Majakkalaivoista

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 29.05.2001, 21:34:10

« edellinen - seuraava »

Kimmo Rantanen

Kemin kansilankut höylätään Kotkassa
8.4. 21:59

KOTKA. - Majakkalaiva Kemistä on nyt korjattu alakannen vauriot, hyttien seinät ja yläkansi, kertoo työmestari Heimo Hyppönen Suomen merimuseosta.

Alus on merikeskus Vellamon vieressä Kantasataman pohjoislaiturissa, johon se hinattiin Helsingistä viime huhtikuussa. Töiden valmistumisen tähtäin on aikaisintaan vuodessa 2009.

Kunnostustyössä ovat mukana kotkalainen aliurakoitsija Akimaritz Oy sekä Kymenlaakson ammattikorkeakoulun metsä- ja puutalousala.

Merimuseo höyläyttää parhaillaan kansilankkuja Kotkassa ammattikorkeakoulun tiloissa. Yhteensä noin 17 kuutiometrin puuraaka-aine on peräisin miehikkäläläisestä Stammholz Oy:stä.

Kymen Sanomat

Risto Harjula

Tässä linkit kuviin parista majakkalaivasta joita on myöhemmin käytetty radiolaivoina:

http://www.anoraknation.com/discussion/messages/2258593/LV18.JPG

http://www.radioseagull.com/ship.htm

tuosta jälkimmäisestä on juttua myös tällä foorumilla: http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=13063.0

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Mika Peltonen - 05.05.2007, 14:33:32
Tässä muutama kuva "majakkalaiva" Snipan:in nykytilasta Rymättylässä, Tanilanrannassa.






Aiheeseen liittyvä, hyvin samantyyppisellä materiaalilla kuvitettu artikkeli ilmestyi Rannikkoseudun sanomat-nimisessä aviisissa tällä viikolla. Tässä linkki juttuun: http://www.rannikkoseudunsanomat.fi/2008/heinakuu/290708/SNIPAN.html
Tosin pakko lienee lisätä sellainen detalji, että ex-Helsingkallan-Snipan tuskin lienee enää kunnostettavissa. On se sen verran ruosteen syömä romu.
Toisaalta on mielenkiintoinen tuo romulaivalaki (tai siis sen puuttuminen), johon olemme tälläkin palstalla valitettavan usein törmänneet... ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

http://www.djurgardsvarvet.se/vari/vinga/index.e.php
Vinga on bongattu Helsingissä, samassa Hietsun kaijassa, jossa Hyöky aiemmin on talvehtinut. Tietääkö joku tarkemmin, kuka ja miksi on aluksen tänne saattanut?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Lauri Pakkanen

Tänään kertoilivat Hietalahdessa, että asuntolaivaa siitä joku rakentaisi. Vaan eikös se sellainen jo ole ennenkin ollut? Menossa kuitenkin Suomenlinnaan talveksi.
Puulämmitys on kansalaistaito, joka kannattaa siirtää tuleville sukupolville. Pinon ei tarvitse olla komea tai erikoisen näköinen. Pääasia, että puuta poltetaan uuneissa.

Anders Isaksson

#80
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 19.10.2008, 15:21:39
http://www.djurgardsvarvet.se/vari/vinga/index.e.php
Vinga on bongattu Helsingissä, samassa Hietsun kaijassa, jossa Hyöky aiemmin on talvehtinut. Tietääkö joku tarkemmin, kuka ja miksi on aluksen tänne saattanut?

Hinattu ko paikalle torstai vastaisena yönä 9. lokakuuta Tukholmasta. Sen mukaan mitä ymmärsin toimeksiantajan puheista niin ajatus oli tehdä alukseen jonkinlaiset studio tms. tilat.
Uutena omistajana taidepiireissä vaikuttava taho.

Ohessa linkki fallrepetille aiheesta, mukana muutama kuva mm Tukholmasta Skeppsholmenilta lähtiessä http://www.fallrepet.se/viewtopic.php?f=2&t=1005

Mikko-Oskari Koski

Sellainenpa hyvinkin, Skeppsholmenin Folkhögskolanissa.

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 02.09.2002, 14:22:25
Dame Judi Dench siis kastoi Legendin ja on toki legenda itsekin. Hän on mukana myös Lasse Hallströmin ohjaamassa Annie Proulxin kirjaan perustuvassa elokuvassa Laivauutisia, jonka ensi-ilta on lähipäivinä.
Hallström vaikutti aikanaan Ruotsissa, jossa hän ohjasi mm.tv-sarjan ja siitä myös elokuvaksi leikatun kokonaisuuden Astrid Lindgrenin Alla vi barn i Bullerby-eli Melukylän lapset-teoksista. Annaa esitti tuossa sarjassa silloin kymmenvuotias Anna Sahlin, joka mennäkeväänä edusti Viroa Euroviisuissa taiteilijanimellä Sahlene ja kappaleella Runaway.
Anna Sahlin on jossain vaiheessa opiskellut jotain ilmaisuaineita Tukholman Skeppsholmenin kansanopistolla ja majaillut entisessä majakkalaiva Wingassa...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kimmo Rantanen

Rellu talvehtii Kotkassa
31.10.2008 15:00  Kaupunkilehti Ankkuri

Rellu kiinnittyyy Kantasatamaan todennäköisesti tämän viikonlopun aikana.

Helsingissä kaksi ja puoli kesää viettänyt majakkalaiva Relandersgrund eli Rellu on tulossa talvehtimaan Kotkaan. Rellu kiinnittyyy Kantasatamaan todennäköisesti tämän viikonlopun aikana.
–Teemme talven aikana korjaustöitä sisätiloissa ja kansirakenteissa. Pohjassakin riittää vielä korjattavaa, mutta niitä hommia jatketaan myöhemmin telakalla, aluksen omistaja Susanna Seppä kertoo.   
Pari talvea Rellu on ollut Suomenlinnan perinnelaivojen telakalla Helsingissä. Nyt telakointia ei tarvita ja Kotkassa asuva Seppä päätti tuoda Rellun lähemmäs omaa kotiaan.
–Auton ratissa istuminen vähenee, onneksi.
Tämänhetkisten suunnitelmien mukaan Rellu on Kotkassa maalis-huhtikuun kieppeille saakka, jonka jälkeen alus asettuu taas Helsingin Meritullintorin rantaan. 

Pohja petti

Rellun pohjan kunto on tuottanut omistajalleen suuria ja kalliita  murheita. Ongelmat johtuvat Virossa kymmenisen vuotta sitten huonosti tehdyistä korjaustöistä. Rautamateriaali ei ollut sovittua laatua ja muun muassa suojasinkitykset oli jätetty pois kokonaan.
Pohjan surkea kunto tuli yllätyksenä. Aluksensa kanssa melkoiseen pulaan joutunut Seppä on onnekseen saanut myös apua laivan säilyttämisessä. Kotkalaiset ja helsinkiläiset perinnelaivojen ystävät ovat olleet ahkerasti talkoissa. 

Majakkaseura muisti

Suomen Majakkaseura polkaisi viime vuonna pystyyn mitalikampanjan arvokkaan aluksen pelastamiseksi.
Seura myös palkitsi viime keväänä Sepän Vuoden Loistavin Teko -palkinnolla Rellun pelastamisesta, kunnostamisesta ja tuomisesta yleisön ulottuville.
Rellun ensimmäisestä vesillelaskusta tulee kuluneeksi 120 vuotta. Varsinainen syntymäpäivä olisi osunut syyskoleille keleille.
–Synttäreitä vietetään keväällä, todennäköisesti toukokuussa Seppä paljastaa.


http://www.duokymi.fi/Uutiset/?news_id=836&start=0

Risto Harjula

Törmäsin sivuihin jossa kuvia entisestä majakkalaivasta MV Comet jota käytettiin 60-luvulla Radio Scotland aseman merirosvoradiolaivana:

http://www.rossrevenge.co.uk/scot/

http://www.offshore-radio.de/fleet/comet.htm

ja linkki tänään ilmestyneeseen kirjoitukseen asemasta:
http://www.dailyrecord.co.uk/news/editors-choice/2009/03/14/scotland-s-pirate-radio-djs-look-back-on-the-original-radio-scotland-86908-21196766/

Risto Harjula

#84
Jenni Baynton joka on entinen majakkalaiva, nykyisin radiolaiva oli telakalla ja seuraavan linkin sivulla juttua korjaustöistä:
http://www.radioseagull.com/ship.htm

Pronssiset pohjatapit oli aiheuttaneet korroosiota ja poistettiin. Kuitenkin vielä oli 8 milliä pohjassa paksuutta tappien ympärillä.

Risto Harjula

#85
Entinen majakkalaiva Jenni Baynton, nykyinen radiolaiva on pari kertaa ollut myös merellä lähettämässä merirosvoradioiden tyyliin mutta laillisesti.
YouTubessa on mm. videoita aluksesta merellä aiemmin tänä vuonna:
http://www.youtube.com/watch?v=TV2_8Km5o-A
http://www.youtube.com/watch?v=vkyiJ-utA3U
http://www.youtube.com/watch?v=wur8z6OYtb8
http://www.youtube.com/watch?v=sFpvOTU8u5E

Lauri Pakkanen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 31.07.2008, 19:51:46
Aiheeseen liittyvä, hyvin samantyyppisellä materiaalilla kuvitettu artikkeli ilmestyi Rannikkoseudun sanomat-nimisessä aviisissa tällä viikolla. Tässä linkki juttuun: http://www.rannikkoseudunsanomat.fi/2008/heinakuu/290708/SNIPAN.html
Tosin pakko lienee lisätä sellainen detalji, että ex-Helsingkallan-Snipan tuskin lienee enää kunnostettavissa. On se sen verran ruosteen syömä romu.
Toisaalta on mielenkiintoinen tuo romulaivalaki (tai siis sen puuttuminen), johon olemme tälläkin palstalla valitettavan usein törmänneet... ::)

Mitään uutta?

http://www.sukellusbryggman.fi/fi/Kuvagalleria/Muut%20vedenalaiset%20ty%C3%B6t%3A/
Puulämmitys on kansalaistaito, joka kannattaa siirtää tuleville sukupolville. Pinon ei tarvitse olla komea tai erikoisen näköinen. Pääasia, että puuta poltetaan uuneissa.

Mikko-Oskari Koski

#87
Yksi aikakausi suomalaisessa majakkalaivahistoriassa on lopullisesti ohi -Seppo Laurell kertoi tänään Majakkaseuran vuosikokouksessa Kemin viimeisen päällikön, majakkalaivuri Job Heikkisen kuolleen viime vuonna.
Jäljellä on toki vielä niitä, jotka ovat toimineet majakkalaivoista mittaustukialuksiksi muutetuissa laivoissa kippareina -kuten Laurell itsekin-, mutta majakkalaivakäytössä päälliköineiden suomalaiskipparien muistot löytyvät enää vain kirjallisuudesta ja videotallenteista.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

Patun sinnikäs yritys kaupata Hyökyä ei ainakaan ensi huutamalta onnistunut. Lyypekinlaituriin oli kokoontunut satapäinen joukko seuraamaan toimitusta, mutta vaikka Wentzel Hagelstam ja Patu kuinka kauppatavaraa kehuivat, ei ostajaa ilmaantunut.
http://www.katsomo.fi/?progId=147101
Luultavasti Hyökyn kyllä lopulta joku ostaa. Laiva on nimittäin käsite ja sellaisena oikeasti ihan kehityskelpoinen bisnes, vaikkakaan ei mikään kovin tuottoisa. Yhtä ja toista sen kokoelmasta on myös mahdollista ja syytäkin myydä, jos jatkossa halutaan mennä jollain muulla kuin Patun persoonalla ratsastaen. Jos ostaja on ulkomaalainen, voi muinaismuistolaki aiheuttaa hänelle ikävyyksiä maastaviennin kohdalla, vaikka kannattaakin muistaa suomalaisten itse aikanaan pöllineen venäläisten Turun telakkarantaan unohtaman laivan ilman sen isompia oikeudenkäyntejä... ::)

Olin hiljaisessa mielessäni toivonut, että Susanna Seppä olisi ostanut Hyökyn, vaikka toisaalta uskonkin hänen olevan liian fiksu lähteäkseen toista kertaa majakkalaivan säätämiseen. Hän on nimittäin Rellulla kehittänyt kauppapuotiajatusta sellaiseen suuntaan, johon vanhemman aluksen tilat alkavat olla ahtaat ja Hyökyssä olisi salonki kuin tilauksesta juuri siihen tarkoitukseen. Aluksessa on myös yöpymistiloja (ylemmän kannen bb-sivustan hytit) sekä sauna, kaikki palveluita, joita Rellultakin ajoittain kysytään.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juha Pitkänen

 TOSI TARINA
Perjantaina 28.12.2012
YLE/TV 1
18.30

Punainen laiva hinataan Helsingin kauppatorin laituriin. Maailman pienimpiin lukeutuva uiva merimuseo avaa ovensa. Patu Patasen unelma on toteutunut: Titanicin ikäinen laiva s/s Hyöky on saapunut presidentin naapuriksI


http://yle.fi/ohjelmat/1829021