Suomen Joutsen

Aloittaja hesek72, 24.09.2002, 10:48:10

« edellinen - seuraava »

Heikki Kautiainen

Suomen Joutsen jää pysyvästi Forum Marinumin eteen. Näin päätti Turun Kaupungin hallitus äänin 11-3. asiaa tuskin tarvii kommentoida sen enempää. päätetty mikä päätetty. ;D omasta mielestä se on huomattavasti paremmas paikas nykyisellä paikallaan, kuin mitä Martin sillan vieres.

Mikko-Oskari Koski

Joo, näin pääsi käymään. Mielipiteitä on monia, itse kannatin Martinsillan pieltä, mutta varmaan enimmäkseen vanhasta tottumuksesta. Kyllähän uljas purjelaiva aina kohentaa paikan kuin paikan imagoa ja FM:n rannassa vanha parivaljakko SJ & Sigyn on taas lähekkäin... ;D

Mutta kokonaan toinen asia on, mitä Martinsillan pieleen nyt tehdään. Paikka on tosi kolkon näköinen ilman Joutsenta. Pitäisikö nyt löytää jostain maailmankolkasta Turkuun vielä kolmaskin purjelaiva...?  ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

wirrankoski

Voi ei rakkaat turkulaiset! Nythän on taas vapaata laituritilaa uusille kauniille ravintolalaivoille!  ;D ;D ;D

Mikko-Oskari Koski

Turkuun ei enää myönnetä lisää toimilupia ravintolalaivoille (ensimmäinen terve päätös Turun kaupungin ravintolalaivalinjauksissa). Toisaalta vierasvenesatama kaipaisi lisää laituritilaa ja voisi sitä saada, jos esim.osa Förin yläpuolisesta charter-liikenteestä (vaikka Jensenin ja Strandbon alukset) sijoitettaisiin jatkossa Joutsenen entiselle paikalle. Joka tapauksessahan tuo Alemman Höyrylaivasataman laituritila otetaan ensi kesänä muuhun käyttöön Tall Ship's Racen ajaksi.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

Viime kesänä Iltasanomissa eräs kolumnisti kirjoitti siitä kuinka naurettaa on pitää suurten valtamerien kyntäjää ahtaassa purossa vain sen vuoksi, että turkulaiset ovat vanhasta tottumuksesta tottuneet katselemaan keskustasta käsin maanmerkkiään(taitaa turkulaiset olla pirun laiskoja, kun eivät viitsi kävellä muutamaa sataa metriä merelle päin) ja, jotta Turun Sanomien asunnonmyyntisivuilla voidaan myydä asuntoja viereiseen kerrostaloon mainoslauseella "Näkymä Suomen Joutsenelle". Täytyy kyllä sanoa, että olen samaa mieltä kyseisen kirjoittajan kanssa. Sillä kyllähän suurten hienojen purjelaivojen pitää olla meren äärellä satamassa eikä missään puron perällä. Esimerkiksi Eriksonin upeat purjelaivat Pommern Maarianhaminassa ja Passat Travemündessä ovat sataman näkyvimmillä paikoilla toivottamassa modernit nykyajan laivat tervetulleeksi satamaan. Uuden paikkansa myötä Suomen Joutsenkin on nyt piirun verran merellisemmällä ja näkyvämmällä paikalla Turun satamassa. Ja kuten jo aiemmin todettua, vapautuupa nyt Aurajoesta paljon tilaa muuhun käyttöön Joutsenen vanhalta paikalta.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Heikki Kautiainen

no mihinkäs päin satamaa aattelit sitte sijoittaa sen vähäisen rahtiliikenteen? jos fregatti pitää ol satamas. mikä on kyllä totta, miks ihmees se pidetää jonku "hautausmaan/kaatopaikan" päällä.

no ei muuta ku viikkari helvettii turusta ja fregatti siihe tilal  ;) ;D 8)

Miran Hamidulla

Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

wirrankoski

#7
Jotensakin tuo TS-lehti aina jaksaa tuolla samalla aiheella, joka huhtikuun eka päivä...
Muistan tuossa joskus 1960-luvulla kun samainen lehti kertoi jäiden ihan vallan KATKAISSEEN kahtia (oli jopa kuva) erään matkustajahöyrylaivan - kuvassa oli BORE III....

Kervisen Lauri

Tuo oli kyllä varsin veikeä juttu... (;

Mikko-Oskari Koski

TS se jaksaa noita aprillijuttuja julkaista. Useimmiten aika lapsellisia kyllä. Mutta kerran on Auran rannoilla osuttu napakymppiin ja tuo tapaus sietää tulla kerrotuksi täälläkin.

1.4. Armon Vuonna 1946 tai -47 edelleenkin ilmestyvä maineikas sanomalehti Turun Sanomat julkaisi uutisen, jossa kerrottiin eräässä osoitteessa Itäisellä Pitkälläkadulla jaettavan vain sinä päivänä Alkon ylijäämävarastoihin jäänyttä Karhuviinaa minimaalisella hinnalla asiakkaiden omiin astioihin.
Osoitteeseen -jossa sijaitsi rakennustyömaa- tulikin sitten varsinainen ihmisvirta maitokannuin varustautuneena -ja pettymys ja suuttumus oli sitäkin isompi, kun kansalaisille selvisi, mistä oli kysymys. TS jopa menetti muutaman tilauksen ja rakennustyömaan mestari poltti päreensä, kun poliisi ei ollut suostunut korjaamaan Karhuviinan kyselijöitä omiin huostiinsa.

Tapauksen maine elää Turussa edelleen ja on kyllä rehellisyyden nimessä mainittava, ettei kukaan ole tainnut moisen veroista vielä saada aikaan. Viinan hinta taitaa olla meille suomalaisille pyhä asia...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950