Finnlines ostaa Superfastin??

Aloittaja Janne_Korhonen, 08.11.2001, 16:56:29

« edellinen - seuraava »

Janne_Korhonen

Tänään kuulin eräältä finnlinesin työntekijältä että finnlines on havittelemassa Superfast:ia. Alustavat neuvottelut on käyty Superfastin, Finnlinesin ja Suomen merimies unionin kanssa.

Kauppahinnan kerron heti kun tiedän siitä jotakin!!

Matti Kauppinen

#1
Ei kai? Minusta tuo on huono uutinen. Tarkoitatko nyt Superfastin Suomen ja Saksan välistä liikennettä vai että Finnlines ostaisi koko Superfast -varustamon eli myös Superfastin Välimeren liikenteen?

Aleksi Lindström

#2
Jos toi nyt pitäis paikkansa niin on ainakin päivänselvää että hinta tulisi olemaan MUHKEA. Eikä suomalainen yhtiö kovin usein osta kreikkalaisia yhtiöitä noin muutenkaan...  ???
Pidän tota kyllä aika epätodennäköisenä.

Mikko-Oskari Koski

#3
Kuulostaa enemmänkin lentoyhtiöiden kaltaiselta code-share-sopimuskuviolta, eli keskinäisen kilpailun lopettamiselta. Kyllähän sellaisessa voisi olla ihan järkeäkin: FG ja Attika vaihtaisivat toistensa osakkeita sen verran päittäin, että voisivat kartelloida vuorojaan samaan operatiiviseen brändiin. FG:n väreissä keskityttäisiin lastinkuljetuksiin ja Superfast veisi nopeat sekä suurimman osan matkustajista.

Mielenkiintoinen kuvio silti. Olen ainakin itse kuullut sitkeän huhun, jonka mukaan Attika on jonkinasteisissa vaikeuksissa?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Eerik Laine

#4
No en olisi ihan heti tällästä kauppasuunnitelmaa voinu kuvitella...  :o Jos tämä pitää paikkansa Finnlinesilla taitaa olla suuret suunnitelmat myös matkustajaliikenteeseen siirtymiseen... FinnLinkillekin matkustajia plaanit ja nyt Superfast suunnitelmat... Finnlines taitaa ottaa tulevaisuutensa varman päälle  ;)

Jaakko Ahti

#5
Mun mielestä huono idea: liiketaloudellisesti ottaen huomioon sen, että Superfast on käyttänyt miljoonia markkoja jo pelkästään Suomen aluemarkkinointiin, ja siihen kun lisätään Saksan markkinointi, maakalustoinvestoinnit ja laivat, niin kauppahinnan tulisi olla aivan valtava!
Eikä millän pahalla Finnlinesiä kohtaan, mutta varmasti tuo olisi huono hankinta: Finnlinesin palvelu kun on syvältä...
Jaakko Ahti

laivat

#6
En minäkään pidä Finnlinesin mahdollista Superfast-ostoa hyvänä asiana. Mielestäni tarvitaan useampia varustamoja, jotta kilpailukyky säilyisi. Eikä sekään ole hyvä asia, jos Finnlines pääsee paisumaan liian suureksi varustamoksi.

Matti Kauppinen

#7
Jos Finnlines ostaisi todellakin vaikka vain Superfastin Itämeren liikenteen, niin Finnlinesilla olisi käytänössä monopoli-asema Suomen ja Saksan välisessä RORO-liikenteessä. Näin ollen Finnlinesilla olisi määräävä markkina-asema, enkä usko että EU:n kilpailuviranomaiset hyväksyisivät sellaista.  

Miran Hamidulla

#8
"niin Finnlinesilla olisi käytänössä monopoli-asema Suomen ja Saksan välisessä RORO-liikenteessä."
- Ei nyt sentään. Jäisihän sitä vielä jäljelle Transfennican päivättäinen Hanko-Lyypekki linja sekä ESCO:n Helsinki-Rostock-Århus linja.  :D ;D ;) :)

Itse kyllä epäilen tuota uutista, sillä miksi Superfast myisi edes Itämeren liikentennettään firmalle, josta on se on juuri saamassa yliotteen? Toisaalta voihan tietenkin olla niin, että Finnlines haluaakin ostaa kiusallisen kilpailijan pois markkinoilta hinnalla millä yvänsä. Oma tekijänsä asiassa olisi sitten se mitä kilpailuvirasto kaupasta sanoisi. Transfennican ostoyrityksen yhteydessä tuon viraston herrat eivät olleet kovinkaan suopeita Finnlinesia kohtaan.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Matti Kauppinen

#9
Perhana, en muistanut koko Transfennicaa.  :(

Promate

#10

Näitä ramppihuhujahan kyllä liikkuu,aika kun on otollinen...
Itse olen kuullut että kauppa koskisi paria vanhempaa alusta,ei siis linjoja tai liiketoimintaa.

Niin tai näin,Finnlinesin touhu tässä vuosien mittaan henkilöstöpolitiikan suhteen on laskenut kuin lehmän häntä joten vaikka uusia tulisikin,eiköhän iso-Antti löydä niihin hapaa ja hyvää työvoimaa muualta kuin Suomesta.

Juha Westerlund

#11
Nii-i on se tämä kyseinen Antti aika ketku näissä miehitys asioissa, mutta luulempa ettei antti tarvi muuta kuin optionsa niin saa olla tyytyväinen.....Antti ei ole joutsenmerkki miehiä olleskaan  ;D 8)

laivat

#12

LainaaNäitä ramppihuhujahan kyllä liikkuu,aika kun on otollinen...
Itse olen kuullut että kauppa koskisi paria vanhempaa alusta,ei siis linjoja tai liiketoimintaa.

Tarkotak sää nyt Superfast ykköstä ja kakkosta?

Matti Kauppinen

#13
Ihmettelen vain, että miksi Superfast olisi luopumassa edes Superfast 1:stä tai 2:sta? Eihän SF 1 & 2 ole edes vanhoja/vanhentuneita aluksia.

Promate

#14

niitäpä juuri...mutta kuten sanottu,huhuja riittää joka lähtöön ja eipä noita jaksa oikein vakavasti ottaa.

Esim.punaiset laivat(Poseidon) ovat olleet tulossa Suomen lipun alle jo kolme vuotta,Railshipit vuoden verran,Finnclipper oli aivan täysin varmasti jo viime tammikuussa jne.