Mistä aluksesta tehtiin s/s Koski

Aloittaja Ismo Talka, 21.07.2015, 15:04:28

« edellinen - seuraava »

Ismo Talka

Teen historiikkia isoisäni Antti Talkan vuosien 1913-1926 liiketoimista, jotka sisältävät yhtenä osakokonaisuutena Höyryvene Osakeyhtiö Kosken toiminnot ja täten myös höyrypurret s/s Koski ja s/s Koski II. Kyse on siis Lappeenrannan - Taipalsaaren alueella toimineesta höyrylaivayhtiöstä, joka perustettiin vuonna 1914 asianajaja Onni Voipion, kauppias Esa Pärnäsen ja liikemies Antti Talkan toimesta.

Antti Talka ja hänen setänsä Paavo ( Paavali ) Talka ostivat vuonna 1916 koko yhtiön osakekannan. Ostohetkellä yhtiöllä ei ollut Koski-laivoja, vaan s/s Partakoski ( Entinen s/s Postipoika, joka oli jälkimmäinen kahdesta ruhtinas Barjatinskin Postipojasta. Ensimmäinen oli tehty puusta. ) ja s/s Salmi, jotka myytiin ja näiden tilalle hankittiin pian s/s Koski ja s/s Koski II.

Koski-laivojen sukuselvitys on ollut kuitenkin näin jälkikäteen hieman hakusessa eikä oikeita tietoja ole tahtonut löytyä edes höyrylaiva-asiantuntijoilta. Siksi olen maakrapuna tutkinut arkistoja.

Tänään löytyi Lappeenrannan kaupunginarkistosta tieto, joka avaa Koski-laivojen solmun yhdeltä osin ja varmistaa, että vuonna 1920 Pien-Saimaalla on varmasti seilannut kaksi eri s/s Koskea, kuten myös yhtiön vuoden 1920 tilikirja antaa olettaa.

Yhtiö nimittäin myi vuonna 1920 s/s Kosken Taipalsaaren takseerauslautakunnan ( nykyisiä verohallinnon juttuja ) puheenjohtajan Mikko Kilpiän ( isoisän kilpailija ) mukaan korkeaan hintaan eli tässä kaupassa oli kyse s/s Koskesta eli entisestä s/s Kinkamosta, jota oli mm jatkettu ja korotettu vuonna 1917 Taipalsaaren Lahdentaan korjauspajalla Lappalainen & Pitkänen. Tämän tiedon vahvistaa myös uusi viime talvena ilmestynyt erinomainen kirja "Rautakourien tarina" ( Lappeenrannan Konepajan Historiikki, josta on tietoa myös netissä. ), joka kannattaa hankkia ja lukea. Tämä Kilpiän mainitsema laivakauppa ei ole vielä selvinnyt konkreettisesti eli kuka s/s Kosken osti kovaan hintaan!

Tänään selvisi kuitenkin se, että mikä alus ostettiin vuonna 1920 myydyn s/s Kosken tilalle heti ja jolle annettiin myös nimeksi s/s Koski.

Tämä uusi tieto kyllä antaa olettaa, että solmu aukeaa pian myös s/s Koski II vuoden 1920 myyntiin ja uuden s/s Koski II ostoon liittyen, sillä tilikirjassa on vuoden 1920 osalta myös kaksi Koski II- laivaa. Tämän päiväinen tieto nimittäin antoi jo ilmansuunnan ja vinkin siitä, että mistä asiaa tulisi selvittää.

Kysynkin alan harrastajilta, että mikä alus mahtoi olla se alus, josta Taipalsaaren Lahdentaan telakalla tehtiin talvella 1920 -1921 uusi s/s Koski?

Vinkkinä annan tiedon, että vuonna 1919 s/s Koski arvioitiin 80000 markan arvoiseksi ja tämä uusi s/s Koski arvioitiin vuoden 1920 syksyllä ennen modifiointia 35000 markan arvoiseksi. Kyse on siis hieman vanhemmasta aluksesta, joka oli myös jossain vaiheessa liikenteessä Pien-Saimaalla kuitenkin eri nimellä kuin mitä se oli ostohetkellä vuonna 1920.

Voin myös helpottaa, että vaikka Otto Ville Heikkisen laivoista ei kukaan tunnu tietävän mitään, niin maantieteellisesti en ole ollut ainakaan ihan väärillä vesillä.



Ismo Talka

Taisi olla kysymykseni vähän liian vaikea tai alan ammattilaiset eivät kertoneet, että he kyllä tietävät? Tutkin edelleen asiaa ja kerron tarkemmin historiikissa, jota teen.

Korsteenissa vuodelta 2001 sivulla 75 keskellä Koski-laivan kuvan ja jäsenlippu-kuvan välisessä tekstissä artikkelin kirjoittaja ( Esko Pakkanen ) kirjoittaa: "Vuonna 1921 rakennettiin Lappeenrannan Konepajalla Koski-niminen alus, jonka pituus oli 17,1 metriä. Ilmeisesti kyse oli uudelleen rakentamisesta, mutta kumpi Koskista uusittiin. Pituuden perusteella voisi kuvitella, että ensimmäinen Koski ( ex Kinkamo ). Vai oliko se vanha Taipalsaari II, tällaistakin on kuvan taakse kirjoitettua tietoa on tarjolla."

Kirjoittaja siis pähkäilee kahden laivan välillä.

Totuus on se, että vuonna 1921 ei Koski-laivaa, siis entistä Kinkamoa peruskorjattu.  Peruskorjaus, joka käsitti sekä laivan jatkamisen että korottamisen tehtiin jo vuonna 1917 ja Kusti Lappalainen kuittasi rahat saaduksi historiallisena päivänä eli 6.12.1917 Suomen itsenäistyessä. S/s Kinkamo oli ostettu insinööri Itkoselta Varkaudesta elokuussa 1916 ja muutettu heti Koski-laivaksi, koska omistava yhtiö oli Höyryvene Osakeyhtiö Koski, joka oli perustettu vuonna 1914 eikä 1916, kuten samassa kirjoituksessa kerrotaan. Sen sijaan on myös varma tieto, että s/s Koski myytiin korkeasta hinnasta vuonna 1920. Tästä on todisteena Taipalsaaren taksoituslautakunnan asiakirja, jossa Mikko Kilpiä eli isoisän kilpailija kertoo näin tapahtuneen. Se on selvityksessä, että millä hintaa ja kenelle s/s Koski myytiin!

Vuonna 1920 kaksi Koski-laivaa. Tämä käy selville yhtiöstä, mutta epäselvää on ollut, että mistä tämä toinen s/s Koski tulla putkahti.

Selvitin asiaa Lappeenrannan Konepajan arkistosta, jota säilytetään Lappeenrannan kaupungin arkistossa Linnoituksessa.

Kas, sieltä kirjekuoresta kuvien seasta löytyi kuva ja teksti, joka kertoi, että mikä laiva peruskorjattiin vuonna 1921 s/s Koskeksi.

Korsteenilehden artikkelin kirjoittajan arvelu, että kyse voisi olla höyryvenheestä Taipalsaari II olikin oikea. Toki Taipalsaari II, joka oli rakennettu 1984 Varkauden tehtaalla, oli myyty Taipalsaaren Uuden Höyryvenheyhtiön toimesta vuonna 1902 Joutsenoon ja aluksesta tuli s/s Joutsen.

Joutsenon Höyrylaiva Osakeyhtiö myi kuitenkin aluksen Savitaipaleelta kotoisin olevalle Taavetti Savikurjelle 1906 ja osti tilalle s/s Leppävirran. Asiasta tiesi kertoa Itä-Suomen Sanomat 24.11.1906. S/s Joutsen oli ollut myynnissä jo vuonna 1901 Wiipuri-lehdessä 7.8.1901.

S/s Joutsen oli siis vuodesta 1906 Taavetti Savikurjen hallussa, mutta tuskin kauan?

Lappeenrannan kaupungin arkistosta löytyvässä kuvan alla olevassa tekstissä kerrotaan: "S/s Joutsen rakennettu v. 1887 ( vuosi on väärä eli pitää olla 1984 ). Kulki Joutsenossa ja Mikkelissä. Antti Talka osti sen ja vei sen Lahdentaan telakalle ( Tarkoitetaan Taipalsaarella ollut Lahdentaan telakkaa). Alus muutettiin, runko jatkettiin ja kannelle rakennettiin hytit. Aluksen nimeksi tuli Koski v. 1920."

Kun vertaa kuvia s/s Taipalsaari ja s/s Joutsen niin minä maallikkona voin todeta, että kyse on samasta aluksesta, josta tuli uusi s/s Koski.

Asioiden tutkiminen jatkuu, mutta tämän s/s Koski-laivan osalta se on helpompaa, koska tämä s/s Koski on rekisteröity ja sillä on oma rekisterinumero että tunnus.

Koski II laivan tutkiminen onkin hieman vaikeampaa, mutta jotain on jo löytynyt. Mielenkiintoista, että tähän kytkeytyy myös tavalla tai toisella samat henkilöt ja yhtiöt eli Taavetti Savikurki, Otto Ville Heikkinen sekä ristiinalaiset osuuskunnat. Näistä kerron piakkoin kohdissa s/s Turisti eli ex s/s Turisten sekä Otto Ville Heikkisen höyrylaivat!


Heikki Saraste

Koski II -niminen laiva ostettiin Haapaniemen Sahalle Viitasaarelle sodan jälkeen, todennäköisesti vuonna 1948 (paperilla olevaa dokumenttia ostoajankohdasta en ole löytänyt, joten vuosi on hieman epävarma). Alus ajettiin Kuopiosta Lappeenrantaan ja nostettiin siellä junanvaunuun, jolla se tuotiin Iisvedelle ja laskettiin veteen. Sieltä alus seilasi Viitasaarelle. Kuljetuksen takia kannella oleva hytti purettiin ja tilalle rakennettiin Viitasaarella uusi.

Katselin sattumalta juuri tänään laivan kattilankatsastuskirjaa. Sen mukaan laiva oli rakennettu vuonna 1899 (en nyt jaksa tätä kirjoittaessani hakea kattilakirjaa varastosta, mutta muistelen, että vuosi oli tuo) ja kattila vuonna 1924. Aluksen käyttö jäi lyhyeksi. Viimeinen purjehduskausi oli 1952. Sen jälkeen alus seisoi jonkin aikaa, ja siitä poistettiin kone ja kattila. Laiva romutettiin lopullisesti 1960-luvun alussa. Kuvat tästä aluksesta kiinnostaisivat, koska sen vaiheista Viitasaarella ei ole säilynyt valokuvia. Muutamassa kuvassa osa laivasta häämöttää kaukana taustalla, mutta varsinaisia kuvia ei ole.

Wellamo Paanasen ja Suomen Höyrypursiseuran kirjassa "Keiteleeltä Iisvedelle" on tarinaa tästä aluksesta (suurimmaksi osaksi minun kirjoittajalle antamaa ja itse eri henkilöiltä kuulemaan). 

Mikäli kuva näkyy, tässä ovat viimeiset merkinnät laivan kattilakirjassa.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xlf1/t31.0-8/11958295_10204865886672253_2084195491505781694_o.jpg

Lasse Reunanen

Juontui mieleen tuosta Joutsen nimisestä laivasta, onko näillä vesillä ollut useampi Joutsen. Onko ex. Ristiina, Suomenniemi, Joutsen, Kalso IV, Meri kuitenkin sama Joutsen. Alus on nykyään Kalson hinaaja-asussa huvialuksena Saimaalla, viime tietojen mukaan Ristiinassa. Aluksesta on kuva monessa julkaisussa (mm.Ristiinan historia) Ristiina nimisenä hinaamassa kirkkoveneitä Ristiinan kirkon edustalla.
Halko on laivan ainoa oikea voimanlähde, mutta hätätapauksessa korvaavatkin polttoaineet tulevat kysymykseen.

Ismo Talka

Kiitos yhteydenotoista!

Lasse Reunasen viestiin voin todeta, että seurannassa oleva s/s Koski ( ex s/s Joutsen ) on Suomen kauppalaivastotietokannassa oleva s/s Koski, joka jatkettiin ja korotettiin Taipalsaaren Lahdentaan telakalla 1921 ja se rekisteröitiin Lappeenrantaan 24.11.1921 numerolla 614 ja sille tuli tunnus WDMJ. Nettovetomäärä oli 19.14 rekisteritonnia ja pituus 17.11 metriä sekä leveys 3.88 metriä. Tämän aluksen myi Otto Karkia 1937 Kuopioon liikemies J.R. Hiekkalalle.

On hyvin paljon mahdollista, että s/s Joutsen olisi ollut Ristiinan Höyryvene Osuuskunta r.l:llä, jonka jäsen Otto Ville Heikkinenkin oli. Otolla oli s/s Kylälahti ja omisti myös yhdessä vaiheessa pari vuotta s/s Turistin. S/s Joutsen oli alun perin Taipalsaaren Uudelle Höyryvenheosakeyhtiölle Paul Wahl Co:n Varkauden telakalla 1894 valmistunut höyry nimellä s/s Taipalsaari II. Alus myytiin vuonna 1902 Joutsenon Höyrylaiva Osakeyhtiölle, jolloin nimeksi tuli s/s Joutsen. Joutsenosta höyryn osti 1906 Taavetti Savikurki Savitaipaleelta. Omistiko hän aluksen vuoteen 1920 saakka, jolloin alus siirtyi Höyryvene Osakeyhtiö Koskelle ( Antti ja Paavali Talka ) vai joku muu?

Heikki Saraste otti esille Pikku-Kosken eli s/s Koski II. Tämä on Rami Wirrankosken tietojen mukaan rakennettu 1899 Paul Wahl Co:n Varkauden telakalla Konstantin Mutikaiselle. Alus oli muistaakseni 12.7 pitkä. Höyryvene Osakeyhtiö Koski osti 19 000 markalla aluksen 2.4.1917 maaliskuussa 1917 Pietariin myydyn s/s Partakosken tilalle Puumalasta kauppias Konstantin Mutikaisen pakkohuutokaupasta.

Alusta s/s Koski II on modifioitu Lappeenrannan Konepajalla 1924, joten kattila homma natsaa. Kattilantarkastuskirjasta ottaisin mielelläni tietoja ajalta 1924-1926.

Olen saanut kuvan s/s Koski II:sta pari viikkoa sitten Martti Myllylältä Helsingistä. Minä voin sen lähettää, kun kuvaa minulta pyydetään. Yhteystiedot löytyvät yrityksemme kotisivuilta www.ptl-talka.fi



Ismo Talka

#5
"Töyryn talosta vesille",

Viittaan yllä olevaan kirjoitukseeni, että kirjoitan kirjaa Pien-Saimaan ja Kuolimojärven höyrylaivoista. Kirja on nyt vihdoin valmis nimellä "Töyryn talosta vesille". Todistan kirjassani mm, että seuraavia höyryaluksia oli perätysten kaksi "Postipoika" (ruhtinas Barjatinsky), "Suomenniemi" (Suomenniemen Höyryvene Osakeyhtiö), "Koski" ( Höyryvene Osakeyhtiö Koski sekä Antti ja Paavali Talka ), Kylälahti (Otto Ville Heikkinen), Elsa (Lauri Cederhvarf), Joutsen (Taavetti Savikurki) ja Horttana (Werner Lagerström).

Kerron myös mm hinaajan Veto (nykyisin m/s Vana) ja höyryvene Tuulikin rakentamiset Taipalsaarella.

Tuon kirjassani esille kattavimmin kuin koskaan höyrylaivaliikenteen Pien-Saimaalla ja Kuolimojärvellä aikajaksolla 1914-1924. Kirjassa on uusia laivakuvia sekä Pien-Saimaalta että Kuolimojärveltä. Olen saanut käyttööni mm Erkki Vaaran (entinen Väärä) lasinegatiiville ottamia valokuvia Kuolimojärveltä hinaajista Halla XI ja Kuolimo sekä höyryveneistä Suomenniemi, joita oli todellakin perätysten kaksi eri laivaa. Tämän takia menee m/s Meren historia uusiksi, koska m/s Meri ei periydykään höyryvene Ristiinasta!

Kilpailu Pien-Saimaalla oli kovaa. Lusikkansa soppaan heitti Savitaipaleen kunta ostamalla vuonna 1920 höyrylaiva Tuulikin. Kunta ajoi pois kilpailijansa härskisti. Samoin Taipalsaaren kunta esti erästä pontsaria liikennöimästä Leväsensalmen läpi, joten kunta pisti salmen umpeen kiinteällä sillalla.

Kirjan lopussa kerron omiin tietoihini perustuen muutamien laivojen historiaa. Takaan, että kovimmillekin "Båtologeille" löytyy uutta tietoa. En väitä ollenkaan, että olisin kirjoittanut historioita täydellisesti. En ole siihen maakrapuna edes pyrkinyt kuin ajanjaksolta 1914-1924. Toki joidenkin alusten kohdalta kerron jopa koko historian.

Minut sai aiheesta kirjoittamaan isoisäni liikemies Antti Talkan minun hallussa oleva arkisto. Taipalsaaren Merenlahden kylän Töyryn talosta vesille lähti Antti Talkan lisäksi hänen setä liikemies Paavali (Paavo) Talka ja isoisäni veli laivanpäällikkö Eevert Talka. Heillä kaikilla ole sisävesikipparin oikeudet. Antti ja Paavali Talka olivat myös laivanvarustajia, mutta Eevert oli "uppiniskainen" kippari, jolle sattui ja tapahtui.

Heidän lisäksi kylältä lähti vesille lähes parikymmentä miestä, joista puolet oli konemestareita. Pisimpään vesillä oli Edvard "Eetu" Ojansuu, jonka ura kesti yli 50 vuotta.

Kirjan alussa kerron lyhyesti hyvin omavaraisesta ja omaperäisestä Taipalsaaren Merenlahden kylästä, jonka Talanlahden rannalla entisen laivalaiturin kupeessa itsekin nykyisin asun.

Kirjaa on saatavissa netistä tori.fi ja huuto.net sekä Lappeenrannasta "Divari Begemotista" Snellmaninkatu 8, Savitaipaleelta "Savitaipaleen Helmestä, Suomenniemeltä "Kiesilän Kievarista" ja Taipalsaaren Saimaanharjulla Niivan K-Marketista. Kirja on kovakantinen tyylikäs A -4 kokoa oleva kirja, jota myydään hintaan 45,00 euroa.

Piirrän kunnioittaen
                                          Ismo Talka