Meriaiheisia ilmakuvia

Aloittaja Martti Kujansuu, 16.09.2007, 00:31:40

« edellinen - seuraava »

Raine Taponen

#15
Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 16.09.2007, 14:14:46
No esimerkiksi näin, mutta kenellä sitten on siihen "oikeus" siihen saakka? Museolla vai, jolla ei ole ollut osaa ei arpaa teoksen luontiin?

Jospa oheisesta tekstistä löytyisi selvennys aiheeseen: http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/tekoik/tekl.html huom! Lakia tulkitaan yleensä niin kuin se kirjoitetaan. Lain tulkitsijatkin on yksilöitä sekin on otettava aina huomioon sekä käsiteltävän asian omistusoikeus ja vaatimus. Sinänsä aika kiemuraisia juttuja. R.T
INFO HELSINKI: VR-transpoint / TURKU: MKK-Pori:SPC Finland / RIIHIMÄKI: R.T


Jussi Laine

Kiitos hienoista kuvista. Tuo ensimmäinen kuva Barön salmesta kiinnostaa minua erittäin paljon. Luuletko, että sieltä arkistosta löytyisi kaivelemalla lisää Barösund kuvia?

Martti Kujansuu

Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 20.11.2007, 16:04:40
Kiitos hienoista kuvista. Tuo ensimmäinen kuva Barön salmesta kiinnostaa minua erittäin paljon. Luuletko, että sieltä arkistosta löytyisi kaivelemalla lisää Barösund kuvia?

Kaikki on mahdollista, mutta todella vaikea tietää. Sota-arkistolla ei itsellä ole kuva-arkistoa vaan kaikki kuvat jotka siellä ovat kuuluvat raporttien yms. yhteyteen. Erikoisuutena siellä on pystyilmavalokuvakokoelma, mutta ne ovat kaikki sota-alueilta.

Jussi Laine

Jos minä menisin sinne vaikka tänä talvena tutkimaan, niin osaatko antaa tarkempia vinkkejä siitä mistä tai miten kannattaisi aloittaa haku?

Martti Kujansuu

Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 20.11.2007, 17:18:08
Jos minä menisin sinne vaikka tänä talvena tutkimaan, niin osaatko antaa tarkempia vinkkejä siitä mistä tai miten kannattaisi aloittaa haku?

Merivoimien esikunnan arkistosta, n. 1000 kansiota. Toinen on Ilmavoimien esikunnan arkisto mistä nämä kuvat löytyivät.

Suomenlinnan päälaituri 5. joulukuuta 1932.








Jussi Laine

Terve taas

Kun löydät sopivan kuvan niin miten saat sen siirrettyä digitaaliseen muotoon? Mitä laitteita niissä arkistoissa on tutkijoiden apuna?



Martti Kujansuu

Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 20.11.2007, 19:29:16
Kun löydät sopivan kuvan niin miten saat sen siirrettyä digitaaliseen muotoon? Mitä laitteita niissä arkistoissa on tutkijoiden apuna?

- Valokopio 0,5€ / kpl (yllättävästi ei kovin hyvä valokuvien kopioimiseen).
- Digikopio 53 € / tunti ("Asiantuntija" ottaa kopion puolestasi).
- Oma kamera 0€ / tunti (omaa skanneria eikä salamaa ei saa käyttää).

Nämä kuvat ovat kaikki omalla kameralla kopioituja.

Jussi Laine

Ok, kiitos tiedoista. Minun tavallisella digikameralla saa tuskin tuollaisia kuvia.

Oletko itse zoomannut tuosta laajemmasta kuvasta nuo lähikuvat ,esim. tuon missä on nuo Shell öljysäililöt, vai olivatko ne siellä valmiina?

Mitäköhän tuo digikopio 53 euroa/tunti mahtaa tarkoittaa käytännössä?

Martti Kujansuu

Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 20.11.2007, 20:10:07
Ok, kiitos tiedoista. Minun tavallisella digikameralla saa tuskin tuollaisia kuvia.

Oletko itse zoomannut tuosta laajemmasta kuvasta nuo lähikuvat ,esim. tuon missä on nuo Shell öljysäililöt, vai olivatko ne siellä valmiina?

Mitäköhän tuo digikopio 53 euroa/tunti mahtaa tarkoittaa käytännössä?

Kuvat on otettu 3,2 megapikselin Minolta Dimage Z1-kameralla. Otin ensin yleiskuvan paperikuvista ja sitten erikseen lähikuvan yksityiskohdista. Digikopio tarkoittaa sitä, että osoitat, että mitkä kuvat & paperit haluavat digitoitavaksi ja he sitten katsovat miten kauan siinä menee. Lasku seuraa perässä...  :P

Jussi Laine

Ok. kiitos tiedoista.

Barösund kuvasta vielä, että sehän on vuodelta 1935 ja Suomen laivaston Vetehinen, Vesihiisi ja Ikuturso valmistuivat vuosina 1930-1931 eli ne ovat ilmeisesti ne kolme sukellusvenettä jotka näkyvät kuvassa. Vesikko ja Saukko valmistuivat muistaakseni myöhemmin.

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 21.11.2007, 00:11:10
Barösund kuvasta vielä, että sehän on vuodelta 1935 ja Suomen laivaston Vetehinen, Vesihiisi ja Ikuturso valmistuivat vuosina 1930-1931 eli ne ovat ilmeisesti ne kolme sukellusvenettä jotka näkyvät kuvassa. Vesikko ja Saukko valmistuivat muistaakseni myöhemmin.

Vetehinen: vesillelasku 01.06.1930 Crichton-Vulcan, Turku (CV-702), palveluksessa 13.10.1930 - 1946.
Saukko: vesillelasku 02.07.1930 Hietalahden telakka, Helsinki (Sa-241), palveluksessa 16.12.1930 - 1946.
Vesihiisi: vesillelasku 01.08.1930 Crichton-Vulcan, Turku (CV-703), palveluksessa 02.12.1930 - 1946.
Iku-Turso: vesillelasku 05.05.1931 Crichton-Vulcan, Turku (CV-704), palveluksessa 13.10.1931 - 1946.
Vesikko: vesillelasku 10.05.1933 Crichton-Vulcan, Turku (CV-707) palveluksessa 15.02.1936 - 1946.

Lähde: http://users.tkk.fi/~jaromaa/Navygallery/Submarines/submarines.htm

Henri Sutinen

Esimerkiksi tämä kuva on mahtava:

(ensimmäiseltä sivulta)
1. Helsingin Sörnäisten satama 31.8.1934. Kovin on muuttunut maisema 70 vuodessa. Suvilahden voimalaitos sentään on vielä pystyssä.

Onko sinulla tästä isompiresoluutioista kuvaa itselläsi? Jos on, otatko yhteyttä vaikka yksityisviestillä :)

Martti Kujansuu

Lainaus käyttäjältä: Henri Sutinen - 25.11.2007, 13:40:00
Onko sinulla tästä isompiresoluutioista kuvaa itselläsi? Jos on, otatko yhteyttä vaikka yksityisviestillä :)

Ilmoitetaan suoraan, että ei varsinaisesti ole (tai olisi, mutta näyttävät parhaimmilta pienennettynä johtuen vanhan kameran optiikoista). Järkkärillä saisi epäilemättä parempia kuvia tehtyä (jos kiinnostaa niin ottakaa toki yhteyttä minuun) tai jos on varaa maksaa Puolustusvoimien Kuvakeskuksella puolikas "iso".

Mitenköhän tämä unohtui laittaa? Nyt sitten on kaikki tältä erää!  :)



Kompassisuunta ja pikkuinen purjevene. Kuva on otettu siis melkein pohjois-eteläsuuntaisesti. Huomaa kuinka epäselvä vene on verrattuna kompassisuuntimaan. Tämä johtuu siitä, että vanhojen kameroiden optiikat eivät ole kovin teräviä reunoilla kun taas kompassisuuntima on "poltettu" suoraan negatiiviin.