan. Tai tietysti näin on, mutta  missä suunnilleen menee ikäraja (sekin on tietysti aluskohtainen ja alustyyppikohtainen), jonka jälkeen koneita ei enää kannata uusia. Kuinka isoja remontteja tai uudistuksia koneisiin tehdään laivan käyttöiän aikana, ja kuinka usein niitä tehdään?


Kokonaisten koneiden vaihtaminen on sen verran iso remontti, että sitä ei tehdä vanhaan tai uuteenkaan laivaan, ellei sitten olla vaihtamassa kaasuturbiinikoneistoa dieseleihin polttoaineen hinnan noustessa, tmv. Tällöin laivan runkoon tehdään varmaan melko suuria kuljetusaukkoja. Yksittäisiä moottorin komponentteja tietysti vaihdetaan määräajoin. Esim. männän, sylinteriholkin, imu- ja pakoventtiilien, kiertokangen laakerin, ja runkolaakerin käyttöiät liikkunevat joissakin kymmenissä tuhansissa tunneissa.

Timo Selkälä

Silti on esimerkkejä joissa vanhoistakin aluksista on vaihdettu koneet. Pari vuotta takaperin Scandlinesin kaksi Rostock-Gedser -linjan alusta saivat uudet koneet. Tänä vuonna Kanadassa joko Princess of Acadia tai Chi-Cheemaun vaihtoi kaksi vanhaa neljään uuteen, en vain muista kumpi niistä se oli. Pari vuotta takaperin Apollo myöskin Kanadassa sai uudet koneet. Siellä syynä on uudemman aluksen tuontiongelmat - eli kauppahinnasta maksetaan muistaakseni 22 % veroa - ja se tekee paljon dollareita. siksi siellä on kannattavaa vaihtaa vanhoihinkin lauttoihin koneita. Täällä tilanne ei välttämättä ole ihan sama. Sijoitetut rahat on myös saatava takaisin.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Kille

Mariellaanhan vaihdettiin kone/suuri osa siitä kun se tuhoutui tulipalossa 90- luvun alkupuolella.

Kalevi Lehto

Onhan näitä tehty. Mm.Kristina Reginaan vaihdettiin höyrykoneet dieseliin ja toiseen "ikiliikkujaan" Birger Jarliin on koneet vaihdettu jo kahdesti. Muistaakseni myös Fenniaan(Casino Express) on koneet kertaalleen vaihdettu
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Antti S. Aho

Olisiko kellään heittää linkkiä sivulle, jossa olisi em. operaatioista kuvia tai jopa videota?

Tuomas Romu

Muistin juuri, että eihän mulla ole omia kuvia Rautaruukin pääkoneen vaihdosta, vaan katselin niitä laivan tietokoneelta. Pahus. Olihan se iso operaatio, ja hieman mietitytti, kun puolet konehuoneesta oli kadonnut jonnekin ja kyljessä vesirajan alapuolella oli kuorma-auton mentävä aukko.

Jotain ilmassa leijuvia kampiakseleita toisen konerikon ajoilta kyllä löytyy, mutta tuolloin kyljessä oleva reikä oli paljon pienempi, eikä taljojen varassa roikkuvasta pääkoneestakaan ole kuvaa...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Harri Muhonen

Myös Vana Tallinniin vaihdettiin koneet koneet 2000-luvun alkupuolella, jolloin aluksen nopeuskin putosi noin kolme solmua.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Antti S. Aho - 10.05.2007, 16:20:48
Olisiko kellään heittää linkkiä sivulle, jossa olisi em. operaatioista kuvia tai jopa videota?
Tässä yksi:
http://www.faktaomfartyg.se/apollo_III_1962_bild_3.htm
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964