Stemnitsan matka jää viimeiseksi (onneksi)

Aloittaja Sami, 03.02.2003, 21:33:52

« edellinen - seuraava »

Sami

Kreikkalainen varustamo: Stemnitsan matka jää viimeiseksi

Kreikkalainen Minerva Marine -varustamo ilmoitti maanantaina, että säiliöalus Stemnitsa on nyt tämän talven viimeisellä matkallaan Koiviston (Primorskin) öljysatamaan.
    Sen sijaan yhtiön edustaja ei suostunut kertomaan, tulevatko varustamon muut laivat hakemaan öljyä venäläisten öljysatamasta.
    Suomi pitää Stemnitsaa riskinä Suomenlahdelle, sillä aluksella ei suomalaistietojen mukaan ole jääluokkaa, vaikka sillä voikin olla jonkinlaisia vahvistuksia jäissäkulkua varten.
   
Pääministeri Paavo Lipponen (sd) keskusteli maanantai-iltana EU:n komission puheenjohtajan Romano Prodin kanssa Stemnitsasta, ja liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasi (kok) lähetti asiasta kirjeet Venäjän, Kreikan, Hollannin ja Ruotsin viranomaisille.
    Sasi vetosi uudestaan venäläiseen kollegaansa Sergei Franckiin, jotta öljykuljetuksissa käytettäisiin vain jäihin sopivaa kalustoa.
Lisää aiheesta tiistain Helsingin Sanomissa

(lähde: http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/juttu.asp?id=20030203OL34) :D


Miran Hamidulla

Hyvä juttu. Näköjään, kun venäläisten viranomaisten päänkääntäminen ei onnistunut, niin kannatti kääntyä kreikkalaisten puoleen, kun he sentään tuntuvat jonkin verran osaavan ajatella, kun vetivät Stemnitsan pois talviliikenteestä. Täytyy nyt toivoa, että tämä matka menee vielä hyvin.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

Jobinpostia!
Varustamo on yrittänyt purkaa sopimustaan, mutta venäläinen osapuoli ei ole siihen suostunut. Myös sisaralus Minerva Nounou (vai oliko se Nounou Minerva?) palloilee tiettävästi tällä hetkellä Suomenlahden jäävallien keskellä.   ???

EU:n  komissio on eilen tiistaina ollut yhteydessä Venäjän viranomaisiin. Komissio vetosi asiassa Venäjään maan Brysselin suurlähettilään kautta. Komissio tiedusteli, voisiko Venäjä löytää Suomen esille nostamaan huoleen tyydyttävän ratkaisun.
Tiedustelu tehtiin puheenjohtajan Romano Prodin ja liikennekomissaari Loyola de Palacion puolesta. Vetoomuksen otti vastaan Venäjän EU-suurlähettiläs Vasili Likatshov. Asiasta kertoi EU-komission tiedottaja Jonathan Todd.
Todd selitteli samalla myös aiempaa lausuntoaan, joka kummastutti suomalaisia. Hän totesi aiemmin Venäjän jääolojen olevan tavanomaista huonommat, ja siksi öljykuljetukset on taattava. Illalla Todd myönsi luulleensa, että Stemnitsa on viemässä öljyä "arktisista oloista kärsivälle" Venäjälle...  ::)

Mutta sinänsä aiemmat toiveet ovat edelleen voimassa: Itäänpäin matkaavalle tyhjälle tankille on toivottava pikaista haaksirikkoa, länteen menevälle täysinäiselle toivottava niin hyvää matkaa kuin suinkin mahdollista ja erityisesti toivottava, ettei Neptunus (vai pitäisikö sanoa Poseidon, kun on kreikkalaisista kyse) sekoita näitä toiveita keskenään...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Sami

Varustamo: Stemnitsa ja Minerva Nounou viimeisellä öljykuljetuksellaan Koivistosta

HELSINKI. Sekä öljytankkeri Stemnitsa että sen sisaralus Minerva Nounou tekevät parhaillaan viimeistä öljykuljetustaan Koiviston satamasta, vahvisti laivojen kreikkalaisvarustamo Minerva Marine tiedotteessaan.
    Varustamo lupasi, etteivät laivat nykyisten matkojensa jälkeen palaa Koivistolle ennen kuin alusten jääkelpoisuutta koskevaan kiistaan saadaan lopullinen ratkaisu. Minerva Marinen arvion mukaan avointen kysymysten ratkaisuun voi kulua pitkänkin aikaa.
   
Varustamo kertoi pyrkineensä vapauttamaan laivat nykyisistä rahtaussopimuksista. Rahtaajat eivät kuitenkaan ole suostuneet purkamaan sopimuksia.
    Varustamon mukaan molemmat laivat ovat liikennöineet ongelmitta Koiviston satamaan jo kaksi kertaa ilman pienimpiäkään ongelmia. Laivat ovat seuranneet jäänmurtajaa, eivätkä ne ole itse tunkeneet jään läpi. Laivoja ei myöskään ole jouduttu hinaamaan. Lisäksi muistutettiin, että venäläisviranomaiset ovat hyväksyneet laivat.
    Puhelimitse tavoitettu Minerva Nounoun turvallisuusjohtaja Karolos Vidalis kieltäytyi keskiviikkona kommentoimasta asiaa millään tavalla.


lähde:
http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/juttu.asp?id=20030205OL25

Miran Hamidulla

Minerva Nounou on Loviisan edustalla ja jatkaa matkaansa Itämerelle noin 9,5 solmun tuntivauhtia eli 17 kilometriä tunnissa. Nounou kulkee länteen noin 100 000 raakaöljylastissa. Alus ohittanee Helsingin myöhemmin iltapäivällä. Alus matkaa kahden venäläisen jäänmurtajan avustamana.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Pekka Laakso

Ja Stemnitsa saapui onnellisesti Rotterdamiin 5. Petroleumhaveniin. :P
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Mikko-Oskari Koski

Vaara ohi sikäli, että Minerva Nounou ei nyt ainakaan tällä reissulla voi enää ruhjoutua jäihin. Se on ohittanut Hangon tänään kello kahdentoista jälkeen 14 solmun nopeudella. Ei ole varmaa, onko varustamolla aikeita järjestää enää tänä talvena arktisia survival-safareja sinänsä (globaalisti ajatellen) ihan laadukkaille "kesätankeilleen".

Mutta tilanne elää vielä sikäli, ettei missään ole sanottu, millaisia alusluokituksia Venäjän liikenteessä aletaan soveltaa jatkossa. Toivottavasti pohjoismaiset jääluokkamääräykset saadaan standardisoitua, Baltian maathan niihin kyllä suostuvat EU-pyrkimyksiensä takia...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Pekka Laakso

Nounoukin on saapumassa iloisesti Europoortiin eli vaara lienee ohi. :)
Lisäksi uus Mastera alkaa tulla sieltä kohti Suomea??? 8)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

NuuNuu on taas tulossa Suomenlahdelle ja Koivistoon. Huomenissa se on jo Suomenlahden jäissä. ::)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Heikki Helen

Jotenkin mä arvasinkin, ettei noihin Kreikkalaisten lupauksiin ole luottamista...
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Heikki Kautiainen

no niimpä tietysti. jotain tollasta osasin odottaakki että se Nounou on taas tulossa soomelahel. >:(

wirrankoski

...niin, missäs olitte silloin kun suomalaiset YKSIRUNKOISETKIN tankkerit kulkivat Suomenlahden jääkentillä???

t. nimimerkki "paljon porua tyhjästä"

Pekka Laakso

Ottaen huomioon, että myös ehkä Euroopan kuuluisimman öljyhaaksirikon tehnyt tankkeri "Erika" kävi myös Suomessa. :o

Suomalaisia yksirunkoisia? Olivatkohan Purha ja Vinha viimeiset? Siis Suomen lipulla, ku mitään ATC:n romuja ei mukaan lasketa. ;D
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Jouni Kalliomäki

Joopa joo.

Mielestäni Stemnitsa ja Minerva Nounou on suhteellisen hyväkuntoisia laivoja, kun vertaa muihin Suomenlahdella kulkeviin laivoihin. Oljyä kuljetetaan huomattavasti huonommilla laivoillakin. Suomen öljytoimitukset suoritettiin 20 vuotta sitten huomattavasti surkeammilla laivoilla kuin nyt keskustekuihin nousseet.

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 19.02.2003, 21:04:44 ...niin, missäs olitte silloin kun suomalaiset YKSIRUNKOISETKIN tankkerit kulkivat Suomenlahden jääkentillä???

t. nimimerkki "paljon porua tyhjästä"
Lainaus käyttäjältä: Jouni Kalliomäki - 20.02.2003, 10:49:33 Joopa joo.

Mielestäni Stemnitsa ja Minerva Nounou on suhteellisen hyväkuntoisia laivoja, kun vertaa muihin Suomenlahdella kulkeviin laivoihin. Oljyä kuljetetaan huomattavasti huonommilla laivoillakin. Suomen öljytoimitukset suoritettiin 20 vuotta sitten huomattavasti surkeammilla laivoilla kuin nyt keskustekuihin nousseet.
On tietenkin otettava huomioon se, että joskus muinaisaikoina ei tiedetty missään muussakaan asiassa paljoa mistään ympäristöä koskevista lainsäädännöistä, joten on hölmöä verrata jotain kivikaudella tehtyjä juttuja nykypäivään, ja perustella, että saahan niin tehdä nytkin kun niin on tehty aiemmin. Tai jos näin on niin eikö USA:n Irak niminen ongelmakin kannattaisi ratkaista ydinaseella? Onhan sitäkin käytetty aieminkin, miksei siis nytkin? ;D
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar