Epäkuntoinen pumppu upotti troolari Brattvågin

Aloittaja 2709, 24.05.2006, 11:38:31

« edellinen - seuraava »

2709

JARI RANTANEN

Suomalaisen troolari Brattvågin upotti Porin edustalla tammikuussa 2004 epäkuntoon joutuneen tyhjennyspumpun poistoputken kautta ruumaan silakkalastin sekaan virrannut vesi.

Onnettomuustutkintakeskuksen asettama tutkintalautakunta kiinnittää tutkintaselostuksessaan huomiota muun muassa kalastajien vähäiseen tietämykseen alustensa laivateoreettisista ominaisuuksista, alusten katsastusmenettelyn puutteisiin ja kalastusaluksille tehtyjä muutostöitä koskevien tietojen puuttumiseen katsastustilanteissa.

Noin 60 tonnin silakkalastia Reposaareen tuoneen Brattvågin miehistönä olleet isä ja poika pelastuivat täpärästi, kun nopeasti uppoamispaikalle ehtineet merivartijat onnistuivat nostamaan miehet merestä. Kalastajat eivät olleet ehtineet pukea pelastuspukuja eivätkä jaksaneet nousta pelastuslautalle.

Pelastusliiveissään lautan ja pinnalla kelluvien kalastusvälineiden varassa pysytelleet miehet olivat kylmettyneet pahasti pelastajien ehtiessä paikalle.

Tutkintalautakunnan mukaan onnettomuuden perussyy löytyi aluksen uudesta pilssipumpusta ja sen asennustavasta. Kalastajat olivat asentaneet alukseen syksyllä löytämänsä edullisen hydraulisen pumpun, jollaista käytetään yleisesti maataloudessa lietepumppuna, poistamaan kalojen mukana ruumaan joutuvaa vettä.

Pumppu hankittiin ja asennettiin ilman asiantuntevaa suunnittelua eikä pumpun poistoputkessa ollut takaiskuventtiiliä. Kun pumppu meni rikki, merivesi alkoi virrata putkessa väärään suuntaan ruumaan.

Onnettomuuteen vaikutti myös se, että alus ui syvällä poistoputken aukkoon nähden ja se oli alkujaankin kallistunut vasemmalle. Ruotsista käytettynä ostetulle ja siellä jo kerran uponneelle alukselle aikaisemmin tehdyt muutostyöt olivat pienentäneet aluksen varalaitaa, eikä alukselle ollut tehty vaadittua vakavuustarkastelua.

Julkaistu 24.5.2006 4:06:30 Turun Sanomat



Kimmo Rantanen

Aluksen osti uponneena vesirakennusalan yrittäjä, joka nosti sen syyskuun alussa 2004 ja siirsi sen Kotkaan keväällä 2005, jossa se romutettiin syksyn 2005 aikana.

Lainaus: http://www.onnettomuustutkinta.fi/35970.htm

Raportin kertomasta poiketen Brattvågin runko odottelee todellisuudessa Kotkan Mussalossa parempia aikoja kolmen muun projektin rinnalla. Brattvågin seurana Mussalon rannassa on edelleen myös itäsaksalaisrakenteinen hinaaja Orjaku (1955) ja uudempaa vuosikertaa edustava edelleen keskeneräinen puulaiva, kuten Suomen Laivahistoriallisen Yhdistyksen julkaisustakin (3/2006) voi lukea...

Edistystä ei näytä viime vuonna tapahtuneen, jonka voi todeta tänään ottamistani kuvista:

http://s51.photobucket.com/albums/f361/KimmoRantanen/Kotka/?action=view&current=winter2007-07020.jpg
http://s51.photobucket.com/albums/f361/KimmoRantanen/Kotka/?action=view&current=winter2007-07021.jpg
http://s51.photobucket.com/albums/f361/KimmoRantanen/Kotka/?action=view&current=winter2007-07025.jpg