Tallinkin matkustaja- ja rahtimäärien kehitys

Aloittaja Jarkko Korhonen, 28.07.2007, 18:53:32

« edellinen - seuraava »

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 11.09.2007, 09:57:18 Ja vertailut neljänneksittäin viime vuoteen osoittavat kasvua kaksinumeroisin prosenttiluvuin kaikilla kolmella sektorilla. Lisäksi tiedotteen lopussahan on ilmoitettu melkoisen selkeästi, mitkä seikat ovat vaikuttaneet lukuihin.
On otettava huomioon että Silja ei ollut koko talousvuotta 05/06 Tallinkin omistuksessa ja tuon ajanjakson lukuihin ei ole (ilmeisesti) otettu huomioon Siljan tulos kuin siltä ajalta jonka se on ollut Tallinkin omistuksessa (muuten en osaa selittää 30-50% kasvuja Suomi-Ruotsi -liikenteessä). Nyt päättynyt 06/07 talousvuosi ei siis ole tuolta osin vertailukelpoinen aiemman kanssa, eikä myöskään kokonaisosuuksien, sillä ensimmäinen kokonainen Silja-vuosi hilaa niitäkin ylöspäin.

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 11.09.2007, 11:16:05
On otettava huomioon että Silja ei ollut koko talousvuotta 05/06 Tallinkin omistuksessa ja tuon ajanjakson lukuihin ei ole (ilmeisesti) otettu huomioon Siljan tulos kuin siltä ajalta jonka se on ollut Tallinkin omistuksessa (muuten en osaa selittää 30-50% kasvuja Suomi-Ruotsi -liikenteessä). Nyt päättynyt 06/07 talousvuosi ei siis ole tuolta osin vertailukelpoinen aiemman kanssa, eikä myöskään kokonaisosuuksien, sillä ensimmäinen kokonainen Silja-vuosi hilaa niitäkin ylöspäin.

Totta, Tallink osti Siljan kesäkuun alkupuolella viime vuonna, kun taas tuo talousvuoden 4. neljännes on kesä-elokuu. Eli suoraa vertailutietoa saadaan vasta joulukuun alussa. Mutta ainakaan viime ja tämän vuoden elokuun lukuja vertailemalla ei ole syytä paniikkiin...
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Mikko-Oskari Koski

Ainoa sektori, missä oikeasti tuntuisi olevan syytä huoleen, näyttäisi kyllä ainakin minusta olevan tuo Saksan linja. Koska liikennevolyymissa ei varsinaisia muutoksia ole tapahtunut, vain Suomen satama vaihtunut, on melkein kymmenen prosentin pudotus lastiyksiköissä aika huolestuttava.
Myös Viron ja Ruotsin välillä tuntuisi olevan lukemia, joiden kunniaksi tuskin ainakaan juhlapäivällisiä nautitaan. Mutta siinä pitää huomioida monia osatekijöitä. Tosin rahtivolyymissa ei sielläkään ole juuri pudotusta ollut, Vana Tallinnin poistumisen ei olisi pitänyt näin paljon vaikuttaa (matkustajamäärissähän tuo lasku lieneekin juuri VT:n osuus). Matkustajavolyymit Viron ja Ruotsin välillähän eivät ole tainneet olla Tallink-aikana koskaan kovinkaan täydessä käytössä.

Tallink elää kuitenkin tällä hetkellä vahvaa käymistilaa, jolloin rahoittajatahojenkin lienee viisainta katsoa, mitä seuraavaksi tehdään. Eikä ainakaan hätiköidä... ::)

Ja jos varustamo jostain syystä joutuisi rahoituskriisiin, se melko todennäköisesti selviäisi siitäkin jonkin yksittäisen aluksen myynnillä. Luottoahan kyllä löytyy.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 11.09.2007, 15:29:27
Ainoa sektori, missä oikeasti tuntuisi olevan syytä huoleen, näyttäisi kyllä ainakin minusta olevan tuo Saksan linja. Koska liikennevolyymissa ei varsinaisia muutoksia ole tapahtunut, vain Suomen satama vaihtunut, on melkein kymmenen prosentin pudotus lastiyksiköissä aika huolestuttava.
En muista tarkalleen millaiset aikataulut Hangosta lähdettäessä oli, mutta eikös ainakin jossain välissä 05/06 tulosvuoden aikana ajettu myös aamulähtöjä Hangon päästä? Jos näin tehtiin on lähtöjen määrä Suomi-Saksa välillä vähentynyt laivojen siirryttyä Helsinkiin, mikä voisi osittain selittää eron.

Veikko Ahola

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 11.09.2007, 18:06:05
En muista tarkalleen millaiset aikataulut Hangosta lähdettäessä oli, mutta eikös ainakin jossain välissä 05/06 tulosvuoden aikana ajettu myös aamulähtöjä Hangon päästä? Jos näin tehtiin on lähtöjen määrä Suomi-Saksa välillä vähentynyt laivojen siirryttyä Helsinkiin, mikä voisi osittain selittää eron.

Aamulähtöjä tosiaan ajettiin, mutta ne loppuivat kai aika nopeasti Tallinkin ostettua liikenteen, jolloin siirryttiin nykyisen kaltaiseen aikatauluun.

Voisivathan nuo luvut toki olla parempiakin, mutta tuskin Tallinkilla sentään vielä on syytä huoleen. Turun reitillä varmasti Galaxy ja Cruise 5 tuovat mukavaa piristystä, ja eiköhän Saksan linjallakin rahtia ole silti, vaikka määrät ovatkin vähentyneet. 
Kaikesta huolimatta Tallinkin varmaan kannattaisi hieman kohentaa imagoaan, niin saataisiin muualle karanneet matkustajat takaisin.

Ja vaikka hätä olisi suurikin, niin onhan yhtiöllä omaisuutta jota myydä.

Erkki Kangasviita

Taisi olla niin että ma-la oli Hangosta iltalähdöt ja sunnuntaisin aamulähtö klo 10.00? Sehän oli luonnollisesti matkustajien piirissä suosittu lähtö, koska saapuminen Rostockiin oli sitten seuraavana aamuna ja pääsi jatkamaan matkaa eteenpäin sen sijaan, että piti alkaa etsimään majoitusta itselleen. En kuitenkaan tiedä vaikuttaako muutos matkustajamääriin, ajaahan Finnlinesin uudet laivatkin ilta-aikatauluilla...

Kalle Id

Voisi ajatella että nyt kun tuota aikataulullista etua ei ole, matkustajat valitsevat helpommin Finnlinesin. Tämä menee taitaa tosin mennä turhan paljon teoretisoinnin puolelle...

Kalevi Lehto

No niin, sainpa taas herätettyä hieman keskustelua hiljaiselon keskelle -hienoa!
Ja mitä tulee Tallinkin tilanteeseen, niin Superfast-liikenteessähän on Tallinkin omistuksen aikana tullut täydellinen mahalasku, Silja näyttää pudonneen edelleen viime elokuusta melkein 8% (mikähän mahtaisi olla pudotusprosentti, jos verrattaisiin vuoteen 2005?) ja Hel-Tal liikenteessäkin on tullut miinusta suurista kalustoinvestoinneista huolimatta. Vaikka Tallink tässä tiedotteessaan näyttää yrittävän paikkapaikoin muuttaa mustan valkoiseksi sekoittamalla taulukkoon joitakin epämääräisiä lukuja vuosien takaa, (miten ihmeessä muka esimerkiksi Suomi-Ruotsi liikenteen kasvuprosentiksi on saatu 33.9%, kun yleisesti tunnettu tosiasia on, että takkiin on tullut ja reilusti.) niin ainakin oma ja täysin subjektiivinen käsitykseni yhtiön tilanteesta on että aika huonolta näyttää, kun matkustajien ja rahdin määrä laskee (imagosta puhumattakaan) kustannuksien (velkojen korot, miehityskulut, polttoaine ym.) noustessa samanaikaisesti kiihtyvällä vauhdilla. Ja tuskinpa jälleen uusi laiva Tallinnan liikenteeseen muuttaa tilannetta mitenkään paremmaksi (eihän sitä tehnyt edellinenkään), kuten myöskään yli kaksi vuotta suomalaisen sikailevan tuulipukujunttikansan rikottavana ja sotkettavana ollut täysmuovinen Galaxy-laiva tuskin enää paljoa houkuttelee lisämatkustajia Turunkaan reitille. Mutta tämä on tosiaankin ihan omaa henkilökohtaista mielipidettäni ja pohdintaani, enkä toivo kenenkään Tallink-fanittajan (joita tällä foorumilla taitaa edelleenkin olla joitakin...) repivän pelihousujaan tämän takia.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 11.09.2007, 22:27:19
No niin, sainpa taas herätettyä hieman keskustelua hiljaiselon keskelle -hienoa!
Sinun kohdallasi en kyllä paljoa kehuisi "keskustelun herättelemisellä", kun lähinnä papukaijamaisesti toistelet topicista toiseen samoja asioita tajuamatta, että me kyllä ymmärrämme sanomasi yhdestäkin viestistä...

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 11.09.2007, 22:27:19
ja Hel-Tal liikenteessäkin on tullut miinusta suurista kalustoinvestoinneista huolimatta.

Matkustajat:
Estonia-Finland   261,675   251,575   4.0%   839,508   823,175   2.0%

Rahtiyksiköt:
Estonia-Finland   10,074   8,717   15.6%   30,018   25,460   17.9%

Henkilöautot:
Estonia-Finland   31,874   25,158   26.7%   96,707   79,639   21.4%

Mistä kohtaa tätä miinusta nyt sitten pitäisi löytää?


Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 11.09.2007, 22:27:19
Vaikka Tallink tässä tiedotteessaan näyttää yrittävän paikkapaikoin muuttaa mustan valkoiseksi sekoittamalla taulukkoon joitakin epämääräisiä lukuja vuosien takaa, (miten ihmeessä muka esimerkiksi Suomi-Ruotsi liikenteen kasvuprosentiksi on saatu 33.9%, kun yleisesti tunnettu tosiasia on, että takkiin on tullut ja reilusti.)
Esimerkiksi siksi, että edellisvuonna Tallink oli Siljan omistaja vain osan aikaa vuodesta? Miten meidän pitäisi ottaa vakavasti näitä sinun tilastoanalyysejäsi, kun nämä kaksi esimerkkiä osoittavat, ettet osaa edes tulkita näitä yksinkertaisia tilastoja oikein?

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 11.09.2007, 22:27:19
Mutta tämä on tosiaankin ihan omaa henkilökohtaista mielipidettäni ja pohdintaani, enkä toivo kenenkään Tallink-fanittajan (joita tällä foorumilla taitaa edelleenkin olla joitakin...) repivän pelihousujaan tämän takia.
Luonnollisesti jos ei ole sitä mieltä, että Tallink on konkurssivaarassa ja muutenkin täysin kelvoton yritys, kuten tämä foorumin punaniskaosasto haluaa meille julistaa, niin se automaattisesti tarkoittaa myös sitä, että olet Tallinkin fani. Ehkä mieleesi ei sitten mahdu muuta kuvaa kuin mustavalkoinen Tallinkfanit-Vikingfanit asetelma...
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kalevi Lehto

Hauskaa, Miran, että olet taas herännyt kommentoimaan kirjoituksiani. Sinänsä erikoista, että olet alkanut kirjoittaa me-muodossa, että luulet, että kaikki muut kirjoittajat täällä ovat meikäläistä lukuunottamatta sinun kanssasi yhdessä rintamassa Tallinkin puolella "foorumin punaniskaosastoa" vastaan, enpä usko kuitenkaan asioiden olevan ihan näin, luulenpa meitä Tallink-yhtiöön kriittisesti suhtautuvia olevan täällä aika paljon.
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 11.09.2007, 22:50:00
Esimerkiksi siksi, että edellisvuonna Tallink oli Siljan omistaja vain osan aikaa vuodesta? Miten meidän pitäisi ottaa vakavasti näitä sinun tilastoanalyysejäsi, kun nämä kaksi esimerkkiä osoittavat, ettet osaa edes tulkita näitä yksinkertaisia tilastoja oikein?
Koska näköjään hieman pyrit kyseenalaistamaan kykyjäni tämän Tallinkin tilastotaulukon oikeaan tulkitsemiseen, niin selitäpä sitten vaikka rautalankaa apuna käyttäen tämä mielenkiintoinen mukakasvuprosentti 33.9%, itse en tosiaankaan ymmärrä mistä tämä voisi muodostua. Kyseessähän näyttäisi olevan neljännen kvartaalin lukuja 05/06 verrattuna vastaavaan aikaan 06/07. Ja kuitenkin Tallinkin aikana Silja-liikenteen matkustajamäärät ovat koko ajan olleet kiihtyvässä laskussa, ainakin kuukausiraporttien mukaan. Aika mielenkiintoista.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Veikko Ahola

Lainaus käyttäjältä: Erkki Kangasviita - 11.09.2007, 22:05:29
Taisi olla niin että ma-la oli Hangosta iltalähdöt ja sunnuntaisin aamulähtö klo 10.00?
Superfastin aikana iltalähtöjä oli joka päivä ja aamulähtöjä muistaakseni kolmesti viikossa. Tallinkin ostettua liikenteen meni mainitsemallasi tavalla.

Tuli muuten mieleen, että kuinkahan paljon Tallinnasta tulee Saksaan menevää rahtia, sillä taulukossahan vähennys on tapahtunut Suomi-Saksa välillä, mikä voisi olla seurausta Virosta tulevan rahdin viemästä tilasta autokannella. ::) (en yritä olla Tallinkin puolella sen enempää kuin minkään muunkaan varustamon)

Marko Mälkiä

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 12.09.2007, 17:43:21
mukakasvuprosentti 33.9%, itse en tosiaankaan ymmärrä mistä tämä voisi muodostua. Kyseessähän näyttäisi olevan neljännen kvartaalin lukuja 05/06 verrattuna vastaavaan aikaan 06/07.

Näennäisesti 4. kvartaalin matkustajamäärän kasvu on suurta Suomi - Ruotsi -linjalla, koska Tallink on laskenut siihen viime vuonna vain heinä- ja elokuun matkustajaluvut, kun taas tänä vuonna Q4 sisältää myös kesäkuun. Viime vuoden kesäkuussahan Silja ei ollut vielä Tallinkin omistuksessa.

Siljan matkustajamäärien suurehko lasku elokuussa on mielenkiintoinen asia. Mielenkiintoiseksi sen tekee Tallinkin linjaus olla millään tavalla selittämättä siihen vaikuttaneita syitä. Muiden linjojen muutoksia kyllä selvitetään. Ennen suurempien johtopäätösten tekemistä on syytä odottaa Tallinkin tulostietoja, sillä ne kertovat paljon enemmän kuin matkustajamäärät.

Erkki Kangasviita

Lainaus käyttäjältä: Veikko Ahola - 12.09.2007, 18:05:20
Superfastin aikana iltalähtöjä oli joka päivä ja aamulähtöjä muistaakseni kolmesti viikossa. Tallinkin ostettua liikenteen meni mainitsemallasi tavalla.

Ainakin viime kesänä, vielä ennen Tallink-kauppoja, Hangosta oli enää 1 aamulähtö/viikko.


Veikko Ahola

Lainaus käyttäjältä: Erkki Kangasviita - 12.09.2007, 19:17:44
Ainakin viime kesänä, vielä ennen Tallink-kauppoja, Hangosta oli enää 1 aamulähtö/viikko.


Menee hieman ohi aiheen, mutta Tallink osti Superfastit maaliskuussa, joten viime kesänä ne olivat jo Tallinkin omistuksessa.

Ruotsin reittien pudotus on tosiaan mielenkiintoista. Mielenkiinnolla odotan myös tulostietoja. Eihän matkustajamäärien väheneminen välttämättä tarkoita kannnattavuuden heikkemistä, ainakaan kaikissa tapauksissa. Nyt tietysti siitä ei tiedä, sillä reittejähän operoidaan samalla tonnistolla kuin viime vuonna.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Marko Mälkiä - 12.09.2007, 18:06:30
Näennäisesti 4. kvartaalin matkustajamäärän kasvu on suurta Suomi - Ruotsi -linjalla, koska Tallink on laskenut siihen viime vuonna vain heinä- ja elokuun matkustajaluvut, kun taas tänä vuonna Q4 sisältää myös kesäkuun. Viime vuoden kesäkuussahan Silja ei ollut vielä Tallinkin omistuksessa.
Tämä seikka selittää tämän, kiitoksia. Mutta eikö olekin aika arveluttavaa ja harhaanjohtavaa esittää asioita tähän tapaan? Mahtavia kasvulukuja täytyy koettaa tehdä pörssitiedotteeseen tempulla tai toisella. :o
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964