Aker Finnyardsille Viking Linen uuden Tallinnan laivan tilaus

Aloittaja Teijo Niemelä, 21.11.2005, 12:09:18

« edellinen - seuraava »

Eerik Laine

Hufvudstadsbladet kertoo tänään pikku-uutisessa, että Vikingin uusi alus voidaan pakottaa liikennöimään Vuosaareen. Vikingin uuden laivan oltua liikenteessä vuoden, aikoo kaupunginvaltuusto tehdä vuonna 2009 arviot liikenteestä Katajanokalle. Kokoomuslaisen Irmeli Walldén-Pauligin mielestä Viking Lineä tulisi kohdella samoin kuin Superfastia, joka joutuu myös siirtymään Vuosaareen sataman valmistuttua.

Petri Lindqvist

Lainaus käyttäjältä: Eerik Laine - 16.11.2006, 12:57:32
Hufvudstadsbladet kertoo tänään pikku-uutisessa, että Vikingin uusi alus voidaan pakottaa liikennöimään Vuosaareen. Vikingin uuden laivan oltua liikenteessä vuoden, aikoo kaupunginvaltuusto tehdä vuonna 2009 arviot liikenteestä Katajanokalle. Kokoomuslaisen Irmeli Walldén-Pauligin mielestä Viking Lineä tulisi kohdella samoin kuin Superfastia, joka joutuu myös siirtymään Vuosaareen sataman valmistuttua.

Mielenkiintoista... Muutama viikko sitten uutisoitiin, että Katajanokan termiinaali menee remonttiin uudisrakennuksen vuoksi. Kustannuksiksi arvioitiin muistaakseni 8 miljoonaa euroa.

jimsmith

Lainaus käyttäjältä: Petri Lindqvist - 16.11.2006, 14:56:14
Mielenkiintoista... Muutama viikko sitten uutisoitiin, että Katajanokan termiinaali menee remonttiin uudisrakennuksen vuoksi. Kustannuksiksi arvioitiin muistaakseni 8 miljoonaa euroa.

Aika erikoista kans sinänsä että kuitenkin Viking Line on aina liikennöinyt nokalta. Kuin yhtäkkiä se joutuisi siirtymään.
Ja oma mielipiteeni on että kyllä nämä ferryt kuuluu Helsingin kaupunki kuvaan. Myönnettävä on kuitenkin että ainoa haitta näissä on se lisääntyvä rahtiliikenne keskustaan. Saas nähdä miten tulee käymään.

Mikko-Oskari Koski

Toiste on pahasta, mutta onhan tästä aiheesta joskus ollut puhetta:
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 30.10.2006, 21:56:19
Tapasin Kirjamessuilla kaupunginvaltuutettu Osku Pajamäen (SDP), jonka kanssa juttelin muutamista kaupunkisuunnitteluun liittyvistä kysymyksistä. Taannoin julkisuuteen tullut tieto siitä, että Viking olisi ilmoitusluontoisena asiana tilannut Skattan terminaalilaajennuksen, on aika vahvasti ennenaikainen. Satamalaitos, kh ja valtuusto käsittelevät asian ja vasta sen jälkeen kuvio on lainvoimainen. Joku muukin (epäilen vahvasti vihreää liikennepopulisti Kimmo Helistöä) oli huomannut, ettei Vikingin uudisaluksen autokannen sisältö ehkä mahdukaan Finnjetille mitoitetulle autokentälle. Varsinkaan, jos tilaa vielä supistetaan terminaalilaajennuksella (joka tosin ilmeisesti olisi samantyyppinen kakkoskerrosta laajentava kokonaisuus, kuin Länsiterminaalissakin)...

Vikingin liikenne siirrettiin Skattan kärkeen kehnosta K5:sta vaiheittain, Mariellan valmistuttua se alkoi ajaa nykyisestä paikasta ja Viking Saga liikennöi loppuun asti vanhasta paikastaan. Terminaaliin ei tietääkseni ole tehty vuoden -85 jälkeen mitään mainitsemisen arvoista remonttia, joten korjaus on paikallaan siinäkin tapauksessa, ettei VL:n Tallinnanliikenne pidemmän päälle Skattalla pysy.
Mutta kuten sanottu, asiasta ei ole vielä tehty mitään päätöksiä.

ps.Lainauksessa olin ilmeisesti aiheettomasti epäillyt Kimmoa. Pahoitteluni, jos on jotain kautta saanut kuulla tällaisesta. Tosin epäilen, että näkemyksensä saattavat olla mainitun suuntaisia, vaikkei aloitteellisuutta olisikaan ilmaantunut...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

#154
Irmeli Walldén-Paulig kuulunee mielipiteineen pieneen vaikutusvallattomaan vähemmistöön kaupunginvaltuustossa eikä kommenttinsa perusteella vaikuta kovinkaan perehtyneeltä asiaan. Miksiköhän Vikingin pitäisi siirtää XPRS Vuosaareen, jos Tallinkilla on tulossa Länsisatamaan kuitenkin 1-2 alusta, joissa on paljon suurempi lastikaistakapasiteetti kuin Viking XPRS:llä? Näiden alusten kohdalla ei ainakaan vielä ole puhuttu, että niidenkin pitäisi siirtyä Vuosaareen, vaikka samalla logiikalla ajatellen näin pitäisi tapahtua. Toki lauttojen lisäämä autoliikenne satamien ympärillä on ongelma keskusta-alueen liikenteelle, mutta tuskinpa uudessa rahtiliikenteen erikoissatamassakaan ilahdutaan alunperin suunniteltua paljon suuremmista matkustajavirroista. Missä Vuosaaressa on ylipäätänsä tilat 2500:n matkustajan käsittelylle?

Ovatko Helsingin päättäjät aikoinaan satamapäätöksiään tehdessä uskoneet, että rahtiliikenteen siirtäminen pois satamista ratkaisee kaikki rekkaliikenteen ja sen kasvun aiheuttamat ongelmat keskustasta? Autolauttaliikenteen osalta on sitten kuviteltu, että aluskoot ja lauttojen rekkaliikenteen määrä pysyy samana? Nyt sitten ollaankin löysät housuissa, kun varustamot tilaavat aiempaa suurempia aluksia, ja haluavat käyttää vanhoja laituripaikkojaan keskustassa.

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 16.11.2006, 20:54:24
Toiste on pahasta, mutta onhan tästä aiheesta joskus ollut puhetta:
Terminaaliin ei tietääkseni ole tehty vuoden -85 jälkeen mitään mainitsemisen arvoista remonttia, joten korjaus on paikallaan siinäkin tapauksessa, ettei VL:n Tallinnanliikenne pidemmän päälle Skattalla pysy.
Tuossa terminaalin uudistuksessa on tarkoitus tehdä erilliset tilat laivaan nouseville ja sieltä poistuville. Lyhyiden satamapysähdysten Tallinnan reitillä varmasti todella hyödyllinen ja matkustajien vaihtoa nopeuttava ratkaisu, mutta Tukholman reitillä vaikea nähdä niille mitään järkevää käyttöä...
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 16.11.2006, 21:56:34 Ovatko Helsingin päättäjät aikoinaan satamapäätöksiään tehdessä uskoneet, että rahtiliikenteen siirtäminen pois satamista ratkaisee kaikki rekkaliikenteen ja sen kasvun aiheuttamat ongelmat keskustasta? Autolauttaliikenteen osalta on sitten kuviteltu, että aluskoot ja lauttojen rekkaliikenteen määrä pysyy samana?
Tässähän se perusjuju taitaa olla. RoPaX ei käsitteenä sano paljoakaan kovinkaan monelle poliitikolle... 8)

Länsiterminaali ja Skattan kärjen K8 ovat sikäli yhteismitallisia, että kummastakin liikenne pulpahtaa keskelle kaupunkia tukkien tiettyjä väyliä. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kaistajakoa Jätkäsaaressa voidaan vielä säätää, mutta Skattalla on jo käytössä kaikki mahdollinen tila:
http://www.portofhelsinki.fi/content/pdf/ajankohtaista/Eckero_Tallinkt_rekat_trailerit.pdf?from=-20167170932307166
http://www.portofhelsinki.fi/content/pdf/matkustajaliikenne/satamat/2006etelakartta.pdf?from=3910271099463664

Matkustajien kannalta kantakaupungin terminaalit ovat tietysti ideaalit, mutta jos laivaliikenne ei ilman rahtia kannata, on laskettava resurssit uudelleen. Taannoin esitetty kompromissi Sompaan tehtävästä uudesta matkustajasatamasta saattaisi olla liikenteellisesti paras vaihtoehto, mutta siihen tuskin suostutaan, koska grynderit ovat jo varanneet alueen ja ilmeisesti myös sitoutuneet jonkinasteiseen maaperäpuhdistukseen, mikä sinne on tehtävä ennen asuntoalueen rakentamisen aloittamista...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kimmo Rantanen

Akerin sivuille on ilmestynyt uusi piirroskuva XPRS:stä. Suurimmat muutokset on tehty korsteeniin:
http://www.akeryards.com/upload/ships/72dpi/nb1358_mr.jpg

Ja tässä on vielä se aikaisempi piirros:
http://www.vikingline.fi/download/viking_xprs.jpg

Kalle Id

Aika massiivisen näköinen tuo uuden version  korsteeni...  :o Silmään pistää myös aluksen keula, joka uudessa piirroksessa näyttää melko samanlaiselta kuin Splitstereissä ja Cinderellassa.

Kille

Nyt tuo on muuttunut vähän Ålandsfärjanin korvaajan näköiseksi ainakin piippu ja muita yksityiskohtia ::) Tosin ainahan nuo ensimmäiset kuvat ovat vähän liioiteltuja.

x25



Kari Liimatainen

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 12.03.2007, 14:27:15
Ei.

Mitäpä jos Viking Line luopuukiin noista -ella-loppuisista laivannimistä, ja siitä tosiaankin tulee m/s Viking XPRS ? Ei se loppujen lopuksi mikään niin älytön nimi olisi.
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Mikko-Oskari Koski

Viking XPRS on ainakin minusta ilmoitettu selkeästi tuotenimeksi, joka mahdollistaisi samanlaisia aluksia mahdollisesti myöhemmin lisää rakennettaessa käyttämään sitä uudelleen.
Veikkaan edelleen tämän aluksen nimeksi Estrellaa. Ja kummiksi seuraavan hallituksen liikenne-ja viestintäministeriä... 8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kari Liimatainen

Eiköhän tuo Ruotsalainen perunalastufirma pistä pikkuisen hanttiin, jos se Estrellaksi meinattaisiin nimetä, tosin sopisi kyllä hyvin...
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Mikko-Oskari Koski

Estrella olisi yhteismitallinen nimivastine pääkilpailijan Starille. Tähtiähän nuo ovat kumpainenkin...
Millään firmalla tuskin lienee oikeutta vieraan kieleen sanaan, jolla on useampia merkityksellisiä mielleyhtymiä; taivaankappaleen lisäksi filmi- tai poptähdet -ja tietysti myös ne perunalastut... 8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950