Eckerö Line haaveilee uudesta vanhasta laivasta

Aloittaja Pasi Salo, 28.09.2011, 11:44:58

« edellinen - seuraava »

Harri Muhonen

Tämä oli hyvä uutinen. Epäilemättä kilpailu kiristyy autolautoilla operoivien varustamoiden kesken Helsinki-Tallinna reitillä,
koska tämän reitille tulon jälken jälkeen kaikilla on käytössään nopea nykyaikainen kalusto.

Millaiseksi sitten muodostuu aikataulu, kuinka hyödynnetään Nordlandiaan verrattuna kasvaa nopeutta. Esim. lähtö voisi
olla aamulla Helsingistä kuten nyt, saman mittainen päiväristeily mahdollisuuus Tallinnassa kuin nytkin on. Helsinkiin takaisin
aikaisemmin iltapäivällä ja yövuorolle lähtö aikaisemmin Helsingistä kuin nyt.

Esim: Hel-Tal 8.00 - 10.00, Tal-Hel 15.30 - 17.30, Hel-Tal 19.00 - 21.00, Tal-Hel 22.00 - 06.30

Mikko-Oskari Koski

Tämä kaiketi korvaa molemmat Eckerön nykyiset Suomenlahden lautat, vaan mahtaako sittenkään ahvenanmaalaissatama kotipaikaksi tulla..? Saamme nähdä. Joka tapauksessa kustannusvertailussa päästään nyt harvinaisen yhdenmukaisiin lukemiin, kun Tallinkin ja Eckerön käytössä on sisaralukset.
Periaatteessa uutuus kykenisi ajamaan Suomenlahden poikki vuorokaudessa kolmekin edestakaista rundia, mutta tuskin kuitenkaan sitä tekee, paitsi ehkä joskus sesonkiaikanan, jolloin autokansille ei päivävuoroissa mahdu käytännössä yhtään rahtia. Toisaalta Birkan tonnistosta saattaa olla mahdollista irrottaa tarvittaessa lisälautta rahdille.
Aamulähtö Helsingistä ja iltapäivälähtö Tallinnasta on sikäli vaikea yhdistelmä, että niiden välissä on niukasti aikaa käydä Helsingissä ja aluksen makuuttaminen koko päiväksi satamaan ei ole kovin hyvää bisnestä. Ehkä suunilleen tällainen toimisi: HEL 08.00->TLL 10.20, TLL 11.30->HEL 13.50, HEL 15.00->TLL 17.20, TLL 18.30->HEL 20.50, HEL 22.00->TLL 00.20, TLL 01.30->HEL 06.00 (ajoaika pidempi monestakin syystä, taloudellisempi ajaa, ei Shuttlejen kaltaista myöhästymisherkkyyttä jne)

Remontti on iso ja aikaa vievä, joten ihan heti ei Superlandia (!) liikenteeseen tule. On mielenkiintoista nähdä, mihin Nord- ja Translandiat nyt suuntaavat. Kumpikaan ei ole kovin vahvaa kauppatavaraa, mutta ihan mahdottomana en pitäisi ajatusta Nordlandian saamisesta Ahvenanmeren lisälautaksi, kenties myös Suomeen operoitaville vuoroille. Näistähän varustamon pienosakkaat aina silloin tällöin ovat puhuneet, vaan varovainen varustamo ei tuumasta toimeen ole ryhtynyt, mikä kyllä toisaalta ihan ymmärrettävääkin on. Transun seuraavaksi osoitteeksi Merenkurkku ei olisi hirvittävä yllätys, varsinkin jos RG-seikkailun jälkeen sinne haetaan pienellä rahalla toimimisen taitajaa. Tosin Eckerö tuskin sellaisessa uhkayrityksessä suostuisi muuhun kuin siellä operoivan aluksen ulosrahtaajaksi...  ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juha Paulavuo

Varustamo hakee aluksen Italiasta maaliskuussa. Sen jälkeen siihen tehdään vielä peruskorjaus – mm. jääluokka parannetaan. Varustamo kilpailuttaa telakat, ja uusi alus uudella nimellä tulee liikenteeseen. Se tapahtuu todennäköisesti heti kesän jälkeen.

- Toivomme, että Suomen lipun alla. Siitä asiasta käydään parhaillaan konsernitason neuvotteluja, Toikka-Everi toteaa.

iltasanomat

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Juha Paulavuo - 02.02.2012, 15:08:17
Toivomme, että Suomen lipun alla. Siitä asiasta käydään parhaillaan konsernitason neuvotteluja, Toikka-Everi toteaa.
Luulisi kyllä tulevan Suomen lipun alle, onhan Eckerö nimenomaan hehkuttanut suomalaisuudellaan.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 02.02.2012, 20:08:48
Luulisi kyllä tulevan Suomen lipun alle, onhan Eckerö nimenomaan hehkuttanut suomalaisuudellaan.

Björn Blomqvist ilmoitti Tv-Nytt:ssä tavoittelevansa Suomen lippua, mutta se riippuu neuvottelutuloksesta työntekijäjärjestöjen (SMU, SLPL, SKPL) kanssa.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ari Savolainen

AHTS BB Troll, DNV +1A1, DP2, tug, supply vessel, SF, E0, DK(+), HL(2,5), BP 168 t.

Ilpo Kuivanen

Luulenpa vaan, ettei Eckerö pahemmin tule konseptiaan muuttamaan, vaikka nyt onkin sellainen laiva, jolla voisi vetää välin pariin tuntiin. Tietty kiireettömyys ja laivalla vietetty aika jotenkin kuuluu heidän juttuunsa suomalaisine esiintyjineen ym. Suurin etu lienee ainakin se, että tuon purkin kanssa ei jää enää jäihin kiinni kuten Nortilla oli tapana aina välillä.

Tietty tuossa voi käydä kerran Helsingissä välillä ja ajella sitten viimeinen keikka rauhassa takaisin antaen matkustajille aikaa tuhlata rahojaan laivassa, laulaa karaokea taikka tanssia humppahelvetissä.

Lippuvaltio on melko varmasti Suomi taikka Ruotsi. Viroon liputtaminen olisi minusta lopun alkua, kun ovat muutenkin tuota avainlippua ja suomalaisuuttaa kovasti hehkuttaneet. Ja kyllähän minusta Nordlandialla on aina välittynyt sellainen tunnelma, että henkilökunta on siellä ihan mielellään töissä; ainakin palvelu on reitin parasta ollut aina.

Jani Nousiainen

Onhan Suomen tai Ruotsin lippu todellakin toivottavaa, ainoa riski on että kun kymmeniä miljoonia laitetaan alukseen kiinni niin se saattaa saada näkemään asiat toisin. JOs laivalla säilytetään noin 250 hyttiä niin se mahdollistaisi Miniristeily tuotteen lisäämisen hyvin valikoimaan. Vähän suuremman vuodepaikka määrän saisi kun XPRSllä ja  paljon toimivammat yleiset tilat. Kesällä voisi olla hyvinkin toimiva ratkaisu ajaa kolme meno-paluuta  vuorokaudessa.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Rami Kristian Wirrankoski

Eikös Suomen lippu ole itsestäänselvyys? Nyt kun tuo tonnistoverouudistus on tulossa?

Teemu Uusi-Esko

Ei olisi mikään historian suuruutinen jos suomalainen AY-liike onnistuu omaneduntavoittelussaan ohittamaan jäsentensä edun...  Paperiliitosta voisi kysyä neuvoa, siellä on ollut kovin rauhallista sen jälkeen kun paperiteollisuus alkoi paeta Suomesta.
-Teemu-

Mikko-Oskari Koski

Jos Eckerön "ainoa korealainen laiva Tallinnaan" alkaa tosiaan operoida alle kahden ja puolen tunnin aikataululla, on Vikingillä edessään mielenkiintoinen mainoslauseen päivittäminen. "Nopeista mukavin" ei enää ole kovin nopea eikä välttämättä mukavinkaan, jos Eckerön palvelukulttuuri säilyy. Silloin saattaisikin olla paikallaan ruveta markkinoimaan "Mukavista nopeinta", eikä enää olisi niin väliä, vaikka matka kestäisi kolmekin tuntia ja laiva vaihtuisi esim.Amorellaksi...
Mutta tämä ei sinällään liity tähän keskustelulankaan. Paitsi siinä mielessä, että molemmat ahvenanmaalaiset ovat perinteisesti dumpanneet tuotteidensa hintatason alle Tallinkin pyynnön ja tässä saattaakin olla jatkossa miettimistä. Onko Eckeröllä intressejä siirtyä kovempaan sarjaan, mitä kustannuspolitiikkaan tulee?

Mielenkiintoisempi kysymys Eckerön korealaisen kohdalla on laiturijärjestely. Tallinnassa varmaan tehdään AB-terminaalin nykyäänkin Nordlandian käyttämän kaijan yhteyteen putket, joiden kautta lastaus ja purku suoritetaan, ellei aikataulu kehity sellaiseksi, että voidaan aina käyttää VXPRS:n kaijaa. Mutta mihin paatti ängetään Helsingissä? Shutllejen paikkaan eli LJ6:een se ei mahdu aikatauluteknisistä syistä. LJ4:een voidaan tietysti rakentaa korkeammat putket, mutta satamamanööverit kestävät silloin aina kärkeen jääviä pika-aluksia pidempään, mikä tosin on Eckerön bisnesten kannalta hyvä asia. Teoriassa mahdollinen laituri voisi olla myös LV7, jolloin kenties voitaisiin kaivaa naftaliinistä myös suunnitelma lähemmäs kärkeä (noin L5:n vaiheille tai kenties jopa juuri siihen) rakennettavasta/saneerattavasta uudesta terminaalista. Sitä mahdollisuutta, että Eckerön matkustajat ohjattaisiin Länsiterminaalista kilometrin mittaista putkea pitkin LV7:aan, ei kannattane edes miettiä, sillä sen jos teemme, joku vielä ottaa neuvosta vaarin ja toteuttaa sen.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Jani Nousiainen

Ship2Shore:n julkaisun mukaan Eckerö Line olisi maksanut 75 MEUR aluksesta ja sen muutostyöt tehtäisiin  Klaipedassa. 

http://www.ship2shore.it/english/documenti_protetti_accesso_negato.php  (Vaatii rekisteröitymisen)
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Sami Luostarinen

#57
Tänään on tainut lopettaa liikenteen Moby Freedom kun on näkojään ajettu Livornosta Genovaan ja Feedomin tilalle on tullut Moby Wonder kun huomasin http://www.marinetraffic.com sivulta tuon .:)

Timo Selkälä

#58
HBL kertoo tänään:
Nordlandian konsepti kopioidaan Moby Freedomille. Toisin sanoin siis aamulähtö Helsingistä, myöhäinen iltapäivä Tallinnasta, sitten yövuoro edestakaisin Tallinnaan. 

Moby Wonderin muutostöihin ei kauaa mene. Sen sijaan sitä ei voi aloittaa heti, koska tarvittavaa tavaraa ei ole olemassa. Jääluokan takia potkurit pitää vaihtaa, ja lisäksi tarvittavia hissejä ei ole ja näitä joudutaan odottamaan. Hissi on varmaan tarkoitettu Eckerömarketia varten.

Kauppa sijoitetaan hyttiosastoon. Arvaukseni on että kyseessä on se hyttiosasto ahterissa jossa myös istumasalonki sijaitsee. Näin ollen kaupan sijainti olisi sama kuin Superstarilla.

Väsyneenä tehty painovirhe korjattu
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Mikko-Oskari Koski

Kuinka paljon 6:n tilaratkaisut Mobylla eroavat Superstarista? Tallinkhan ei alunperinkään rakennuttanut Superstarin ahteriin sitä hyttiosastoa, joka italoissa kaiketi ahteripuolen sisääntuloaulan takana on. Jos Mobylla on ollut hyttejä myös sisääntuloaulojen välisessä tilassa, saattaisi siinä olla kivuttomin tila kaupalle -yhtäkään hyttiä eckeröläiset eivät laivasta purkaisi, ellei olisi pakko. Eckeröllehän ei tule bisnesluokkaa, joka Superstarilla kuormittaa tuon pelastusveneiden kohdan. Lisäksi tavaroiden säilytystä varten otettavista hyteistä pitäisi voida mahdollisimman monen olla sisääntulo- ja kauppakannella, kuten vuosikymmenten mittaan -ja Nordlandiankin kohdalla- on monesti havaittu.
Ravintolakansi saa varmaan tilajakonsa puolesta Superstarin kaltaisen konseptin, vaikka eroa tullee sen verran, että kafeteriamaisia jakolinjoja keskilaivaan mahtunee Superstaria enemmän. Niin kauan kuin Fingerlandia-idea elää, odotan ahterin verantabaariin sitä Cafe Aromia... 8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950